Oppsummering av mai og ymse andre interessante ting :)

Heisann og velkommen til den beste måneden =D Jeg elsker juni fordi pride og regnbuer overalt, at sommeren begynner og så har jeg tilfeldigvis bursdag i slutten av denne måneden og det er jo også gøy. Ellers er det mest spennende som har skjedd siden sist at jeg kanskje har fått en jobb. Jeg var på et intervju i går (og det var i et skikkelig svært og flott bygg i Bjørvika med både kantine, treningsrom OG takterrasse) og skrev under en kontrakt og så skal jeg ha opplæring i neste uke (og så blir det en jobb som i så fall blir de tre dagene jeg ikke jobber som telefonintervjuer). Og jeg vet ikke om det er noe jeg får til i praksis eller hvordan det kommer til å gå, men jeg skal få muligheten til å prøve meg i alle fall og er veldig spent. Det skal visst være god oppfølging og opplæring og om jeg blir flink til det kan jeg tjene seriøst masse penger, så jeg gleder meg til å finne ut mer og se om det funker. Jeg sparer mer detaljer enn dette til jeg vet mer.

Utover det så er jeg glad for at alt gikk bra hos tannlegen forrige fredag (null hull heldigvis) og jeg er glad for at jeg bestilte masse bøker i helgen (lista over bøker og litt babbel om det kan leses i mitt forrige innlegg om noen er interessert), sånn at jeg har noe å glede meg til. Og ellers så har mai vært fin. Hovedsakelig fordi Eurovision selvsagt, der jeg fortsatt elsker at min favoritt kom på andre plass, igjen, ååå så fin denne sangen er (jeg var litt småforelska i veldig mange aspekter ved Sam Ryder denne måneden):


Mai har ellers vært fin fordi jeg leste skikkelig masse bøker og så innmari mange filmer, noe jeg vil komme tilbake til, mai var fin fordi jeg var i en koselig konfirmasjon som jeg hadde skrevet konfirmasjonssang til, den var fin fordi jeg spilte skikkelig herlige tv-spill (som Wytchwood som jeg elsket fordi det var veldig eventyraktig og sjarmerende) og den var fin fordi jeg hadde en ganske trivelig 17. mai. 

På den negative siden i mai så fikk jeg avslag på henvisning til DPS fordi jeg ønsker ny utredning av Asperger og en utredning av ADHD og jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre videre. For den nye fastlegen min mente ikke at jeg virka typisk noen av diagnosene (men hun anerkjente også at det var første gangen hun traff meg) og syntes at vi bare skulle godta det om det ble avslag og så eventuelt prøve igjen om et år eller to og jeg vet ikke om det hadde hjulpet å klage sånn sett, ikke minst fordi jeg faktisk HAR blitt utredet for Asperger før, selv om jeg ikke føler at den utredningen gikk så i dybden, dessuten har jeg det jo ganske bra mesteparten av tiden. Samtidig så vet jeg jo selv at jeg har mange situasjoner jeg takler mye dårligere enn de fleste (som når jeg blir veldig stressa, noe jeg tidvis har veldig lett for å bli, når jeg mister kontrollen over en situasjon eller når ting ikke går som planlagt) og det er sånne ting det hadde føltes fint å ha en forklaring på, selv om det kanskje ikke nødvendigvis hadde endret så mye. Så jeg vet ikke. 

Jeg venter uansett litt før jeg gjør noe sånn at jeg kan få ting litt mer på avstand, dessuten føler jeg hovedfokuset mitt nå er å være veldig lærevillig og motivert sånn at den nye mulige jobben kommer til å funke fett. Yay!

*

NÅ skal jeg oppsummere mai :) 

Oppsummeringsinnlegg for mai 2022 

BØKER

- All that's left in the World av Erik J. Brown 

En veldig fin ungdomsbok om to unge menn som finner hverandre og kjærligheten i en post-apokalyptisk verden der en pandemi har utslettet omtrent alle. Foregår i en verden der korona bare var en oppladning før den virkelige katastrofen og er veldig sår, med en fin romanse som blomstrer frem likevel. Terningkast 5!

- Superhjelperne: Havets Hevn av Gavin Aung Than 

Fint tegnet bok om superhelter og sånt med ganske klart miljøbudskap og fin fargepalett. Trivelig nok, men fort glemt. Terningkast 4!

- Tidsmaskinen: Dinosaurene kommer av Jenny Laird 

Ålreit nok grafisk roman som likevel skaper noe veldig forglemmelig og uinteressant ut av tidsreiser, noe som er litt synd. Likevel veldig godt tegnet og sympatisk nok. Terningkast 4!

- A small fiction av James Mark Miller

Nydelig samling kort-kortprosa som viste stort spenn og var skikkelig sjarmerende. Jeg likte denne boka skikkelig godt og den er en sånn bok man stadig kan vende tilbake til. Terningkast 5!

- How to take over the World av Ryan North

Smart og skikkelig vitenskapelig bok som tar tematikken sin nærmest forbausende seriøst og virkelig går i detalj om hvordan man realistisk sett kunne tatt over verden på ymse måter om man hadde nok penger og sånt. Underholdende, fornøyelig og original. Terningkast 5! 

- Pappa var nesten på Woodstock av Ane Barmen

Innmari fin bok om familie og mye mer som minnet meg om Fredrik Backman på en ganske fin måte. Rørende og skjønn bok som er lett å like og å sette pris på. Terningkast 5!

- When women were dragons av Kelly Barnhill

Kan oppsummeres som "historisk roman, men drager" og har et skikkelig kult premiss om at en hel haug med damer ble forvandla til drager i USA i 1955 og så handler det om oppveksten til en jente som ble igjen og fikk hele livet sitt formet av denne hendelsen. Feministisk bok som skaper masse tanker og følelser og som burde bli en tv-serie fordi jeg ønsket meg mer siden jeg likte ideen så godt. Terningkast 6!

- The Ship of stolen words av Fran Wilde

Litt skuffende bok fordi den brukte kule ideer som andre verdener og stjålne ord til å fortelle en historie som egentlig var ganske omstendelig og uengasjerende. Sympatisk nok likevel og den hadde øyeblikk som trakk opp, men den kunne vært mye kulere. Terningkast 4!

- Medusa av Jessie Burton

Nydelig og poetisk skrevet om Medusa fra gresk mytologi. Fylt dessuten med flotte illustrasjoner og i det hele tatt en ganske sår og elegant formulert ungdomsbok. Terningkast 5!

FILMER

- Barske Bøller

Eksepsjonelt kult animert og skikkelig underholdende film som basically var Ocean 11, men animasjon og for familien. Syns denne filmen var veldig stilig og herlig, selv om jeg forutså basically 90% av handlingen og hva som hendte. Terningkast 5!

- Witches 2021

Fornøyelig og sjarmerende tolkning av den klassiske Roald Dahl-historien. Likevel ikke i nærheten av like god som filmen fra 1991, som jeg også hadde et gjensyn med ganske nylig og syns har mye kulere effekter og slikt. Terningkast 4!

- Dancing Queens 

En søt svensk dansefilm om en jente med dansedrømmer som blir del av et dragmiljø av ymse grunner og sånt. Fin og trivelig. Terningkast 4!

- Så som i himmelen

Rørende og god svensk film som jeg så etter å ha sett musikalversjonen (som er så tro mot filmen med henhold til replikker og handling at filmen føltes litt antiklimaktisk). Fin og varm, mest fordi Helen Sjöholm er så himla god. Terningkast 5!

(Men jeg visste jo at Helen Sjöholm var fantastisk og om man ikke vet det, så deler jeg her et klipp der hun synger en sang fra musikalen Kristina från Duvemåla som viser det til gangs):



- Everthing Everywhere all at once

En film der jeg i begynnelsen var litt trøtt og usikker, men så ble den bare bedre og bedre og på slutten elsket jeg den skikkelig. Original, kreativ, rørende og morsom og ellers episk fordi den har en kinesisk-amerikansk kvinne i 50-årene som har episke action-scener, noe som føltes veldig forfriskende. Dessuten tolka jeg budskapet som at det betyr veldig mye om man klarer å være optimistisk og omsorgsfull og det syns jeg er et fint budskap. Terningkast 5!

*

Nå skal jeg skrive ferdig en fiktiv nekrolog-dings som jeg tenkte å sende til en skrivekonkurranse og som jeg kanskje vil dele her senere. Vi bables om noen dager! 

Helt til sist vil jeg legge til at det bare er å ønske den ene onkelen min lykke til. Han har en viktig operasjon i dag fordi han har vært ganske syk i år av ymse grunner og jeg håper alt går bra og heier på ham. Det er bare å krysse fingrene for ham for han er en av de beste menneskene i verden og jeg vil veldig gjerne at han skal ha det bra selvfølgelig <3

Kommentarer

  1. Kjipt med utredning! Kanskje den fancy jobben din har helseforsikring eller tilbyr å dekke et par timer til psykolog for å få ny vurdering om evt utredning? Dessuten kan fastlegen henvise privat for å få utredning. Lenger venteliste, men kanskje mer treffende om du ikke har store utfordringer nå... Lykke til

    SvarSlett
  2. Gratulerer så masse med ny jobb! Gleder meg til å høre mer, og håper den ender opp med å være noe du trives med.

    Og jeg merker jeg blir oppgitt på dine vegne av avslaget på henvisninga. Jeg syns det helt ærlig er ganske tåpelig av fastlegen din å påstå at du "ikke virker autistisk" når jeg ikke kjenner noen på autismespekteret som "virker autistiske" – og i hvert fall ikke etter bare ett møte! Jeg kjenner faktisk igjen flere autistiske trekk i deg, og jeg trur sjøl at du kunne oppfylt kriteriene for en diagnose. Men nå er det vel for så vidt også sånn at det er nettopp lange ventelister, og jeg har inntrykk av at de leger og behandlere prioriterer de som sliter aller mest. Det virker jo som at du tross alt klarer deg ganske fint i hverdagen, men jeg syns som sagt det virker kunnskapsløst av legen din å ikke si at du virker typisk noen av diagnosene når hun har møtt deg én gang.

    Jeg liker at du har sett Everything Everywhere All at Once, jeg likte den veldig godt sjøl :)

    Og ønsker onkelen din masse lykke til!

    SvarSlett
  3. Anonym, takk for en god kommentar og skal tenke på tingene du skrev om for det var interessante og gode poenger og ja, Kristine, jeg blir litt oppgitt selv, for det er litt bastant å trekke konklusjoner om det etter et møte, samtidig som det er som du sier om at de prioriterer de som sliter mest pga. lange ventelister og sånt. Ja, Everything Everywhere-filmen var skikkelig god og takk for lykke til-ønskning til onkelen min og gratulasjon angående ny jobb. Jeg er ganske usikker akkurat nå på om det er noe som jeg vil få til og slikt, men det blir en spennende erfaring jeg lærer mye av uansett :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg