Komponistserien: Stephen Schwartz =D

Heisann! Det er lørdag og livet er fint, selv om jeg er i en periode der jeg deltar på masse nettkonkurranser og føler meg skikkelig skuffet når jeg ikke vinner (jeg kunne for eksempel hatt teaterplaner i dag om jeg bare hadde hatt flaks på konkurransen til Det Norske Teatret, men nei da) fordi jeg av en eller annen teit grunn har litt for lett for å føle at jeg fortjener å ha flaks på konkurranser. Og man må ikke begynne å føle at man fortjener ting for det er snarveien til skuffelse og frustrasjon i og med at ting som flaks og slikt er så innmari tilfeldig som regel, det er mer det at jeg alltid er litt hemmelig redd for at jeg har brukt opp flakskvoten min med ting som at jeg i fjor høst vant en hel haug med bøker for eksempel. 

Nok om det. Ellers er livet ålreit nok og fylt med nedtelling fordi uka etter neste uke av flere grunner blir skikkelig super. Jeg gleder meg til flere ting den uka <3 

Nå tenkte jeg å fortsette komponistserien (jeg ser for meg å ha minst et nytt innlegg i komponistserien hver uke) og man kan trykke på linken over for å lese en nærmere beskrivelse av prosjektet enn jeg gidder å skrive i dette innlegget. Anyway, så skal jeg kort oppsummert bable på geeky vis om musikalkomponister og låtskrivere og i dag er det klart for babbel om Stephen Schwartz, så da setter jeg i gang.

Komponistserien: Stephen Schwartz


Stephen Schwartz ble født i New York i 1948 og etter å ha researchet ham for dette innlegget i komponistserien så har jeg funnet ut to interessante ting. Det ene er at han giftet seg i 1969 med en dame han fortsatt tydeligvis er sammen med (dvs. har de vært gift i over 50 år, det er ganske kult). Det andre er at veldig mange av musikalene der Stephen er involvert på en eller annen måte har handlet litt om religion. Om dette er en ren tilfeldighet eller om det skyldes litt at Stephen Schwartz selv kommer fra en jødisk familie vet jeg ikke, men det er noe jeg merket meg. Ellers så kan Stephen Schwartz virkelig si at han har holdt på lenge siden hans første musikal, Pippin, kom alt i 1971 og han fortsatt er aktiv blant annet i form av å skrive sangtekster til oppfølgeren til Enchanted, som kommer ut neste år. Og det er oftest sangtekster Schwartz har bidratt med. Han har også komponert musikk, blant annet i musikaler som Wicked, men det er veldig mange steder der andre har stått for musikken mens Stephen Schwartz har stått for sangtekstene og her føles det relevant å trekke frem animasjonsfilmer for gjett hvem som har skrevet sangtekstene i både Pocahontas, Ringeren i Notre Dame OG Prinsen av Egypt; det ER den godeste Schwartz. I de to førstnevnte sto Alan Menken bak musikken og Schwartz bidra med sangtekstene og i sistnevnte komponerte Schwartz musikken til sangene og. Uansett om det er musikk eller sangtekster er det i alle fall ingen tvil om at Schwartz er særdeles dyktig, dessuten syns jeg sangtekstene hans i flere tilfeller er særdeles gode. Om jeg skal kommentere på noe med Schwartz så føler jeg ikke at han er like gjenkjennbar som en del andre komponister og lyrikere; som i større grad har en veldig tydelig egenart etter min mening. Men på den annen side er det også en fin ting fordi det gjør Stephen Schwartz til en komponist og lyriker der de aller fleste kan finne noe de liker.

For meg personlig føler jeg at jeg hadde to første møter med Stephen Schwartz. Jeg hørte ham jo første gang i filmer som Pocahontas, Ringeren i Notre Dame og Prinsen av Egypt på nittitallet, men den gang var jeg enda ikke geek nok til å lese meg opp om musikalkomponister og kjente bare navn som Alan Menken egentlig. Sånn sett kan man si at det var i 2007, da jeg først lytta til Wicked-musikalen, at jeg formelt ble introdusert til Stephen Schwartz. Wicked har for øvrig vært en av mine favorittmusikaler siden den gang, mye fordi jeg elsker historien og liker sangene veldig godt. Stephen Schwartz har etter min mening noen virkelig geniale sangtekster i Wicked, noe som er mye av sjarmen. Jeg syns også sangtekstene i animasjonsfilmene jeg tidligere har nevnt er elsk og jeg er nok personlig særlig glad i Ringeren i Notre Dame; som ble satt opp som musikal i Gøteborg i 2018 eller noe sånt i en produksjon jeg fortsatt er litt skuffet over at jeg ikke fikk sett siden jeg hadde ekstremt lyst til det. Jeg er veldig glad i både tekstene, musikken og historien i Ringeren i Notre Dame og håper jeg en dag får sett den som musikal, for det hadde vært magisk tror jeg. Det er i det hele tatt mye musikk og sangtekster av Stephen Schwartz jeg liker skikkelig godt og han er følgelig en naturlig del av denne komponistserien. For meg skaper han musikk som tidvis er skikkelig fengende og tidvis virkelig rørende og alt dette i en hel masse musikaler og animasjonsfilmer som jeg har kost meg med oppigjennom. Og det er igjen denne allsidigheten, denne variasjonen som gjør at Stephen Schwartz har noe for de fleste. Uansett om det er mange musikaler med Stephen Schwartz som jeg personlig ikke bryr meg så mye om, så har han også vært del av så mye jeg elsker og det er jeg glad for. 

Syv sanger av Stephen Schwartz som jeg er litt ekstra glad i =D


- Meadowlark fra The Baker's Wife

The Baker's Wife er en ganske sjarmerende musikal som jeg lytta til tidligere i år, men den ble likevel ingen stor favoritt. Med det sagt så ble jeg helt betatt av sangen Meadowlark og av alle nye sanger jeg har oppdaget i 2021 så tror jeg fortsatt det skal en hel del til for å slå denne sangen. For himla hattifnatt, jeg syns denne sangen er helt nydelig. Mye fordi den er så eventyrlig, hele sangen er som en liten novelle i seg selv og jeg elsker det. Jeg elsker melodien her, som er så lett og trillende og jeg elsker teksten som er så poetisk og rett og slett vakker. Dessuten finnes det så mange fine tolkninger av denne sangen, for eksempel Liz Callaways versjon som er så uendelig klar og fin. Det er noen sånne sanger som jeg blir helt forelsket i og Meadowlark er en sånn sang til gangs.


Innrømmelse: jeg har egentlig alltid følt at Pocahontas er ganske kjedelig. Jeg syns jo animasjonen er flott selvsagt, men det er ikke en Disney-film jeg så ofte har følt noe behov for å se igjen. Dessuten syns jeg det er et innmari artig fun fact at Disney-kompaniet hadde supermye tro på Pocahontas og derfor brukte de flinkeste folka sine til å lage den animasjonsfilmen visstnok, mens de brukte b-laget på Løvenes Konge som de ikke hadde like mye tro på (lol). Og likevel, det er ingen tvil om at scenen med sangen Color of the Wind ER veldig flott og at dette er en skikkelig fin sang. Judy Kuhn fremfører den dessuten særdeles godt i filmen så yay for det. Så mye mer har jeg ikke å si, men ja, denne sangen er en pen scene.


- Out there fra Ringeren i Notre Dame 

Siden Schwartz bidra med sangteksten i denne sangen burde jeg kanskje valgt å dele den engelske versjonen, men noen av sangene til Disney liker jeg aller best på norsk og dette er en av dem så derfor. Anyway, av alle Disneys animasjonsfilmer så liker jeg Skjønnheten og Udyret aller best og så kommer nok Ringeren i Notre Dame på en klar andreplass fordi, ååå jeg er veldig glad i den filmen, mye fordi Quasimodo må være en av de mest sympatiske karakterene som finnes. Og det er så mange sanger fra Ringeren i Notre Dame jeg liker (deriblant Hellfire, som jeg sikkert kommer til å trekke frem når innlegget om Alan Menken er klart), men denne sangen er den jeg vender tilbake til oftest. Jeg bare liker denne sangen og denne scenen innmari godt <3


- Made of Stone fra Ringeren i Notre Dame

Hovedgrunnen til at jeg har så lyst til å se musikalen basert på Ringeren i Notre Dame er denne sangen. Jeg syns denne sangen er helt magisk. Den er så dramatisk og episk og full av følelser og jeg elsker det, dessuten liker jeg hvorfor Michael Arden helt bevisst synger denne sangen på en måte der følelse er så mye mer viktig enn at det lyder pent for det er jo fantastisk sunget, men det er ikke vakkert om det gir mening. Det er bare utrolig flott og enormt sterkt og et sånt øyeblikk jeg kunne solgt sjelen min for å oppleve på en scene mens jeg satt på første rad. 


- Deliver us fra Prinsen av Egypt

Jeg anser meg selv som humanist, men Prinsen av Egypt er antakelig den mest perfekte animasjonsfilmen jeg vet om. Det er ikke den jeg dermed er mest glad i, men det er en film som gjør omtrent alt ekstremt riktig og deriblant musikken, der Hans Zimmers score og Schwartz sanger virkelig stråler. Og jeg er særlig glad i Deliver us, litt fordi det er en skikkelig episk åpningsscene og enda litt mer pga. delen der Ofra Haza som Moses sin mor synger fordi hun har en ekstremt flott stemme. Jeg syns både teksten og melodien og alt her er så veldig mektig, jeg elsker dette ganske mye =D


- I'm not that girl fra Wicked

Dette er en av de sangene som alltid føles for kort når jeg lytter til Wicked-musikalcden og der jeg vil stoppe tiden litt sånn at denne sangen aldri tar slutt. Jeg vet ikke om det gir mening for andre enn meg, men jeg vet at ååå, jeg har elsket denne sangen ganske lenge. Den er så sår og fin og har en så skjønn melodi, dessuten liker jeg så godt hvordan Idina Menzel synger denne sangen, hun kler denne sangen utrolig godt syns jeg. 



- The Wizard and I fra Wicked

Det er skikkelig mange sanger i Wicked som jeg digger, men dette er definitivt en av favorittene, dessuten føler jeg meg skikkelig fornøyd med at det var nettopp Rachel Tucker, som man ser her, som var Elphaba da JEG så Wicked i London. En av tingene jeg liker så veldig godt med hvordan Rachel Tucker fremfører denne sangen er at hun har en sånn versjon som jeg liker bedre og bedre etter hvert, jeg syns det er fint på begynnelsen og på slutten er jeg alltid helt "dette var awesome" når jeg ser dette klippet. Dessuten har hun så god innlevelse og man merker at hun virkelig føler det hun synger. Anyway, jeg liker teksten i The Wizard and I veldig godt og føler absolutt at det er en av Schwartz kuleste låter. Yay!

*

Og med det er innlegg to i komponistserien klar og jeg gleder meg til neste innlegg kommer om ikke så lenge :) 


Kommentarer

  1. Jeg har faktisk helt motsatte meninger av deg her, haha, for etter Løvenes Konge er sannsynligvis Pocahontas den Disney-filmen jeg har sterkest forhold til, og en av de jeg så oftest som liten. Dessuten klarte jeg aldri helt å like Ringeren i Notre Dame så godt som jeg føler at jeg burde, for jeg syns jo det i utgangspunktet er en utrolig sterk historie, jeg husker bare at den ikke fenga meg så mye som liten, til tross for at jeg husker jeg hadde høye forventinger til den, og jeg så den igjen som voksen for noen år siden og syntes helt ærlig fortsatt ikke at den er blant Disneys beste. Men jeg er helt enig med deg i at Prinsen av Egypt er en fantastisk animasjonsfilm, og jeg trur ikke man trenger å være kristen for å syns at mange av historiene i Bibelen er både spennende og inspirerende (selv om jeg husker jeg syntes det var helt grusomt da Gud drepte alle de førstefødte sønnene til egypterne og at den drukna hele den egyptiske hæren – de var jo bare vanlige folk med kjipe arbeidsgivere, liksom).

    Ikke sikker på om det er noe du har lyst til, men det slo meg at du sikkert kunne lagd en podcast om musikalkomponister :)

    SvarSlett
  2. Det at du liker Pocahontas forklarer jo litt hvorfor du likte Avatar-filmen ganske mye mer enn meg, at den basically var Pocahontas in space gjør liksom ikke så mye hvis man liker Pocahontas-filmen ganske godt i stedet for å anse den som kjedelig. Hurra dog for enighet angående Prinsen av Egypt og du har jo rett angående historiene i Bibelen, jeg liker mange av dem godt helt uten å være kristen. Og det er helt greit at du er uenig angående Ringeren i Notre Dame for det er jo smak og behag. Jeg har ikke planer om podcast med det første, men en podcast om musikalkomponister var en god ide :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg