Der jeg tar for meg sangene fra semifinale 1 av Eurovision 2022 =D

Heisann! Siden sist har jeg kastet ting fordi vi har container utenfor blokka mi. Dessuten har jeg jo altså vært i Gøteborg og jeg endte ikke opp med å ta noe særlig bilder, men jeg kjøpte seks bøker og veldig masse snacks og har fortsatt 200 kroner igjen på gavekort på Nordby Kjøpesenter som kan brukes på et senere tidspunkt, dessuten er skapet fylt opp med flere poser med yndlingsgodteriet mitt :) 

Men det jeg skulle bable om i dag var en veldig viktig ting, nemlig Eurovision. Det er nemlig bare 11 dager til Eurovision og bare en uke til første semifinale og det betyr at jeg, selvfølgelig, må skrive "Karoline kommenterer sanger"-innlegg og det første kommer i dag. Og kjenner jeg meg selv rett så blir alle disse innleggene lange og grundige innlegg som jeg bruker noen timer på, så da kan jeg like godt sette i gang med en gang. Yay! Som alltid linker jeg i hovedsak til Youtube, men om jeg liker en sang litt ekstra mye så poster jeg den direkte på bloggen. Neste innlegg kommer om noen dager og i mellomtiden håper jeg dette engasjerer og er kul lesning :) 


Kommentarer angående sangene som skal være med i den første semifinalen i kvasi-alfabetisk rekkefølge (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Albania - Sekret 

Jeg må starte med at den delen av meg som ikke liker når det spilles veldig på sex umiddelbart er litt skeptisk til denne sangen, men jeg tror den kommer til å vokse litt på meg. For eksempel så har Ronela en stemme som er ganske mye mørkere enn man først forventer og det er også noe litt kult med hvordan ganske fengende pop krydres med etniske elementer i en veldig Eurovision-vennlig blanding. Ronela har dessuten veldig flott hår. Jeg syns likevel at denne låta blir litt slitsom forholdsvis fort og melodien mangler det ekstra hooket som gjør at en sang virkelig fester seg. Dette er likevel en av låtene jeg føler meg mest trygg på at går videre til finalen uten problemer. Terningkast 4!

Armenia - Snap 

Den delen av meg som elsker deler av filmen "Up" liker jo at det er et flyvende hus i musikkvideoen her og jeg liker også Rosa Linns stemme veldig godt. Dette er dessuten en veldig radiovennlig låt, noe som for øvrig også kan være et handicap siden den sangen som man gjerne koser seg med å høre på radio ikke alltids er det som engasjerer mest under Eurovision, særlig i år da det visstnok er med veldig mange mer rolige låter. Selv så liker jeg likevel mye med denne sangen. Jeg liker teksten, selv om den er litt banal, jeg syns melodien er fin og jeg syns aldri det blir så veldig spennende eller episk, dessuten skulle jeg ønske jeg følte noe litt mer enn bare "dette er sympatisk og trivelig", men dette er mest fint. Terningkast 4!

Østerrike - Halo 

Plusspoeng for kul location for musikkvideoen og flotte antrekk, dessuten syns jeg teksten her har øyeblikk der den faktisk er veldig god. Minuspoeng for at jeg dog syns dette blir ganske slitsomt veldig fort. Det er også noe med arrangementet her som gjør at dette føles veldig tidlig 2000-tall på feil måte etter min mening og jeg syns også at det er synd at dette er en sånn sang som ikke får frem stemmen til Pia Maria særlig godt, hvis den har noen særegnes styrker er ikke dette en sånn låt som viser dem. Jeg føler også at det mangler et godt crescendo her og at det blir mye av det samme hele veien. Lookmessig sett er det mye som er likbart likevel. Terningkast 3!

Bulgaria - Intention

Denne sangen føles veldig gammeldags og som sånn musikk jeg ser for meg at spilles av menn i 50-årene som bruker midtlivskrisa på å prøve å starte band med kameratene sine for å finne rockeren i seg på etterskudd. I så måte er jo dette for så vidt et litt sympatisk bidrag, men for meg så er det ikke så mye mer enn det. Greia med Italia i fjor var jo at nei, det var ikke min type sang eller sjanger, men det føltes veldig genuint og dette føles derimot som et forsøk på rock som likevel aldri blir rocka eller interessant nok. Det skal likevel ha litt ros for at jeg syns melodien her av og til har noen fine øyeblikk. Terningkast 2!

Kroatia - Guilty Pleasure

Under en episode av Adresse Torino viste de sceneshowet til denne sangen som basically er Mia som sitter og spiller mens en fyr som danser moderne dans foran henne og er veldig distraherende fordi man fokuserer mer på ham enn sangen. Særlig når denne sangen allerede ut i fra musikkvideoen her viser seg som en sang som jo er sympatisk, men ganske forglemmelig og ordinær. Jeg liker likevel at Mia har en veldig rett frem-stemme som føles veldig jordnær og behagelig å lytte til og jeg syns denne sangen absolutt har sine fine kvaliteter. For meg blir det likevel for kjedelig og det reddes heller ikke av sceneshowet som heller distraherer enn legger til opplevelsen. Terningkast 3!

Danmark - The Show 

Jeg respekterer Danmark veldig i Eurovision fordi jeg føler det er et sånt land som alltid gjør sin egen greie og som bortimot alltid har et bidrag som, om ikke annet, er vanskelig å direkte mislike. Jeg syns også det er veldig smart oppbygging med piano-delen først før det blir kul rocke-pop i stedet. Og mens vokalist Siggy ikke er en perfekt teknisk vokalist etter min mening, så har hun både en look og en stemme som føles veldig autentisk 80-talls på den beste måten. Jeg tror likevel ikke dette er en låt som kommer til å gå videre til finalen for jo da, det er vanskelig å mislike dette, men det er også vanskelig å virkelig elske dette eller tenke på det som så veldig mye mer enn ålreit og koselig nok, men ikke særlig mye mer. Jeg syns likevel det er en veldig fin stemning her som gjør at jeg føler for å være ganske snill Terningkast 4!

Hellas - Die Together


Dette er en av sangene i år som jeg vet vil vokse mer og mer på meg, kanskje litt fordi melodien er så suggerende og så oppriktig god. På en måte føles dette mer Sigrid og Astrid S enn Eurovision og det er ikke alltid det funker, men her syns jeg det funker veldig godt, blant annet fordi Amanda virkelig føler det hun synger og har en unik stemme som gjør at jeg syns det er litt ekstra kult at hun er halvt norsk og har bodd i Norge mesteparten av livet. Anyway så føles denne sangen veldig ungdommelig og som om den skulle vært soundtracket til en film for ungdom om død og kjærlighet og av årets sanger så er dette en av de jeg tror mange vil huske og lytte til også etter Eurovision. Terningkast 5!

Island - Med hækkandi sól (med en unnskyldning over at d-en egentlig ble skrevet på en annen måte som jeg ikke vet hvordan jeg får til)

Egentlig føler jeg at det var meningen at Island skulle vunnet Eurovision i 2020 om det hadde blitt noe av og en del av meg vil at ting skal gå bra for dem i år som trøst for både 2020 OG det faktum at korona gjorde at de måtte delta med video fra prøvene og ikke stå på scenen live under Eurovision i fjor. I tillegg så er det litt behagelig med avslappet islandsk country. Imidlertid så er det også litt kjedelig med avslappet islandsk country og særlig når denne sangen tross alt egentlig aldri tar av nok. Dette er en veldig lite spennende låt og jeg har mye mer lyst til å like dette enn jeg liker det om sant skal sies. Terningkast 3!

Latvia - Eat your salad 


Musikkvideoen til Latvia alene røper jo at de har et visst fokus på humor, sjarm og ikke minst sjokkfaktor (med at de starter sangen med å synge "Instead of meat I eat veggies and pussy", noe man ikke forventer å høre under Eurovision) og jeg tror dette er elementer som gjør denne sangen til noe man enten elsker eller hater. Selv så liker jeg dette skikkelig godt. Jeg syns melodien for det første er noe av det mest fengende i år, dessuten liker jeg at dette er et anthem for å spise grønt og være miljøvennlig fordi det er et veldig fint budskap som her formidles på en måte som er veldig spiselig og aldri føles for moralistisk. Jeg liker saksofonpartiet også og jeg syns dette er godt rappet og sunget og bare veldig kult. Pga. hvor mye dette er veldig smak og behag blir jeg likevel veldig overrasket om det vinner, men jeg håper virkelig det kommer videre til finalen og havner blant topp 7. Terningkast 5!

Litauen - Sentimentai 

Litauen har et av årets mest interessante bidrag. Jeg er litt usikker på hvor godt jeg liker dette selv, men jeg syns Monika har en kul look og jeg liker hvor naturlig sensuell hun er. Av en eller annen grunn tror jeg dette er en sånn sang som kan være en dark horse i år og gjøre det bedre enn mange forventer, ikke minst fordi den har en slags jazzy groove som føles veldig moden og smart. For meg er jeg likevel litt usikker fortsatt på hva jeg syns om dette og jeg føler at det er litt for monotont, men at det er besnærende er jeg ganske trygg på uansett. Terningkast 4!

Moldova - Trenuletul (ny unnskyldning på vegne av t-en denne gang, det er ikke alle utenlandske bokstaver jeg vet hvordan jeg lager på tastaturet mitt) 

Moldova syns jeg kanskje har et av årets beste hook med strofen "hey ho, let's go, folklore and rock'n roll" og jeg tror det skal veldig lite til for å kose seg med denne låta for den er så glad og den har en så herlig stemning. Dette er en veldig riktig blanding av rap og folkemusikk som bugner av sjarm og livsglede. Jeg liker togsettingen til musikkvideoen og hvordan det her skapes en fest man får veldig lyst til å være med på. Med det sagt så tror jeg ikke dette vil vinne eller en gang bli husket særlig lenge etter Eurovision, men jeg tror heller ikke det er målet her. Det virker som målet mest er å skape livsglede og etter to år med pandemi og snart tre måneder med krig i Ukraina så er det et mål jeg heier veldig på. Terningkast 4!

Nederland - De diepte 

Jeg liker at S10 synger på nederlandsk og hun har også en veldig behagelig og fin stemme og fremfører denne sangen med en inderlighet som løfter en låt som ellers kunne blitt litt for ordinær. Man kan innvende at det finnes flere låter i år som beveger seg i et liknende pop-landskap som denne sangen og at Nederland kanskje mangler det lille ekstra som får den til virkelig å skille seg ut, rent utover at den altså synges på nederlandsk, men jeg liker hvordan dette synges og syns det er en fin stemning her som også er et pluss. Terningkast 4!

Norge - Give that wolf a banana

Jeg husker at jeg var veldig skuffa under de norske semifinalene i år siden jeg syns vi hadde veldig mye dårlig musikk der i år. I så måte er jeg glad denne sangen vant for jeg syns dette var minst dårlig, dessuten liker jeg at det endelig er Norge sin tur å go weird. Det føles kreativt og originalt med maskene, movesene og måten teksten gir absolutt nada mening og det er riktignok en fare for at dette blir litt for sært og finurlig for enkelte, men for meg så er dette mest fengende og gøy selv om jeg skulle ønske det var mer eventyrfokus fordi refrenget får meg til å tenke på Rødhette og ulven, men så er det mye mer space enn eventyr ellers. Hva angår resultat så tror jeg det at denne sangen sannsynligvis appellerer mer til publikum enn jurystemmene vil gjøre at vi ikke vinner, men jeg tror vi kan gjøre det veldig mye bedre enn Tix i fjor og det er kult. Terningkast 4!

Portugal - Saudade, saudade 

På den negative siden syns jeg personlig at Maro har en veldig kjedelig stemme. Den gir meg ikke noe dessverre, samtidig som det på en måte føles litt bevisst siden dette er en sånn sang som jeg føler handler så mye mer om formidlingen enn vokalen og Maro ER veldig god her. Jeg liker også tekstlinjen "nothing more that I can say, says it in a better way" skikkelig godt for det er veldig godt formulert og jeg syns det er noe modent og interessant med klappingen og oppbyggingen her som jeg tror noen nok vil like veldig godt. For meg så blir dette likevel mest tissepause-kjedelig. Terningkast 3!

Slovenia - Disko

Det må sies at jeg liker tegnestilen i musikkvideoen her skikkelig godt. Dette føles som en grafisk roman som jeg hadde kost meg masse med å lese og gjør meg alene såpass positivt stemt at det derfor er litt synd at sangen i seg selv føles mer middelmådig. Jeg liker stemningen i sangen og det må jo sies at jeg syns det er ganske kult at sangen bygger seg opp mot et crescendo som overrasker med å være det roligste og mest intime partiet i sangen, noe som føles originalt. Med et godt sceneshow tror jeg dette også kan bli ganske trivelig rett og slett. Likevel syns jeg fortsatt at dette er ganske forglemmelig. Terningkast 3!

Sveits - Boys do cry

Jeg liker sårheten i denne musikkvideoen og den rørende historien som fortelles, dessuten er tittelen her veldig fin. Det er også en skikkelig fin melodi her og jeg tror denne sangen kan bli et litt magisk øyeblikk på scenen om ting gjøres riktig og smart. Marius Bear har dessuten et veldig sympatisk og genuint vesen som gjør at jeg tilgir at stemmen hans ikke gir meg så mye. Med det sagt så blir dette også veldig monotont og stillestående og også dessverre ganske fort glemt, til tross for en oppriktig fin melodi. Terningkast 4!

Ukraina - Stefania 

En del av meg var veldig spent på Ukraina i år for det ER jo ganske sannsynlig at de får en del sympatistemmer på grunn av den nådeløse og svært deprimerende krigen der og det gjør meg derfor glad å se at denne sangen godt kunne appellert til mange selv uten sympatifaktoren. For dette er veldig fengende og kult og understreker at de tydeligvis liker fløyter i Ukraina, siden de hadde fløyte som et sentralt element under fjorårets låt også. Jeg liker at det synges på ukrainsk, jeg liker rappingen og jeg liker de etniske elementene som her presenteres på en særegen, men samtidig veldig Eurovision-vennlig måte. Dette svinger rett og slett. Terningkast 5!

*


Kommentarer

Populære innlegg