Buffy By er talentfull og ymse annet :)

Det er tirsdag, livet er fint og jeg og mamma var på quiz igjen i dag og hadde med en kollega fra mammas barnehage og hans sønn som hjalp oss å hoppe fra femte plass sist til tredje plass i dag. Yay! Og ellers er livet fint og jeg finner nok av småting å klage over, men i hovedsak er det meste ganske greit selv om jeg er fæl til å prioritere feil fordi det er så ofte der jeg burde skrive eller gjøre noe annet mer produktivt og så er det ting som er vanskelig og som jeg ikke føler at jeg får til på samme måte som jeg føler at jeg får til De Blob på Nintendo Switch eller kryssord på nettet. Og da velger jeg Nintendo og kryssord og så er det som om tingene jeg burde prioritere som jeg ikke prioriterer bare blir vanskeligere og vanskeligere jo mer jeg skyver det bort. Samtidig som det er så deilig med Nintendo og kryssord fordi jeg får det til, det flyter så lett og det er så mye deiligere å føle at man får til noe enn å føle at man tråkker i motbakke.

Jeg vet ikke. Uansett er det fint å glede seg til spillkveld på lørdag og det er fint at jeg nettopp leste ut en skikkelig fin bok, nemlig denne :)


Bildet er lånt av Goodreads, boka er super og jeg har ikke så mye annet spennende å bable om, men jeg kan poste min anmeldelse av denne boka og ergo er det akkurat det jeg skal. God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Buffy By er talentfull av Ingeborg Arvola

Møt Buffy By, fattig jente i rike Oslo. Talentløs med ball, men naturtalent i slalåm, verdens tredje dyreste sport. Hvordan skal det gå?

Klasse 6B på Refstad skole skal skrive selvbiografi. Buffy By vil helst skrive om slalåm - eller aller helst vil hun kjøre slalåm. På gratiskurset i vinterferien viser det seg at hun er et naturtalent! Bare så synd de ikke har penger til treningsavgift - eller ski eller staver eller klær eller noen ting, egentlig.
Men Buffy By mister ikke motet av den grunn. Og hun har alltid en god idé eller tre.
*
Over er synopsis for en bok som jeg antok at jeg ville like basert på ting som en appellerende tittel, et fornavn på hovedpersonen som gledet Buffy-fanen i meg, illustrasjoner og et interessant tema. Men denne boka var enda mye bedre enn forventet og den er nok en av de bøkene jeg har likt best i 2020 så langt.
Og mye av sjarmen ligger i Buffy By som hovedperson. Hun er en Pippi Langstrømpe-aktig type som har masse ståpåvilje og engasjement og som ikke gir opp bare fordi hun møter på utfordringer. Og hun er også en hovedperson de fleste nok kan relatere seg til, i alle fall er hun veldig lett å like. Dessuten forstår man henne hele veien, også i øyeblikkene der hun ikke tar de beste beslutningene eller er så sympatisk. Hun har rett og slett så mye interessant ved seg og er en karakter jeg gjerne leser flere historier om.
Jeg liker også sårheten i denne romanen for det er en barn- og ungdomsbok som er mye preget av humor, men den tar også opp å leve under fattighetsgrensen i rike Norge, noe som ikke er så lett. Det er mange ting de fleste tar for gitt som Buffy og familien hennes ikke har råd til og det er noe veldig fint ved at denne boka tar det opp for det er et tema som jeg ikke har sett blitt behandlet i bøker for barn og unge før. Og Ingeborg Arvola tillater seg noen overdrivelser, men det føles realistisk og nært likevel.
Denne boka gjør i det hele tatt mye riktig. Det er fint fortalt, det er fengende (dette var 250 sider som det gikk veldig fort å lese), det er artige illustrasjoner underveis og det er et språk som føles som det kunne vært skrevet av en jente på elleve år på den beste måten (boka er fortalt som en selvbiografi signert Buffy By). Og en ting jeg som forfatterspire elsket var hvordan Buffys lærer har en del innvendinger til hvordan man skal skrive en selvbiografi som Buffy ikke nødvendigvis er helt enig i. Siden jeg selv holder på med et skriveprosjekt der det er noen som leser og kommenterer ting jeg skriver så kunne jeg relatere meg til dette aspektet ved historien, så vel som hvordan det er litt trass i hvordan Buffy legger inn fakta- og værbeskrivelser som hun har blitt oppfordret til å putte inn, men selv ikke ser viktigheten av.
Om man skal kommentere på noe så føles slutten litt for brå og også litt for lett og det var en del løse tråder sånn jeg ser det. Selve rammen rundt historien skaper også noen begrensninger som Ingeborg Arvola i hovedsak løser godt, men det er noen steder der hun ikke lykkes helt.
Og samtidig, jeg virkelig koste meg med denne boka og den er nok kanskje den mest karolinske boka jeg har lest så langt i år. Yay!
Terningkast 5! 

Kommentarer

  1. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver innledningsvis her, og da liker jeg å minne meg sjøl på et sitat av den alltid så vise Dumbledore: "Dark times lie ahead of us and there will be a time when we must choose between what is easy and what is right." Nå er ikke det å spille Nintendo framfor å skrive og å slåss mot Voldemort heeeeelt sammenlignbart, men det er et sitat som definitivt også gir mening og inspirerer utafor kontekst det er ment i ;)

    Jeg har ikke lest boka du anmelder her, men jeg liker premisset for den. Jeg leste nylig en artikkel som handler om at man egentlig må være ganske rik og privilegert for å kunne skrive, og jeg kjente meg sånn igjen i den. Jeg syns nesten alltid at bøker handler om veldig privilegert mennesker fra øvre middelklasse, og det er noe av grunnen til at jeg sjeldent kjenner meg igjen i den gjennomsnittlige norske romankarakteren. Husker i Bø en gang som noen mente at foreldrene til en hovedperson jeg hadde burde jobbe med noe helt vanlig, som advokat, og jeg tenkte at jeg kjenner ingen overhodet som har foreldre – eller som for den saks skyld ER – advokater. Også i Tromsø kom det av en eller annen grunn fram at jeg har foreldre som er henholdsvis hjelpepleier og lastebilsjåfør, og ei i klassen min kommenterte at hun syntes det var så spennende med sånne arbeiderklasseyrker. Jeg veit ikke, dette blei en eneste lang digresjon, men sakens kjerne er vel at jeg alltid har følt meg en smule utilpass i hele forfattermiljøet fordi det virker som at de fleste kommer fra middelklassehjem og dermed ikke har det samme perspektivet som det blant andre jeg har. Så det er gledelig at det lages barnebøker som tar opp en del av utfordringene man kan møte på når man kommer fra lavinntektshjem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et veldig fint sitat som passer godt til anledningen etter min mening, takk for at du delte det :) Likte også digresjonen din og ja, det er viktig med andre perspektiver og ja, det er en av tingene som jeg satte veldig pris på i Buffy By er talentfull :) Takk for en svært fin kommentar :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg