Der jeg tar for meg sangene som ville vært med på semifinale 2 av Eurovision 2020 :)

Heisann! Fin ting: ikke bare kan jeg ta lunsj på Peppes Nydalen igjen til helgen, men yndlingsrestauranten min på Stovner åpner igjen i dag og det betyr at jeg kan støtte lokalt næringsliv og spise middag der på torsdag =D Slike småting er nok til å gjøre meg skikkelig glad for tiden ;) Ellers så går ting ganske greit for tiden siden jeg ser etter muligheter fremfor begrensninger for tiden og bruker mindre tid på å lese nyheter eller å google teite ting enn jeg gjorde for noen uker siden, men det må innrømmes at jeg er litt for utålmodig etter å gå på biblioteket igjen. Og jeg vet jo at takeaway er en mulighet, men jeg har lyst til å få levert bøkene jeg lånte i februar før jeg låner nye bøker og utover det savner jeg bare å være på biblioteket og å lese aviser der. Så det jeg googler alt for mye nå er "bibliotek" og "bibliotek Oslo" fordi jeg ikke vil risikere at det skjer noen oppdateringer som jeg ikke får med meg. Og jeg tenker jo at siden vaksine nok er et stykke unna så må vi prøve å finne måter å ha så mye som mulig tilgjengelig i mellomtiden, selvfølgelig med muligheter for å unngå smitte i så stor grad det lar seg gjøre. Utover det er jeg spent på om det blir ny sesong med SYTYCD til sommeren i USA (for det skulle egentlig bli det, men om det lar seg gjøre under pandemien er heller usikkert) og om det ikke blir, om det å avlyse det et år i praksis betyr å kansellere det helt siden det visstnok har vært bare svakere og svakere seertall de siste årene. Vi får se hva som skjer, uansett tar jeg ting som det kommer og gjør det beste ut av situasjonen :)

Uansett, i dag tenkte jeg å ta for meg sangene som ville vært med på semifinale 2 av Eurovision i år. God fornøyelse og så setter jeg i gang og så kommer neste innlegg om noen dager :)


Kommentarer angående sangene som skulle vært med i den andre semifinalen i kvasi-alfabetisk rekkefølge (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Albania - Fall from the sky

Selv syns jeg det er litt teit at jeg ikke fant noen offisiell musikkvideo for denne sangen og det må også sies at jeg generelt sett syns denne sangen er litt kjedelig. Det er godt fremført av Arilena, som så definitivt kan synge og det er jo ikke en sang som nødvendigvis gjør noe feil, men kanskje det er der litt av problemet ligger også. I at det ofte er det uperfekte og rare som er med på å gjøre noe virkelig interessant. Uansett tror jeg dette hadde kommet greit videre fra semifinalen sin selv om det ikke gir meg så mye. Terningkast 3!

Armenia - Chains on you

Av alle årets bidrag så er dette kanskje et av de som treffer tidsånden best. Her kombineres sang og rap på en måte man ofte ser på hitlister og dette er i det hele tatt veldig radiovennlig og moderne og jeg syns det er en fin ting. Dessuten liker jeg Athenas attitude og hvordan hun virkelig eier denne sangen. Man kan innvende at det er mer MTV enn ESC og at det ikke er denne sangen man vil huske best i ettertid, men jeg syns dette funker fett. Terningkast 4!

Østerrike - Alive 

Vincent er søt, har Michael Jackson og Justin Timberlake-vibber i massevis og dette er igjen veldig radiovennlig og ungdommelig. Og dette er også en sang jeg tror vokser på deg, dessuten er melodien virkelig god selv om det mangler litt på originalitet. Selv syns jeg at det blir litt mye av det samme i lengden, men jeg blir mest ganske sjarmert og glad av denne sangen, ikke minst fordi den gir deg lyst til å danse og det er en fin ting. Terningkast 4!

Bulgaria - Tears getting sober

Jeg liker når noen virkelig prøver å skape en unik atmosfære i musikkvideoene sine og det gjør Bulgaria til gangs. Her dras man inn i en historie med en gang og det er en fin ting. En annen fin ting er denne sangen. Det er ikke nødvendigvis så nyskapende, men det er en sterk melodi som blir godt fremført av Victoria. Og jeg liker hvordan det er noe litt fredfullt med denne sangen, det er noe trøstende her som man får lyst til å bli værende i selv om omgivelsene er mørke og ting er mer trolsk enn trivelig. Terningkast 5!

Tsjekkia - Kemama 

Poppa og med afrovibber, byr Tsjekkia på en sang som vokser på deg etter hvert. Jeg har likt Tsjekkia i Eurovision veldig godt de siste årene og mens denne sangen snakker litt mindre til karolinske preferanser, så er dette fortsatt kult og absolutt likbart. Dessuten tror jeg at dette er en sånn sang som kunne overrasket skikkelig og gjort det bedre enn mange forventet, det har litt den underdog-kvaliteten og det er en god ting. Terningkast 4!

Danmark - YES 

Hadde Eurovision handlet om å skape den mest trivelige stemningen og om det alltid var det mest sympatiske bidraget som vant, så ville Danmark ha vunnet Eurovision langt oftere. For man blir nesten alltid litt oppmuntret og sjarmert av Danmarks sanger og i år er intet unntak. Dette er trivelig og søtt og fremføres av flinke og sjarmerende folk. Og for min del blir det likevel aldri mer enn veldig sympatisk, det blir aldri virkelig interessant i tillegg og presentasjonen er også ganske kjedelig. Likevel, dette er ålreit nok, bevares. Terningkast 4!

Estland - What love is

En ting som kan sies om Estland er at sangen man får servert lever veldig opp til tittelen, for her synges det i vei om hva kjærlighet er og det i en sang som fremføres av en sanger som virkelig mener det han synger og gir alt. Og likevel, det er en del av meg som ikke klarer å ta sanger som dette helt på alvor, det blir litt for banalt for meg og jeg syns dessuten teksten er såpass klisjéfylt at jeg litt skulle ønske Uku hadde sunget på estlandsk for da kunne det virket litt mer mystisk og besnærende kanskje. For meg er dette velment, men kjedelig. Terningkast 3!

Finland - Looking back

Jeg syns skyggeteatereffekten i bakgrunnen når Aksel synger er litt stilig og jeg syns dette egentlig er en ganske god melodi. Også denne sangen syns jeg likevel er litt for uengasjerende og her handler det også litt om at jeg personlig ikke føler Aksel har sterk nok vokal. Dessuten føles dette som en sang der det må skje noe mer, det blir litt for stakkato. Terningkast 3!

Georgia - Take me as I am

Det jeg liker veldig godt er hvordan denne sangen har en rocka kvalitet som gjør at den kunne skilt seg en del ut i en verden av sanger som gjerne er mer poppa, dessuten liker jeg intensiteten her, hvordan dette nærmest skrikes og hvordan attituden er mer prioritert enn hvor pent det høres ut. Med det sagt så blir det for meg litt monotont og mye av det samme hele veien og generelt sett er ikke dette helt min greie. Terningkast 4!

Hellas - SUPERG!RL

Jeg liker at denne musikkvideoen forteller en liten novelle om å være tenåringsjente med superkrefter og slikt, det er ganske søtt. Og utover det så er dette fengende nok og jeg syns dessuten at det er fint fremført av Stefania, selv om stemmen hennes er ganske ordinær. For meg føles det som noe mangler her og at sangen aldri tar helt av eller blir så super som den kunne vært, men jeg syns likevel at dette er sjarmerende nok. Terningkast 4!

Island - Think about things

Og DER har vi en sånn sang jeg tror kunne vunnet i år, i alle fall er Island i år ganske perfekt. Det er godt fremført, det er old fashion på en kul måte om det gir mening, det er sjarmerende, det fenger skikkelig og det er originalt, men likevel veldig Eurovision. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal si, jeg bare likte dette veldig godt. Terningkast 6!

Latvia - Still breathing

Jeg forstår meg ikke helt på denne musikkvideoen eller denne sangen i det hele tatt. Det jeg forstår er at Samantha igjen er en av dem som har skikkelig attitude og som har en performance-kvalitet som løfter sangen, men så syns jeg at selve sangen er mer uengasjerende og at det i lengden blir litt slitsomt, dessuten appellerer dette ikke helt til meg generelt sett. Jeg syns likevel at dette er godt fremført og jeg tror dette lett kunne gått videre til finalen. Terningkast 3!

Moldova - Prison

Melodien her har tidvis en slags eleganse som jeg liker og jeg syns også det er noen fengende og radiovennlige kvaliteter her som er med på å gjøre dette besnærende nok. Og for min del får jeg likevel veldig lite ut av dette her. Hverken sangen generelt sett, musikkvideoens stil eller Natalias stemme treffer meg nevneverdig og dette ville for meg vært en tissepause-sang skikkelig. Terningkast 2!

Polen - Empires 

Denne sangen har en melodi som har noe James Bondsk ved seg som jeg liker veldig godt, dessuten er dette skikkelig dramatisk og elegant og det er virkelig et budskap her, dette er en sang man hører at vil noe. Når Alicja i tillegg synger veldig bra så er dette rett og slett en sang som gjør mye riktig. Terningkast 5!

Portugal - Medo de Sentir

Jeg liker når folk synger på sitt eget språk, det at denne sangen er på portugisisk får alt til å høres mer elegant ut. Med det sagt så syns jeg denne sangen er litt kjedelig for det er litt for stillestående. Elisa har dessuten litt kjedelig stemme etter min mening. Men jeg liker stemningen og at dette føles litt modent på et vis, dessuten er det en del av meg som liker når noen tenker at ESC kan være dette også, ting som er mer nedtrimmet og sofistikert enn fengende og dansbart. Terningkast 3!

San Marino - Freaky!

Futuristisk disco! Det er min første tanke om San Marino i år. Og jeg liker dette. Jeg liker at musikkvideoen skiller seg ut, jeg liker Senhits attitude og stemme og jeg syns rett og slett at dette er ganske fengende og musikk man blir glad av. Dette er ikke så veldig minneverdig i lengden, men det er oppmuntrende futuristisk disco altså. Terningkast 4!

Serbia - Hasta la Vista

Poppa, moderne, groovy og radiovennlig, jeg ser appellen med Serbia i år. Dessuten liker jeg at denne sangen i stor grad synges på serbisk og jeg syns dette fenger en del jeg. I lengden syns jeg ikke dette er så veldig spennende og det blir litt monotont fort, men jeg tror dette kan funke fett for mange. Terningkast 4!

Sveits - Répondez-moi

Gjon's Tears heter artisten her og han synger veldig bra. Han har en virkelig spesiell og flott stemme, han tror veldig på det han synger og man føler denne sangen veldig selv om man ikke skjønner noe. Men så er også det at man ikke skjønner noe en del av sjarmen i seg selv siden dette fremfører på elegant fransk kult nok. Uansett, jeg liker denne melodien og tror dette kunne vært en underdog som kunne overrasket i år. Terningkast 5!
*



Kommentarer

  1. Mitt største problem med de fleste ESC-sangene er at jeg ofte syns de er kjedelige, men det kan igrunn overføres til mye populærkultur generelt for min del. Jeg innser jo at Eurovision ikke nødvendigvis er stedet jeg skal leite etter den mest banebrytende og sjangerutfordrende musikken, men jeg savner litt de helt cray-cray bidraga som kanskje ikke nødvendigvis er direkte gode, men som er så campy at man ikke klarer å la være å underholdes, sånn som Cezar fra 2013 (https://www.youtube.com/watch?v=VgHWFiavqjA) eller Laka fra 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=kIRDbmpC2PI) (altså, denne sangen hørte jeg på i laaaang tid etterpå). Interessant nok var Moldova sitt bidrag, som virker som å være den sangen som kjeda deg mest, blant de jeg likte best av disse. Jeg syns aldri den var direkte fantastisk, men syns for eksempel Hellas sitt bidrag var mye kjedeligere. Men vi har jo ganske ulik musikksmak, du og jeg, så at vi er litt uenige var ikke helt uforventa ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren og jeg skjønner poenget ditt angående ESC-sanger (og Cezars bidrag ga sterkt inntrykk, den husker jeg veldig godt fortsatt). For øvrig interessant at du likte Moldova ganske godt, ting er jo smak og behag og hva angår Hellas så blir jeg lett påvirket av ytre faktorer som at noe er sjarmerende eller trivelig, det kan godt hende jeg likte den mer enn den fortjente å likes fordi jeg likte musikkvideoens historie.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg