Der jeg oppsummerer mars 2021 og deler mine favoritter fra årets sesong av American Idol =D

Heisann! Det er torsdag og jeg har i dag gått tur fra Nydalen og så bortover langs Akerselva et stykke før jeg gikk tilbake. Og det var en veldig trivelig tur, dessuten innebar den å gå innom Peppes for å kjøpe hvitløksbrød som takeaway og det var så godt =D Ellers er det herved april og jeg liker at vi allerede er i gang med vårmåned nummer to, dessuten er vi ferdig med jubileumsmåneden for pandemien og det alene føles bedre enn å være i mars, hvis det gir mening. Men sånn altså, jeg har egentlig ganske tro på april og for øyeblikket har jeg tenkt å gå ut i fra at vi i slutten av denne måneden kan gjøre såpass eksotiske ting som å spise middag ute eller gå i fysiske bokhandler eller tilbringe tid inne på biblioteker for å lese aviser for eksempel, for det er jo ikke heeelt umulig og det er lov å håpe så lenge man ikke blir alt for skuffa om man tar feil ;)

Ellers så skal jeg oppsummere mars, men først tenkte jeg å dele mine favoritter fra årets sesong av American Idol, der de nå har valgt topp 24. Jeg har sett en del klipp fra årets sesong på Youtube og det er faktisk veldig mange jeg har likt ganske godt i år, men jeg tenkte her å dele mine topp 6 blant de som er topp 24 og deretter min personlige favoritt blant de som ikke gikk videre til topp 24 og som etter min mening hadde fortjent det. Så da setter vi i gang :)

Mine seks favoritter + en fra American Idol 2021 =D


- Alyssa Wray

I år er det veldig mange deltakere med skikkelig store stemmer og Alyssa har definitivt kraft i haugevis og man kan innvende at det kanskje blir litt overtenning, jeg har lyst til å høre noe der hun roer det mer ned og viser en annen side av seg selv. Samtidig er det ikke tvil om at dette er en person med masse potensiale og en stemme som kan kle det meste, sånn i tillegg til at hun også er en person som er veldig lett å like. Jeg liker også at hun i flere tilfeller har sunget sanger fra musikaler og er sikker på at det finnes flere roller hun er midt i blinken for på Broadway :) 

- Hunter Metts 


Mens Hunter Metts nok ikke er den jeg har lytta mest til av de man finner blant topp 24 i år, så syns jeg stemmen hans er ekstremt behagelig å lytte til. Han har en sånn stemme som føles så lett som en sommervind og som jeg tenker at man burde ha på radioen i bakgrunnen under en roadtrip eller noe sånt. Dessuten virker det som om han kan bli interessant å følge rett og slett fordi han virker som han har en klar ide om hvem han er som artist og vet å velge låter som virkelig kler stemmen hans skikkelig godt. Og han vet også hvem han IKKE er som artist og det er vel så viktig hvis det gir mening.

- Casey Bishop 


En av tingene jeg liker med Casey er at hun virker så naturlig, det virker som om det er det letteste i verden for henne å synge bedre enn de aller, aller fleste og jeg liker også at hun har en varme i stemmen (noe som for meg er en ting jeg liker veldig godt med f.eks. Sara Bareilles og Idina Menzel, som også har sangstemmer jeg liker skikkelig godt) som jeg liker veldig å lytte til. Og så er hun bare 15 og det viser at her er det så mye potensiale, hun er så ung og vil bare bli bedre med årene. Jeg er dog litt usikker på musikkvalgene for det virker som det hun liker aller best å synge er mer rocka låter mens det hun faktisk kler best er ting som andrelåta hennes under auditionen, My Funny Valentine og jeg håper det dukker opp sanger utover i konkurransen som faller et sted i mellom preferanse og det hun kler best sånn at det kulminerer i noe helt magisk, hvis det gir mening. 

- Cassandra Coleman 


For det første skulle jeg gjerne hatt håret til Cassandra, det er skikkelig pent hår. For det andre så virker hun faktisk genuint overrasket når hun får komplimenter, det virker som hun ikke skjønner selv hvor mye hun har å gi og jeg håper hun skjønner det etter hvert for her er det en unik og sterk stemme og om hun også er flink til å skrive sanger så kan hun bli en skikkelig god singer-songwriter på sikt. I alle fall så virker hun veldig interessant og hun har noe eget ved seg som kan bli spennende å følge med på etter hvert, jeg håper bare at konkurransen lar henne få være seg selv fremfor å putte henne inn i en ramme som gjør at egenarten gjemmes bort, for det er der mye av magien ligger. 

- Beane 


Det må innrømmes at jeg syns Beane nok er blant de søteste deltakerne i år, han har bare en så utrolig fin utstråling og han har virkelig scenetekke av en annen verden i tillegg, noe som er kult og som bare bidrar til sjarmen. Og greia med Beane er at fra klipp jeg har sett fra konkurransen så virker han så sympatisk og sjarmerende at det faktum at han faktisk er en ganske så god og stødig vokalist i tillegg føles mer som en bonus å regne, noe som er litt besnærende. Jeg liker også at han så langt har valgt veldig forskjellige låter og taklet alt godt, men jeg håper at han får muligheten til å velge noe fra en musikal eller en av låtene fra cden Ben Platt ga ut i 2019, for jeg tror det er musikk han kunne kledd skikkelig godt. Vi får se, uansett liker jeg Beane.

- Grace Kinstler


Om jeg må velge én favoritt fra årets sesong av American Idol blir det nok Grace. Ikke fordi jeg ikke liker de andre jeg trekker frem i dag, men fordi hun er den som har rørt meg mest og som jeg virkelig vil at skal lykkes, dessuten elsker jeg stemmen hennes. Det er flere i år som har skikkelig store stemmer, men jeg føler at Grace likevel har et eget særpreg og at hun har en kontroll på stemmen sin som er ganske unik og som gjør at man føler seg trygg når hun synger og vet at selv hvis hun har en "dårlig" opptreden, så er den bedre enn de gode opptredenene til de aller fleste andre. Og så har jeg lett opp andre ting hun har sunget utenom American Idol og jeg liker alt jeg har sett skikkelig godt, Grace er rett og slett usedvanlig dyktig.

Hva angår Grace så MÅ jeg snike meg til å dele duetten mellom henne og Alyssa for den er helt fantastisk fremført av dem begge to og er et helt magisk øyeblikk:


Bare den delen 3:43 inn i denne duetten der de deler den harmonien <3 De er så gode sammen, samtidig som de har greid å få til en duett som viser dem begge som solister i tillegg, jeg digger det. 

*

Som en bonus så hadde jeg en favoritt i år som IKKE gikk videre til topp 24 og som virkelig hadde fortjent det og det er Murphy:


Altså, den aller mest originale og interessante deltakeren i år var jo Murphy, som har skrevet flere gode egne låter (som man heldigvis lett kan finne på internett eller Spotify) og som hadde en virkelig original og unik stemme med masse personlighet. Jeg syns Murphy var skikkelig søt og syns det er oppriktig synd at han ikke havnet blant topp 24 for han fortjente det mer enn enkelte av de som havnet blant topp 24 syns jeg, i alle fall liker jeg Murphy veldig godt og gleder meg til å følge ham videre selv om han altså ikke kom videre på American Idol. Og sangen hans Painted Man har jeg tidvis hatt på hjernen, den har en så sterk hook at den virkelig har festet seg og det syns jeg sier en hel del. Murphy er nok favoritten min blant de som ikke kom langt nok i år og jeg håper han fortsetter med musikken uansett.

*

Og det var mine favoritter fra American Idol 2021 så langt. Nå tenkte jeg å oppsummere mars bok- og filmmessig sett så da setter vi i gang og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Oppsummeringsinnlegg for mars 2021

Bøker

- Krypto: Orkanen av Hans Jørgen Sandnes 

Da jeg lånte denne boka på biblioteket i slutten av februar visste jeg ikke at dette var bok to i en serie, men heldigvis hang jeg godt med uansett. Dette var en småspennende og ålreit grafisk roman. Terningkast 4!

- Spøkelsesvenn av Michelle Tolo

Søtt tegnet grafisk roman om vennskap og spøkelser og sånt. Sjarmerende nok. Terningkast 5!

- Hvordan jeg tjente min første million av Endre Lund Eriksen

Fornøyelig og interessant ungdomsbok om å prøve å bli millionær for å komme nærmere drømmegutten og sånt. Terningkast 5!

- When the moon was ours av Anna-Marie McLemore

Skjør, vakker og underlig ungdomsbok med et veldig poetisk språk som jeg dog ikke var helt i riktig modus til da jeg leste denne boka. Jeg likte denne boka veldig godt likevel. Terningkast 5!

- Alt som rimer på Gro av Elin Hansson

Søt, poetisk og koselig bok om vennskap og ung kjærlighet. Jeg liker også at både denne boka og Hvordan jeg tjente min første million inneholdt homofili som en såpass naturlig ting som det burde være i nyere barne- og ungdomsbøker. Terningkast 5!

- The Priory of the Orange Tree av Samantha Shannon

En fascinerende murstein-Fantasy som jeg har trengt å lese lenge og som jeg likte veldig godt selv om den tok en stund (jeg leste 400 av 800 sider på to uker og resten i går, lol) og av og til ikke overbeviste 100%. Kul fordi drager, kjærlighetsforhold man virkelig bryr seg om og mye interessant som jeg kanskje ikke forsto fullt ut, men fortsatt likte å lese om. Terningkast 5!

FILMER

- Feel the Beat

En sjarmerende dansefilm som ikke engasjerte meg så veldig, men som hadde noen ganske fine øyeblikk. Terningkast 4!

- The one and only Ivan

Søt historie om dyr og sånt. Trivelig nok. Terningkast 4!

- Scoob

Fornøyelig og fint animert, men litt for lett Scooby Doo-film. Terningkast 4!





Kommentarer

Populære innlegg