Der jeg kommenterer sangene som går direkte til finalen av Eurovision 2021 :)

Vi fullfører med dette innlegget Eurovision-trioen på bloggen, men først kan jeg glede meg over et par andre ting. Som at jeg fikk dratt til Stavern fra fredag til søndag, der jeg fikk slappet av, spist god mat, lest tegneserier og spilt brettspill med onkel A og Mr. D. Yay, det var veldig kos <3 Og ellers så bruker jeg mye tid på å glede meg til juni fordi a) man finner ut deltakere i neste sesong av Stjernekamp, b) jeg regner med å kunne se In the Heights på kino før eller etter jeg spiser middag på en restaurant, c) jeg får dose 2 av korona-vaksina 4. juni (og kommer til å hate det ekstra mye når jeg må bruke munnbind etter det fordi det kommer til å føles ekstra unødvendig og irriterende når jeg er fullt beskyttet og antakelig lite smittbar), d) Luca som er ny Pixar-film på Disney + og som ser helt herlig ut og e) Nintendo-nyheter under E3 =D 

Det er så fint å ha ting å se frem til <3 

Og da tenkte jeg å sette i gang med tredje og avsluttende Eurovision-kommentator-innlegg for i år, i denne omgang med tanker om sangene som er direkte-kvalifisert til finalen. Da setter vi i gang :)


Kommentarer angående sangene som går direkte til finalen i alfabetisk rekkefølge (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Frankrike - Voilá 

Frankrike har i år en veldig fransk sang sunget av Barbara, som har både eleganse og en unik stemme. Her er det tog og sofistikert stemning og jeg skjønner ingenting, men det føles på en måte helt riktig. I alle fall syns jeg dette er besnærende og interessant og det største aberet er at dette kler musikkvideo-mediet langt bedre enn jeg tror det vil kle en scenisk opptreden, men ja, jeg liker dette. Terningkast 4!

Italia - Zitti E Buoni

Jeg må jo innrømme at jeg er alt for uskyldig og prippen til å like Italias musikkvideo i år særlig godt, men en del av meg syns det er kult når noen deltar med noe som er skikkelig rocka i Eurovision. Ikke fordi det nødvendigvis er min greie, for det er dette definitivt ikke, men fordi det føles unikt og originalt og er fin variasjon fra mye som havner mer i pop eller ballade-segmentet. Anyway, for meg blir Italias sang fort slitsom og musikkvideoen blir fort ubehagelig, men det er smått fengende, jeg liker at bandet heter Måneskin med å (fordi dansk bassist visstnok), jeg liker at det synges på italiensk og jeg hører at dette er kvalitet, det bare er ikke min greie. Terningkast 4!

Nederland - Birth of a new age

Jeangu har en absolutt spesiell og god stemme og en del av meg syns dette er en ganske god låt. Jeg tror riktignok ikke at jeg er målgruppen for jeg må innrømme at jeg ikke føler at jeg forstår denne låta helt og det føles som en låt som sier noe viktig, samtidig som jeg ikke klarer å gi meg helt hen siden jeg føler at denne sangen fort blir litt for repetitiv. Og likevel, sangen vokser litt på meg etter hvert da det blir mer og mer afrikansk stemning og jeg syns dette i all hovedsak er temmelig interessant. Terningkast 4!

Spania - Voy a quedarme 

Spanias sang i år har en ganske fin melodi. Den er ikke nødvendigvis så unik eller nyskapende, men den er fin og den fremføres godt på spansk av en person som synger på en måte som gjør at det føles som om man forstår budskapet selv om man ikke kan spansk. Dette er sympatisk og radiovennlig og det kommer aldri i verden til å vinne, men jeg tror ikke Spania har det som mål heller. Jeg liker væffal dette. Terningkast 5!

Storbritannia - Embers 

En av kommentarene til denne sangen på Youtube var at dette var en sånn sang alle likte, men ingen stemte på og jeg tror nok det dessverre er ganske sant. For jeg liker ikke dette nok til å stemme selv, men jeg syns dette er både fengende, har god stemning og er godt fremført i tillegg. Det er mye som er sjarmerende og til å bli glad av med denne sangen, men det blir kanskje for lett eller den følelsen av at det er for lite som står på spill. Eller bare det at dette kommer fra et av de landene som det ikke føles essensielt å stemme på siden de er videre til hovedfinalen neste år uansett. Noe som er synd for James og synd for en låt som sikkert fortjener i alle fall å komme blant topp 15. Terningkast 4!

Tyskland - I don't feel hate 

Denne sangen er glad, sær og forvirrende på en måte som er helt perfekt for Eurovision-settingen. Jeg er litt usikker på hvordan den snodige, men likevel fornøyelige stemningen fra musikkvideoen skal skapes på scenen, men jeg håper det går for jeg syns dette er ganske herlig. Noen vil nok oppfatte dette som mest irriterende, men jeg ble først og fremst sjarmert. Terningkast 5!

*

Og da har jeg kommentert alle sangene som går direkte til finalen og nå må jeg tenke ut ting å blogge om som ikke er Eurovision. Skrekk og gru! Nei da, det skal nok gå fint. Vi bables i alle fall om noen dager :)

Kommentarer

  1. Det har vært fint å lese ESC-innlegga dine :) Jeg får muligens ikke sett finalen i år, men jeg håper jeg får det til, for jeg har faktisk blitt mer glad i Eurovision etter at jeg begynte å lese de årvisse innlegga dine, for entusiasmen din er veldig smittsom! Foreløpig er nok faktisk Ukraina min favoritt, jeg syntes den var kul og gjorde noe helt unikt, men det var flere andre sanger jeg likte ganske godt, og den låta jeg kanskje liker aller minst i år er nok Norge sin, haha, men det er muligens også litt fordi jeg ikke så mye misliker Tix som jeg misliker fanklubben hans, som til tider går vel langt i å forsvare ham fra (den ofte berettiga) kritikken han har møtt på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy at entusiasmen min har gjort deg mer glad i Eurovision, det er kult =D Håper du får sett finalen, men om du ikke gjør det håper jeg alternativet blir vel så kjekt. For øvrig har Ukraina faktisk vokst litt på meg etter semifinalen for jeg liker både sceneshowet, fløytespillinga, looken og stemningen og det er definitivt unikt, jeg bare syns den måten å synge er grusomt slitsomt å lytte til. Enig med deg angående Tix-fanklubben og syns selv Norge er et av de dårligste bidragene i år og ble ganske overrasket da vi gikk videre til finalen (men glad for det er veldig kjedelig å ikke være med i hovedfinalen og). Heiet personlig mest på Nord-Makedonia som ikke gikk videre til hovedfinalen, men kommer nå til å heie en del på Island, Tyskland, Bulgaria og et par andre land som jeg liker ganske godt.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg