Smakebit og tankespill :)

Heisann! Det er søndag, livet er fint og jeg tenkte litt tanker på Twitter i stad fordi en sånn greie med meg er at jeg aldri har vært noe glad i forandringer. Jeg har alltid vært glad i mine helt personlige tradisjoner og jeg har alltid trengt rutiner og vaner i hverdagen. Og det har vært skrevet mye om hvor kjipt 2020 har vært, men det som 2020 har vært aller mest føler jeg er et sånt år der man må akseptere forandringer og egentlig til og med sette pris på dem og å prøve å huske at det ikke bare er fælt at ting endrer seg. For dette er et sånt år som vi alle vil lære av uansett om vi vil eller ei, dette er et sånt år der det skjer revolusjoner (bare se på alle demonstrasjonene mot rasisme og politivold som har vært i det siste, det er ikke det at det ikke har vært demonstrasjoner og fokus på rasisme før, men denne gangen kjennes det annerledes, det kjennes som ting faktisk vil endre seg denne gangen fordi det er nødt til det), dette er et sånt år der vi vil ende opp som andre personer på slutten av året enn vi var på begynnelsen av året. Og kanskje er det ikke bare fælt at ting forandrer seg, dessuten understreker det også en del hva som egentlig betyr noe. Det er rutiner jeg kommer til å holde på, det er mange ting jeg fortsetter å elske som bøker, musikaler og Nintendo, ting som bare har blitt enda viktigere for meg enn før. Jeg bare innser at forandringer er en del av både personlig og verdens utvikling og at man får det bedre om man aksepterer det, mer enn intenst å tenke at man bare vil at alt skal være som det alltid har vært.
*
Ellers leser jeg denne boka nå: 


Det er en biografi om Robin Williams og jeg liker den sååå godt. Det er en sånn bok det er fint bare å være i, dessuten understreker den litt hvorfor Robin Williams er en av de få gangene jeg har blitt skikkelig trist når en kjent person som jeg aldri kjente døde, for jeg tror det er noe i meg selv eller noe i hva jeg ønsker å være som jeg kjenner igjen hos Robin Williams. Boka "Robin" av Dave Itzkoff har ikke en narrativ der Robin Williams var en perfekt person, om noe så viser den klart Robins mindre positive sider. Men den understreker hele tiden også en uskyldighet og barnlighet som jeg ønsker at folk skal se i meg og. Et eksempel ser man for eksempel i filmen "Jack" som jeg likte veldig godt da jeg var yngre. I eldre år har jeg innsett at dette ikke var noen spesielt god film og den var et videre eksempel på at Robin Williams nok ikke alltid valgte de lureste rollene, men en ting med den filmen var at Robin spilte et barn på ti år som vokste alt for fort og så voksen ut som barn og med Robin Williams så kunne man se en godt voksen mann og se blikket til et barn, man kunne helt tro på at Robin Williams på et plan var som et barn selv som voksen på en måte som var både beundringsverdig og unik. Få voksne skuespillere kunne overbevist i en slik rolle, men for Robin Williams kom det helt naturlig. Eller som et enda bedre eksempel; "Hook". Filmen der Robin Williams er en voksen Peter Pan og om noen er helt perfekt valgt til en slik rolle er det jo Robin Williams <3

Anyway, å lese en biografi om Robin Williams gjør meg bare enda mer glad i Robin Williams og her er noen smakebiter fra boka "Robin":

He reminded me of Saint-Exupéry’s Little Prince: wistfully surveying a world to which he felt he didn’t quite belong.
*
“What drives you to perform is the need for that primal connection,” he (Robin) later explained. “My mother was funny with me, and I started to be charming and funny for her, and I learned that by being entertaining, you make a connection with another person.”
*
it was so much easier for him to be other people than it was to be himself.
*
And when he was gone, we all wished we’d had him just a little bit longer.
*
Flere smakebiter finnes hos Flukten fra Virkeligheten :) 
***
Og ellers er det ikke så mye nytt å melde, men jeg har det greit nok, dessuten liker jeg at det er juni =D Vi bables om noen dager!

Kommentarer

  1. Det var noe helt spesielt med Robin Williams. For meg ble noen av rollene hans vel masete, men Williams som seg selv var vidunderlig. Og han satt en kjent ansikt til Depresjon - og det tror jeg har hjulpet mange.
    Det øverste sitatet er nydelig. Ha en strålende søndag videre

    SvarSlett
  2. Sett och gillat många av Robin Williams filmer. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Jag har bara läst en riktigt usel biografi om Robin Williams, en som kom ut bara ett litet tag efter att han dog, och jag blev så arg och besviken. Det är inte ofta jag läser biografier, men Robin Williams har varit en stor favorit ända sedan Mork & Mindy. Jag lägger den här boken på minnet 🙂

    SvarSlett
  4. Robin Williams var en bra skådespelare.

    SvarSlett
  5. Verkar fin och smakfull. Robin Williams är saknad. Tack!

    SvarSlett
  6. Säkert en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Tycker om honom som skådespelare men har inte läst någon bok om honom (än).

    SvarSlett
  8. Jeg trur jeg faktisk aldri har lest en biografi i hele mitt liv, jeg innser at det rett og slett er få mennesker jeg er så intenst fascinert av at jeg ville hatt lyst til å lese om dem på den måten. Og de få menneskene jeg faktisk ER så fascinert av, er uansett ikke berømte nok til å få skrevet biografier om seg med det første ;) Jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til Robin Williams sjøl, men jeg skjønner godt hvorfor du likte ham, han hadde en slags barnlig naivitet ved seg som også du har (og det sier jeg i beste mening, altså) – en barnlig naivitet som jeg også syns er der hos blant andre Steven Spielberg og J.J. Abrams, noe som er mye av grunnen til at jeg liker det de lager så godt. Ellers trur jeg det er ganske mange som "wistfully survey a world to which they feel they don't quite belong", jeg kjenner meg igjen i det litt sjøl faktisk, jeg trur det kan være noe mange som skriver har til felles.

    SvarSlett
  9. Værsågod angående smakebiten og takk for kommentarene. Og jeg tror det er lett å kjenne seg litt igjen i det sitatet, Kristine (er for øvrig glad for det du sier om barnlig naivitet, tar det som et kompliment).

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg