Pixar's Luca er en superbehagelig sommerbris =D

Heisann! Det er tirsdag, livet er fint og jeg endte ikke opp med å dra på teater i helgen likevel fordi det var spådd ganske ustabilt vær og ingen av de to teaterstykkene jeg vurderte å se frista nok. Dessuten er det supermange ting jeg har lyst til å se på teater til høsten og da er det kanskje bedre å spare penger i stedet for å øke sannsynligheten for heller å få sett alt jeg vil da. Derimot har jeg gjort andre fine ting som å starte ny fil på Mario + Rabbids: Kingdom Battle fordi jeg elsker det spillet og jeg har også begynt på boka One Last Stop av Casey McQuiston og den er skikkelig fin :) Av annet interessant så kom jeg dessverre ikke inn på barnebokforfatterstudiet jeg søkte på, men jeg vet enda ikke hvordan det har gått med de andre tingene jeg har søkt. 

Men egentlig skal dette blogginnlegget handle om en film og da mer spesifikt Luca:


Luca er Pixar's nyeste film og for øyeblikket kun tilgjengelig på Disney +, men jeg håper den kommer ut på dvd om noen måneder for jeg vil egentlig at alle skal ha muligheten til å se denne helt herlige filmen. Selv har jeg nå tenkt å dele min anmeldelse og så kommer neste blogginnlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)

Pixar’s Luca


I en film fylt med Vespa-drømmer, store mengder pasta og nydelige italienske småbyomgivelser; følger vi i denne filmen rundt 13-årige Luca. Han blir kjent med jevnaldrende Alberto og senere Giulia og dette blir starten på en eventyrlig sommer, med et lite skjær i sjøen i form av at Luca og Alberto har en hemmelighet. De er egentlig sjømonstre. Og så utforsker de en italiensk småby der menneskene er livredde sjømonstre, det dukker opp et race og alt dette i en film som egentlig handler om ganske lite, men så er det i seg selv mye av sjarmen.

Som en begynnelse på denne anmeldelsen så kan jeg jo si at jeg elsker Pixar. De har laget så mange virkelig gode filmer og er et studio som er forbundet med kvalitet og det med rette. Med det sagt så gjør dette også at mange nok har litt for høye forventninger i møte med en Pixar-film og det kan gjøre at en del nok vil bli litt skuffet over Luca. For Luca er kanskje en av de enkleste historiene Pixar har fortalt på årevis og det er ikke en film som fremstår som særlig ambisiøs, dessuten er Luca i tillegg ikke en sånn film som får deg til å føle alle følelsene, noe som har vært tilfelle med en del andre Pixar-filmer. Og samtidig så var det likevel noe jeg elsket med Luca. Ja, det er en rett frem historie der det ikke er så veldig mye som står på spill, men det er så godt fortalt og der de fleste Pixar-filmer jeg elsker har deler som ikke engasjerer like mye; så elsket jeg denne filmen fra første til siste øyeblikk.

Og mye av det handler om animasjonsstilen som jeg syns var nydelig og ekstremt sjarmerende og rett og slett behagelig å se på. Jeg elsket karakterdesignet i Luca og jeg ble betatt av de vidunderlige italienske omgivelsene, så vel som den nydelige bruken av farger. Luca er en skikkelig pen film og verdt å se for det alene.

Videre liker jeg karakterene i Luca. Luca er en fin hovedperson og jeg syns i det hele tatt at denne filmen har godt utviklede og sympatiske karakterer; samtidig som det nesten føles forfriskende at det er en klar bad guy her i Ercole Visconti, siden Disney og Pixar de siste årene har hatt mye twist villains eller bare ikke noen egentlig skurk i det hele tatt. Og i Luca har vi Visconti som rett og slett blir mer og mer drittsekk filmen gjennom, noe som føles som en fin vri. Og ååå, jeg syns Massimo Marcovaldo er en så flott karakter, dessuten har han en fantastisk look.

Og jeg liker atmosfæren her, musikken og bare; jeg syns ikke det gjør noe at denne filmen kanskje er ganske lett og uambisiøs for jeg ble så glad av Luca. For eksempel elsket jeg de øyeblikkene der Luca drømmer seg bort og man får se glimt av fantasiene hans. Og jeg liker at denne filmen antakelig visstnok er den mest Studio Ghibli-aktige filmen Pixar har utgitt (noe jeg riktignok ikke kan gå helt god for siden jeg ikke har sett nok Studio Ghibli-filmer, men likevel). 

Om jeg skal kommentere på noe så er begynnelsen og midtdelen bedre enn slutten og man kan innvende at denne filmen kanskje ikke er like minneverdig som en del andre Pixar-filmer. Men jeg syns denne filmen var som en lett og superbehagelig sommerbris.

Terningkast 5!


Kommentarer

Populære innlegg