Oppsummeringsinnlegg for juli 2022 :)

Heisann! Det er søndag og i går kom jeg hjem fra to uker i hytteparadiset, noe som er litt vemodig, men likevel greit siden jeg har et par planer fremover for å holde på feriefølelsen selv om jeg har jobb igjen onsdag og fredag og ferien teknisk sett er over. Og ååå, jeg har hatt det så fint på hytta <3 Noen ting ble litt annerledes enn det pleier fordi broren min med familie pleier å komme, men nå har de en datter som bare er et halvt år gammel som gjorde at de droppet hyttesommer i år og derfor var det bare meg og mamma denne gangen. Dessuten har vi jo hatt det fint, men uten å gå inn på detaljer så er det en i familien min som er alvorlig syk og man ender jo opp med å tenke på det av og til og å kjenne på avstanden siden vedkommende er et stykke unna, hvor enn mye man distraherer seg med alt mulig kjekt (selv så er jeg dessuten mer flink til å distrahere meg selv fra å tenke på ting jeg ikke kan få gjort noe med enn mamma er). Men i hovedsak så har ferien vært topp og fylt av masse bøker og tegneserier, brettspill, kryssord, god mat og mye bedre tv og internett enn noen gang før på hytta. 

Her er ellers et fint bilde av Luna og helt ærlig er noe av det rareste med å være hjemme fra hytta at det ikke ligger en katt i overkøya på senga og holder meg med selskap hver natt:


Og her er en tegning av hvalrossen Freya fordi jeg er fan av henne:


Og med det tenkte jeg å bevege meg videre til sakens kjerne, som jo er å oppsummere juli bok- og filmmessig sett. Før jeg kommer ordentlig i gang tenkte jeg å legge inn en rask liten anbefaling av en helt fantastisk tv-serie jeg så i juli og det var Dead End: Paranormal Park på Netflix. Det er en tegnefilmserie som jeg elsket fordi den var søt og sjarmerende med fokuset på en fornøyelsespark der overnaturlige ting skjer, men som jeg elsket enda mer enn det igjen fordi den hadde så utrolig god representasjon som var helt naturlig integrert. Den mannlige hovedpersonen Barney er jødisk og trans og forelsket i en annen mann og den kvinnelige hovedpersonen Norma er pakistansk-amerikansk og autistisk og skaperen av universet tv-serien er basert på er autistisk selv og har skrevet henne basert på egne erfaringer. Og det føles aldri som et billig forsøk på å være inkluderende for å få pluss i boka, men alt er flott integrert og det er skapt karakterer som man bryr seg om og kan relatere seg til. Dessuten har tv-serien en helt fantastisk musikalepisode og det er en fin bonus. Veldig verdt å sjekke ut :) 

Og da skal jeg begynne med bøker og film og mens jeg "bare" har sett tre filmer, så har jeg tatt igjen med å lese nesten rekordmye bøker. Jeg har ikke stresset, men det har vært så mye tid til bare å sette seg for å lese i et par timer stadig vekk og det er kanskje derfor jeg leste hele 11(!) bøker i juli. Jeg har heldigvis ingen planer eller forventninger om å lese like mye fremover, men det er gøy å ha hatt en skikkelig god bokmåned og. Yay! 


Oppsummeringsinnlegg for juli 2022 

BØKER


- Kodi av Jared Cullum 

Usedvanlig pen grafisk roman med flotte illustrasjoner, men dessverre en litt for lett historie. Veldig sympatisk likevel. Terningkast 4!

- Chef's Kiss av Jarrett Melendez 

Fint tegnet og en ganske søt historie om kokkekunst, å oppdage at man kanskje vil noe annet med livet enn man trodde og om kjærlighet. Gode karakterer og en ganske fin bok. Terningkast 5!

- Osmo Unknown and the Eightpenny Woods av Catherynne M. Valente

Nydelig fortalt bok om vennskap, livet og døden, magi og masse annet. Jeg elsker Catherynne M. Valentes skrivestil så mye, den gjør meg veldig inspirert og selv om denne boka ikke engasjerte like mye hele veien, var den alltid eventyraktig og malerisk formidlet. Terningkast 5!

- Endlessly Ever After av Lauren Snyder og Dan Santat 

En choose your own adventure fortalt som grafisk roman om eventyr og med andre ord en bok jeg visste at jeg ville like fordi det var veldig karolinsk. Og ja, jeg likte denne boka så godt at jeg på sikt har mål om å oversette den til norsk og prøve å lure barnebokforlag til å gi den ut på norsk og om ikke det går, la den norske oversettelsen min være ekstra julegave til nevøen min. Terningkast 5!

- The Legend of the Dream Giants av Dustin Hansen

Ganske deprimerende egentlig, men vakkert fortalt om en kjempe som ønsker å bli akseptert og å få en venn og sånt. Terningkast 5!

- When you call my name av Tucker Shaw 

En helt nydelig og tidvis vond bok om to unge gutter i New York i 1990. Om vennskap og kjærlighet, men også veldig kjipe ting som AIDS. Skikkelig atmosfærisk skrevet og en bok jeg ble veldig glad i og kanskje må skrive en litt lengre anmeldelse av senere. Terningkast 6!

- So much for Love av Sophie Lambda

Interessant og informativ grafisk roman om å havne i et forhold med en manipulerende og emosjonelt skadelig motpart. Likte boka bedre i begynnelsen da den var mer personlig, den ble mer selvhjelpsbok-aktig etter hvert, men den var alltid godt tegnet og den gjorde meg alltid glad for at jeg er singel i stedet for å måtte leve med noen som ikke er bra for meg. Terningkast 5!

- Comedy Queen av Jenny Jägerfeld 

Sår og veldig fint skrevet for barn og unge om en tolvåring med komikerdrømmer som er redd for følelsene sine fordi moren hennes tok selvmord. En klok og godt skrevet bok som jeg tror kan være bra å lese for mange barn og unge fordi den tar opp psykisk helse og slikt på veldig fint vis. Terningkast 5!

- If cats disappeared from the World av Genki Kawamura

Litt for kvasipoetisk bok som småskuffet meg litt fordi jeg likte premisset og syns denne boka hadde et utrolig fint cover, men ikke syns det var særlig godt skrevet. Men i følge Goodreads så er visst boka bedre på japansk enn den er i den engelske oversettelsen jeg leste, så det kan være der litt av grunnene til at denne boka ikke helt overbeviste meg ligger. Dessuten er det absolutt noen veldig fine små scener og øyeblikk her. Terningkast 4!

- Here goes nothing av Steve Toltz

Dessverre en veldig stor skuffelse fra forfatteren bak en av yndlingsbøkene mine (En Brøkdel av helheten) fordi Here goes nothing egentlig mest føltes kynisk og meningsløs, dessuten var ingen av karakterene det spor sympatiske. På den positive siden så inneholder denne boka en original vri på livet etter døden og den har noen ganske kreative ideer, sånn i tillegg til at Steve Toltz selv i en bok jeg ikke likte skriver veldig bra. Men nei, denne boka skuffet mest. Terningkast 3!

- The unforgettable Logan Foster av Shawn Peters

En skikkelig fin bok for barn og unge om en tolvårig gutt med autisme og fotografisk hukommelse som endelig adopteres fra barnehjemmet og så viser det seg at de som adopterer ham er superhelter og han blir del av et eventyr der han må redde dem og sånt. Spennende og sympatisk med en veldig super hovedperson. Terningkast 5!

FILMER

- Minions 2: Rise of Gru

Sjarmerende og fornøyelig, men ikke så veldig minneverdig. Terningkast 4!

- Comedy Queen

Film basert på boka jeg leste i juli med samme navn. Veldig fin filmversjon med skikkelig bra skuespill fra hun som spilte hovedrollen. Rørende og fint. Terningkast 5!

- The Adam Project

Herlig eventyrfilm på Netflix med sjarmerende samspill mellom Ryan Reynolds og han som spilte den tolvårige versjonen av Reynolds karakter. Mest moro og tidsreiser og slikt, men også en små-rørende fortelling i bunn. Terningkast 5!

*

Og da tenkte jeg å finne på ymse andre ting enn blogging. Vi bables om ikke så lenge tenker jeg :)

Kommentarer

  1. Fin oppsummering, elleve bøker i løpet av en måned er utrolig imponerende. Jeg har heller ikke sett særlig mange filmer denne måneden, men sånn blir det bare noen ganger. Og det høres innmari deilig ut å være på ei hytta, om jeg en vakker dag blir rik har jeg også lyst på ei hytte eller en fritidsbolig av noe slag, selv om det egentlig ikke virker særlig sannsynlig at jeg i det hele tatt kommer så langt som å i det hele tatt kjøpe meg en leilighet eller et hus. Jeg liker forresten ideen din om å bli en slags geriljakriger på vegne av oversatt barnelitteratur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra at oppsummeringen var fin og jeg er egentlig litt glad 11 bøker på en måned snarere er et sjeldent unntak enn regelen for det tok veldig lang tid å skrive kommentar til alle bøkene. Og hytte er elsk, håper du en dag blir skikkelig rik og får deg en flott hytte og et hus eller en leilighet som er skikkelig godt tilrettelagt deg.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg