Der jeg oppsummerer oktober, deler en sang og babler om ymse annet i tillegg :)

Jeg tenkte at jeg kunne starte dette innlegget med en sang jeg nylig har skrevet og som jeg tenkte å dele med dere. God fornøyelse :)


Sangen startet med at jeg fikk "a blank page, an empty stage, they both have a story to tell" spinnende oppe i hodet mitt fordi det er en sånn greie med meg at det av og til dukker opp tekstlinjer og melodier og så handler de neste dagene om å finne ut av resten av puslespillet slik at det blir til en slags helhet. Sangen er litt kort fordi den føltes som den trengte å være litt enkel, dessuten føler jeg at hvis jeg hadde startet med masse ekstra vers og refrenger, så ville jeg ødelagt den fordi det hadde dukket opp noe overflødig eller irrelevant sånn etter hvert. Men jeg håper den faller i smak og den er veeeldig beskrivende for Nanowrimo-historien min i år som jeg har skrevet litt om her, men som kort oppsummert er litt inspirert av Gatelykt-novelleprosjektet jeg for noen år siden holdt på med, men kombinert med en historie om adventstida der å lytte til gatelyktene er det som får Septimus Regn til å gjøre alvor av musikalen Arthur Revestjert i stedet for bare å drømme om det. Så det handler om behovet for å skape, om å føle seg håpløs, men ha hodet fullt av historier og om alt gatelykter ville gjort om de ikke var gatelykter. Jeg tror det kan bli ganske fint selv om det er umulig å putte direkte inn i noen sjanger utover "lett magisk realistisk fiksjon for barnlige voksne" eller noe sånt. 

Og ellers så har jeg hatt siste dag med nye jobbgreia som ikke ble noe av likevel og siden i dag var en sånn veldig treg dag der omtrent ingen tok telefonen og det ikke ble et eneste salg, så føles det litt sånn ekstra like greit at ting gikk som de gikk. For jeg trivdes, men på sikt ville det blitt veldig demotiverende med så lite respons og interesse fra dem jeg ringte og da er det bedre med noe man føler at man får mer igjen for. Utover det er jeg happy fordi jeg hver eneste dag i nesten fire år nå har løst daglig kryssord og endelig har blitt ukesvinner av 25 Flax-lodd som vil sendes i posten om ikke så lenge. Yay! Og i kveld er det Musikalpub jeg tenkte å dra på (dvs. dra for å se del 1 av arrangementet for de pleier å holde på fra 21-22 og så ha en liten pause før det fortsetter i en time til eller noe deromkring og jeg tenkte å gå i pausen sånn at jeg får med meg litt "masse flinke musikalartister som synger i et koselig sosialt og geeky fellesskap", men fortsatt ikke kommer alt for sent hjem), i morgen skal jeg stå opp tidlig og ideelt sett få skrevet så mye som mulig før jobb fra 11-15 og utover det så har jeg ikke så mange planer for uka utover at jeg antakelig har tenkt meg på kino på den store kinodagen på lørdag og allerede gleder meg til popcorn og julebrus ;) Jeg har for øvrig sett Spelemann på taket på teater på Lørenskog Hus og den var bra, men jeg føler ikke at jeg har nok å si om den til å poste en anmeldelse om ikke det skulle være noe noen ønsker seg supermye. Den var veldig godt spilt, hadde god sang og var enkelt, men greit løst scenografisk sett, men den minnet meg på hvordan Spelemann på taket er en av de musikalene som jeg objektivt sett skjønner at er skikkelig bra, men så merker jeg at jeg likevel egentlig ikke klarer å engasjere meg så veldig i det likevel. Ikke alle musikaler fenger selv musikalgeeker som meg like mye, sånn er det bare. 

Her er et billedlig bevis på hvor pent Mario Rabbids 2 kan være forresten:

Og nå tenkte jeg å oppsummere oktober; en måned som egentlig handlet mye mer om å tegne, enn å lese, se film eller se tv-serier, men sånn blir det av og til. Da setter jeg i gang :)

Oppsummeringsinnlegg for oktober 2022 

BØKER


- Thirsty Mermaids av Kat Leyh 

Ganske forfriskende og original grafisk roman om tre havfruer som forvandler seg til mennesker for å få tak i mer alkohol, men så sliter de med å finne ut av hvordan de kan forvandle seg tilbake igjen og så prøver de med varierende hell å tilpasse seg menneskelivet. Terningkast 5!

- Wind in the Willows (the graphic novel) av Russell Punter, Xavier Bonnet og basert på boka av Kenneth Grahame

Fint tegnet grafisk roman-versjon av en historie som jeg jo kjenner til, blant annet fra å ha lytta til en musikalversjon, men som jeg ikke har lest ordentlig. Den ga meg lyst til å lese boka til Grahame senere. Terningkast 4!

- The secret of Haven Point av Lisette Auton 

Velment og søt historie om et fyrtårn, havfruer og et fellesskap i fare. Jeg liker veldig mye denne historien prøver på (eksempelvis så har omtrent alle karakterene noe som gjør at de ellers kunne falt utenom fordi de er brannskadet eller er blind eller sitter i rullestol eller på en annen måte faller utenfor "normalen"), men føler at den var bedre i begynnelsen enn på slutten. Uansett veldig fint fortalt. Terningkast 5!

- The Puffin Keeper av Michael Morpurgo 

En ganske enkel og rett frem fortalt historie som likevel er svært interessant og som løftes av veldig gode illustrasjoner og en fin stemning underveis. Terningkast 4!

- How to keep dinosaurs av Robert Mash

Lærerik og underholdende guide til husdyrhold av dinosaurer som jeg ikke regner med å få veldig behov for å ha lest, men som absolutt var både smart og engasjerende. Terningkast 5!

- The book of Form and Emptiness av Ruth Ozeki

Veldig sær og interessant bok som dog var litt tung siden den tok meg nesten to uker å lese (noe som for meg er lenge). Men den var veldig inspirerende og fascinerende med hvordan den ene hovedpersonen begynner å høre ting snakke til ham og den hadde ting ved seg som jeg fant så originalt og besnærende at dette er en bok jeg er glad for å ha lest selv om jeg var ganske lei av den etter hvert. Terningkast 4!

- Hvis dette var en film av Teuta Dibrani 

En svært fin ungdomsbok som jeg lenge har hatt lyst til å lese og som jeg syns var veldig relaterbar og særlig god på å få frem hvor vanskelig god kommunikasjon kan være. Jeg likte det muntlige språket og hovedpersonen veldig godt i tillegg. Terningkast 5! 

FILMER

- Helt Super

Sympatisk og imponerende laget norsk animasjonsfilm som føles veldig velment og som forteller en forutsigbar, men likevel fin historie om en datter av en superhelt som ikke lykkes like godt i rollen selv, men som finner ut at hun er helt super som hun er og som ender opp med å redde situasjonen til slutt likevel. Terningkast 5!

Kommentarer

  1. Syns det var litt morsomt at to av bøkene du leste i oktober inneholdt havfruer, og særlig den første av dem blei jeg veldig nysgjerrig på. Det minte meg om at det er en tyrkisk (trur jeg…) havfruefilm på Netflix som jeg har hatt litt lyst til å se, og som jeg kanskje bør se snart.

    Og gratulerer som kryssordvinner! Jeg har en sånn greie at jeg glemmer å levere inn Flax-lodd jeg har vunnet på, så håper du er flinkere enn meg til å huske på sånt.

    SvarSlett
  2. Det var jo helt tilfeldig at to av bøkene hadde havfruer som et sentralt element i oktober, men det er litt gøy og den første boka tror jeg du ville likt ganske godt. Og takk for gratulasjonen, selv er jeg heldigvis ganske flink til å huske å levere inn Flax-lodd jeg vinner på, så jeg tror jeg unngår det problemet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg