En storslagen musikalquiz som man er ment å bli oppmuntret av uansett resultat =D

 Heisann! Noen ganger stresser jeg alt for mye rundt teite ting og så avløses det av at jeg blir litt sånn "faen heller" fordi det føles mye mer konstruktivt å skape noe enn å klage eller bekymre seg, så de siste dagene har jeg laget en lang og grundig musikalquiz til Fontenehuset (hvis mest irriterende ting er at de har Ukeslutt med quiz og noe godt 14:30 hver fredag, men siden jeg jobber 14 - 18:30 på Norsk Gallup onsdager og fredager så får jeg det omtrent aldri med meg og jeg har veldig lyst til å få det med meg egentlig), som jeg også har tenkt å dele her senere i dette innlegget. Utover det har jeg kommet videre på Cocoon (som jeg snart også må blogge om) og ellers så besluttet jeg å bruke litt penger fra bufferkontoen min fordi jeg har hatt et så stort ønske om flere teaterplaner å se frem til. Så nå skal jeg se Spynorsk lørdag 1. juni OG Biten av musikal lørdag 25. mai (begge deler på Det Norske Teatret). Og det føltes veldig, veldig verdt pengene, dessuten ser det ikke ut som universet vil at jeg skal ha flaks på konkurranser for tiden uansett, så da må man finne andre løsninger. 

Ellers så koser jeg meg med Dropout og American Idol og se så fine brownies jeg bakte i går:


Men da tenkte jeg å dele den veldig lange og grundige musikalquizzen (som jeg virkelig håper de koste seg med på Fontenehuset i stad) min. Håper den faller i smak og at jeg oppmuntrer noen med de veldig hyggelige beskrivelsene jeg har av folk basert på resultatene deres på slutten. God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager :) 

En liten musikalquiz signert Karoline  

 

Som en kort introduksjon kan jeg nevne at denne quizzen inneholder 13 spørsmål der alle er i samme format. To av spørsmålene krever litt mer enn de andre (fordi de på hver sin måte krever litt kunnskap om quizforfatter), men resten av spørsmålene krever bare kunnskap om musikaler og ingenting annet. Etter alle spørsmålene finnes det valgfritt bonusmateriale i form av omtenksomme og hyggelige beskrivelser basert på hvilket resultat man får som er ment å føles som en skikkelig oppmuntring selv hvis man får lite eller ikke noe riktig. Jeg tror ikke vanskelighetsgraden er helt håpløs, men jeg er musikalgeek, så min definisjon av “ikke helt håpløs” er ikke nødvendigvis den samme som folk flest sin. Og helt til slutt vil jeg ønske alle som en lykke til. Da setter jeg i gang 😊  

* 

Spørsmål 1 – Hvilken av disse fire meget kjente og store musikalene har ikke blitt satt opp i Norge? 

  1. a) Miss Saigon 

  1. b) Wicked 

  1. c) Les Miserables 

  1. d) Cats 

Spørsmål 2 – Hvilken av disse fire Stephen Sondheim-musikalene er dette sitatet hentet fra 

Just remembering you've had an "and" 
When you're back to "or" 
Makes the "or" mean more 
Than it did before 

  1. a) Anyone can whistle  

  1. b) Company  

  1. c) Into the woods 

  1. d) Sweeney Todd 

Spørsmål 3 – Hvilken av disse fire musikalene har vunnet Best Musical under Tony Awards? 

  1. a) Frozen 

  1. b) Dear Evan Hansen 

  1. c) Newsies  

  1. d) Six  

Spørsmål 4 – Hvilket teater i Oslo satte opp Next to Normal (som quizforfatter vil informere om at er den ene gangen hun har sett en og samme musikalproduksjon hele fire ganger)? 

  1. a) Folketeateret 

  1. b) Oslo Nye Teater 

  1. c) Chateau Neuf 

  1. d) Det Norske Teatret 

Spørsmål 5 – Hvilken av disse bandene finnes det IKKE en Jukebox-musikal basert på musikken til? 

  1. a) Abba 

  1. b) Queen 

  1. c) Take that  

  1. d) Fleetwood Mac 

Spørsmål 6 – Hvilken av disse fire musikalene basert på Disney-filmer har ikke blitt satt opp på Broadway? 

  1. a) Frozen 

  1. b) Lion King 

  1. c) Hunchback of Notre Dame 

  1. d) Beauty and the Beast 

Spørsmål 7 – Hvilken av disse musikalene har ikke et barn i hovedrollen? 

  1. a) Annie 

  1. b) Oliver 

  1. c) Matilda  

  1. d) Anastasia 

Spørsmål 8 – Hvilken av disse musikalene har ikke vunnet Pulitzer-prisen? 

  1. a) The Last Five Years  

  1. b) Hamilton 

  1. c) A Strange Loop  

  1. d) Sunday in the park with George 

Spørsmål 9 – Hamilton er en musikal som ble en kjempesuksess, men den har også rekord for mengde ord i en musikal. Hvor mange ord er det snakk om?  

  1. a) 24601 

  1. b) 20520  

  1. c) 18633 

  1. d) 16980  

Spørsmål 10 – Gilbert og Sullivan samarbeidetslutten av 1800-tallet om en rekke operetter, deriblant min personlige favoritt Pirates of Penzance. Der møter man noen pirater som ikke akkurat var særlig effektive som pirater. Hvorfor ikke? 

  1. a) De nekter å fortsette kamper om noen av dem fikk flis i fingeren 

  1. b) De er allergiske mot både vann, papegøyer og skattekister, som alle tre i stor grad hører med piratvirksomhet 

  1. c) De er alle sammen foreldreløse og nekter derfor plent å stjele fra andre foreldreløse, noe som har blitt vidt kjent og som betyr at de fleste de forsøker å stjele fra selv påstår at de er foreldreløse, uansett om det er blank løgn og derfor slipper å oppleve piratvirksomhet 

  1. d) De elsker røverspråk, men er veldig dårlige på det og siden de insisterer på å komme med en lang introduksjon av seg selvrøverspråk før de begynner med plyndringen, pleier de fleste å komme seg unna dem innen de faktisk kommer til det punktet der de er klar for å plyndre i vei 

Spørsmål 11 – Hvilket av disse fire tallene er ikke også en musikalsangtittel? 

  1. a) 96 000 

  1. b) One  

  1. c) Seventeen  

  1. d) 33  

Spørsmål 12 – Hvilken av disse fire utdragene er hentet fra en reell musikalsang og ikke et av mine mange forsøkselv å skrive musikalsanger 

a)  

There are too many words in the world  

that rhymes with train 

 

twain, main, brain 

 

my brain turns in circles  

as I stay in my lane 

 

feign, crane, insane 

 

is this insanity  

will I consider words for an eternity 

a world of words as far as I can see 

will the train I sing of leave here  

without me 

b)  

Quick strokes from a painter’s brush 

That’s the world passing by  

The world outside my train window 

Buildings, trees and sky  

c) 

Det er et lys som alltid skinner 

denne scenen for seg selv 

Men også ute når du trenger  

En vokter sent en kveld 

Gatelykter som kan trøste 

Fyrtårn på en stormfull natt 

Eller varmen i en tekopp  

Og kosen i en katt 

 

d) 

Do you feel my heart 

saying hi 

in this whole lunchenette 

why am I the only one who sees you're 

beautiful 

no I mean handsome 

 

Spørsmål 13 – Hvilken av disse musikalsangene ble det IKKE referert til i påskekrimmen quizforfatter fikk postetFontenehusets nettsider i år? 

 

  1. a) After the Rain fra Standing at the sky’s edge 

  1. b) Meadowlark fra A Baker’s Wife 

  1. c) Me and the Sky fra Come from Away  

  1. d) Come to your senses fra Tick Tick Boom 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Løsninger  

 

1 B  

2 C 

3 B 

4 D 

5 D 

6 C 

7 D  

8 A 

9 B 

10 C 

11 D 

12 D  

13 C 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyggelige tilbakemeldinger basertresultater som man kan bli oppmuntret av uansett hvordan det gikk 

 

13 Riktige 

Er du meg? Nei da, men det som ER sikkert er at du er genial. Dette viser at du har skikkelig peiling på musikaler og jeg er virkelig imponert. Og for meg forteller det å kunne masse om noe litt om en person, for det forteller at man tør å være geek og jeg syns det er litt magisk. Og kanskje er det ikke nødvendigvis ofte at man får bruk for musikalkunnskap, men ideelt gjør det at øyeblikk som denne quizzen bare føles desto bedre og jeg håper denne quizzen føles som en bekreftelse på den aller beste måten. 

10 – 12 riktige  

Dette er skikkelig bra og du er awesome, heia deg! Her har vi et resultat som forteller meg at det bor musikalsanger i hjertet ditt og at du elsker øyeblikkene der virkeligheten svinner bort og sangen, dansen og spillet er det mest sanne og riktige av alt. Du kan mye om musikaler og jeg håper denne quizzen minner deg om at det på ingen måte er teit eller bortkastet, men riktig verdifullt, slik du selv er et herlig menneske fullt av tryllestøv. 

6 til 9 riktige  

Dette er en absolutt godkjent innsats og jeg håper du er stolt av deg selv i stedet for å irritere deg over stedene du svarte feil. Om noe forteller dette meg at du er en person som står på, du gir ikke opp, men prøver og gjør ditt beste og det betyr mye. Jeg vil tippe at du liker noen musikaler. Ikke alle, men et par utvalgte som er som sjokoladeis for sjela og alltid får deg til å føle noe på en fin måte. Kanskje er de litt som de øyeblikkene der verden kanskje er kaotisk og mye er vanskelig, men er det noe i verden som er som et solstreif som treffer akkurat slik, noe som er riktig og balansert at verden tross alt er litt magisk likevel 

1 til 5 riktige  

Musikaler er nok ikke det du elsker eller forstår best, men det i seg selv gjør det bare enda mer episk at du tross alt fikk til noe. Jeg håper dette minner deg på at du kan mer enn du tror og at selv når du føler deg litt håpløs, er det langt i fra tilfelle. Og kanskje gjør denne testen deg litt mer nysgjerrig på musikaler, litt mer åpen for å se og lytte til mer, men selv hvis det ikke er tilfelle vil jeg at du skal vite at du er super. Du er en person som har mye å gi til verden og som garantert har noe unikt som er det som du kan, et sted der du kan slå ut i full blomst. Og jeg heier på deg uansett! 

0 riktige 

Jeg vil at du skal vite at jeg sannsynligvis selv ville fått null riktig om quiztema var algebra eller kjemi, vi har alle våre styrker og også våre svakheter. Uansett er det skikkelig kult at du forsøkte, og det er en magi i å kaste seg ut i ting og la det stå til, det får som det går. Jeg tror du er en person med mye vilje; en som møter utfordringer med pågangsmot og en Pippi-holdning om at dette kan jeg ikke det går sikkert bra. Og hvis du er skeptisk overfor musikaler i utgangspunktet vet jeg ikke om denne testen nødvendigvis hjalp, men jeg håper du har kost deg uansett og at du vet at det garantert finnes mye annet du garantert får mye bedre til. 

 

Kommentarer

Populære innlegg