Der jeg deler bilder fra Gøteborgtur og oppsummerer mars måned :)

Heisann! Det er første april og jeg nyter feriens siste fridag og det faktum at det i det minste vil bli litt kortere arbeidsuke når jeg må tilbake til hverdagen for fullt igjen i morgen. Og ellers så har påsken min vært eksemplarisk fordi ååå, Gøteborg var elsk <3 Det var en så himla fin tur selv om jeg tidvis kjente på at onkel Andreas skulle ha vært der, for han ville vært med på turen garantert om han ikke var død og når vi gikk fra togstasjonen til hotellet på torsdag så følte man at det manglet noen som gikk bak oss og insisterte på å filme oss med selfiestick mens vi gikk. Men det ble brettspill både sammen med Daniel og mamma, det ble Wicked (som det kommer en lang og grundig anmeldelse av om noen dager), det ble god mat og snacks, jeg brukte alt for mye penger på bøker (nei da) og jeg hadde en superfin tur i det hele tatt. Her er noen bilder:


Supergod tikka masala den dagen vi kom <3


Hotellfrokost på fredag :)


Hotellfrokost på lørdagen da de hadde et påskeegg sånn at jeg kunne supplere med en liten dose smågodt (dvs. den sunneste formen for frokost)


Kul selfie med speildekorasjon på hotellet =D


Vårlig landskap og Naturhistorisk Museum som troner i bakgrunnen.


Vårblomster (tror det er krokus) ved museet <3


Skilpadde som del av "ting jeg tok bilde av på Naturhistorisk Museum sånn at jeg kan tegne det senere"


Elefant jeg IKKE har planer om å tegne senere, den var bare så flott!


Ørn jeg heller ikke har store planer om å tegne, men jeg syns den var ganske kul med hvordan den har fangst og hele pakka.


Et av alle bildene jeg tok av utstoppede ugler som jeg kan tegne senere fordi ugler har så mye personlighet.


En enda kulere ugle som skal tegnes etter hvert. (Jeg tegnet noen tegninger når jeg var der og, men jeg visste at jeg ikke hadde tid til å tegne alt som var fint, så jeg har skaffet en fin samling bilder.)


Flott gatekunst rett ved Gøteborg Operan der vi så Wicked <3


Før vi så Wicked spiste vi kjempegod mat på en asiatisk restaurant :)


Programblad for Wicked <3


Bilde jeg tok i salen før jeg skrudde av mobilen før forestillingen =D


Jeg brukte 1700 kr på bøker, de hadde bare så mye fint på Science Fiction Bokhandeln og særlig på The English Bookshop. Kjøpte i tillegg en ny fargeleggingsbok, en litt rimelig pakning glittertusjer, sjokoladeboller, to poser med yndlingsdropsene mine og en potetgullpose fordi Sourcream and onion-potetgullen som man får i Sverige av en eller annen grunn etter min mening er mye bedre enn den man får i Norge. 

Så ja, det var en fantastisk fin ferie og det føltes feil å ikke kunne starte i dag med hotellfrokost, så jeg håper et mirakel skjer og at jeg vinner minst en av de opptil flere konkurransene jeg er med på for tiden der man tilfeldigvis kan vinne overnatting på et hotell. Samtidig er det fint å være hjemme hos Nintendo Switch og mer stabilt internett sånn at jeg fremover kan kose meg med å se sesong 3 av Is it Cake? og den nye Ronja Røverdatter-serien på Netflix. Yay! 

*

Ellers er det jo altså april nå og slutt på mars og mens jeg syns mars burde oppført seg mer som vår enn vinter siden det tross alt ER en vårmåned, så var det alt i alt en fin måned som ikke minst avsluttet optimalt, ikke bare pga. miniferie i Gøteborg, men også fordi jeg skrev påskekrim både her på bloggen OG for Fontenehuset (sistnevnte er ganske kort og mer klassisk i formen enn påskekrimmen jeg hadde her) og det var en fryd. Nå tenkte jeg å oppsummere mars og så kommer neste innlegg om noen dager. Yay!

Oppsummeringsinnlegg for mars 2024


BØKER


- Den siste hodeskallen (Villvillmarka 1) av Ola Nielsen Oldani og Martin M. Hvattum 

Herlig tegnet grafisk roman med masse overskudd og moro, kule karakterer og en historie som sjarmerer hele veien. Terningkast 5!

- Frizzy av Claribel A. Ortega og Rose Bousamra

En interessant og fint tegnet og fortalt grafisk roman om hår, kultur, familie og ymse annet. Antakelig en bok mange kan relatere seg til og den var absolutt en veldig fin historie med en hovedperson man følte for. Terningkast 5!

- A stroke of the pen av Terry Pratchett

Jeg syns Terry Pratchett har en hel del geniale sitater som gjør at jeg skulle ønske jeg likte bøkene hans bedre, men jeg føler at de er litt for rotete fortalt til at jeg kommer ordentlig inn i dem. Noe som gjorde at jeg bare satte litt ekstra mye pris på denne samlingen med korte historier, for hvor kort hver historie var gjorde at jeg hang bedre med hele veien og kunne glede meg over alle de gode ideene og den eksemplariske språkføringen. Terningkast 5!

- The boy who made monsters av Jenny Pearson 

En sympatisk bok om familie, monstre, å miste noen og å slite med å akseptere at de er borte og om Skotland. Sånn i ettertid så har ikke denne boka gjort et så sterkt inntrykk, men jeg likte den veldig godt underveis og leste også denne boka i et jafs. Terningkast 5!

- Lore Olymous: Volume one av Rachel Smythe

En herlig grafisk roman inspirert av gresk mytologi, men i en mer moderne setting. En fengende kjærlighetshistorie om Hades og Persefone som var innmari kult illustrert og som rett og slett var ypperlig underholdning hele veien. Terningkast 5!

- The worlds we leave behind av A.F. Harrold 

A.F. Harrolds skrivestil er ikke helt min greie og jeg syns denne boka tidvis kanskje ble litt for sær og litt for repetitiv, men det er en småcreepy vibe i denne boka som jeg av og til fant litt besnærende. Terningkast 4!

- Dust & Grim av Chuck Wendig

Uten at jeg skal påstå at jeg har lest masse av Chuck Wendig, så har alt jeg lest av ham om ikke annet vært fengende og velskrevet og det var også tilfelle her. Det var også et godt søskenforhold, monstre og spenning her og jeg vil beskrive dette som en ganske sympatisk bok, som dog brukte litt for lang tid på å komme ordentlig i gang og som også hadde litt for mye popkulturelle referanser. Terningkast 4!

- Oskar og eg av Maria Parr

En nydelig skrevet liten bok om Ida og lillebror Oskar. Det var mange relaterbare øyeblikk, karakterer man blir glad i og en sånn herlig sjarm som føltes Astrid Lindgren-aktig på den beste måten. Dessuten føltes denne boka personlig på en måte som gjorde den enda litt finere og enda litt mer rørende. Terningkast 5!

- Animals that might exist by Professor O'Logist av Stéphane Nicolet og Jean-Baptiste Drouot

En finurlig bok med morsomme illustrasjoner som er akkurat det den utgir seg for å være, nemlig en samling dyr som i følge den fiktive professor-karakteren virkelig finnes, men som jeg vil tro er vel så fiktive som ham. Uansett er de godt funnet på og fornøyelig skrevet om og illustrert og jeg likte humoren i denne lille boka veldig godt. Terningkast 5!

FILMER

- Victoria må dø!

En herlig bergensk perle av en film. Mørk komedie for kidsa med Wes Anderson-vibes og masse sjarm og kule karakterer. Terningkast 5!

- Ibelin

Nydelig dokumentar om gaming og Mats Steen som virkelig berører og som jeg unner alt godt i verden. En film de aller fleste nok kan få mye ut av å se og en film man virkelig føler. Terningkast 5!


Kommentarer

  1. Fine bilder fra Göteborg, likte spesielt godt selfien i speilkunsten og grafittien :) Syns det er skikkelig kult at du har fått sett Wicked igjen. Om alt går etter planen, skal jeg forhåpentligvis endelig besøke Göteborg for første gang sjøl i sommer, men vi får se hva det blir til, jeg har et større talent for å legge planer enn jeg har gjennomføringsevne.

    Det du skreiv om Animals That Might Exist fikk meg til å tenke på ei annen bok jeg hørte om nylig, Odins udyr. Kanskje den kunne vært noe for deg :) Og hvis du ikke allerede følger Katusj på Instagram, anbefaler jeg deg å gjøre det. Det er der jeg har Odins udyr fra, og jeg har på følelsen av at du vil like flere av bøkene hun skriver om på kontoen sin.

    SvarSlett
  2. Kult at bildene fra Gøteborg falt i smak og ja, det er skikkelig gøy å ha fått sett Wicked. Håper du får dratt til Gøteborg og om du gjør det anbefaler jeg Universeum og å ta bussen de tjue minuttene det tar for å komme til Naturhistorisk museum skikkelig. Har ikke lest Odins Udyr, men den ser ut som min greie ja og takk for tips om å følge Katusj.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg