Høydepunkter fra første halvdel av 2021 =D

Heisann! Det er lørdag og sol og livet er fint selv om jeg har brukt litt for mye tid på barnslig skuffelse de siste dagene. For vanligvis pleier jeg å både dra til Stavern to uker i juli OG ta en kort tur til enten Stavanger eller København, men i år blir det ikke noe av Stavanger fordi hovedgrunnen til å dra dit er å tilbringe tid med onkel A som bor der og han skulle visstnok jobbe mye så da blir ikke det noe av. Og både jeg OG mamma er fullvaksinert, men mamma er litt nervøs for å smitte noen uten å vite det med Delta-varianten for tiden og det gjør at det fortsatt godt kan hende at vi drar til København en tur senere i år, men da blir det antakelig ikke før i september. Ergo blir det mindre reising i sommerferien enn jeg er vant til og jeg vet at jeg virker skikkelig bortskjemt når det føles som en skuffelse, men jeg syns det er litt dumt likevel. Heldigvis har jeg lagt noen planer for neste uke. Jeg og mamma skal dra en liten tur til Bærums Verk på mandag fordi jeg leste litt om det og syns det så ut som et koselig sted. Videre tenkte jeg å dra på kino og deretter spise pizza på Peppes på torsdag og på fredag skal jeg treffe broren min og et par andre og så skal vi på museet Inspiria. I tillegg tenkte jeg å dra til Aker Brygge en dag til uka utelukkende for å få tak i Shave Ice og jeg vurderer også å dra til Ekebergparken fordi jeg ikke har utforsket den enda. Og så er det jo fakta at jeg faktisk trenger å øve på å ikke ha planer, så jeg prøver å tenke at det ikke er så farlig at jeg kanskje ikke får fylt resten av ferien med så mye interessant som jeg ville foretrukket. Det er mer det at når jeg er hjemme i Oslo så gjør jeg så mange av de tingene jeg gjør når jeg ikke har ferie og det er derfor jeg elsker Stavern og å reise bort noen dager så mye, men jeg har satt meg som mål å holde på feriefølelsen både i neste uke og også utover i august da jeg strengt talt ikke har ferie, men antakelig fortsatt har mye fri. Det løser seg :)

*

Men siden over halvparten av 2021 har kommet og gått tenkte jeg å trekke frem et par høydepunkter fra første halvdel av dette året. Så da setter vi i gang =D

Høydepunkter fra første halvdel av 2021

Bøker

Selv i et år der jeg har hatt lavere lesemål og stresset mindre med å lese så mye som mulig på en måned så har jeg fortsatt lest 44 bøker så langt i 2021, noe som er en hel del. Av de bøkene er det mye som har vært bra, men jeg kan ikke trekke frem én bok som jeg har elsket mye mer enn alt annet slik jeg kunne i fjor med "Scary stories for young foxes" (som forøvrig får en oppfølger i slutten av august i år som jeg ser frem til å skaffe med en gang muligheten byr seg). Av bøkene jeg har gitt terningkast 6 så er nok de beste leseropplevelsene henholdsvis "Du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås (som jeg i grunnen syns alle burde lese og som var veldig viktig for meg da jeg leste den i januar), "One last stop" av Casey McQuiston (sååå godt skrevet og en skikkelig fin kjærlighetshistorie med t-baner og tidsreise-elementer) og "Ubesvart anrop" av Nora Dåsnes (om man skal lese én bok om 22. juli burde det være denne føler jeg, rett og slett fordi den er så lett å relatere seg til). 

Noen andre bøker som jeg har likt veldig godt i år er "The Plot" av Jean Hanff Korelitz (et sjeldent tilfelle der jeg leste en bok som ble kalt en thriller og likte den så godt at jeg fikk oppriktig lyst til å lese liknende bøker og kjøpte en krimbok helt bevisst i Oslo sentrum i går) og "The Beast and the Bethany" av Jack Meggitt-Phillips (en ekstremt fornøyelig barnebok som minnet meg om Little shop of horrors og som fikk til det den prøvde på innmari godt).

Filmer


"In the Height" er definitivt den filmen jeg har likt best så langt i år av de 20 filmene jeg har sett så langt i 2021. Med det sagt så har jeg sett en del annet fint og om man skal plassere noe på en god andreplass er det nok Pixars "Luca", som jeg syns var innmari fin rett og slett og ble veldig glad i <3 

Musikaler 

Jeg skulle ideelt sett kalt denne delen "teater og musikaler", men siden teatrene var stengt frem til mai så har jeg ikke fått sett teater enda i år. Og jeg har tenkt å ta igjen for dette skikkelig utover høsten, men vi har ikke kommet frem dit enda. 

Hva angår musikalmusikk så har jeg lytta til mye forskjellig og av musikalcder jeg har oppdaget i året er nok min klare favoritt så langt "In Pieces" fordi jeg liker musikken der innmari godt og syns flere av sangene er ordentlig fine. 

Nintendo 

Så langt i 2021 har jeg spilt gjennom "Yoshi's Crafted World" og store deler av "Mario + Rabbids: Kingdom Battle" på nytt og utover det har jeg lastet ned ymse spill gjennom året og det jeg har kost meg mest med av dem er nok "New Pokémon Snap"; som jeg likte supergodt. For tiden spiller jeg mest "Immortal Fenyx Rising" og jeg liker det spillet veldig godt, selv om det enn så lenge føles litt forvirrende og det ikke føles som jeg har så mye fremdrift. Men det er morsomt og det handler om gresk mytologi og ja, det er kult. 

Jeg har også brukt alt for mye av de siste månedene på å prøve å få noen Escape the room-spill på nettet som jeg hadde dilla på før til å virke selv om de er flash-baserte og det er litt problematisk og har endelig fått til å spille dem på et vis, noe som gjør at jeg kan spille nettspill jeg liker veldig godt mens jeg lytter til musikalmusikk.

Tv-serier

Jeg har sett litt "Supergirl" på HBO, jeg har kost meg med at "Angel" OG "Buffy" ligger på Disney + og jeg driver for tiden og veksler mellom henholdsvis "Mysterious Benedict Society" og "Uglehuset" på Disney + og liker begge de seriene skikkelig godt. Likevel er helten min i år Mrduckbearpower på Youtube fordi hen har lagt ut tidligere sesonger av SYTYCD og det fryder hjertet mitt siden jeg elsker So you think you can dance og det ikke kommer noen ny sesong i år heller pga. drittpandemien. 

Sånn ellers så hadde jeg i vår litt dilla på årets sesong av American Idol fordi jeg likte stemmene til flere som var med i år veldig mye. Og den som ikke kom langt nok, men som gjorde sterkest inntrykk for min del i år var nok Murphy:


Dessuten var jeg skikkelig fan av Grace Kinstler på grunn av opptredener som denne:


Og den beste tv-serien jeg har sett i år var nok "Bjørnstad" på HBO, som jeg så alt i januar og som virkelig formidlet den første boka i Bjørnstad-bokserien til Fredrik Backman utrolig godt etter min mening. 

*

Anyway, dette er mine høydepunkter så langt i 2021. Jeg gleder meg til å finne ut hva som blir høydepunkter i andre halvdel av dette året og vet allerede om minst fem bøker som kommer ut de neste månedene som jeg MÅ lese og som jeg vet jeg vil kose meg skikkelig med, så det er jo et godt utgangspunkt. Dessuten har jeg et mål om å få sett masse teater. Yay!

Neste innlegg kommer om noen dager og om jeg ikke har blogget innen tirsdag er det bare å ønske meg lykke til siden jeg på tirsdag har et jobbintervju for en jobb på Tusenfryd. Tjihi!

Kommentarer

  1. Så utrolig kult at du skal på jobbintervju på Tusenfryd! Masse, masse lykke til, det høres jo ut som den perfekte jobben for deg!

    Jeg hadde ikke hørt om Inspiria før du nevnte det nå, men jeg googla det og har nå fått skikkelig lyst til å dra. Håper du skriver litt om besøket og om det var verdt turen og penga når du har vært der!

    Fint å lese om høydepunkta dine fra halvåret òg, jeg liker litt at selv om vi to har ganske forskjellige smak, er vi likevel i like stor grad i stand til å bli skikkelig engasjert av ting vi liker!

    SvarSlett
  2. Hurra for jobbintervju. Håper det gikk fint. :)

    Jeg liker godt at du deler høydepunkt fra et tåkeår med korona, det er oppmuntring i det.

    Gleder meg også til å lese høydepunktene dine videre.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentaren, Susanne, hyggelig å høre fra deg igjen. Dessverre gikk ikke jobbintervjuet helt som jeg ville, men det var hyggelig lell. Og bra at det var gøy å lese om høydepunktene mine fra året så langt. Det liker jeg :)

    SvarSlett
  4. Takk, og samme. Har lest, men ikke hatt krefter til å delta i noen av bloggene før nå. :)

    Det var trist at det ikke fikk slik du ville, men glad det var trivelig.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg