Om Nøtteknekkeren og Edith Finch og litt forskjellig annet :)

Heisann og god jul! Det er mandag, jeg har ferie og i går kveld koste jeg meg med å se Nøtteknekkeren og det var fint. Ballett og dans kan være helt vidunderlig å se på når man er i det rette humøret, jeg ble fascinert av hvordan det via "magi" ble vekslet mellom barne-Klara og voksen-Klara (og prøvde å pause forestillingen for å se hvordan de skiftet fordi det føltes så plutselig at det var voksen-Klara og ikke barne-Klara og omvendt), jeg elsker rottekostymene (de er så himla kule) og jeg likte særlig når det arabiske paret danset fordi det da var musikken man ser i denne scenen fra Disneys Fantasia:


Jeg syns den scenen i Fantasia-filmen er så fin siden det fascinerer meg hvordan man har fått animert fisk til å være så vakkert og elegant. Det er virkelig nydelige fisker i den scenen og ååå, kan det ikke bare komme enda flere Fantasia-filmer. Jeg liker den originale og Fantasia 2000 så godt og det er masse flott klassisk musikk som man kunne animert på stilig vis.

Utover å se Nøtteknekkeren så har jeg kjøpt masse blader og lest bøker og jeg startet i stad på bok 99 for i år så jeg tror det er ganske sannsynlig at lesemålet mitt om å lese 100 bøker i år vil bli nådd. Med det sagt så har det å lese 8-9 bøker i måneden vært vanskeligere de siste månedene, det har vært flere bøker som har tatt meg over en uke å lese enn før og jeg har i mindre grad hatt lyst til å lese bøker fort, jeg har vært mer i "ta meg tid"-modus. Jeg tror derfor at jeg har tenkt å ha et mindre ambisiøst mål i 2021. Det jeg ser for meg er å ha mål om 6 bøker i måneden i stedet og så er alt annet bonus, sånn at jeg ikke føler meg stresset når en bok tar meg lenger tid å lese. Da blir målet for 2021 "bare" 72 bøker, men det vil kanskje være bedre å ha et litt lavere lesemål og så ende opp med å lese mer enn forventet, enn sånn det er nå da jeg er sånn "å hjelp" hvis det er dag 20 av en måned og jeg kun er på bok 6 for den måneden og så er sånn "nå må jeg lese 200 sider på en dag og så lese en grafisk roman eller noe som går fort å lese sånn at jeg er på bok 8 tidlig nok til at det blir minst åtte bøker denne måneden" og det å lese blir mer stress enn kos. Og en ting jeg har lært av å ha drevet en del med sykdom denne høsten er at jeg trenger å lære meg å sette pris på å slappe av og å ikke ha planer. Og å fokusere litt mindre på kvantitet når det gjelder bøker i 2021 kan være en del av det.

Ellers har jeg lastet ned henholdsvis Ace Attorney og What happened to Edith Finch på Switch og særlig sistnevnte fascinerer meg. Man følger Edith Finch når hun drar tilbake til barndomshjemmet sitt og utforsker familiehistorien sin. Og så er hun fra en familie som tydeligvis er forbannet fordi alle på familietreet hennes har en tragisk historie der de gjerne døde i ung alder og man får høre om hver av disse familiemedlemmene i det som jeg vil beskrive som interaktive noveller. Og jeg har ikke spilt så mye av dette spillet enda, men det er så mange detaljer at det føles som et spill jeg må spille mer enn en gang, ikke minst fordi jeg ikke klarer å være så observant og tålmodig som jeg føler at jeg burde være mens jeg spiller dette spillet, om det gir mening. Det er i alle fall et veldig interessant spill som jeg tror jeg kan lære mye om skriving av.


Og ellers er det ikke så mye spennende å melde. Jeg skriver for lite, jeg tegner ganske mye, jeg løser kryssord og jeg har mindre julestemning enn jeg pleier å ha, kanskje fordi jeg er så sliten av dette året og fordi været for tiden heller ikke hjelper. Det går bra likevel, jeg har det ganske greit og kanskje julestemningen kommer mer når jeg i morgen pakker inn julegaver. 

Uansett bables vi om noen dager og hvis neste innlegg ikke kommer før etter julaften så må alle som leser dette ha en finfin julaften. Håper dere får alt dere ønsker dere <3

Kommentarer

Populære innlegg