Der jeg kommenterer sangene som er med i den første semifinalen av Eurovision 2023 =D

Heisann! Siden sist har jeg jobbet, fargelagt (er i en "vil fargelegge basically hele tiden"-periode for tiden), spilt masse Nintendo (har spilt gjennom Kirby and the Forgotten Land igjen) og vært på utflukt til Ski for å spise vunnet Bubble Waffle som var kjempegod =D Ellers har jeg egentlig vunnet to billetter til en oppsetning med Lørenskog Musikalteater på Folkets Hus på Strømmen på lørdag, men siden det tilfeldigvis også er Disneyquiz på Brød & Sirkus og jeg ikke har fått vært med på det på en stund, så regner jeg med at jeg kommer til å prioritere Disneyquizzen i stedet (i tillegg har jeg egentlig ikke så stor interesse for stykket  og det er veldig mye som rett og slett er mer praktisk med quizkos i stedet). 

Nok om det, det er i skrivende stund bare to uker og to dager til Eurovision (uka med Eurovision blir verdens beste uke i år fordi Eurovision, spillkveld, nytt Zelda-spill OG at Tronsmo skal servere kake fra rundt kl. 12 fordi butikken fyller 50 i år) og det er derfor selvfølgeligvis på tide at jeg aktiverer "Karoline kommenterer Eurovision"-modus, noe jeg skal begynne med i dette innlegget der jeg tenkte å ta for meg sangene fra den første semifinalen. Dette kommer til å ta litt tid kjenner jeg meg selv rett fordi jeg er grundig og systematisk, men det kommer også til å være veldig kos. I hovedsak linker jeg til Youtube, men om jeg liker en sang spesielt godt poster jeg den her. Da begynner vi moroa :)


Kommentarer angående sangene som skal være med i den første semifinalen i rekkefølge etter når de fremfører sangen sin i semifinalen (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Norge - Queen of Kings 

Det er litt morsomt at om man tar for seg sangene i den rekkefølgen de fremføres i første semifinalen så må man faktisk starte med Norge, for vi er først ut i år, noe som er litt småskummelt siden det egentlig er mer gunstig å være en av de siste som synger i stedet. Anyway, mens jeg selv heiet mest på Ulrikke i den norske finalen, så føltes det likevel mer tilfredsstillende på et vis at Alessandra vant for hun føltes mer som en underdog og som om hun på sett og vis behøvde det mer enn Ulrikke, som liksom gir en vibe av at hun vil klare seg helt fint uansett. Og jeg syns det er flere gode kvaliteter med Queen of Kings og det viktigste er jo det at Alessandra har en skikkelig god stemme med masse power, så vel som en trygghet og autoritet på scenen som kanskje er nettopp en sånn ting som gjør at det kanskje ikke er så skummelt likevel at vi er først, siden den virkelig tar tak i folks oppmerksomhet. Sangen er dessuten fengende og umiddelbar, noe som også hjelper en del. Om jeg skal kommentere på noe så er jo ikke sangen helt min greie rent sjangermessig sett og for meg blir det fort litt monotont og det føles litt som om den egentlig ikke vokser seg utover mot et crescendo, men bare tar av med en gang og så bare blir den der oppe liksom. Jeg syns likevel Alessandras vokal og scenetilværelse er såpass sterk at jeg føler meg ganske trygg på at vi går videre til finalen. Terningkast 4!

Malta - Dance (Our own party) 

Av landene i Eurovision har jeg i årevis hatt en soft spot for Malta, som jeg føler ofte fortjener langt bedre resultater enn de får. Og i år føler jeg meg veldig nervøs på vegne av Malta, litt fordi de synger som nummer to, men også fordi dette er innadvendt, men groovy, noe som kanskje ikke er det som fenger flest. Selv liker jeg denne sangen dog ganske godt, ikke fordi det er Malta, men fordi jeg syns dette faktisk er en undervurdert og kul sang som får meg i godt humør. Det er en slags laidback vibe her som er veldig min greie, dessuten gir jeg alltid plusspoeng for inkludering av saksofon underveis. Jeg vet ikke helt hvordan man skal få dette til å funke skikkelig godt på en stor scene og jeg blir overrasket om denne sangen går videre, men jeg blir også veldig fornøyd selv om vi ser Malta i finalen i år, som en representant for partymusikk for introverter. Terningkast 5!

Serbia - Samo mi se spava

I fjor var Serbia kanskje den mest artistiske og intellektuelle sangen og jeg liker at et par land tydeligvis har latt seg inspirere, deriblant Serbia selv, som også i år er ganske interessante. For meg så føles dette egentlig litt for sært og der noe musikk er så behagelig i ørene mine, så beveger dette seg langt i den andre retningen med at jeg føler meg litt ubekvem. Med det sagt så er det fortsatt elementer jeg liker her, som den futuristiske looken og Luke som synger er på et spøkelsesaktig og litt vampyr-ish vis egentlig en ganske pen mann, noe som den overfladiske delen av meg ser på som et pluss. Jeg syns dessuten dette har øyeblikk der det høres oppriktig kult ut, samtidig som det også har kaotiske øyeblikk der jeg syns det er innmari slitsomt. Ambivalensen er grunnen til at jeg likevel havner der jeg havner. Terningkast 3!

Latvia - Aijā 

Denne sangen er et sånt litt snodig tilfelle der jeg syns versene er veldig mye bedre enn refrenget. For refrenget syns jeg er ganske kjedelig, men med versene så er det en melodiskhet og en energi som jeg syns det er skikkelig kvalitet over. Helhetsmessig føler jeg dette er forholdsvis sofistikert indiepop som kanskje er litt for bra for Eurovision, samtidig som det likevel aldri blir så interesssant at det føles elsk. I stedet er det trivelig og modent og velment. Jeg tror dette er en av årets låter som kan gjøre det veldig bra utenfor Eurovision-sirkuset for det er radiovennlig og det har en sound som kan appellere kanskje desto mer til folk som ikke er så into Eurovision ellers. Men jeg er litt mer usikker på om dette faktisk vil slå an på Eurovision-scenen, det blir det spennende å finne ut. Terningkast 4!

Portugal - Ai coração

Portugal går for drama og flamenco-rytmer i år og en del av meg liker det fordi det føles veldig rett på, dessuten liker jeg fargepaletten og hvor teatralsk det føles. Mimicat som synger føles dessuten nesten litt som om hun ER hentet rett fra en eller annen musikal og jeg liker attituden hennes og mens hun ikke har helt min type stemme, så har hun absolutt en god stemme med særpreg og full kontroll. Alt i alt er jeg likevel ikke helt med på denne sangen og det handler ikke om at den nødvendigvis gjør noe feil, for meg så tror jeg det heller handler mer om at den føles litt for lett. For jeg tror dette godt kan fenge skikkelig mens det er i gang, men jeg tror det er fort glemt også. Terningkast 4!

Irland - We are one 

Jeg innrømmer at jeg var skeptisk overfor denne sangen med en gang jeg hørte sangtittelen, som føles så "kjendiser som synger sammen for veldedighet" (jeg sterkt misliker omtrent alle slike sanger om sant skal sies, kanskje fordi et alt for tydelig budskap egentlig gjør meg mer trassig enn rørt), og dessverre så er nok dette en av de sangene jeg liker minst i år. Ikke fordi den nødvendigvis er helt håpløs for dette ER både godt sunget, radiovennlig og ektefølte. Det er mer det at dette er så himla generisk. Det finnes absolutt ingenting med denne låta som man ikke har hørt opptil flere ganger før og det er så safe og så banalt og så kjedelig at jeg blir litt sur av det. Jeg blir ekstremt overrasket om dette fenger så mange at det faktisk går videre til finalen, selv så tror jeg det skal mye til for at noe skal være mer uinteressant enn dette. Terningkast 2!

Kroatia - Mama ŠČ!

Av alle sangene så langt så føler jeg denne her er aller mest Eurovision fordi den er sær på den beste måten en Eurovision-sang skal være sær liksom. Jeg håper virkelig denne sangen har et kult sceneshow og at den med letthet går videre til finalen, for jeg setter pris på hvor mye denne sangen virkelig kjører sin helt egen greie og føles herlig kompromisløs. Selv har jeg likevel ikke blitt 100% overbevist enda og det er mange valg som tas i denne sangen med hensyn til både oppbygging og kostymer som jeg ikke helt forstår rett og slett. Og musikalsk sett så er ikke dette helt min greie, det må sies. Med det sagt så syns jeg det er noe veldig sympatisk med denne sangen. Terningkast 4!

Sveits - Watergun 

Det er noen åpenbare kvaliteter rundt denne låta, mer spesifikt melodien (som igjen føles veldig radiovennlig), teksten (som er reflektert og med et fint budskap) og vokalen (som er svært god). Alt dette er klare styrker og jeg syns det er mye man lett kan like med denne sangen, en sang som jeg likevel er litt usikker på i en Eurovision-sammenheng. Som musikk generelt sett så har dette gode muligheter til å slå an, men jeg tror det trenger et særlig godt sceneshow for å overbevise på Eurovision-scenen, noe som også har litt med at jeg helt ærlig syns dette er litt for kjedelig. Fint fremført og med et viktig tema, men likevel kjedelig og kanskje mer ment for radio enn Eurovision. Likevel vil jeg anerkjenne at melodien på begynnelsen og slutten er skikkelig pen og berømme Remo's gode innlevelse. Terningkast 4!

Israel - Unicorn 

Jeg aner ikke helt hva denne sangen har med enhjørninger og gjøre (og for å være helt ærlig forventet jeg en mer Disney-aktig eventyrballade av tittelen, noe dette definitivt IKKE er), men jeg syns denne sangen egentlig er ganske kul. For det første er dette skikkelig fengende og det er en melodi som har en klar hook, den fester seg fort og det tror jeg kan hjelpe mye. I tillegg synger Noa veldig bra og jeg tror at dance break-delen kan bli innmari stilig på scenen. Som en bonus så er det måter denne sangen er litt sær og snodig, noe som gjør at det aldri blir for generisk selv om refrenget ikke er det mest unike refrenget i verden. Jeg liker dette og tror det vil vokse enda mer på meg. Terningkast 5!

Moldova - Soarele si luna

Det er litt fascinerende at den sangen som føles mest som et ukrainsk bidrag i år (jeg forbinder Ukraina mest med fløyte og rytmer á det denne låta byr på) i stedet er en låt fra Moldova. Ikke at jeg klager for Moldova får det åpenbart godt til de også og jeg syns denne låta lyder veldig interessant og at den har noe gåtefullt og samtidig veldig fengende, som jeg tror kan appellere til mange. Pasha er i tillegg kjekk, han fremfører sangen godt og ja, det er et godt driv her. Det blir for min del litt monotont utover i sangen, jeg syns begynnelsen er sterkere enn slutten. Men det er hele veien likevel kult og jeg håper det har et godt sceneshow også, for jeg ser gjerne dette i finalen. Som en bonus for min del så føler jeg at dette er et godt kompromiss fordi man har hatt noen låter i liknende stil som denne der akkurat hvordan det synges virkelig ikke appellerer til meg og her så har man liksom det rytmiske og fløyta, men også en vokal som etter min mening aldri blir slitsom. Terningkast 5!

Sverige - Tattoo 

Euphoria er nok en av de sangene som har vokst mest på meg i ettertid for jeg skjønte ikke helt greia da den vant, men nå syns jeg helt oppriktig at det er en av de beste Eurovision-bidragene, mye hjulpet av hvor instinktiv den er, hvordan den mer enn de fleste andre sanger virkelig har en hook som sitter og som man aldri glemmer. Hva angår Tattoo så har jeg ikke lyttet nok til å vite om jeg skjønner greia mer nå, men jeg vil si at dette er den sangen der jeg bare lytta til et lite utdrag dagen etter at den vant den svenske finalen og deretter hadde jeg den på gjernen i flere dager, noe som jo er et ganske positivt tegn hva angår umiddelbarhet. Jeg liker også veldig at Loreen er en sånn vokalist som virkelig føler det hun synger og der innlevelse og lidenskap er så mye mer viktig enn at det høres pent ut hele tiden. Det er en sånn ting som gjør at man som lytter aldri kjeder seg på den måten man ville gjort om dette ble sunget pent og pyntelig. Det er også litt imponerende hvordan denne sangen høres ut som den burde føles monoton fordi den basically er det samme hele tiden, men i stedet får Loreen det til å lyde interessant, mye hjulpet av hvor mye hun virkelig ikke bare synger en låt, men er den med hud og hår. Terningkast 5!

Aserbadsjan - Tell me more 

Aserbadsjan byr på kjempesøte tvillinger med kjempekoselig indiepop som gir en god følelse og en fin energi som jeg liker ganske godt. Det er øyeblikk her der dette minner meg om Beatles og sånt, det føles på en måte litt sjarmerende old school og jeg håper dette blir det mest trivelige øyeblikket i Eurovision i år. På et vis føles denne sangen også litt enten eller for enten tror jeg veldig mange liker dette her og at den blir det øyeblikket der alle smiler og koser seg litt, men det kan også bli en sånn sang som blir litt for lett og for forglemmelig og som derfor faller gjennom glippene. Selv jeg innser for så vidt at det er mange sanger i år som er mer typisk Eurovision enn denne, men jeg syns dette er så sympatisk og så fint på alle måter at jeg håper det slår an og blir en sang som sniker seg høyt opp på resultatlistene. Terningkast 5!

Tsjekkia - My sister's crown

I likhet med Serbia er dette et bidrag som føles veldig artistisk og såpass smart at jeg egentlig føler meg litt for dum til å forstå det. Jeg er også veldig spent på sceneshowet for denne låta har kanskje en av årets mest besnærende musikkvideoer, det er en sånn musikkvideo som føles som noe man bør se flere ganger for å oppdage stadig flere lag og elementer ved alt sammen og jeg vet ikke hvordan man skal skape den følelsen på scenen, samtidig som det kan bli et veldig episk øyeblikk om Tsjekkia får det til. For min del så er det andre sanger i år som appellerer mer til meg personlig, samtidig som jeg likevel syns denne sangen også har noe veldig umiddelbart og gjenkjennelig ved seg som jeg setter pris på, sånn i tillegg til at jeg heier på det teatralske elementet jeg føler også absolutt er tilstede hos denne sangen. Terningkast 4!

Nederland - Burning Daylight

Nederland er et av de landene som veldig ofte sender sanger som kanskje til dels er litt for gode for konkurransen og det kan man på mange måter si at er tilfelle i år også. Med det sagt så syns jeg Nederland har hatt sanger som er mer interessante og spennende enn bidraget deres i år, som helhetsmessig etter min mening blir litt for generisk. Like fullt så er det positive ting her. Eksempelvis god vokal hos begge og særlig hos Dion. I tillegg er melodien ganske fin og jeg liker at denne sangen føles som den forteller en historie, litt som om den er en slags novelle i sangform. Og tidvis lyder dette skikkelig flott. Det er likevel aldri veldig spennende, men det lyder finfint. Terningkast 4!

Finland - Cha cha cha 

Denne sangen er veldig kul og det er noe med viben her som føles veldig unik, som om dette også er en sang som ikke prøver å likne noe annet, men er noe helt eget og spesielt. Det er rocka, punkete og det fenger, noe selv jeg (som musikalsk sett egentlig har ganske andre preferanser) ikke kan annet enn å anerkjenne og berømme. Jeg liker tittelen og jeg liker hvordan det synges på finsk, av en eller annen grunn høres sanger straks hakket mindre banale med en gang jeg ikke kan språket. Med andre ord er det mye som er kult her, men med det sagt så kommer ting veldig an på sceneshowet for jeg føler at det er mye ved musikkvideoen som hadde blitt mye mer stusselig på en stor scene enn det er i musikkvideoen. For meg så er ikke låta heller så dramaturgisk interessant, jeg syns den kunne vært mer dynamisk oppbygget, men det tror jeg ikke så mange andre kommer til å bry seg om. Terningkast 4!

*

Og da trenger jeg å legge meg og slikt. Neste innlegg kommer om noen dager så da bables vi :)

Kommentarer

  1. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg faktisk liker Kroatia i år eller ikke, men jeg har hvert fall ekstremt lyst til å se dem i finalen, for dette må jo være årets gøyeste bidrag. Ellers syns jeg i motsetning til deg at Israel var temmelig generisk og uinteressant, men jeg syns Loreen er god i år òg, selv om jeg syns hun mumler litt når hun synger og jeg alt i alt nok liker Euphoria bedre.

    Jeg syns Finland er skikkelig kule i år, syns de har noe til felles med Hatari fra Island fra noen år tilbake, men syns dessverre refrenget er litt skuffende i forhold til resten. Syns begynnelsen liksom ikke helt holder det den lover, og så blir plutselig sangen en helt annen sjanger to tredjedeler uti som jeg heller ikke veit om jeg syns funker, men alt i alt heier jeg på at dette går til finalen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar og det er helt greit med uenighet angående Israel, samtidig som jeg er enig med deg i at jeg gjerne ser Kroatia i finalen for det er ikke blant mine største favoritter, men det er fortsatt veldig gøy.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg