The Appeal og ymse annet :)

Heisann! Siden sist har det ikke skjedd så mye spennende, men jeg har jobbet litt ekstra på Norsk Gallup fordi Nav har mast på meg om å jobbe mer fordi jeg har litt for mye fritid i følge dem når jeg har to dager jobb og tre dager til jobbsøking (som jeg må innrømme at jeg også bruker en del til morsomme ting som tv-spill, bollebaking eller å ta lunsj i sentrum). Og jeg orker ikke å jobbe fullt som telefonintervjuer, men jeg har tatt på meg en dagvakt på tirsdager i det siste i tillegg til de faste vaktene onsdager og fredager og det har gått fint. Ideelt sett ønsker jeg meg jo en ekstra jobb i tillegg til Norsk Gallup og det virker litt umulig å få det til å skje, men på den positive siden så vil det sikkert være utelukkende kjekt økonomisk med en ekstra dagvakt hver uke når det går. Ellers så gleder jeg meg til torsdag fordi Bugsnax-spillet som jeg har hatt lyst til å spille lenge endelig kommer til Switch da, jeg koste meg i går på navnefest for datteren til broren min som ble født i januar og jeg koser meg mye med fargelegging, kryssord og for øyeblikket HBO en periode igjen fordi jeg ble ganske nysgjerrig på Our flag means Death-serien, som jeg syns er ganske super. 

Her er en regnbueslange jeg fargela ferdig i går og som jeg ble ganske fornøyd med :) 


Og her er en bok jeg nettopp leste ut:


Nå tenkte jeg å dele en anmeldelse av denne boka og så kommer neste innlegg om noen dager


The Appeal av Janice Hallett


There is a mystery to solve in the sleepy town of Lower Lockwood. It starts with the arrival of two secretive newcomers, and ends with a tragic death. Roderick Tanner QC has assigned law students Charlotte and Femi to the case. Someone has already been sent to prison for murder, but he suspects that they are innocent. And that far darker secrets have yet to be revealed...

Throughout the amateur dramatics society's disastrous staging of All My Sons and the shady charity appeal for a little girl's medical treatment, the murderer hid in plain sight. The evidence is all there, waiting to be found. But will Charlotte and Femi solve the case?
Will you? 

*

Jeg har alltid hatt et litt blandet forhold til krim. Å skrive påskekrimhistorier liker jeg kjempegodt og påskekrim-noveller eller bilde-krimmene de pleide å ha i Se og Hør har jeg alltid vært veldig fan av, men jeg har liten interesse av krim-serier på tv og syns de fleste krimbøker høres helt uinteressante ut. Unntaket kommer når det er en morsom twist. F.eks. elsket jeg Knives Out-filmen, boka The Plot som jeg leste i fjor var et av fjorårets litterære høydepunkter og nå kan jeg notere The Appeal på den uskrevne lista over tilfeller der noe mest kan beskrives som krim og jeg syns det er kjempeinteressant.

I tilfellet «The Appeal» er twisten at hele boka fortelles i form av eposter, meldinger, brev og artikler fra lokalavisa. Det har skjedd et mord og en person er siktet, men det mistenkes at denne personen er uskyldig og to detektiver prøver å lese gjennom alt av mailer og annen korrespondanse for å finne ut hvem som egentlig står bak. I tillegg kretser mye av storyen rundt en amatørteaterproduksjon flere av de involverte er med i og en pengeinnsamling til støtte for en kreftsyk toåring og så er det massevis av hemmeligheter og så nøstes alt sammen til slutt.

Selv så skal jeg innrømme at jeg syns «The Appeal» kanskje var litt for lang og litt for langsom, samtidig som jeg likevel aller mest er veldig imponert over det Janice Hallett har fått til med denne boka. For mens «The Appeal» ikke er en 100% vellykket bok, er den svært godt pønsket ut og den klarer å fortelle en veldig smart krim-historie via mailer, meldinger og brev og bare det og får dette grepet til å funke veldig godt. Mens det kan innvendes at fortellerformen også betyr at det strengt talt kun er noen få av bokas karakterer man blir virkelig godt kjent med, så følte jeg personlig ikke at det var noe stort problem og selv likte jeg å få alle disse små glimtene inn i de ulike karakterenes liv. Jeg liker dessuten at nesten ingen av karakterene i denne boka var særlig sympatiske og at den karakteren jeg følte mest omsorg for selv, på sin måte var ganske bekymrende også. Mens det beste selvfølgelig er historier der man heier på dem det handler om, så er det også noe litt tilfredsstillende med en historie der de aller fleste er litt kjipe, ikke minst fordi det også gjorde at jeg visste at jeg ikke ville bli for skuffet over å finne ut hvem som sto bak, uansett hvem morderen var, fordi alle var litt håpløse.

Så ja, jeg likte denne boka. «The Appeal» var en smart og original vri på en krim, som føltes litt som et puslespill. «The Appeal» er på ingen måte en perfekt bok; den er litt for lang og er litt treg og fortellerstilen er ikke noe alle vil komme inn i, men jeg syns denne boka var så besnærende selv og at den appellerte veldig til den delen av meg som liker når bøker ikke nødvendigvis er så klassisk fortalt, men tar sjanser og har unike elementer. Jeg vil gjerne lese mer av Janice Hallett senere og lander på en svak femmer som kanskje riktignok skyldes en veldig god ide mer enn utførelsen, men likevel. «The Appeal» er et av de tilfellene der jeg har lest en krimbok og kost meg mye med det.

*


Kommentarer

  1. Takk for en god anmeldelse av ei bok du fikk til å høres veldig interessant ut! Og jeg kan egentlig forstå krim-ambivalensen din ganske godt. Jeg er veldig lite interessert i krimbøker sjøl, hakket mer interessert i TV-krim, men da må det være VELDIG godt gjennomført (sånne typer serier som CSI er ikke i det hele tatt min greie), men jeg syns jo true crime er kjempespennende, og det å løse gåter og nøste opp i ledetråder er jo veldig gøy. Syns nesten det er litt synd at så mange krimbøker er utrolig dårlig skrevet, i tillegg til at mange av dem tar seg sjøl så innmari høytidelig. Jeg likte jo også Knives Out-filmen, fordi den hadde en litt mer leiken Poirot-aktig tilnærming. Veldig ofte er det jo sånn at når man ser et hull i markedet, er det fordi man er ment til å fylle det sjøl… så kanskje det er krimforfatter du skal bli, for å ta krimsjangeren i en annen retning enn den som den ser ut til å ha kjørt seg fast i?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at anmeldelsen falt i smak og at ambivalensen min rundt krim er forståelig og jeg skal tenke litt på å skrive krimbok, det var en god ide.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg