Oppsummeringsinnlegg for desember 2020 :)

Godt nyttår! Det er offisielt IKKE 2020 og vips er alt mye bedre bare fordi vi ikke lenger er i året da en pandemi tok over verden og jeg personlig måtte bruke omtrent hele høsten på sykdom, noe som ikke har vært særlig gøy. 

Dessuten hadde jeg en fin tanke for litt siden om at pandemien vil gjøre at musikaler kanskje blir bedre fordi en ting som jeg har brydd meg mye om er det at det ikke har blitt satt opp musikaler på Broadway siden mars og mye av grunnen til det er det at veldig mange av de som ser Broadway-musikaler er henholdsvis gamle (fordi billetter er dyrt så det er veldig vanskelig å ha råd til for unge) og turister; to målgrupper som pga. pandemien IKKE har hatt muligheten til å dra på teater. Etter hvert som flere og flere vaksineres så vil man kunne åpne opp Broadway-teatre igjen og da vil det i første omgang ikke være så mange turister, dessuten vil en del av det eldre publikummet være litt skremt fra å dra på f.eks. teater, i alle fall i begynnelsen. Dette betyr at de som velger hva som skal settes opp på Broadway og som jo bryr seg om å få i gang teater igjen fordi musikaler er noe av det som New York tjener mest på, MÅ satse på unge og da blir de nødt til å sette ned prisene fordi mange unge ikke har råd til å se teater på Broadway. Og for å kapre ungdommen så må det også kanskje i enda større grad satses på musikaler som Hamilton og Hadestown i et musikallandskap som har mye bra, men også i litt for stor grad nok har hatt Disney-musikaler, Jukebox-musikaler og musikalklassikere, fremfor å ha tatt sjanser. Så kanskje pandemien vil være det som får Broadway til å endre seg og dermed garanterer at JEG personlig får enda mer interessante musikalcder å kose meg med i fremtiden fordi det av og til er noe veldig fint med å bli nødt til å forandre seg, uansett hvor skummelt det kan virke =D

Utover å overtenke musikaler, noe som er litt inspirert av denne helt fantastiske videoen om Cats-filmen fra 2019 og alt den gjør helt feil musikkteoretisk sett (fun fact: jeg har ENDA ikke sett Cats 2019 fordi jeg liker musikalen Cats og tror filmen kunne endret på det faktumet, så da er det bedre å bare se alle videoene OM Cats 2019 på Youtube, som en bekreftelse på at å ikke se Cats-filmen er en god ide):


Uansett, utover å overtenke musikaler, så feiret jeg Nyttårsaften med mamma og Luna og utenom at magen min fortsatt er litt rar mye av tida, så har jeg det ganske greit. Og nå tenkte jeg å oppsummere desember bok- og filmmessig sett så da setter vi i gang med det :) Et mer grundig innlegg om høydepunkter fra 2020 kommer om noen dager.

Oppsummeringsinnlegg for desember 2020

BØKER

- The Magic Fish av Trung Lee Nguyen

En grafisk roman som var sår, fint tegnet og veldig eventyrlig og som hadde en slutt som jeg elsket. Terningkast 5!

- Zombocalypse Now av Matt Youngmark

En choose-your-own-adventure-bok med zombie-tematikk som var ganske underholdende, men ikke særlig minneverdig. Terningkast 4!

- My Best Friend's Excorcism av Grady Hendrix

Sjarmerende, småskummel og herlig 80-tallsnostalgisk bok som jeg frydet meg over. Jeg syns Grady Hendrix skriver veldig originale og supre bøker. Terningkast 5!

- Gutten, muldvarpen, reven og hesten av Charlie Mackesy

En veldig pen bok som for den rette leseren vil føles som noe virkelig klokt og viktig, men for meg føltes litt for lett. Linjen mellom det banale og det kloke er tidvis ganske tynn. Terningkast 4!

- The Extremely Inconvenient Adventures of Bronte Mettlestone av Jaclyn Moriarty

Kreativ og sær bok som jeg likte, men ble litt lei av. Terningkast 4!

- Adventsstjernen av Simon Stranger

Flott illustrert og innmari fint skrevet adventsbok som rørte meg og nok var det mest julete jeg leste i desember. Terningkast 5!

- Early Departures av Justin A. Reynolds

Vil kanskje anmeldes senere, for dette var en skikkelig bra ungdomsbok om vennskap og død og med en fascinerende science fiction-twist. Terningkast 5!

- Ghost Squad av Claribel A. Ortega

Søt skrekk for barn med kule elementer som gode popkulturelle referanser, et supert cover, spøkelser og vennskap. En bok jeg ble glad i. Terningkast 5

FILMER

- The Prom 

En herlig filmversjon av en musikal jeg liker veldig mye med. Fine sanger, gode skuespillere og en historie jeg ble rørt av og glad i. Terningkast 5!

- Nøtteknekkeren 

Filmet versjon av årets oppsetning av Nøtteknekkeren-balletten og noe veldig fint, i alle fall koste jeg meg med dans og flott musikk i denne filmen. Terningkast 5!

- Soul

Pixars nyeste film og en film som SKAL anmeldes snart, for jeg elsket den og har mye å si :) I denne omgang kan jeg bare nevne kort at jeg likte historien, musikken og så mye med denne filmen nok til at jeg så den to ganger på to dager. Terningkast 6!

Kommentarer

  1. Jeg hørte en podcast en gang om blant annet Cats-filmen (dette tolv minutter lange klippet, hvis du er interessert: https://www.thisamericanlife.org/695/everyones-a-critic/act-three-12) som neeesten gjorde at jeg fikk litt lyst til å se den, men bare nesten. Veit ikke om det å ikke være en musikalelsker i utgangspunktet gjør sjansen for å like denne filmen større eller mindre, haha.

    Høres ut som at du har lest mye fint i desember, var flere av titlene jeg blei nysgjerrig på. Jeg leser jo generelt altfor lite, men i en parallell dimensjon der jeg ikke distraheres like lett ville jeg lest både My Best Friend's Excorcism, Zombocalypse Now, Early Departures og Ghost Squad. Håper noen av dem blir filmatisert etter hvert (kanskje vanskelig å få til med en choose-your-own-adventures-bok, men de har tross alt fått det til med Black Mirror-filmen Bandersnatch), sånn at også jeg som sliter med fokuset kan få med meg historiene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjekka ut podcast-klippet i stad og det var kjempeinteressant. Har jo sagt det før, men nå fremover så har jeg virkelig lyst til å gjøre alvor ut av tanken om å lytte til podcaster, for det virker veldig kjekt og jeg har allerede funnet masse jeg har tenkt å lytte til snart på American Life.

      Og om jeg får tid så er det et par av de bøkene jeg sikkert kan anmelde, for jeg leste veldig mye bra i desember =D

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg