Syv grunner til at jeg virkelig elsker Legend of Zelda: Tears of the Kingdom :)

Heisann! Det er fredag og siden sist har jeg vært på siste spillkveld før sommeren, gått en fin og koselig tur, innsett at mamma (som har vært bortreist sånn at jeg har vært kattevakt siden onsdag, hun kommer tilbake mandag kveld) har litt av hvert å drive med når hun kommer tilbake siden en hel del små maur tydeligvis har besluttet å ta over leiligheten og ellers irritert meg og bekymret meg fordi jeg foretrekker å jobbe tidlig og nå er vakten i intervjuer på kollektivtrafikk 13-19 i morgen (noe som for så vidt vil gå fint, selv om det er litt irriterende at vakten IKKE slutter på Stovner, men på Majorstua, så da bør jeg finne et sted å spise middag etter jobb der i stedet for restauranten på Stovner i morgen) sånn at middag ikke blir så veldig mye senere enn syv på kvelden. I tillegg skrev jeg at jeg ønsket å jobbe tidlig, men ble likevel satt opp 15-21 både mandag OG torsdag i neste uke og det gjør meg litt stressa fordi jeg har sånne skrekktanker om at det skal bli masse kø og forsinkelser som gjør at jeg er hjemme ganske mye senere enn ni (var tross alt hjemme en time og et kvarter for sent sist jeg jobba sent) og det i tillegg betyr at jeg må ha middag klar kl. 14 sånn at jeg får spist før jobb siden jeg ikke har overskudd til å lage mat etter kl. åtte på kvelden. Og det betyr at jeg må ta lunsj på Egon i helga i stedet for torsdag antakelig og det er liksom så mange ting som er så mye mer gunstig med å jobbe tidlig siden jeg liksom står opp senest syv uansett. Det jeg håper er dog at det at jeg ble satt opp sent begge dagene selv om jeg skrev som notat at jeg ønsket å jobbe tidlig øker sannsynligheten for at jeg får tidlige vakter uka etter neste, eller at jeg (om jeg også da blir satt opp på to sene vakter) kan bruke det at jeg ønsket meg tidlig vakt og ble satt opp på to sene vakter til uka som sånn "hei, siden jeg nå har hatt tre sene vakter på rad selv om jeg foretrekker å jobbe tidlig, kan dere ikke da være litt greie å la meg i alle fall få én tidlig vakt denne uka". Det er lov å håpe på, jeg vil jo tro at det gir mer godvilje at man av og til er sånn "æsj, jeg vil ikke jobbe skikkelig sent og jeg må jobbe skikkelig sent, men hvis de vet at jeg foretrekker å jobbe tidlig og likevel setter meg opp sent, så er det vel det de trenger og da får jeg gjøre det beste ut av situasjonen og satse på at lykken står meg mer bi uka etter". 

Nok om det. Som kjent så har dette spillet tatt over livet mitt:


Jeg har hatt Tears of the Kingdom i litt over en måned og spilt det i over 50 timer og jeg liker det så godt, det er helt elsk <3 Og jeg følte at jeg trengte å skrive et blogginnlegg om det og i stedet for å skrive en anmeldelse så frista det mer å skrive om et utvalg grunner til at jeg elsker det. Derfor er det akkurat det jeg har tenkt å drive med nå, så da setter vi i gang :)

Syv grunner til at jeg virkelig elsker Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (i tilfeldig rekkefølge)


1) At det alltid er så overveldende mye å gjøre. 

Breath of the Wild var et stort spill fullt av muligheter, men Tears of the Kingdom føles så mye større. Dels fordi det at man veksler mellom Hyrule, Sky-øyene og the Depths faktisk gjør at det ER større, men også fordi det er så mye mer å gjøre overalt. Mens jeg elsket Botw, så er det folk som har påpekt at det på mange måter var en del områder som var ganske tomme og det føles som det overalt er så mye ekstra i Tears of the Kingdom. Uansett om man vil progressere historien, se etter geoglypher for å finne minner, besøke en hel masse shrines eller bare dra i en villkårlig retning og utforske den i en time eller to, så er det alltid nok å finne på til at jeg i alle fall enda ikke har kjeda meg det spor. Og jeg elsker friheten i å utforske, i alle spill så er det som gjør meg mest glad når jeg kan utforske i eget tempo og å oppdage hemmeligheter og i så måte er Tears of the Kingdom bortimot et drømmespill for meg. 

2) Mestringsfølelsen som finnes i at jeg kan gjøre ting når jeg føler meg klar for det. 

Jeg er en person som helt ærlig ofte har rageslettet spill fordi jeg lett blir for stresset og frustrert av å ikke få til ting og å måtte prøve ting flere ganger. I tillegg er jeg en person som har gitt opp flere Zelda-spill nettopp fordi man har måttet få til en boss eller en annen utfordring for å komme videre. Og det er ikke det at man kan lure seg unna alt av bosser og utfordringer i hverken Botw eller Tears of the Kingdom, men de gir deg friheten til å gjøre noe annet hvis noe er for frustrerende og så komme tilbake når man er i riktig modus eller føler seg klar for å prøve. Og bare det at jeg selv føler at jeg velger det når jeg forsøker meg på et tempel eller en boss eller noe annet utfordrende gjør at jeg også får det mye bedre til når jeg faktisk prøver fordi det føles som noe jeg har valgt selv fremfor noe jeg har blitt tvunget til. 

3) At det lar deg føle på så mange følelser. 

Noen ganger er Tears of the Kingdom det mest creepy og ubehagelige som finnes fordi det inneholder ting som dette:


Noen ganger er Tears of the Kingdom utrolig rørende, som med alle minnene (deler et minne som jeg tror er blant de minst spoilende) og Zeldas historie oppi alt sammen:


Noen ganger er det spenningen med å beseire en stor boss, noe av tiden er det hvor snill man føler seg når man hjelper koroks, noen ganger er det hvor smart man føler seg av å få til shrines-ene (som jeg føler er mye bedre i Tears of the Kingdom enn i Botw). Det er så mange følelser dette spillet gir og jeg elsker å gi meg hen til alt sammen og å være med på den følesesmessige reisen dette spillet er. Og det er her jeg kan nevne at jeg personlig liker historien i Tears of the Kingdom en hel del bedre enn Botw, for meg så er det en mer engasjerende historie her og jeg bryr meg mer om karakterene enn jeg gjorde i Botw, noe som jeg også likr.

4) At musikken er så atmosfærisk. 

Mye musikk i Zelda-spill har vært episk og storslagen og jeg vet at det finnes en del som har vært litt skuffet over musikken i Botw og nå Tears of the Kingdom. For veldig mye av disse spillene er så veldig minimalistisk når det gjelder musikken, det er organiske lyder, lette pianotoner, musikk som sjelden er det som opptar en mest, men som føles mer tilbakeholden på en måte. Og mens jeg kan skjønne ønsket om noe mer episk, så er jeg personlig også veldig glad i musikken i både Botw og Tears of the Kingdom, for den er så stemningsfull og den kler det den geleider så godt.

Som med her når man er i The Depths (som for øvrig er et område som etter min mening minner meg veldig mye om Upside Down i Stranger Things):


Det er mye her som er veldig stille, musikken er mer som plutselige innskytelser enn tett og kompakt, men jeg syns det bidrar så mye til den mystiske og ubehagelige følelsen å vandre rundt i det mørke og urovekkende dypet gir. 

Eller det litt lekne, men også trygge og varmende med Lookout Landing-musikken her:


Og den eventyrlystne følelsen man får av denne musikken fra helt i begynnelsen av spillet, hvor mye den gjør at det kribler av forventning:


Jeg føler at all musikken i Tears of the Kingdom er så stemningsfull og så perfekt valgt for det som skjer hvert sted i spillet og jeg liker hvordan det kanskje tidvis ER mer beskjedent fordi det føles som man må fange øyeblikkene der musikken titter frem og som om spillet ønsker at man skal følge med for å få det med seg. For meg er det en magi i det som man ikke er garantert å finne, men som man kanskje finner likevel. 

5) At det er så himla pent. 


Alle landskapene (man ser gode eksempler i denne videoen jeg fant), solnedgangen og soloppgangen, Tears of the Kingdom er et av de peneste spillene jeg vet om. Man vil bare bli borte i et så atmosfærisk og vakkert landskap og jeg elsker det. Mye av grunnen til at jeg har spilt så mye Tears of the Kingdom er bare det å se noe inspirerende i horisonten og så dra dit og så oppdage noe annet inspirerende på veien frem. 

6) Hvor mye det gjør bedre enn Botw. 

Jeg har allerede vært inne på hvordan universet i Tears of the Kingdom føles større og mer episk enn universet i Botw, men det er også veldig mange småting som jeg syns Tears of the Kingdom gjør bedre. Det finnes små forskjeller med kistene (klarer ikke å forklare dette, men alle som har spilt begge spill skjønner hva jeg mener og de som ikke har spilt noen spill kan bare nikke og gå ut i fra at jeg har rett) og hvordan skillsene til Link er enda mer morsomme leketøy som oppfordrer til kreativitet, men også større forskjeller som at steder har utviklet seg siden Botw og hvordan jeg syns både shrines og towers er løst bedre her. Og det er mye jeg kanskje ikke kommer på, men det er bare i det hele tatt så mye jeg føler gjør at dette helhetsmessig er et bedre spill, hvor enn mye jeg virkelig elsket Botw. Og bare det at det er huler nå. Neste gang jeg spiller Botw så kommer det at det ikke er noen huler til å føles bittelitt skuffende.

Det lille unntaket her er det at Tears of the Kingdom tydeligvis ikke har endret to store problemer med Botw: mangelen på katter og at man ikke kunne klappe hunder. Det hadde antakelig vært terningkast 7-spill om man kunne hatt en søt kattunge som kjæledyr altså, just saying ;)

7) At Tears of the Kingdom kan være det man vil det skal være.

Folk er forskjellige. Noen liker å slåss med fiender, utfordre bosser og å oppleve mye action og spenning. Noen elsker gåter og puzzles og Eureka-øyeblikk i hytt og gevær. Noen elsker å bare utforske og å ta ting som det kommer, noen elsker å lage artige kjøretøy og originale apparater og noen elsker å torturere koroks (noe jeg kom over en video som viser ulike eksempler på):



Og jeg elsker at uansett hva slags spiller du har eller hva slags behov du har når du spiller spill, så har Tears of the Kingdom noe du kan kose deg med. Det kan være et spill der man raskt runder alt sammen eller det kan være som med meg som har aktivert alle tårnene og funnet alle geoglyph-minnene, men bare gjort et av templene og som ikke føler noe stort stress hva angår progresjon. Uansett så er Tears of the Kingdom et spill som jeg føler alltid kan være det du vil at det skal være og det er en sånn ting jeg virkelig elsker.
*
Dette er altså syv av de mange grunnene til at dette spillet har tatt over livet mitt i alt for stor grad og jeg håper det var underholdende lesning. Neste innlegg kommer om noen dager og i mellomtida anbefaler jeg altså Tears of the Kingdom veldig =D 


Kommentarer

Populære innlegg