Oppsummering av desember 2022 :)

Heisann og velkommen til årets første blogginnlegg. Dette skal markeres med te og tortillachips :) Ellers så har 2023 egentlig vært ganske ålreit så langt, mye fordi jeg takket være gavekort på Ticketmaster og litt penger jeg fikk til jul og sånt nå har en billett til Cirque du Soleil i slutten av mars (hurra!) og jeg har dessuten billett til å se Oliver på Lillestrøm Kultursenter helt i begynnelsen av mars. Det er veldig fint å starte året med å ha minst to ting å se frem til =D Ellers så har jeg kunnet beholde feriefølelsen litt lenger fordi første arbeidsdag ikke er før i morgen; men jeg ser ganske lite frem til morgendagen, blant annet grunnet massemasse snø som skal komme og jeg allerede forventer at det vil skape kaos i kollektivtrafikken når jeg skal på jobb i morgen ettermiddag. Siden det beste med vinteren etter min mening er advent og jul og det er over så kunne det for min del gjerne vært vår i morgen. 

Uansett, det er jo altså en ny måned og det betyr at jeg nå skal oppsummere desember. Før jeg gjør det så vil jeg dog poste en scene fra Glass Onion som gjorde meg skikkelig entusiastisk fordi Stephen Sondheim og Angela Lansbury dukket opp i den:

Det fornøyer meg mye å tenke på at Stephen Sondheim og Angela Lansburys siste filmroller var å spille Among Us i en kjempekort scene i Knives Out-oppfølgeren ;)

*

Uansett, da tenkte jeg å oppsummere desember og med det gjøre meg enda mer klar for å se fremover; hvor enn mye jeg liker desember så mye mer enn januar. 

Oppsummeringsinnlegg for desember 2022 


BØKER


- Explorer The Mystery Boxes av Kazu Kibushi og flere andre

En fint tegnet samling med små historier i tegneserieform. Ikke alle historiene er like gode, men alle har en viss sjarm likevel. Terningkast 4!

- Girl on Fire av Alicia Keys i samarbeid med Britney Williams og Andrew Weiner

Sangeren Alicia Keys har samarbeidet med en tegner og en samarbeidende skribent om denne boka; en bok som egentlig var ganske mye bedre enn forventet; mye fordi den hadde et slags alvor i tillegg til at det var en underholdende nok superhelthistorie. Terningkast 5!

- They threw us away av Daniel Kraus 

Fint tegnet, engasjerende skrevet og ganske mørk og litt ubehagelig bok om teddybjørner som møter mange farer mens de søker etter barn som kan elske dem. Terningkast 4!

- The first to die at the end av Adam Silvera

Godt skrevet ungdomsbok som likevel aldri ble så rørende og deprimerende som den tydelig ønsket å være. Den hadde likevel et interessant premiss, så vel som karakterer som man blir glad i og det gjør dette til en ganske fin bokopplevelse likevel. Terningkast 5!

- Tusen stjerners øy av Emma Karinsdotter

Ålreit skrevet bok for barn og unge om sorg og savn. Magisk realistiske elementer møter en historie om familie i en bok som var interessant nok, men ikke så veldig minneverdig. Terningkast 4!

- Everyone in my family has killed someone av Benjamin Stevenson

En bok som tok litt lenger tid å lese enn planlagt, men som jeg mye av tiden likte ganske godt; mye fordi den hadde en veldig god fortellerstemme og var skrevet på en svært underholdende måte. Dette er et eksempel på en bok i krim-sjangeren som appellerte mye til hva jeg liker i bøker. Terningkast 5!

- Pirates the great chase av Shuky og Gorobei 

Underholdende nok, men litt for lett choose your own adventure i tegneserieform med pirater og sånt. Terningkast 4!

FILMER

- Hip Hop Nutcracker

Flott dansing i en hip hop-tolkning av Nøtteknekkeren som var skikkelig kos fordi så mange dansere jeg liker fra SYTYCD var med, dessuten var looken tøff og det var riktig underholdende. Terningkast 5!

- Scrooge A Christmas Carol

Ålreit animert versjon av den klassiske julefortellingen. Jeg likte ikke sangene og syns filmen var litt overveldende til tider, men det er absolutt noen veldig fine øyeblikk her og, sånn i tillegg til at det er godt animert. Terningkast 4!

- Guillermo's Pinocchio

Vakkertrist og nydelig stop motion animasjonsfilm som minnet meg om Pixars Up i begynnelsen på en veldig tilfredsstillende måte, men som i tillegg var en veldig interessant tolkning av historien om Pinocchio. Terningkast 6!

- Matilda the Musical Netflix

En flott filmversjon av en musikal jeg allerede var veldig glad i. Supre prestasjoner, herlig look og bare en usedvanlig tilfredsstillende musikalfilm rett og slett. Terningkast 6!

- Glass Onion: A Knives Out Mystery

Herlig, underholdende, smart og brilliant film som jeg koste meg masse med og som fortsatte å vise at Knives Out-filmene virkelig er noe av det mest supre som finnes. Terningkast 5!

*

Med det har jeg oppsummert desember; en måned som inneholdt syv bøker og fem filmer, noe jeg syns er ganske greit. Og jeg føler meg ikke helt klar for januar, men det vil hjelpe at jeg har mye å kose meg med som fint lesestoff (og snart håper jeg lesestoff jeg venter på dukker opp og), fine tv-spill og et par planer jeg ser frem til. Yay! Vi bables om noen dager :)

Kommentarer

Populære innlegg