Turning Red =D

Heisann! Det er mars og sol og jeg besøkte broren min med familie tidligere denne uka og skal i dag til faren min. Deretter kjører jeg og faren min til Gøteborg i morgen, sover der en natt og drar hjem på mandag, noe jeg tror blir veldig kos. Og ellers så var jeg bekymret for den ene onkelen min tidligere denne uka, men det ser ut til at ting gikk ganske bra, og utover det så er det veldig mange ting jeg kunne skrevet om der jeg ikke har nok å si. Jeg så Jersey Boys for en uke siden og likte den veldig godt, men jeg har ikke så mye å si om den, jeg syns boka "Snu deg" av Therese Tungen var en skikkelig god bok om sorg og savn, jeg har flere spill som har gitt meg mye glede i det siste, men jeg har ikke så mye å skrive om dem nå. Kanskje vil det endre seg, kanskje ikke, enn så lenge så vil jeg bare nevne i forbifarten at det var bra.

Derimot HAR jeg sett Pixars nye film Turning Red, som skulle komme på kino, men så flytta Disney den til å komme direkte på Disney +, noe mange i Pixar var veldig skuffet over. Selv er jeg litt blandet for jeg syns det er veldig praktisk at jeg kunne se Turning Red hjemme i stua i går kveld, samtidig som det føles urettferdig når Disney nå tre ganger på rad har flytta Pixars filmer direkte til Disney + mens de har latt egne filmer settes opp på kino. Det føles urettferdig overfor alle de hardt-arbeidende folka i Pixar som ikke får gleden av å se arbeidet sitt på en stor kino-skjerm fordi det ER en annen opplevelse å se en film hjemme enn det er å se en film på kino. Dessuten er det ikke alle som har Disney + eller som vil skaffe seg det (og de kan kontakte folk som meg for å snike seg til tilgang, noe jeg syns er helt greit) og jeg skulle ønske Turning Red var lettere tilgjengelig også for dem. 

Anyway, nok om det. Her er trailer for Turning Red:


Jeg ble veldig positivt overrasket av Turning Red og der jeg har likt andre ting i det siste altså, men ikke hatt så mye å si om det, så hadde jeg en del å si om Turning Red. Dette har jeg sagt i en anmeldelse jeg tenkte å poste nå. 

God fornøyelse og så bables vi om noen dager :)

Turning Red


Jeg er veldig fan av Pixar i utgangspunktet, men jeg vet også at ikke alt Pixar har laget er like bra og jeg tror også Pixar har hatt et problem med alle forventningene som er knyttet til dem. For de står bak Coco og Wall-E og så mange filmer som er supergode og de har på en måte måttet bli mer og mer episke for hver gang og det må føles overveldende for et animasjonsstudio. Og så kom pandemien og verden ble snudd på hodet og det ble vanskeligere å skape både spill og filmer fordi man helst skulle være hjemme. Det er ikke sikkert det har med pandemien å gjøre at Pixar de siste årene derfor har laget mindre filmer som Luca, og nå, Turning Red, men jeg har en liten teori om det likevel. For det man savnet mest når pandemien var på sitt verste var ikke reiser til utlandet eller store arrangementer, men bare å dra på kino, ta en lunsj på Peppes eller å treffe familie. De små tingene man hadde tatt for gitt som plutselig ikke gikk an. Lærdommen om hvor viktig slike ting er, er noe som gjør at de små historiene føles mer episke og viktige og om Luca og Turning Red ER en konsekvens av pandemien, er det i så fall en av de beste konsekvensene. For jeg liker Luca og Turning Red skikkelig godt og jeg håper Pixar fortsetter å fortelle disse små personlige historiene, som er mer som ninjaer når de rører meg fordi det føles enda mer organisk enn før.

Turning Red handler om canadisk-kinesiske Meilin Lee, vanligvis kalt Mei, som er 13 år. Året er 2003, boybandet 4*Town er det beste Mei og vennene hennes vet om og Mei har det ganske bra, men slites mellom ønsket om et normalt tenåringsliv og den overbeskyttende moren sin. Så våkner Mei en morgen og er forvandlet til en rød panda og det viser seg at det er en greie i familien hennes med at kvinnene forvandles til røde pandaer når de blir overveldet av følelser. Og så må Mei lære å kontrollere følelsene sine, samtidig som hun slites mellom forholdet til moren sin og ønsket om å dra på en konsert med boybandet hun og vennene hennes elsker.

Og det høres kanskje ikke så interessant ut basert på synopsiset, men denne filmen er skikkelig god, mye fordi den er så relaterbar. Selv var jeg aldri into boyband i særlig stor grad (jeg hadde en kort periode der jeg syns Shane fra Westlife hadde veldig fine smilehull, men det stanset liksom der), men det er så mange som vil se Turning Red og kjenne seg igjen, ikke minst fordi Billie Eilish og Finneas O’Connell har laget helt fantastisk musikk for det fiktive boybandet 4*Town, som virkelig har det rette boyband-soundet. Utover det så tror jeg mange kan relatere seg til Mei sitt forhold til venner og moren sin og Pixar har tatt opp en liknende tematikk før i Brave, men det funker så mye bedre i Turning Red, kanskje fordi det er lettere å kjenne seg igjen i Mei og fordi det rett og slett er en mye bedre film sånn jeg ser det.

Selv likte jeg historien og jeg likte Mei som karakter, men en annen greie er at jeg føler Turning Red er så gjennomført. For det er mange som har vært litt kritisk til animasjonsstilen i Turning Red (som i likhet med Luca er litt mer karikert og har en look som er litt mer tegneserieaktig enn mye annet Pixar har laget). Når man ser Turning Red skjønner man likevel fort at den ikke kunne vært annerledes og at animasjonsstilen er mye av grunnen til at filmen er så sjarmerende og så effektiv som den er. Selv så tenkte jeg jo heller ikke at animasjonsstilen i Turning Red var yndlingsstilen min da jeg så traileren, men den føles helt riktig når man først ser Turning Red og gjør at Turning Red, i likhet med Luca, føles så unik og personlig. Likheten med Luca stopper ikke der, for det er også et fellestrekk at begge disse filmene er svært effektivt fortalt, noe som ikke alltid har vært tilfelle med Pixar før. Mange av Pixars filmer har vært litt rotete eller de har vært best på begynnelsen og så tapt seg litt underveis og det er ikke sånn med Luca og Turning Red, de er like gode hele veien. Og jeg elsker det.

Kanskje vil Turning Red føles for lett for noen og som om det ikke er nok som står på spill. Kanskje vil ikke historien eller animasjonsstilen appellere like mye til alle. Det er mange kanskje-er her. For meg så vokste Turning Red likevel veldig på meg for jeg syns den var både sår og sjarmerende underveis og jeg likte den da jeg så den, men sånn i ettertid tenker jeg også at den er viktig og relaterbar og en film som jeg tror særlig unge jenter trenger. Dessuten forbinder man jo Pixar med å føle masse, men før har det kanskje vært litt den følelsen av at de også vil at du skal gråte og nå blir man rørt, men det føles mer organisk og det syns jeg er bedre.

Så ja, Turning Red er ikke en perfekt film, men den er morsom, sår og engasjerende og den viser en Pixar som jeg i alle fall heier veldig på.

Terningkast 5!


Kommentarer

  1. Jeg fikk faktisk opp reklame for denne filmen da jeg satt på Duolingo i stad, og så kom jeg hjem og så denne anmeldelsen din av den :) Det høres ut som en ålreit film, jeg var jo sjøl 13 i 2003 så dette føles som et ganske bevisst forsøk fra Pixar sin side til å nå ut til flere enn bare barn (ikke at det er noe i veien med det, altså), og jeg trur nok som du sier mange vil kjenne seg igjen i det, men jeg trur nok ikke jeg ville gjort det sjøl, fordi jeg som trettenåring var ganske annerledes enn de fleste andre og sleit med å passe inn, jeg var for eksempel heller ikke særlig opptatt av boybands. Animasjonsstilen er ikke helt min greie heller, men det syns jeg generelt ikke filmene til Pixar egentlig er.

    Håper du har hatt en fin tur til Göteborg :)

    SvarSlett
  2. Bra timet med reklamen for Turning Red og så min anmeldelse :) Og det er en ålreit film, ikke en av Pixars beste, men absolutt personlig og sympatisk. Hva angår animasjonsstilen så er jo dette en ganske annerledes animasjonsstil enn det meste Pixar har gitt ut tidligere for så vidt. Har hatt en fin tur til Gøteborg :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg