Høydepunkter fra første halvdel av 2022 =D

Heisann! Siden sist er det mest spennende som har skjedd at jeg har hatt den siste dagen med telefonintervjuer før i august, noe som føles helt greit og utover det så har jeg spilt Nintendo, sett ferdig Stranger Things (og sett igjen episoder fra de første sesongene fordi jeg har lyst på mer) og tegnet denne tegningen (som jeg har delt på ymse sosiale medier, men gjerne deler med bloggen min og):


Jeg er skikkelig fornøyd med denne tegningen av en kunstnerisk elefant fordi den har så mange artige detaljer, dessuten ga den meg lyst til å tegne masse flere dyr som holder på med ulike hobbyer. 

Og ellers så er det jo tilfeldigvis juli og året er faktisk over halvveis, noe som betyr at jeg har tenkt å skrive det årlige "høydepunkter fra første halvdel av året"-innlegget mitt. Så jeg tror jeg bare setter i gang med det, jeg :)

Høydepunkter fra første halvdel av 2022 

Bøker

Selv om jeg ikke stresser med bøker, så ender jeg oftest opp med å lese ganske mye og ganske raskt likevel, noe som forklarer at jeg har lest hele 50 bøker så langt i år. Blant de bøkene er det veldig mye bra og om jeg skal trekke frem én favoritt er det denne:


Jeg er allerede ganske fan av Maren fordi jeg leste bloggen hennes og syns hun skriver så mye lurt på Twitter, men "Hva jeg gjorde med pengene" ville jeg antakelig elsket uansett for den var en bok som føltes veldig relaterbar selv om jeg ikke har opplevd tingene som hovedpersonen har opplevd. Dessuten handler denne boka om viktige ting og den er også ekstremt siterbar og rett og slett en innmari godt skrevet bok som definitivt er den fineste leseropplevelsen min så langt i år. 

Av andre bøker jeg har gitt terningkast 6 så vil jeg særlig trekke frem Katie the Catsitter av Colleen A.F. Venable bare fordi den på mange måter er den mest karolinske boka jeg har lest i år fordi det er en veldig random og fantasifull grafisk roman med masse sjarm og ga meg den følelsen jeg ønsker å gi om jeg noen gang faktisk blir forfatter selv. Jeg syns ellers When women were Dragons av Kelly Barnhill hadde det mest fascinerende premisset av alt jeg har lest i år (den er basically "historisk roman, men drager" og veldig feministisk, sår og besnærende) og den vinner også prisen for årets kuleste cover så langt. 

Utover det har jeg lest masse annet fint, deriblant imponerende mengder choose your own adventure-bøker fordi jeg fortsatt har mål om å skrive det, det bare tar en del tid å få til fordi det krever mye planlegging. Så å lese det føles som veldig lur bruk av tiden ;) Jeg vil også helt til slutt trekke frem A small fiction av James Mark Miller fordi det var en bok med flash fiction som jeg virkelig elsket og ble veldig glad i. 

Filmer 

Jeg har enda ikke sett en film som jeg syns er terningkast 6-fantastisk i år, men jeg har sett noen filmer som er veldig sterke femmere og den aller sterkeste femmeren er nok Everything Everywhere all at Once. For jeg brukte litt tid på å komme inn i den, men jeg elsket de siste 85 minuttene eller noe sånt så mye. Utover det har jeg, ikke så overraskende, kost meg mest med musikaler som Sneakerella, Trevor og Better Nate than Ever, som alle tre på hver sin måte virkelig sjarmerte og engasjerte meg og som gjorde meg veldig glad for å ha Disney +. Jeg syns også Barske Bøller har vært et høydepunkt i år, ikke fordi den nødvendigvis overrasket så mye, men fordi jeg elsket animasjonsstilen og syns den var så gjennomført underholdende hele veien. 

Teater og musikaler

Jeg har sett fire musikaler på teater så langt i år og det var Jersey Boys, Into the Woods, Så som i himmelen og Mamma Mia. Jersey Boys husker jeg som veldig underholdende; det er en musikal som er lett og fornøyelig med veldig fengende musikk der storyen er underordnet stemningen, noe som er helt greit. Into the Woods på sin side har jeg i ettertid litt mer ambivalent forhold til, kanskje fordi jeg hadde litt for høye forventninger fordi det var yndlingsmusikalen min på yndlingsteateret mitt. Og det var jo veldig bra, men jeg tror også at alle forventningene og det at jeg kjenner den musikalen så ekstremt godt gjorde at jeg ikke ga meg helt hen sånn jeg egentlig ønsker å gjøre når jeg er på teater. Helhetsmessig tror jeg derfor kanskje at Så som i Himmelen var den mest komplette teateropplevelsen min i år, for i likhet med Mamma Mia så ga jeg meg virkelig helt hen til historien med den og Så som i himmelen var oppriktig rørende i tillegg til å være proff og flott fremført og derfor et høydepunkt så langt i år.

Hva angår musikalcder så har jeg faktisk lytta veldig lite til musikk på Spotify i år, men jeg syns det var gøy at det kom ut en jukebox-musikal kalt The Drifter's Girl som inneholdt yndlingssangen min, Stand by me, sånn at den teknisk sett kan kalles en musikalsang nå ;) Jeg syns også at det er ganske mye fine sanger på Mrs. Doubtfire-musikalcden som kom ut for ikke så lenge siden.

Nintendo

Jeg har spilt veeeldig mye tv-spill i år og hatt litt for lett for å teste nye spill, noe som jeg tidvis har brent meg litt på fordi jeg har gjort et par bomkjøp underveis og. Med det sagt så har jeg spilt mye fint også og jeg tror det spillet jeg er mest glad i av alt jeg har spilt i år er A Monster's Expedition:


Det er noe med den behagelige musikken, den finurlige hjernetrimmen, den koselige looken og den litt tørre humoren som jeg virkelig elsket med A Monster's Expedition og den eksemplifiserte på mange måter det spillet jeg alltid ønsker meg mest fordi jeg ikke liker stress og heller vil ha noe som kanskje ikke er så vanskelig, men som er sjarmerende og fornøyelig og som man kan bli litt borte i. 

Av helt andre grunner så likte jeg eller Nobody saves the World veldig godt fordi det var veldig engasjerende hele veien og åpent nok til at man følte en slags frihetsfølelse, i tillegg til at det var overveldende og utfordrende til tider, men aldri for utfordrende, heller en skikkelig god balansegang der man fortsatte å prøve seg frem og fikk en veldig god følelse av å lykkes. 

Jeg har ellers kost meg masse med det nyeste Kirby-spillet og jeg gleder meg allerede veldig til oktober fordi det neste Mario Rabbids-spillet kommer da og det antakelig blir årets høydepunkt spillmessig sett for min del. 

Tv-serier 

Jeg syns den siste sesongen av Stranger Things definitivt er den beste tv-serien jeg har sett i år så langt, men har ellers også kost meg veldig mye med Star vs. the Forces of Evil og Baymax på Disney + (sistnevnte syns jeg egentlig var nesten perfekt, men det var bare seks episoder som varte knapt ti minutter hver, så det var jo alt for fort unnagjort). Av andre tv-serier så syns jeg Heartstopper på Netflix var helt nydelig og jeg er enig med alle som syns Our Flag means Death er awesome, for jeg skaffet HBO igjen for å se det og det var veldig verdt det (har spart to episoder som jeg skal se snart, jeg må bare komme i riktig modus for å se noe som ikke er Stranger Things og akkurat nå er jeg ikke det enda). 

*

Og det var et par høydepunkter fra første halvdel av 2022. Jeg gleder meg til å finne ut hva som vil bli høydepunkter resten av året og vet at det bortimot garantert kommer til å inneholde både bøker og tv-spill som er elsk, dessuten har jeg allerede billetter til væffal to musikaler til høsten på teater, så det blir nok finfint det og. Nå tenkte jeg å lese og å drive med ymse andre ting og tang og så kommer neste innlegg på onsdag eller torsdag i uke 28 fordi jeg skal til Gøteborg fra mandag til onsdag og har lyst til at neste innlegg skal inneholde bilder og babbel om den turen. Yay!


Kommentarer

  1. Jeg tar meg friheten å anbefale deg Fear Street-filmene på Netflix siden du skriver du vil ha mer Stranger Things. Det er kanskje det jeg har sett som er mest Stranger Things-aktig uten å være Stranger Things :) Super 8 (som kanskje fortsatt fins på HBO, det var hvert fall der jeg så den i sin tid) er også litt i samme landskap og noe jeg trur du vil kunne like godt :)

    Fint å lese om høydepunktene dine, jeg har også spilt veldig mye de siste månedene, mye mer enn jeg har sett film, for eksempel. Med det sagt er definitivt Everything Everywhere All at Once også med på min mentale liste over de beste filmene jeg har sett så langt i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips om Fear Street-filmene, kanskje jeg sjekker dem ut etter hvert (og Super 8 og) og kjekt at det var fint å lese om høydepunktene mine.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg