Oppsummeringsinnlegg for januar 2022

Heisann! En ting jeg liker er at det er februar i morgen fordi det er den siste offisielle vintermåneden. Dessuten liker jeg nye måneder fordi det føles som en ny begynnelse og jeg håper februar blir ganske fin. Ellers har det ikke skjedd så mye spennende. Jeg leser mye kjekt, jeg spiller alt for mye tv-spill og jeg har nå fått tak i Pokémon Legends Arceus og har fått veldig dilla :)


Men det er altså siste dagen av verdens lengste måned (jeg syns januar føles veldig mye lenger enn alle andre måneder og den har føltes ekstra lang i år) og jeg tenkte derfor å oppsummere måneden. God fornøyelse og så setter jeg i gang :)

Oppsummeringsinnlegg for januar 2022

Bøker

- Lifetime Passes av Terry Blas 

En grafisk roman som tross et litt mørkt premiss var ganske sympatisk og koselig. Jeg falt ikke helt for tegnestilen, men jeg likte historien som ble fortalt veldig godt. Terningkast 5!

- The girl from the sea av Molly Knox Ostertag 

Flott tegnet grafisk roman med en søt historie om gay love, kelpier og familie. Terningkast 5!

- Å fange luft av Neda Alaei

Sår og velskrevet ungdomsbok som jeg slukte i et jafs. Syns begynnelsen var bedre enn slutten, men dette var uansett en god bok som jeg tror mange ungdommer trenger. Terningkast 5!

- Not here to be liked av Michelle Quach

Feministisk, smart og godt skrevet ungdomsbok. Litt dumt at jeg ikke syns kjærlighetshistorien som var mye av fokuset var særlig engasjerende, men jeg likte ideen bak denne boka og den litt usympatiske hovedpersonen og det er bra. Terningkast 5!

- Pirates: The cursed isle av Shuky & Gorobei

Sær og fornøyelig choose your own adventure-bok i tegneserieform som jeg leste i stedet for å følge med den lørdagen jeg i teorien så Idrettsgallaen. Terningkast 4!

- Honeycomb av Joanne Harris

En nydelig samling eventyr der alt henger sammen. Det var en veldig intrikat og fascinerende leseropplevelse som var veldig mye ting jeg personlig liker rett og slett. Terningkast 6!

- The Ex Hex 

Fornøyelig premiss i en bok som var underholdende, men likevel ofte irriterte meg fordi de to hovedpersonene trengte å løse en forbannelse, men så var de skikkelig forelska i hverandre og brukte mye mer tid på sex og kyssing enn å komme nærmere å løse forbannelsen. Med andre ord en bok som er søt og sjarmerende, men med folk som prioriterer frustrerende feil. Terningkast 4!

- You've reached Sam av Dustin Thao 

Et magisk realistisk og veldig trist premiss og en ungdomsbok som jeg syns var svært fint skrevet. Selv ble jeg ikke så berørt som boka tydelig ville at man skulle bli, men jeg likte karakterene og historien og jeg var engasjert nok til å lese denne boka veldig raskt. Terningkast 5!

- Snøballkrigen av Sigmund Løvåsen

Jeg falt ikke helt for skrivestilen i denne boka, men jeg likte ideen og tematikken her skikkelig godt og føler at denne boka var veldig tilfredsstillende og likbar. Terningkast 5!

FILMER

- Work it 

Fin dansefilm som var sympatisk, søt og med mye danseglede. Terningkast 4!

- Spider-Man: No way home

Svært tilfredsstillende og rørende superhelt-film med godt skuespill og supre karakterer som jeg likte skikkelig godt selv om det er litt irriterende at filmen tar litt for gitt at alle som ser den har sett alt av Marvel-filmer og derfor ikke er like tilgjengelig for alle. Likevel en virkelig god film. Terningkast 5!

*

Og ellers er det ikke så mye nytt å nevne. Jeg har tenkt å bake boller igjen i løpet av uka, jeg får kanskje endeligvis truffet den nye niesen min denne uka, jeg har omsider internett i leiligheten min igjen og ellers så er jeg spent på hva slags lettelser som kommer i morgen for det vil endre lite for min del, men hvis det åpnes for flere på teater så er det kult (jeg har flere ting jeg har lyst til å se på teater fremover) og hvis man kanskje ideelt sett kan droppe munnbind litt flere steder enn nå hadde det vært kjekt og. 

Og nå skal jeg lage middag, men jeg har et bittelite rant til slutt og det er at jeg irriterer meg over en greie med norsk MGP i år. For jeg har ikke likt så mange sanger i år og det er teit, men greit, men en ting som jeg har merket meg er at det med veldig mange sanger i år har blitt påpekt hvor vanskelig sangene er å synge og det har gitt inntrykk av at fokuset har ligget mer på å imponere vokalt enn å synge sanger som virkelig er gode. Og når fokuset blir mer på å imponere vokalt enn alt det andre som er viktig med en sang så blir opplevelsen litt amputert føler jeg. Jeg vil heller at folk skal synge sanger som er mindre krevende vokalt der de føler seg så trygge på at de får den til vokalt at de kan kose seg mer på scenen og der fokuset ikke blir på god sangteknikk, men formidling og engasjement, som for meg er mye mer essensielt. Og det irriterer meg mye fordi en av tingene jeg vet mange liker med Disneys nyeste animasjonsfilm, Encanto, er det at sangene der i all hovedsak ligger i et leie som er komfortabelt for de fleste, noe jeg oppriktig tror er en av grunnene til at sangene der har slått så godt an hos mange, og jeg skulle ønske de hadde hatt det samme fokuset under MGP i år. Og det kan hende dette er en sånn greie bare jeg tenker på, men jeg er ganske sikker på at det ville vært større seertall og mer engasjement rundt MGP om det ikke virket som så mange har mer fokus på å vise at de kan få til høye toner enn å presentere en god helhet. Gaah. 

Nok om det. Vi bables om noen dager og velkommen februar :)



Kommentarer

  1. Fin oppsummering :) Jeg har sjøl lest ganske mye til meg å være denne måneden, og da syns jeg det er ekstra imponerende hvor mye du faktisk har lest, haha, for jeg syns liksom ikke jeg har gjort annet enn å lese, og så ser jeg hvor utrolig mye mer enn meg du fortsatt har lest. Men nå har jeg jo forsåvidt også sett en god del mer film enn deg, så det handler vel kanskje om mange ting. Syns forøvrig du er god til å si mye om bøkene med bare få setninger.

    Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt like mye over fokuset på vokalprestasjoner som deg i MGP-sammenheng, men må har jeg også bare sett den første delfinalen. Men det du sier gir uansett mening. Jeg husker jo faktisk at hovedfokuset i kommentarene den ene deltageren fikk, var at hun kunne nå så høye toner, de snakka veldig lite om hvor god sceneutstråling hun hadde, for eksempel. Og jeg er veldig enig med deg i at hovedvekta bør ligge på formidling og ikke sangteknikk, for da ender man gjerne opp – for å fortsette å bruke MGP-eksempler – som Mira Craig, som sang en sang hun åpenbart ikke egentlig hadde vokalregisteret til å beherske. Du har forresten gitt meg lyst til å se Encanto, både på grunn av det du skriver her, og det du har nevnt tidligere om magisk realisme, for det er en sjanger jeg egentlig er veldig glad i, og egentlig bare har blitt enda mer glad i de siste åra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult at oppsummeringen var fin og at jeg er flink til å si mye om bøker med få setninger. Ellers gøy at det jeg sier om MGP og vokalfokus gir mening og at du er enig i at hovedvekta bør ligge på formidling. Håper ellers at du får sett Encanto snart :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg