Der jeg anmelder No way home og sånt =D

Heisann! Livet er fint fordi jeg var på biblioteket på torsdag og i tillegg skaffet meg tre nye bøker på Outland, dessuten kan jeg kose med mammas katt hver dag. Grunnen til dette er dog det litt mer kjipe faktumet at jeg fikk ny ruter på onsdag, men fortsatt ikke får internett til å virke i leiligheten min og jeg ringte Telia og i følge dem så skal alt være i orden og de trodde det var noe galt med modemet mitt siden det jo i praksis fortsatt ikke virker så nå må jeg dra opp på Telia-butikken på senteret en dag med modemet mitt, forklare situasjonen og så skulle jeg kunne få et nytt modem som hun mente at ikke skulle ha de samme problemene. Selv så er jeg litt pessimist på vegne av internett i leiligheten min nå, men jeg skal prøve å bytte modem i morgen eller tirsdag og det kan jo hende ting løser seg da. Det er i alle fall litt fint å vite at jeg ikke har gjort noe feil selv, dessuten føler jeg meg heldig som bare kan bo hos moren min og katten for tida. 

Og ellers så spiller jeg ymse koselige spill på Nintendo, jeg har dilla på kryssord og Wordle og jeg var på kino i går og fikk omsider sett den nyeste Spider-Man-filmen, en film jeg nå tenkte å anmelde. 


Her er trailer og nå kommer anmeldelsen min som jeg har forsøkt å skrive så lite spoilende som mulig. Med det sagt så tenkte jeg nå å skrive noe litt mer spoilende i form av røverspråk i kursiv først som jeg også vil nevne at jeg likte, men som jeg ikke kan trekke frem i anmeldelsen fordi det ville ødelagt for målet om ikke å spoile ting (og så må folk legge til litt ekstra innsats om de vil lese de tingene her som jeg ville kommentere som er litt mer spoilende ;) :

"Jojegog sosynonsos Anondodrorewow Gogarorfofieloldod vovaror sosærorloligog fofanontotasostotisoskok ogog dodenonnone fofilolmomenon ogog Toticockok toticockok boboomom hoharor gogjojorortot momegog totilol voveloldodigog fofanon avov hohamom. Jojegog elolsoskokeror idodeenon omom ulolikoke unonivoverorsoseror ogog atot Joj. Jojononahoh Jojamomesosenon eror Joj.Kok. Sosimommomononsos uanonsosetottot unonivoverorsos totydodeloligogvovisos sosidodenon Popetoteror Poparorkokeror eror ulolikok i ulolikoke unonivoverorsoseror, momenon Joj. Jojononahoh Jojamomesosenon eror sosamommome lolookok i mominonsostot toto unonivoverorsoseror. Jojegog soskokjojønontote atot dodenon sosomom dodødode vovilollole dodø, momenon eror foforortotsosatottot inon dodenonialol lolitottot."
*

Og da er jeg ferdig med røverspråk i kursiv og skal poste den mye mindre spoilende anmeldelsen min. God fornøyelse, vi bables :)

Spider-Man: No way home


Jeg har hatt Spider-Man som favorittsuperhelt siden jeg så den første Spider-Man-filmen med Tobey Maguire og derfor har jeg også sett nesten alle Spider-Man-filmene som har kommet. Og nå har jeg sett No way home også og den er heldigvis veldig verdt å se.

I denne filmen starter historien rett etter handlingen i Far from home, som avsluttet med at Spider-Mans identitet som Peter Parker ble avslørt. I begynnelsen av No way home ser man hvordan dette har veldig mange kjipe konsekvenser for både Spider-Man og vennene hans og dette kulminerer i at Spider-Man ber Doctor Strange om hjelp. Sammen gjør de en trolldom som skal hjelper Spider-Man å gjenopprette hemmeligheten, men Spider-Man ender opp med å avbryte Doctor Strange under trolldommen og dette ender opp med å rive et hull i universene. Oops. Snart nok havner flere skurker fra andre universer i dette universet og Spider-Man møter på sin største utfordring noen gang.

Noe særlig mer enn det kan man ikke si uten å spoile, men jeg vil si at denne filmen er veldig tilfredsstillende. Selv må jeg innrømme at det er ganske mange Marvel-filmer jeg ikke har sett, men jeg har sett de fleste Spider-Man-filmene så langt og det er veldig mye for fansen av dem her. Og alle disse øyeblikkene for fansen er noe av det jeg likte veldig godt.

Samtidig så tenker jeg at alt jeg har skrevet nå kan få No way home til å høres ut som en underholdende, men ellers ganske tradisjonell superheltfilm og det er ikke det at den ikke er det. Det er bare det at det bare er en del av bildet, for mye av det jeg likte med No way home er alle måtene den ikke bare var en veldig tilfredsstillende superheltfilm med masse godteri for langvarige Spider Man fans, men også i det hele tatt en skikkelig god film generelt sett.

Eksempelvis er dette en av de mest rørende superheltfilmene jeg har sett og det er også en film som jeg liker fordi den viser at godt mente valg kan ha skjebnesvangre konsekvenser. Der man kan påstå at de andre filmene med Tom Holland som Spider-Man kanskje er litt for lette og mer sjarm enn substans, så er dette definitivt ikke tilfelle med No way home og jeg satte veldig pris på denne modenheten; et element som også gjør at jeg tror jeg vil huske denne filmen langt mer enn Homecoming og Far from home, selv om de er svært underholdende filmer de og.

Dessuten er skuespillet fantastisk hele veien, jeg syns slutten er veldig riktig selv om den er ganske sår på mange måter og ja, jeg likte rett og slett denne filmen skikkelig godt.

Om jeg skal kommentere noe så ble jeg ganske skuffet av den ekstra scenen under rulleteksten. I tillegg så er det nødvendigvis noen elementer her som jeg fant litt forvirrende bare fordi jeg ikke er 100% oppdatert når det gjelder Marvel-universet, jeg har sett noen av filmene og ikke alle og No way home går ut i fra at alle er oppdatert på alt (noe som jeg antar at riktignok er tilfelle med de aller fleste i publikum).

Samtidig så er ikke noe av dette veldig store problemer og i det store og det hele er dette en rett og slett innmari god film som jeg likte veldig godt.

Terningkast 5!


Kommentarer

  1. Jeg liker også Spider-man veldig godt, han er kanskje min favorittsuperhelt òg, og jeg var veldig fan av filmene med Tobey Maguire i sin tid, men jeg må innrømme at jeg nok hadde hatt mer lyst til å se disse nye Spider-man-filmene om de ikke hadde vært en del av MCU-maskinen, om de bare kunne fått lov å eksistere som stand-alone-filmer. For jeg merker jeg faktisk irriterer meg skikkelig, provoserer meg nesten, at det kommer ut nye Marvel-filmer i hytt og pine og at alle henger sammen med hverandre, og at det derfor (særlig for oss som har litt dårlig konsentrasjon i utgangspunktet) kan være ekstremt forvirrende hvis man ser én uten å ha sett alle. Og irritasjonsmomentet kommer først og fremst fra det at de ikke hadde trengt å gjøre det sånn, men velger det likevel for å tjene mest mulig penger. Sånn sett syntes jeg for eksempel Into the Spiderverse var et friskt pust i den sammenheng. Og jeg hadde hatt mye mer lyst til å se både denne og de to andre om de ikke samtidig hadde vært en del av hele Marvel-greia, for til og med om forvirringa hadde vært minimal for mitt vedkommende, merker jeg at jeg på en stå måte ikke har lyst til å delta i Marvel-karusellen.

    Nå har jeg brukt en stor del av kommentaren min på å klage her, og det var egentlig ikke meninga at det skulle bli sånn, men det måtte tydeligvis ut. Hvert fall kult at du har hatt en fin kinoopplevelse og håper nettproblemene dine løser seg snart!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren. Kult at du også liker Spider-Man veldig godt. Og jeg skjønner frustrasjonen rundt at de nye Spider-Man-filmene er en del av Marvel-universet for de kunne stått fint på egne ben og da vært mer tilgjengelige for flere. Uansett var det en fin kino-opplevelse og nettet er tilbake igjen nå heldigvis :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg