Oppsummeringsinnlegg for februar 2023 =D

Heisann. Jeg hadde tenkt å blogge igjen litt raskere, men så bare gikk tida og så visste jeg at jeg uansett skulle oppsummere februar etter hvert så da ble det som det ble. Uansett så har jeg hatt det ganske fint i det siste. Jeg har ymse kreative prosjekter, jeg spiller mye Nintendo (dvs. Legend of Zelda: The Minish Cap på Gameboy Advance på Switch), jeg var på Disney-quiz på lørdag og det var ny rekord i mengde lag, men jeg kom likevel på en høyst respektabel andreplass (go me!) og jeg gleder meg til lørdag fordi jeg skal se Oliver på Lillestrøm Kultursenter før jeg spiser pizza på Peppes og det kommer til å bli topp =D Ellers bakte jeg muffins i forrige uke fordi jeg vil bake mer igjen og i morgen skal jeg gjøre et nytt forsøk på Toro brownies (det gikk ikke så bra sist jeg prøvde av ymse grunner, men jeg satser på at det går bedre i morgen) før jobb. I tillegg er det mars i morgen og det gjør meg gira fordi det er en vårmåned og jeg føler meg veldig klar for vår for tiden. Yay!

Her er en veldig fin audition fra den nyeste episoden av American Idol med Trey Louis, som virka skikkelig sympatisk, var ganske flink og skapte et rørende øyeblikk da Kate Perry hadde en sterk følelsesmessig reaksjon når han fortalte om at fem år tidligere opplevde en skoleskyting der han mistet åtte skolekamerater. Jeg liker at dommerne på American Idol virker veldig genuine og jeg syns Trey fremsto som en person som har taklet det han har opplevd på en beundringsverdig måte fordi han tross alt fremstår som en person som vil stå for noe positivt og ikke bare være det han så urettferdig opplevde som tenåring. 

Uansett, nå tenkte jeg å oppsummere februar; en måned som inneholdt åtte bøker og som kunne inneholdt null filmer om det ikke var for at jeg så en film på Netflix i går kveld. Og jeg leste veldig mye bra denne måneden så det er fint. Da setter jeg i gang med oppsummeringen og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Oppsummeringsinnlegg for februar 2023

BØKER

- In av Will McPhail 

En veldig fin grafisk roman som tidvis var usedvanlig flott illustrert og som jeg tror mange kan relatere seg til siden det handlet mye om hvor vanskelig det kan være å bli ordentlig kjent med andre og å skape dypere forbindelser. Terningkast 5!

- Squad av Maggie Tokuda-Hall og Lisa Sterle 

Ungdommelig grafisk roman som minnet meg litt om ting som Heathers og Mean Girls bare at varulver, så vel som en ide om å hevne seg på tenåringsgutter som går for langt. Jeg likte stilen denne boka hadde og syns dette var fengende lesning. Terningkast 5!

- Well, that was unexpected av Jesse Q. Sutanto 

Om to tenåringer som må fakedate under en sommer i Singapore og så oppstår ekte følelser. En bok som man lett kan forvente at er ganske overfladisk, men så var den skikkelig smart, innmari velskrevet og så god til å beskrive Singapore at jeg ble litt betatt (noe som på en måte gjør at leseropplevelsen i seg beviser at boktittelen er særdeles passende). Jeg koste meg bare veldig mye med denne boka, mer enn forventet, og syns den var så tilfredsstillende lesning at jeg føler for å være veldig snill. Terningkast 6!

- Etta Invincible av Reese Eschmann 

Litt rotete kanskje, men svært engasjerende og jeg liker hvor godt den formidlet ting som at karakteren Etta i boka er i en diagnostiseringsprosess rundt sykdommen Meniere's Syndrom og hvordan dette påvirker henne underveis i en bok som ellers inneholder ting som magiske tog og slikt. Terningkast 5!

- Jeg strekker armene ut av dette diktet av Kristian Bergquist

En veldig fin diktsamling som jeg kanskje leste litt for fort, men som jeg har tenkt å komme tilbake til flere ganger fordi den fikk frem stemninger på en så fin og simplistisk, men velformulert måte. Terningkast 5!

- How to sell a haunted house av Grady Hendrix

Intens og engasjerende grøsser med veldig gode karakterportretter. Smart og velskrevet og enda en grunn til at Grady Hendrix virkelig er en forfatter jeg liker fordi jeg nå har lest tre bøker av ham og kost meg skikkelig med alle sammen. Terningkast 5!

- A psalm for the wild-built av Becky Chambers

En fredfull sci-fi om en ikke-binær munk og en robot, så vel som te og en lengsel etter lyden av gresshopper. Denne boka var en sånn liten bok der ganske lite skjedde, men så var det så fin stemning og så gode betraktninger at jeg satt igjen med en veldig god følelse. Dette er en sånn bok som virkelig setter ord på hva som gjør livet verdt å leve selv når man ikke klarer å finne seg helt til rette i det. Terningkast 5!

- Bunnicula: The Graphic Novel av James Howe, Andrew Donkin og Stephen Gilpin 

Mitt første møte med Bunnicula var en Bunnicula-musikalcd jeg vilkårlig kom over på Spotify for en del år siden og mens den ikke var så bra så gjorde den meg likevel nysgjerrig nok til at jeg definitivt følte meg nødt til å låne i vei da jeg fant Bunnicula som grafisk roman på biblioteket. Og her likte jeg tegningene og sjarmen skikkelig godt og koste meg med historien om en katt og en hund som er venner og kaninen som kommer inn i livet deres som var eller ikke var vampyr. Eneste aberet er at man aldri fant ut helt sikkert om kaninen Bunnicula virkelig var vampyr eller ikke. Terningkast 5!

FILMER

- All my life

En film som kunne blitt for melodramatisk fordi det handlet om et en mann og en kvinne som blir skikkelig forelska og skal gifte seg, men så får han kreft og så er det basert på en ekte historie om noen som opplevde dette og fikk inn masse penger via pengeinnsamingsaksjon sånn at de fikk flyttet bryllupet frem et par måneder. Men så er karakterene såpass sympatiske, skuespillet er så godt og det faller aldri i de mange fallgruvene romantiske tåreperser kan falle i, men er bare en ganske fin film. Terningkast 5!

*


Kommentarer

  1. Syntes Squad hørtes ut som en gøyal leseopplevelse basert på sammenligningene dine, for både Heathers og Mean Girls er blant de mest fornøyelige comfort-filmene jeg veit om :) Er også glad for at du har lest Jeg strekker armene ut av dette diktet, for jeg har stor sans for Kristian Bergquist sjøl. Om du ikke allerede har lest Sitt hos meg av samme forfatter, håper jeg du vil vurdere å gjøre det, i og med at den på et tidspunkt bevegde meg til tårer i full offentlighet, og jeg ut fra den opplevelsen aleine vil konkludere med at den er blant de diktsamlingene jeg har likt aller best opp gjennom åra :)

    SvarSlett
  2. Squad var ganske kul ja. Og jeg er glad for å ha lest den diktsamlingen selv for den var veldig fin og jeg har vært litt dårligere til å prioritere å lese diktsamlinger de siste årene, så det var veldig praktisk at jeg vant den boka i Oktober Forlags julekalender på Instagram :) Leser gjerne mer av Kristian Bergquist.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg