Mine kommentarer til de nominerte animerte kortfilmene Oscar 2021 :)

Heisann! Det er tirsdag og slutt på en veldig fin påskeferie til tross for pandemien. Jeg spiste mye snacks, leste og løste kryssord, gikk turer og spilte tv-spill. Og ferien gikk alt for fort og jeg føler meg ikke klar for hverdag igjen, men så er det bare tre dager igjen til helg, tiden går fort og jeg har liksom tenkt at tiden frem til påske ville være verst og at tiden mellom påske og en slags normal vil gå raskere og lettere og det er ikke sikkert det stemmer, men det er lov å håpe. 

Ellers tenkte jeg nå å bable litt om animerte kortfilmer. For jeg fant dette innlegget med link til hvordan man kan få sett alle de fem nominerte til beste animerte kortfilm under Oscar 2021 og jeg har nå sett alle fem nominerte og kan skrive kommentarer til dem. Så da setter jeg i gang og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Karolinske kommentarer til de nominerte animerte kortfilmene Oscar 2021 

- Genius Loci 


Den mest sære og spesielle av de nominerte er nok denne kortfilmen, som er den lengste av de nominerte med sine 16 minutter. Selv ble jeg ikke engasjert nok til å se denne så nøye akkurat i dag, men jeg liker at jeg har muligheten til å komme tilbake til den på Youtube en dag der jeg er mer tålmodig. Og greia er at denne kortfilmen har mange gode kvaliteter. Eksempelvis har den en malerisk og unik tegnestil som gir den karakter og det er også en moden historie full av symbolikk som man kan tolke på mange måter. Jeg liker også at dette er et sånt bevis på at en film ikke nødvendigvis er ment for barn bare fordi den er animert for jeg tror man må være en viss alder for å få noe ut av denne filmen, blant annet fordi den krever en viss tålmodighet som jeg selv ikke nødvendigvis helt har, uten at det er en negativ ting med filmen siden det handler mer om meg. Uansett, denne filmen er besnærende, jeg bare er litt for dum til å forstå den eller å klare å gi meg helt hen.

- If anything happens I love you

Tilgjengelig på Netflix og tung, men vakker, så er dette antakelig den av de nominerte jeg personlig syns er mest nydelig. Dette er ikke min favoritt, men det er den jeg syns er penest å se på og den delen av meg som alltid har vært litt fascinert av skygger, syns måten skyggespillet formidler denne historien er skikkelig fascinerende. Jeg liker dessuten tegnestilen her og bruken av farger, hvordan det er mest gråtoner, men så dukker det opp litt farger her og der og så blir det desto sterkere når de dukker opp siden det er bare i ny og ne. Ellers krever nok denne filmen at man er litt i den rette modusen siden det fortelles en historie som dessverre er alt for aktuell og fryktferdelig deprimerende. Likevel syns jeg det var noe med denne filmen som gjorde at det ikke føles utelukkende håpløst, men som om det kan komme nye begynnelser ut av en katastrofe. Jeg vet ikke. Men jeg vet at jeg syns denne kortfilmen er utrolig fint fortalt selv om man blir trist og tematikken er hard og sår.

- Opera

Hvis det er en av de nominerte man virkelig trenger å se flere ganger så er det nok Opera. Denne kortfilmen er en eneste stor domino-effekt av en film og på samme måte som Genius Loci, så er dette en film jeg på ingen måte føler meg smart nok for, samtidig som det i dette tilfelle ikke gjør så mye for det føles ikke som om Opera er en film man er ment til å forstå. I stedet er denne filmen en pyramide som biter seg selv i halen og der man stadig oppdager nye ting. Og det er galskap satt i system og alt for forvirrende til at man henger helt med, men samtidig så er det noe med denne kortfilmen som er veldig interessant rett og slett, i alle fall er dette en film som føles utrolig ambisiøs og imponerende. Om jeg skal kommentere på noe så har nok denne kortfilmen den tegnestilen som gir meg minst, men det er et ganske lite problem og i det store og det hele så er dette en veldig besnærende dings.

- Yes People


Av de nominerte kortfilmen så er Yes People, som er islandsk, den desidert mest oppmuntrende. I alle fall blir man glad av denne filmen; en film som i løpet av knapt 8 minutter klarer å etablere karakterer man blir glad i og som man fascineres av, så vel som en historie som strengt talt ikke egentlig har en klar handling, uten at det noen gang gjør noe. Jeg liker dessuten at dette er en stop motion-film og at karakterene har så mye personlighet og sjarm, denne filmen er så godt laget og ja, bare, yay, denne filmen om folk som bare sier "ja" og som sikkert burde si "nei" av og til og, er en veldig sympatisk kortfilm rett og slett. Man kan innvende at historien kanskje er litt for lett, men med et fint soundtrack og all sjarmen denne filmen utstråler så er det et ganske lite aber. 

- Burrow

Og likevel, jeg syns alle de nominerte har gode kvaliteter, men noe i meg vil alltid tiltrekkes mest av det som er skikkelig eksepsjonelt adorabelt og Burrow er noe av det søteste jeg har sett. Dette er en håndtegnet kortfilm som er tilgjengelig på Disney + og det er også den korteste og antakelig mest tilgjengelige av de nominerte, i form av at historien er veldig enkel og rettfrem. Og ååå, jeg elsker denne kortfilmen for den er så himla søt, den har en animasjonsstil som kunne vært henta rett fra en bildebok og jeg elsker det, dessuten er historien jo veldig fin og den har en hovedperson man heier skikkelig på. Jeg liker dessuten musikken, alle de interessante detaljene og hvor gjennomført koselig denne filmen rett og slett er. Man kan innvende at de andre nominerte hver på sin måte føles mer ambisiøs og jeg tror ikke denne filmen kommer til å vinne Oscar for beste animerte kortfilm, men jeg elsker Burrow likevel og om det er en film jeg personlig kommer til å vende tilbake til igjen og igjen og like vel så mye hver gang, så er det denne :)


Kommentarer

  1. Jeg fikk ikke sett Genius Loci fordi videoen visstnok har blitt satt til privat og Burrow fordi jeg ikke har Disney+, men fikk sett de andre tre, og dette er filmer som jeg sannsynligvis ikke ville sett om det ikke hadde vært for dette blogginnlegget, så takk for det! Jeg ser i det hele tatt lite kortfilm, og hvert fall animerte kortfilmer, men jeg likte disse filmene på hver sin måte og jeg er glad jeg har sett dem. Yes People var nok den jeg likte minst, ikke fordi den var dårlig, den var tvert imot sjarmerende og fornøyelig, men som du også er litt inne på ga den meg bare ikke så mye. Jeg syntes If Anything Happens I Love You var veldig rørende og vakkert tegna, og jeg syntes Opera var utrolig fascinerende, selv om jeg gjerne skulle hatt flere øyne (og flere hjerner) for å virkelig få med meg alt. Syns også det var kult at alle disse filmene var såpass forskjellige fra hverandre, og det gjør jo jobben med å bestemme seg for hvem av dem som er "best" desto vanskeligere, men jeg merker at jeg egentlig ikke bryr meg om hvilke av dem som får Oscar, jeg er bare glad for at jeg fikk brukt en halvtime eller så av kvelden min på noe jeg ikke ville kommet på på egen hånd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dumt at Genius Loci ble satt til privat for jeg så den ikke så nøye da jeg så den og dumt at ikke Burrow er tilgjengelig utenom Disney + for den er himla hattifnatt så søt, men gøy at du sjekka ut de andre og interessant med tankene dine :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg