Wanderers er en fin bok :)

Heisann! Det er tirsdag, livet er fint og jeg skal snart anmelde en bok, men først kan vi bable om andre ting. Som hvor mye jeg koser meg med Nintendo og fargelegging for tiden. Eller hvor awesome det er at Sara Bareilles vant sin første Grammy i helgen for sangen Saint Honesty:



Denne sangen er superfin og fantastisk sunget :)
*
Men nå har jeg endelig lest ut denne boka:


Det tok meg to uker fordi denne boka var en murstein på 780 sider, men i stad leste jeg siste side og nå tenkte jeg å poste min anmeldelse. God fornøyelse og så kommer neste innlegg antakelig på fredag :)

Wanderers av Chuck Wendig

A decadent rock star. A deeply religious radio host. A disgraced scientist. And a teenage girl who may be the world's last hope.

Shana wakes up one morning to discover her little sister in the grip of a strange malady. She appears to be sleepwalking. She cannot talk and cannot be woken up. And she is heading with inexorable determination to a destination that only she knows. But Shana and her sister are not alone. Soon they are joined by a flock of sleepwalkers from across America, on the same mysterious journey. And like Shana, there are other “shepherds” who follow the flock to protect their friends and family on the long dark road ahead.

For on their journey, they will discover an America convulsed with terror and violence, where this apocalyptic epidemic proves less dangerous than the fear of it. As the rest of society collapses all around them–and an ultraviolent militia threatens to exterminate them–the fate of the sleepwalkers depends on unraveling the mystery behind the epidemic. The terrifying secret will either tear the nation apart–or bring the survivors together to remake a shattered world.
*
Ovenfor har vi synopsis for denne boka, en bok jeg hadde lest mye fint om og derfor anskaffet da jeg var i Gøteborg 1-2 januar. Og yay, dette var en svært god og engasjerende leseropplevelse.
For det første har jeg blitt mer glad i dystopier i det siste. I utgangspunktet var det ikke helt min greie, med The Hunger Games som et hederlig unntak, men høsten 2019 leste og elsket jeg The Book of M av Peng Shepherd og nå har jeg lest og kost meg med Wanderers altså. Og selv tror jeg kanskje at dette har litt med at hele verden tidvis føles litt dystopisk når man leser om klimaendringer og andre farer som truer. Ting som gjør at dystopier føles mer engasjerende og realistiske, samtidig som det på en merkelig måte føles komfortabelt å lese dystopier rett og slett fordi det i dystopier er så enda mye verre enn ting er i virkeligheten og med en dystopisk bok så kan man lukke boka og være tilbake i den verdenen der man fortsatt har internett og hverdag og der det fortsatt føles som om det er håp.
Jeg vet ikke. Det jeg vet er at jeg likte denne boka siden den var veldig engasjerende og det til tross for at denne boka tok meg to uker å lese, noe som er lenger tid enn jeg pleier, men til mitt forsvar så var denne boka også nesten 800 sider lang. Det var likevel en bok som fenget veldig mens jeg leste på den og jeg hadde alltid lyst til å lese videre. Noe som også skyldtes gode og velutviklede karakterer, et sykdomselement som føltes litt sånn ekstra skummelt å lese om i disse Corona-virus-tider og et AI-element som også var svært fascinerende.
Dessuten likte jeg skrivestilen til Chuck Wendig veldig godt for jeg har ingen eksempler, men han skriver veldig bra og har også supre popkulturelle referanser. Jeg likte dessuten at der de fleste dystopier foregår et stykke inn i fremtiden, så virker det som om dette skjer basically nå, noe som egentlig er enda mer effektivt fordi det viser hvor nære undergangen kan være.
Så ja, dette er en bok som er urovekkende, engasjerende, velskrevet og kul og alt dette er jo vel og bra. Med det sagt så er dette heller ikke en perfekt bok. Slutten syns jeg er litt for brå og ikke like overbevisende som resten, dessuten er det en voldtektsscene som kommer ganske brått på og som jeg ikke føler historien trengte. Og man må jo være i den rette modusen når man skal lese bøker på nesten 800 sider og jeg tror denne boka kunne vært litt kortere og funket like godt, samtidig som det igjen føles veldig tilfredsstillende å for en gangs skyld ha lest en skikkelig tykk bok.
Hvis man dog vil lese en skikkelig god apokalyptisk roman som skremmer og engasjerer om hverandre så er dette uansett et fint alternativ.

Terningkast 5!

Kommentarer

Populære innlegg