Høydepunkter fra andre halvdel av 2022 =D

Heisann! Det er 29 desember og livet er fint selv om romjula har blitt litt annerledes enn planlagt. For jeg skulle egentlig i familiesammenkomst/bursdag i går, men så har jeg drevet med min andre forkjølelse på under to måneder denne uka og i går var den aller mest plagsom så da bare slappet jeg av i stedet. Heldigvis er jeg ganske mye bedre i dag, så det varer i det minste sjelden særlig lenge. Og så skulle vi til broren min i dag, men det var spådd så kjipe kjøreforhold at den nye planen er å dra opp til broren min på kaffe og hygge en tur lørdag formiddag. Heldigvis hadde jeg en annen plan for romjulen og det var å lese masse blader, slappe mye av og spille mye Nintendo og det har jeg fått gjort mye så yay! Dessuten har jeg lært at jeg takler at ting ikke går helt som planen ganske bra i det siste fordi ting ikke har gått etter planen med bøker jeg venter på å få i posten eller skrivekonkurranser eller den dagen jeg dro på Fontenehuset fordi jeg trodde de skulle ha grøt i lunsjen, men så hadde de fylt paprika i stedet og da fant jeg jo ut at jeg likte det mye mer enn jeg trodde også (jeg orket ikke hele porsjonen, men det var mest fordi det var så mye mat). Det er litt fint å bli minnet om at man jo er ganske tilpasningsdyktig og at ting som regel løser seg. For øvrig er jeg fortsatt stolt av den nye headeren min, jeg syns den er veldig vinterlig og karolinsk =D 

Anyway, jula var kjempefin (fikk så mye ting jeg ønsket meg og kommer antakelig til å få noen få gaver til helgen og), jeg har sett mye skikkelig bra film denne romjula og jeg kommer til å lese færre bøker denne måneden enn planlagt av ymse grunner, men det er også ganske greit. Og så nærmer vi oss jo slutten på 2022 og i sommer hadde jeg et blogginnlegg der jeg skrev om høydepunkter fra første halvdel av 2022 og jeg tenkte at det innlegget herved kunne få en oppfølger med høydepunkter fra andre halvdel av 2022. Det tenkte jeg å skrive nå, god fornøyelse =D

*

Høydepunkter fra andre halvdel av 2022 

Bøker

Jeg har lest mye interessant denne høsten, men jeg brukte litt mer tid på en del bøker utover høsten enn jeg gjorde i sommer og i våres, kanskje påvirket av at jeg også jobbet mer og hadde ganske mange kreative prosjekter. Imidlertid så har jeg ikke virkelig elsket noe jeg har lest denne høsten på samme måte som med et par av bøkene jeg leste i våres, noe som skyldes mest tilfeldigheter antakelig. Jeg har likevel lest mye bra og den fineste boka jeg leste i andre halvdel av 2022 var definitivt "See you yesterday" av Rachel Lynn Solomon fordi den skapte en skikkelig engasjerende og velskrevet kjærlighetshistorie med et Groundhog Day-aktig plott og kule karakterer. Det var en rett og slett innmari fin bok. Utover det så ga jeg jo det aller meste jeg leste denne høsten enten terningkast 4 eller 5 og jeg er godt fornøyd med det :)

Filmer 

Der jeg syns første halvdel av 2022 inneholdt flere litterære høydepunkter enn høsten så er det denne høsten jeg har sett masse skikkelig bra film. Særlig i november og desember har jeg i år sett veldig mange filmer jeg har likt skikkelig godt og de to fineste filmene har jeg sett nå i desember og det var Guillermo's Pinocchio og Matilda på Netflix. Begge disse filmene kan det jo tenkes at jeg vil skrive mer om når jeg oppsummerer desember, men de tilfredsstilte to spesifikke deler av meg med at Pinocchio var vakker, trist og nydelig animert og frydet den delen av meg som elsker sånt. Matilda på sin side var en usedvanlig tilfredsstillende film-adapsjon av en musikal jeg allerede var veldig glad i og var bortimot perfeksjon og den definitivt beste musikalfilmen jeg har sett i år. Her er en fantastisk scene fra den:


Hvis du er litt usikker på om du skal se Matilda så vit at jeg så Matilda to ganger på en dag og jeg har fortsatt lyst til å se den minst en gang til før 2023 fordi den bare er såpass flott <3

Teater og annet kulturelt

Jeg har sett henholdsvis Matilda på Folketeateret og Sister Act på Chateau Neuf denne høsten og syns de var perfekte terningkast 6-opplevelser begge to, bare på helt ulike måter. Matilda fordi flott skuespill og at musikalen var bedre i norsk utgave enn da jeg i 2015 så Matilda i London og Sister Act var sånn "smile fra øre til øre og å bli så entusiastisk at man nesten er sliten etterpå"-opplevelse. Ellers så har jeg sett én julekonsert og utover det så var et av høstens høydepunkter da Folketeateret høytidelig lanserte musikalen de skal sette opp september 2023 (Miss Saigon) og jeg hadde den beste onsdagen EVER, godt hjulpet av den usedvanlig magiske t-baneturen hjem etterpå. Jeg hadde det dessuten helt fantastisk på et par Musikalpub denne høsten og har mål om å få med meg det så ofte som mulig også i 2023. Og så var det jo gøy å dra på audition for å være statist i et nytt spel og det mest spennende i 2023 blir jo at jeg ble valgt ut som en av statistene av en eller annen grunn og sånn sett vil få en veldig kul ny erfaring neste år. 

Nintendo

Det er ingen hemmelighet at jeg spiller mye Nintendo og jeg har spilt mye fint også denne høsten. Og mens det spillet jeg gledet meg mest til var oppfølgeren til Mario + Rabbids (et spill som absolutt var kos, men som ikke har interessert meg så mye etter at jeg kom til rulleteksten selv om det fortsatt finnes ting å utforske post-game), så var nok den aller mest tilfredsstillende spillopplevelsen Tinykin.


Tinykin var litt etterlengtet fordi jeg i år har spilt et par 3D plattformspill som ble store skuffelser fordi de hadde for mye tekniske problemer, men så spilte jeg Tinykin og jeg elsket hvert sekund så mye at jeg har spilt gjennom hele dette spillet to ganger så langt og kost meg så mye med å utforske hver krik og krok og å finne alt av gjemte ting og hemmeligheter. Tinykin er så himla gøy rett og slett og er det spillet denne høsten som har vært den absolutt fineste spillopplevelsen. 

Imidlertid vil jeg trekke frem et spill til når jeg er i gang og det er I was a teenage Exocolonist:


I dette spillet så følger man karakteren man spiller fra 10-20 år mens hen (man kan velge mellom begge kjønn og man kan også være ikke-binær) vokser opp på en koloni i verdensrommet. Underveis så får man venner, man opplever kjærlighet, man lærer om mysterier, det er mye interessant som skjer og hele spillet er som en slags choose your own adventure i spillform, bare at med kortspill-elementer i tillegg. Og så er det slik at man må starte spillet fra begynnelsen når man når 20 år, men da får man flashbacks og det er ting man husker fra tidligere liv som påvirker spillet sånn at man er ment til å spille gjennom dette spillet flere ganger. Og så er det nydelig tegnestil (jeg elsker looken på karakterene her) og det er oppriktig rørende og spennende flere ganger og jeg føler dette antakelig er årets mest undervurderte spill for jeg tror ikke at så mange har spilt det og jeg syns dette antakelig er det mest besnærende og smarte jeg har spilt i år. Jeg har spilt andre spill som er mer fengende og mer moro å spille i år, men det er ikke noe som har gitt meg helt det samme som I was a teenage Exocolonist og jeg syns dette spillet fortjener å oppdages av flere.  

Sist men ikke minst så anbefaler jeg Lil Gator Games for alle som liker å utforske og vil føle seg som et barn igjen og Beacon Pines for alle som vil spille et ganske kort spill som løftes av å være et av de aller peneste spillene jeg har spilt ever, jeg mener, bare se da:


Tv-serier

Denne høsten har høydepunktene tv-messig sett egentlig vært gjensyn med Tangled-tv-serien og Boy meets World på Disney +, men jeg har også sett halvparten av Little Voice på Apple TV + og gleder meg til å se resten fordi det er en veldig fin serie med utrolig flott musikk av Sara Bareilles. 

Ellers så elsket jeg jo Dead End: Paranormal Park og det er definitivt den tv-serien fra andre halvdel av 2022 der jeg har blitt aller mest glad i karakterene. Jeg har vært litt treg, men jeg gleder meg til å se andre sesong av Dead End fremover og regner med at den vil være minst like super.

*

Uansett, her er et utvalg høydepunkter fra andre halvdel av 2022. Jeg håper det var underholdende lesning og bables om noen dager da jeg vil oppsummere desember og kanskje se litt mer både bak og frem. 

Kommentarer

  1. Fin liste :) Og du, nå har du faktisk inspirert meg til å ville spille I Was a Teenage Exocolonist, fordi det er jo ingen hemmelighet at jeg elsker sci-fi og verdensrommet, i tillegg til at gameplayet sånn som du beskriver det får meg til å tenke på Life Is Strange, som jeg elska (i skrivende stund husker jeg ikke om du har spilt det eller ikke, men hvis ikke, anbefaler jeg det veldig, jeg trur du helt oppriktig ville likt det veldig godt), og jeg vurderer å se om det kanskje er noe tilbud på det på PSstore etterpå. Nå er jeg egentlig veldig inn i The Sims, men om jeg skulle ønske et avbrekk fra den type spilling og No Man's Sky blir for mye for meg (som det er per akkurat det punktet jeg er på i spillet nå), virker dette som ei veldig fin avveksling.

    Jeg fikk sett Guillermo del Toros Pinocchio i jula og er enig i at den var veldig fin :)

    SvarSlett
  2. Så kult at jeg inspirerte deg til å ville spille I was a teenage Exocolonist, håper det faller i smak :) Ellers kjekt at listen var fin og hurra for enighet angående Pinocchio.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg