The Beast and the Bethany og ymse annet :)

Heisann! Det er tirsdag, samtalen med Rask Psykisk Helsehjelp-dama i stad gikk greit (og vi skal ha samtaler hver tirsdag formiddag i en periode fremover) og utover det handler livet om å fargelegge og å spille Nintendo fordi jeg har fått helt dilla på Super Mario 3D World-spillet mitt :) Ellers skjer det ikke så mye rent utover at jeg fant ut at jeg hadde lavt nivå av en del ting som hadde med blod å gjøre fordi jeg reagerte på en av medisinene mine (som jeg nå har slutta med), noe som sikkert er en medvirkende årsak til at jeg er veldig mye trøtt for tida. Jeg hadde også tenkt å lage boller i dag, men jeg har ikke kommet i gang med det enda, det kan dog tenkes jeg tar det i kveld for jeg har lyst til å prøve å lage boller igjen og avansere til å fylle de med vaniljekrem. Nå har jeg lyst til å prøve å bake noe hver uke kanskje fordi det er gøy og motiverende å få til :) 

Jeg har for øvrig kjøpt Hälsans kök filetbiter for å kunne lage kjøttfri Toro Tandoori kyllinggryte etterpå så det blir spennende å teste. Og jeg oppdaget nå at det er Nintendo Direct i morgen der man vil få vite om kommende Nintendo-spill denne våren og det gleder jeg meg til <3 Som en siste finhet så kommer det neste blogginnlegget mitt enten fredag eller lørdag og da er planen å skrive et MGP-innlegg om alle bidragene i den norske finalen som er på lørdag så hvis det er noe som interesserer noen så er det bare å glede seg.  

Men nå tenkte jeg å anmelde en bok og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)


The Beast and the Bethany av Jack Meggitt-Phillips


En ting jeg tenker umiddelbart om denne boka er det at den får til det den prøver på usedvanlig godt. I alle fall likte jeg denne boka innmari godt og nå skal jeg skrive litt om hvorfor.

I The Beast and the Bethany følger vi Ebenezer Tweezer (som for øvrig er et fantastisk navn) som er 511 år, men ser mye yngre ut. Dette skyldes at han har et beist på loftet som han serverer ymse ting og tang og så takker beistet med å gi Ebenezer alt han ønsker seg og da også drikkene som har holdt ham ung og levende i over 500 år. Imidlertid har beistet blitt mer grådig med tiden og når denne boka begynner så har beistet fått aller mest lyst av alt på å spise et barn. Så Ebenezer drar til foreldrehjemmet, finner drittungen Bethany og adopterer henne sånn at hun kan spises av beistet etter hvert. Imidlertid finner han etter hvert ut at han kanskje ikke har så lyst til at Bethany skal spises; noe som byr på et lite dilemma når Ebenezer heller ikke har så veldig lyst til å ikke få en drikk for å holde ham levende enda en stund til.

Her har vi med andre ord en barnebok med et premiss som minner litt om Dorian Gray, litt om Roald Dahl og litt om Little Shop of Horrors (sistnevnte var det jeg selv ble mest minnet om); men som samtidig står støtt på egne ben. Og vi har også en bok som får til det barnebøker skal med at dette helt tydelig ER skrevet for barn (himla hattifnatt så mye jeg ville elsket denne boka om jeg var elleve), men så funker den likevel godt for voksne uten at den noen gang slutter å passe aller best for barn. Å skrive for barn 9-12 (som er den målgruppen jeg selv ønsker å skrive for) er veldig vrient fordi det er lett å ende opp med å skrive noe som egentlig funker bedre for nostalgiske voksne enn det passer for barna det faktisk er skrevet for. Og en bok for barn SKAL funke best for barna og denne boka gjør det. Jeg vet at nå bare liker jeg denne boka skikkelig godt, men hadde jeg vært elleve hadde jeg frydet meg enda mer og det syns jeg bare viser at denne boka får til det den prøver på innmari godt.

Uansett, jeg koste meg med denne boka. Den er smart skrevet og godt fortalt, den har to karakterer i Ebenezer og Bethany som man fort får sansen for og den har et beist som er fryktelig fælt som en fin bonus. Og jeg likte hvor fantasifull denne boka var; så vel som hvor mørk humoren var og jeg skjønner godt at denne boka har fått masse god omtale og skal bli film etter hvert for dette er en historie som har mye klassikerpotensiale.

For meg så var det noen steder denne boka likevel falt litt igjennom, men det tror jeg mest handler om at jeg tross alt ikke er målgruppen det er skrevet for. Alt i alt var dette en bok jeg uansett fant svært fornøyelig og tilfredsstillende og jeg tror dette er en sånn bok mange vil like innmari godt.

Terningkast 5!


Kommentarer

Populære innlegg