Ballerina og ymse annet :)

Heisann! Det er tirsdag, påsken er over og livet er fint selv om jeg har lyst til å delta på mer påskeegg-konkurranser (noe som egentlig kulminerer mest i at jeg bare har veldig lyst på påskeegg igjen siden påskeegget jeg hadde på lørdag varte så kort tid). Ellers er det egentlig ikke så farlig at påskeferien er over for det er riktignok innmari behagelig med påskefri, men det er ganske snart mai og i mai inneholder annenhver uke en ekstra fridag, sånn i tillegg til at det er Eurovision å kose seg med i midten av måneden så det blir nok ganske kos :) Og jeg har masse å lese på, jeg kan skrive og fargelegge og jeg kan glede meg til biblioteket og spillkveld førstkommende lørdag så alt ordner seg. Dessuten er jeg innemenneske og det er spådd gråere vær og mer regn fra torsdag av og da kan jeg sitte inne og spille nettspill mens jeg lytter til musikalmusikk og liknende med ekstra god samvittighet og det er også kjekt ;)

Ellers er det store sparemålet mitt for tiden nye joycon-kontroller til Nintendo Switch sånn at jeg igjen kan spille i håndholdt modus uten å bli sprø av frustrasjon fordi ting ikke virker helt og riktignok vil det nok antakelig ta en stund å få råd til det, men det er fint å ha sparemål uansett.

Av annet som kan nevnes som jeg har glemt å nevne her før: jeg endte opp med å gå etter første akt av Fuglane-oppsetningen til Riksteatret torsdagen før påske fordi Vesaas sannsynligvis funker veldig mye bedre som litteratur enn teater (det er første og eneste gangen det har skjedd og det var jo ikke et dårlig stykke, det var bare veldig stillestående og når noe handler veldig mye om stemninger og tanker så er ikke alltid teatret det beste mediet, dessuten var teaterbilletten dit noe jeg hadde vunnet i en konkurranse så det var ikke sånn at jeg tapte penger på det heller så da føltes det greit), jeg kjøpte et hjernetrim-puslespill i Gøteborg som er så vanskelig at jeg har googlet meg frem til løsningen uten at jeg forstår den heller (så jeg får ikke jukset heller) og jeg har brukt en del tid på å irritere meg over hvor mange som har klaget over penger som har blitt gitt av millionærer for å restaurere Notre Dame (ikke fordi folk ikke har et poeng fordi mange av de som har kommentert saken har mange gode poenger, men fordi jeg vil leve i en naiv verden der man bare kan sette pris på det når folk velger å gi penger til et formål i stedet for å fokusere på alt de kunne gitt penger til i stedet).

Ellers så har jeg sett denne filmen:



Nå tenkte jeg å poste min anmeldelse av denne filmen og så kommer nok neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)


Ballerina

Grunnet testing av Viaplay av ymse grunner (les: gjensyn med Buffy og Angel) har jeg nå sett Ballerina; en animasjonsfilm som kom ut for noen år siden og som i utgangspunktet interesserte meg fordi den handlet om dans. Og det er veldig mye man kan kommentere på angående Ballerina, men hovedinntrykket mitt var likevel ganske positivt.
Kort oppsummert handler det her om en foreldreløs jente ved navn Felicia som drømmer om å bli danser. Sammen med sin bestevenn Victor rømmer hun til Paris der hun stjeler en jevnaldrende jentes identitet for å kunne danse på en ballettskole. Så får hun venner, en mentor og det ender opp med en historie om å tro på drømmene sine fordi alt er mulig.
Og hovedproblemet med Ballerina er på sett og vis også hovedattraksjonen med den i og med at ja, dette er en film med få overraskelser og en historie som har blitt fortalt mange ganger før. Samtidig så er dette jo en typisk sånn historie jeg elsker og denne filmen er i så måte intet unntak.
Dessuten er det mange ting som man kan kose seg med når det gjelder denne filmen. Personlig liker jeg veldig godt hvordan karakterene er animert og utover det er denne filmen i det hele tatt veldig pen for nei, dette er nok laget av et fransk-canadisk studio som nok mangler en del av budsjettet til f.eks. Disney, Pixar og Dreamworks, men det er noen virkelig nydelige bakgrunner her og mens det selvsagt er ting som kunne vært gjort bedre, syns jeg animatørene har fått mye ut av det de har hatt å jobbe med.
Videre liker jeg Felicia og Victor som karakterer og jeg liker dansescenene selv om de ikke alltid er så veldig realistiske.
Med det sagt så er et stort problem hvordan filmmakerne har lent seg litt for mye på slapstick til tider. Jeg var nær å skru av filmen etter de første ti minuttene fordi det var for mye tøysete scener som jeg oppfattet som veldig masete og mens filmen ble mindre masete etter hvert, er det likevel dumt av den å gi et så dårlig førsteinntrykk. Filmen kulminerer dessuten i en forbausende actionfylt scene der filmens mest skurkete skikkelse går fullstendig bananas og denne scenen, så vel som slapstick-elementene i ny og ne gjør at Ballerina føles temmelig ufokusert. Hvis man også legger til unødvendig bruk av moderne popmusikk som ikke helt passer inn i settingen så er det nok av småting å trekke ned for.
Så om en skal konkludere med noe som helst så er det vel at denne filmen på ingen måte er noe man trenger å se, men hvis man liker den typen historie som fortelles selv om den er klisjéfylt og også liker historier om dans så er dette absolutt grei nok underholdning. Og selv ble jeg jo rørt og glad og satt igjen med et smil etterpå og det er med på å gjøre at jeg fortsatt syns denne filmen er verdt det. Yay!
Terningkast 4!

Kommentarer

Populære innlegg