Der jeg oppsummerer september og ser fremover mot oktober, som skal fylles med tegning og andre lure planer :)

Heisann! Siden sist har jeg spilt for mye Balatro (en del av meg anbefaler det spillet veldig, samtidig så merker jeg at det tar over livet mitt litt for mye og hvis man er en sånn person som blir så intenst opptatt av spill at man glemmer å spise eller gå på do, så er Balatro ganske farlig å få hekta på). Jeg har også skaffet en finfin skissebok og nye tegnesaker og jeg har besluttet å prøve å spare opp penger fordi jeg har veldig lite på bufferkontoen min og 3100 kr på kose seg-sparekontoen. Målet mitt er å få både bufferkontoen OG kose seg-sparekontoen opp på 5000 kr hver før jeg skaffer noen nye tv-spill eller kjøper meg teaterbilletter bare fordi det er en trygghet med å ha en buffer og fordi 5000 på kose seg-kontoen kan gi meg råd til noe dyrere (som en natt på hotell eller to teaterbilletter eller et dyrere tv-spill). Av annet som har skjedd siden sist så var det jo DRAMA på fredag kveld (trykk på DRAMA for å lese hva som skjedde) og det fine er at det viste meg at jeg faktisk har utviklet meg litt siden for noen år siden fordi jeg reagerte raskt, gjorde alt riktig når jeg oppdaget problemet og beholdt roen der jeg for bare noen år siden antakelig ville begynt å hylgrine i panikk og hatt en frysrespons som jeg unngikk nå. Det er litt fint å vite at jeg takler stress ganske mye bedre nå i det minste. 

Ellers så skal jeg være med på både Drawtober OG Peachtober i oktober (i tillegg til å illustrere en barnebokide jeg har fått, men ikke begynt å skrive på enda) og jeg har også tenkt å starte et "finne på ting på torsdagskveldene for å spise mindre snacks"-prosjekt. For jeg har gått en del opp i vekt de siste årene og grep jeg har gjort som å gå trappene i stedet for å ta heisen eller å sørge for å ikke ha snacks i leiligheten mandag, tirsdag og onsdag har ikke hjulpet så mye. Og litt av det handler om at den ene jobben min er stillesittende foran en pc i fire og en halv time, litt av det handler om at jeg baker brownies litt for ofte, litt av det handler om at den eneste treningen jeg får er dansetimen med fem rytmer på Fontenehuset hver tirsdag og den rolige spaserturen til Liastua hver søndag og litt av det handler om at jeg er veldig glad i snacks og å kose meg generelt sett. Og jeg har lyst til å kose meg med potetgull i helgene, å kjøpe meg en bolle når jeg er på Oslo Bussterminal eller Helsfyr der de har hver sin kafe der det lukter så godt og å ta lunsjer med hvitløksbrød og en milkshake på Egon hver torsdag og jeg har for øyeblikket ikke økonomien til å trene på treningssenter. Men så fikk jeg i går en veldig god ide. For selv hvis man ikke tjener så mye så finnes det aktiviteter i Oslo som ikke er så dyre. Man kan dra på quizzer, SENT-kveldene den siste torsdagen i måneden på Teknisk Museum koster litt mer, men det går an, det går an å ta en ekskursjon til Ekebergparken for å utforske den (har ikke vært der enda), det finnes Grorud-versjonen av Elvelangs allerede 10. oktober. Så planen nå er å bare finne på ting på torsdagskveldene så ofte jeg kan i stedet for å bare sitte hjemme fordi jeg da ikke trenger å ha noe torsdagssnacks fordi jeg uansett er opptatt med noe annet og bedre. Som en bonus så betyr det litt mindre tv-spill (noe som også er fint fordi Nintendo Switch-en min er slitt og gammel og har hatt noen irriterende problemer i det siste som jeg ikke får irritert meg over hvis jeg er ute på eventyr i stedet) og så gir det meg opplevelser jeg kan blogge om. 

Her er en nylig fargelegging for å gjøre at dette innlegget ikke bare er tekst:


Ellers så er det altså oktober fra og med i morgen. Og jeg håper jo på ting som å ha mer flaks på konkurranser (har vært med på så mange konkurranser med premier jeg har kjempelyst på uten hell og dagdrømt om at de bare kunne gjøre en ekstra sjekk av økonomien til deltakere i stedet for bare å trekke tilfeldig fordi det garantert titt og ofte er folk som vinner som lett kunne hatt råd til teaterbilletten eller hotellovernattingen selv der slike ting i mindre grad er innen rekkevidde med min økonomi, men jeg skjønner at det ikke kunne funket så bra det heller) og etter hvert få råd til en del fornuftige ting jeg trenger som ny sekk og flere strømpebukser uten hull på tærne for eksempel, men hovedmålet for oktober er å tegne masse og det får jeg gjort uansett. Jeg gleder meg til det =D 

Anyway, september kom og gikk og var en måned som inneholdt kun en film (jeg begynte på to filmer på Netflix, men mista interessen for begge ganske fort og gadd ikke å se dem ferdig, kanskje jeg er i riktig modus for dem en annen gang), men hele ni bøker selv om den ene boka jeg leste tok meg en evighet (oversettelse: 11 dager, noe som ikke er en evighet i det hele tatt, om man ikke er en heldiggris som i ni av ti tilfeller bruker max fem dager på en bok slik at 11 dager er eksotisk på feil måte). Nå skal jeg oppsummere september og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse =D

Oppsummeringsinnlegg for september 2024


BØKER


- Revefarmen (Ville Poter 1) av Victor Nordahl 

En engasjerende grafisk roman som jeg likte fordi rever er fine dyr, tegnestilen var veldig animert Disney-film-aktig og historien var interessant og søt. I ettertid ikke en bok der detaljene har festet seg så godt, men underveis så var dette en innmari fin opplevelse. Terningkast 5!

- Homebody av Theo Parish 

Informativ, personlig og fascinerende grafisk roman om å finne ut av hvem man egentlig er. I Theos tilfelle finner han ut at han er non-binary og jeg syns det var fascinerende å lese om veien frem til å leve i en kropp som virkelig føles som et hjem. Terningkast 5!

- Kongene av Kongeparken av Maren Skolem 

Søt og sjarmerende ungdomsbok med to karakterer man virkelig bryr seg om, en referanse til Kongerike av en lama alt på side 3, en skrivestil som flyter så godt slik som er tilfelle med alt Maren skriver og en fin kjærlighetshistorie om to unge menn som i et samarbeid om å skrive en russelåt sammen finner mye mer enn de hadde forventet. Terningkast 5!

- Ants and dinosaurs av Cixin Liu 

Dypt fascinerende fabel om et tenkt samarbeid mellom maur og dinosaurer som også unlocka en ny frykt oppi hodet mitt med at den under en krig mellom maurene og dinosaurene beskriver maur som kryper gjennom nesa til dinosauren og kortslutter hjernetråder eller etterlater bomber og liknende. Å se for seg maur som kryper rundt inni kroppen min var et bilde jeg strengt talt ikke trengte. Utover det så var dette en kort liten bok som var veldig besnærende. Terningkast 5!

- Phoebe's Diary av Phoebe Wahl 

Søt illustrert dagbokhistorie om en fiktiv versjon av forfatterens ungdomstid som handler mye om crusher, teater og andre ting som for en femtenåring gjerne er veldig viktig. Jeg likte tegningene og syns denne boka var ganske sjarmerende og tidvis ganske relaterbar, i tillegg til at det var litt forfriskende med en karakter med mye former som var veldig opptatt av sex, fordi man ikke ser det så ofte. Terningkast 5!

- Mazebook av Jeff Lemire 

En litt opplagt bok i den forstand at moralen og budskapet er ting man har hørt eller lest før. Men den var fint tegnet i Jeff Lemire's forholdsvis unike tegnestil og jeg likte hvordan labyrinter bruktes som en rød tråd i historien. En ålreit nok grafisk roman om sorg og savn og å komme seg videre. Terningkast 4!

- The Kaiju Preservation Society av John Scalzi

Min første, men desidert ikke siste bok av John Scalzi, for han er en forfatter jeg fikk veldig lyst til å lese mer av. Jeg har funnet mitt eget ord for denne boka og det er Geekburger. For dette er en bok som er veldig geeky, den har masse nerdete data og er definitivt skrevet av noen som er veldig smart og skriver for smarte folk, men så er det samtidig ren underholdning. Dette er boka for deg som er for intellektuell for å spise komiserier på Tv 2 til middag, men vil spise noe som går fort og bare kan varmes opp i mikrobølgeovnen. Selv koste jeg meg med både Hamilton-referansene og alle kaijuene som ble passet på og ja, for den rette leseren er dette en eksemplarisk Geekburger. Terningkast 5!

- Long Live Evil av Sarah Rees Brennan 

Jeg elsket det første kapittelet av denne boka, la inn fire fem post it-lapper på grunn av fine sitater og koste meg skikkelig og så entret hovedpersonen Rae en annen verden og der i fra ble alt kaos. Med det sagt, dette ER en svært engasjerende, spennende og underholdende bok om andre verdener og å være en skurk fordi de har de beste klærne og de kuleste one linerne, den er bare veldig rotete og forvirrende på samme tid og er den boka som føltes uendelig. Jeg ble ganske lei på slutten rett og slett. Terningkast 4!

- Når det ikke går over: Håndbok for og av kronisk syke av Kine Albrigtsen, Mari Svenbalrud og Marthe Christine Bay og med illustrasjoner av Therese G. Eide

En bok jeg hadde veldig lyst til å lese som jeg endelig fant tilgjengelig på biblioteket. Selv føler jeg ikke alltid at jeg passer inn i definisjonen Kronisk Syk selv om Ulcerøs Kolitt ER en kronisk diagnose, bare fordi jeg har hatt ting veldig under kontroll siden våren 2022 og utover å måtte ta en sprøyte hver åttende uke og at jeg ikke liker brus lenger, ikke merker diagnosen nevneverdig. Samtidig så har man jo ingen garantier når man har en diagnose, det kan komme dårligere perioder. Uansett så syns jeg denne boka var veldig interessant og godt formidlet og den pekte på ting som jeg selv prøver å ta hensyn til som at jeg selv sliter med å bedømme hvor mye energi jeg faktisk har fordi jeg tenker så mye og er så full av ideer og kreativitet og det er alltid en slags balansegang i å se an om jeg faktisk har overskudd til alt jeg vil eller om jeg må prioritere. Jeg føler at dette er en sånn bok som alle bør lese, uansett om man har en diagnose selv, kjenner noen som har det eller er en som ser ned på navere (og derfor væffal burde lese denne boka og gå i seg selv og ta seg sammen og lære mye fint og klokt). Terningkast 5!

FILMER

- Den ville roboten

Ekstremt estetisk pen animasjonsfilm med en historie som på mange måter er ganske klassisk, men som fortelles så fint og rørende at det ikke gjør noe. Årets sannsynligvis beste animasjonsfilm, uten at den strengt talt har hatt så sterk konkurranse. Terningkast 6!

Kommentarer

  1. Jeg heier veldig på prosjektet ditt om å finne på noe på torsdager istedenfor å spise snacks! Og det er innmari fint i Ekebergparken, i tillegg til at den tidvis er ganske bratt, så det er faktisk litt trening å gå rundt der, mer enn i de fleste andre parker. Ellers vil jeg tipse deg om at de har et gratistilbud som heter Trening med mening på Frisklivssentralen som jeg sjøl benytta meg av da jeg var for skada til å trene luftakrobatikk. Der tilbyr de, i hvert fall i min bydel, de har sikkert noe lignende i din, styrketrening, turer, yoga og dans, så man kan trene nesten hver dag om man vil. I tillegg var det på gruppa mi en stor overvekt av pensjonister, som gjør at man føler seg ekstra sprek og flink :)

    Fin oppsummering :) Jeg har heller ikke sett så mye film denne måneden, men sånt går litt i perioder for min del.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg