Der jeg tar for meg sangene vi finner i semifinale 1 av Eurovision 2021 =D

Heisann! Det går bedre nå, men jeg har vært hjemme fra jobb i dag fordi de siste dagene har vært litt kjipe. Mye av det handler om slapphet og slitenhet fordi det har vært veldig mange ting i det siste (koloskopi, vaksine, blodprøver, tannlege), men så er en sånn greie med Ulcerøs Kolitt at magen kan kjennes ganske vond også og den har ikke vært helt god de siste dagene. Så jeg hadde et lite angstanfall hjemme hos moren min i går da jeg begynte å gråte og det ikke føltes som jeg fikk puste, noe som igjen kan ha litt med at jeg ikke vil klage så jeg hadde prøvd å late som alt var bra, men så gikk det ikke an å late som lenger. Det gikk fort over, men det gjør meg glad for at jeg skal teste en ny medisin førstkommende mandag for koloskopien viste at det var en del betennelse i tarmene mine, noe som sikkert har litt å si det og. Uansett, akkurat nå har jeg det ganske greit, men jeg håper ting blir enda bedre snart :)

*

Men nå tenkte jeg at det var på tide med årets første Eurovision-innlegg. For det er tross alt under to uker til første semifinalen og da er det på sin plass med sedvanlig kommentering :) Da setter jeg i gang og planen er å i hovedsak linke til Youtube, men om jeg liker en sang skikkelig godt poster jeg den kanskje direkte på bloggen i stedet. 


Kommentarer angående sangene som skal være med i den første semifinalen i kvasi-alfabetisk rekkefølge (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Australia - Technicolor 

Her er greia, Montaigne har en kul look og jeg anerkjenner at hun er en svært dyktig vokalist (selv om måten hun synger på etter min mening er mer slitsom enn behagelig å lytte til), men jeg syns denne sangen først og fremst føles rotete. Jeg syns det er masete og småskuffende fra et land som har overbevisst sterkt i Eurovision-sammenheng tidligere, men som jeg ikke klarer å få helt sansen for i år. På den positive siden så har denne sangen noen veldig kule øyeblikk, en futuristisk stil som føles unik og det føles jo motiverende å se at folk i Australia kan samles tett i tett, det forteller oss hvor vi er på vei selv om vi her til lands fortsatt er et stykke unna stappfulle arenaer. Terningkast 3!

Azerbadsjan - Mata Hari 

Rytmisk og småfengende, så er dette en sang som føles veldig Eurovision på godt og ondt. Godt fordi jeg virkelig tror dette kan appellere til en del, mye hjulpet av Efendis attitude og egenartede stemme. Ondt fordi dette strengt talt føles lite originalt og ikke har så mange kvaliteter som virkelig får dette til å skille seg ut i mengden. Likevel, jeg syns dette er mer kult enn ikke kult. Terningkast 4!

Belgia - The Wrong Place

Et land som ofte har sendt ganske gode bidrag de siste årene er Belgia, men jeg syns ikke årets bidrag overbeviser helt. Denne sangen skal ha at den har en slags modenhet ved seg og det er jo godt fremført og en god komposisjon for så vidt, men jeg syns dette blir litt kjedelig og stillestående og at det liksom aldri tar ordentlig av. Dessuten holder ikke dette særlig godt på interessen min, hvor enn mye settingen er smått spøkelsesaktig og stemningsfull. Terningkast 3!

Kroatia - Tick-Tock

Kroatia har en av de bedre musikkvideoene i år, i alle fall virker det som en de har investert mye arbeid i å få til å se stilig ut. Og Tick-Tock er en sang som funker på mange måter. Det er poppa og radiovennlig, det har en klar hook og som en bonus er det i tillegg overbevisende fremført av Albina. Og der hun synger et vers på kroatisk halvnaken blant kosedyrene er både tilfredsstillende og stilig estetisk sett. Om jeg skal kommentere på noe så er det jo at man går litt lei siden sangen basically er det samme som gjentas hele veien. Jeg er dessuten usikker på hvordan man skal overføre alt det stilige i videoen til scenen på en måte som funker like godt. Terningkast 4!

Kypros - El Diablo

Det er mye religiøs symbolikk i årets sanger. Vi har Norge med Fallen Angel, to ulike land som deltar med sanger med tittelen Amen og her El Diablo om djevelen. Hvem eller hvilken sang med småreligiøs tittel som funker best i år, skal jeg ikke ta for meg, men jeg skal si at denne sangen har et par ting som funker for meg. Elenas stemme er ikke helt min greie, men hun tar det kraftig igjen hva angår attitude. Og jeg syns dette er smått fengende, jeg liker melodien og jeg syns dessuten at denne låta har en god oppbygging og atmosfære. Det er jo fortsatt ikke en veldig spennende låt nødvendigvis, men den fenger godt nok. Terningkast 4!

Irland - Maps 

Irland har en veldig radiovennlig låt i år og der stopper det litt for meg. For det første syns jeg Lesley har en ganske kjedelig stemme. I tillegg syns jeg fort at selve sangen blir ganske staccato for den bare ruller og går videre i samme tralten uten å ta av noen gang eller ha noen toneskift og for meg blir dette derfor fort uinteressant. Med det sagt så syns jeg likevel at dette ikke er helt håpløst, det er mest det at det bare ikke engasjerer nok. Terningkast 3!

Israel - Set me free

Det beste med denne sangen er Eden som synger den. Hun har en kul look og er veldig pen, hun har attituden inne og hun har i tillegg en god og solid stemme; alt sammen ting som bidrar til å gjøre dette til en kul sang. For jeg liker virkelig dette. Det fenger, det har noe eget ved seg og jeg tror dette virkelig har gode muligheter til å komme til hovedfinalen i år, i alle fall håper jeg på det. For man kan sikkert finne ting å kommentere på, men for meg så er dette et ganske godt bidrag som jeg tror vil vokse på meg. Terningkast 5!

Litauen - Discoteque

The Roop hadde en ganske god låt i fjor og de er like gode i år. For dette er jo sært, men det er det på en måte som føles såpass bevisst at det blir sjarmerende og jeg syns ellers at dette er gjennomført stilmessig sett og at det fremføres overbevisende. Det er likevel noe som mangler for min del og jeg føler denne låta blir litt repetitiv etter hvert. Men dette er likevel lett å like og en sang som jeg tror kan gjøre det veldig bra. Terningkast 4!

Malta - Je Me Casse

Jeg pleier ofte å like Maltas bidrag og i år er intet unntak. For det første er Destiny ganske awesome. Hun ser kul ut og hun eier sangen hele veien, dessuten synger hun bra og med overbevisning. Og denne sangen er girl power, den er karisma, den er fengende og har en god rytme og jeg bare håper at Malta også har et godt sceneshow i år, for jeg vil definitivt gjerne se denne sangen i hovedfinalen. Terningkast 5!

Nord-Makedonia - Here I stand


Ok, jeg skjønner at dette for mange er en kjedelig tissepause-sang, men for meg så funker det; sikkert mye fordi dette er en sånn melodi som skriker Disney og musikal, det er liksom den stilen hele veien og det gjør jo dette særdeles karolinsk. Men så synger Vasil i tillegg skikkelig bra, sangen har et klassisk toneskifte i beste Eurovision-tradisjon, det er et flott orkester i bakgrunnen og melodien er elegant og skjønn. Jeg syns dette er helt magisk å lytte til og har lyst til å se den ikke-eksisterende musikalen dette er hentet fra. Terningkast 6!

Norge - Fallen Angel

Det irriterer meg fortsatt at Norge hadde så mange gode sanger i de norske finalene og semifinalen, men så vant sympatifaktoren og vi sender Tix. Jeg syns fortsatt at vi skulle sendt Keiino i stedet. Med det sagt så skal Tix ha at musikkvideoen for Fallen Angel er ganske god. Den formidler Tix sin historie godt og jeg tror den kan skape sympati-faktor også internasjonalt. Noe som for øvrig virkelig trengs for jo da, sangen er ikke helt håpløs, men det er fortsatt langt fra bra og mens det er radiovennlig, så har vi sanger i år som er bedre der og. Dessuten synger Tix rett og slett ikke bra nok og da hjelper det ikke at han er sympatisk og lett å like, Eurovision handler tross alt om mye mer enn bare det. Terningkast 3!

Romania - Amnesia 

Roxen synger ganske bra, dessuten liker jeg settingen med det tomme teateret (sjokk og vantro). Og jeg vet ikke helt om jeg forstår meg helt på denne sangen eller hva budskapet egentlig er, men det gjør liksom ingenting for jeg syns dette har en god melodi, at det fremføres av en som virkelig tror på det hun synger og ja, det er mye her som funker. Om det vil gå videre fra semifinalen sin er jeg likevel litt usikker på for jeg vet ikke om dette vil skille seg nok ut, men for min del kan det gjerne klare seg bra. Terningkast 4!

Russland - Russian Woman

En ting jeg liker litt med Russland er at jeg føler en slags opprørsvilje i sangene deres som er en fin kontrast til et land som jeg er glad jeg ikke vokser opp i, for jeg tror ikke man har det så lett der. Og likevel, i ESC-sangene sine har Russland både i fjor og i år visst en annen side av seg selv og det gir håp. Og det er mye å like med Russland i år. Mens jeg ikke blir helt klok på låta (som går gjennom flere faser i løpet av tre minutter), så liker jeg attituden her og det er noe med hvor sært og unikt dette føles som appellerer. Ikke nok til at jeg ikke blir sliten og lei fort, for det gjør jeg, men likevel. Terningkast 4!

Slovenia - Amen 

Min første tanke når jeg så Ana var at hun likna litt på Britney Spears, noe som bare gjør det enda mer interessant når Ana har en helt annen stemme og mye sterkere stemme enn jeg forventa. Anas stemme er like fullt ikke helt min smak, men hun kan fortsatt definitivt synge. Og hun klarer å løfte sangen sin, dette blir tidvis ganske medrivende og sterkt. Melodien er ikke den mest spennende i verden, men det funker og sangen er godt oppbygget i tillegg. For meg så blir dette likevel aldri så veldig interessant, men dette har likevel vokst på meg. Terningkast 4!

Sverige - Voices

En rar ting med Sverige i år er at det føles som om jeg har hørt denne sangen haugevis med ganger før og dette er første gangen jeg hører gjennom denne sangen ordentlig. Men det har kanskje litt med hvordan Sverige også i år har en nesten irriterende fengende og enormt radiovennlig låt som jeg virkelig tror kan slå an hos veldig mange. I alle fall er dette en veldig klar og god melodi og det fremføres også godt av Tusse; som ser minst like koselig ut som navnet sitt. Terningkast 5!

Ukraina - Shum

Ukraina har antakelig en av de låtene i år som er mest slitsom å lytte til. Det er jo originalt, men jeg takler ikke denne sangteknikken og syns det bare blir masete og direkte upent. Med det sagt så liker jeg de små fløytepartiene der ingen ødelegger noe med å synge på skrikete vis og jeg må jo innrømme at denne sangen definitivt både er unik og ulik alt annet i år, uten at det gjør meg så veldig mye mer positivt stilt. Nei, dette gjør hjernen min sliten og sur. Terningkast 2!



Kommentarer

  1. Jeg må innrømme at når jeg ser at du har gitt et dårlig terningkast til noe, blir jeg litt ekstra interessert. Så jeg veit ikke om det var nettopp ditt terningkast 2 som gjorde at jeg likte Ukraina sitt bidrag best blant disse, eller om jeg ville likt det like godt uansett, for jeg syntes det var en kul sangteknikk og en kul musikkvideo, jeg fikk litt østeuropeisk Mad Max-vibber, men jeg kan i og for seg skjønne hvorfor du ikke liker det. Og jeg setter uansett alltid pris på originalitet, for det aller meste blant dette syns jeg var ganske forglemmelige greier. Men jeg er ofte enig med deg på detaljnivå, så selv om vi to har ganske ulik smak er det likevel lett å se hvorfor du mener det du gjør.

    Leit å høre at du ikke har hatt det så bra i det siste, jeg håper du har blitt tatt godt vare på av de rundt deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen jeg skjønner appellen med Ukraina og det er definitivt unikt, jeg bare syns det var en veldig slitsom sangteknikk og sånt selv, men det er jo smak og behag. Kult at det ofte er lett å se hvorfor jeg mener som jeg gjør. Og takk, ja, mamma tar godt vare på meg :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg