The Spinner of Dreams :)

Heisann! Det er mandag og livet er fint fordi det er desember og julekalendersesong <3 På den negative siden har magen min vært ganske dum de siste dagene. Jeg har følt meg skikkelig oppblåst og hatt innmari løs mage siden fredag og jeg føler meg litt småkvalm i tillegg (ikke nok til å kaste opp, men nok til å føle meg generelt uggen). Og antakelig skyldes dette en ny medisin jeg har begynt på som man visstnok ofte ble kvalm av, men det er uansett veldig irriterende og også uvant siden jeg frem til denne høsten har vært heldig nok til å ha en kropp som funker så godt at man ikke merker at man har den. Og denne høsten så har det vært ankelen og fingeren og å få en kronisk diagnose (som også er litt av grunnen til at magen min er dum antakelig) og jeg har i det hele tatt merket at jeg har en kropp i mye større grad enn jeg foretrekker.

Og ellers har det ikke skjedd så mye interessant i det siste. Jeg har skrevet alt for lite på Nanowrimo-historien min i desember, men jeg har fortsatt mål om å skrive den ferdig, jeg har sett mye tull og tøys på Youtube og jeg tenker hele tiden på å spille Nintendo, men så har jeg kommet til en boss på Ni No Kuni-spillet mitt og bosser skremmer meg lett bort fra spill om de ikke er veldig awesome, noe jeg sjelden syns bosser er. Og jeg tegner og løser kryssord og har tenkt å prøve meg på en vegetarisk variant av taco denne uka, noe jeg håper at kan bli så godt som jeg syns taco-kjøttdeig er. 

Her er en kul scene fra The Prom-filmen (som har premiere på Netflix til helgen og som jeg gleder meg veldig til å se):


Denne sangen heter Zazz og er ikke blant mine favorittsanger fra The Prom-musikalen, men det er fortsatt fengende og stilfullt og Nicole Kidman holder seg utrolig godt.

Nå tenkte jeg å poste en anmeldelse av denne boka:

Her kommer anmeldelsen min og så kommer neste blogginnlegg om noen dager :)

The Spinner of Dreams av K.A. Reynolds

 

Annalise Meriwether--though kind, smart, and curious--is terribly lonely.

Cursed at birth by the devious Fate Spinner, Annalise has always lived a solitary life with her loving parents. She does her best to ignore the cruel townsfolk of her desolate town--but the black mark on her hand won't be ignored.

Not when the monster living within it, which seems to have an agenda of its own, grows more unpredictable each day.

There's only one way for Annalise to rid herself of her curse: to enter the Labyrinth of Fate and Dreams and defeat the Fate Spinner. So despite her anxiety, Annalise sets out to undo the curse that's defined her--and to show the world, and herself, exactly who she is inside.
 

*

Da jeg la denne boka på ønskelista mi på Book Depository så var ikke dette en bok jeg hadde hørt særlig mye om. Men jeg likte coveret og jeg syns premisset virka interessant og å så glad jeg er for at jeg fikk lest denne boka. Dette er nemlig en bok jeg ble innmari glad i. Som den andre av to bøker i november hadde denne boka en karakter som var en rev, noe som ikke var hovedgrunnen til at jeg likte denne boka, men mer en artig tilfeldighet. Det var andre ting dog som var grunnene til at dette var en så fin leseropplevelse og de skal jeg skrive om nå.

For det første så er denne boka veldig fint fortalt. Jeg har ingen gode sitater nå, men dette er en sånn bok som er veldig eventyraktig og det på den aller fineste måten. Videre høres det litt rart ut, men en ting jeg likte med denne boka var paradoksalt nok at denne boka nok kunne vært mer velformulert. For det er en del steder der beskrivelsene blir litt for banale og der det føltes som forfatteren kunne skrevet ting på en bedre måte, men samtidig endte dette opp med å bli litt sjarmerende på et vis. Jeg vet ikke helt hvorfor, men her føltes de av og til litt keitete formuleringene på sett og vis ganske likbare.

Grunnen til at jeg ble så glad i denne boka er likevel aller mest hovedpersonen Annalise, som ved fødselen ble forbannet og som i ettertid har blitt gitt skylden for alt galt som har hendt i småbyen der hun har vokst opp. Det viser seg at Annalise på mange måter deler skjebne med karakteren som på mange måter er denne bokas bad guy, men historien viser at der det gjorde bad guy-dama bitter og fæl, så ender Annalise opp med å være bare snill og sympatisk og etter hvert utvikler hun bein i nesa og et stort ønske om å skape sin egen skjebne, noe denne boka forteller om. Og jeg liker kontrasten boka skaper mellom Annalise og The Fate Spinner, hvordan boka viser at man kan la å være misforstått og forbannet ødelegge en, men så finnes det karakterer som Annalise som etter hvert klarer å bruke forbannelsen sin til det beste og som finner ut at hun har mye mer å tilby enn til og med hun selv ville trodd. Kort oppsummert, Annalise er en karakter man virkelig vil vel og det er så fint når man blir så glad i en hovedperson.

En annen ting jeg liker er at denne boka jo er en fantasy-roman for barn og unge, men den tar også opp psykisk helse på effektivt vis. Det er åpenbart at Annalise sliter psykisk og dette påvirker henne underveis når hun er i labyrinten på jakt etter å endre sin skjebne, og jeg liker bøker der psykisk helse ikke nødvendigvis er hovedtemaet, men likevel et aspekt ved historien. Og det er litt interessant å se dette elementet i en eventyrroman og å se hvordan angst eller tvangstanker kan påvirke valgene til en karakter i en eventyrlig setting.

Så ja, denne boka var en sånn bok jeg fikk lyst til å gi en god klem og som jeg ble veldig glad i.

Terningkast 6!


Kommentarer

Populære innlegg