Oppsummeringsinnlegg for januar 2020 :)

Heisann! Det er fredag, jeg skal jobbe i kveld, men det er fortsatt noen timer til og nå er det ganske mye mer vinterlig enn det var for bare noen dager siden og det er helt greit siden jeg heller vil ha vinter når det faktisk ER vinter enn når kalenderen viser vår. Og ellers handler livet om å spille Breath of the Wild (selv om jeg snart har gjort nesten alt som kan gjøres på spillet utenom to dungeons m/bosser til, hovedbossen og det stedet der man finner masse ninjaer som har lyst til å drepe deg og som jeg derfor er litt redd for å besøke, så jeg trenger egentlig Breath of the Wild 2 pronto), lese, skrive, fargelegge og å løse kryssord (har løst dagens kryssord her hver dag i år i håp om at et mirakel skal skje sånn at jeg blir ukas vinner og vinner 25 Flax-lodd, dessuten er det bare ganske gøy med kryssord, jeg har hatt litt dilla i det siste). Og nå har jeg billett til å se Little Women på lørdag (anmeldelse kommer på søndag) så det blir kos :)

Her er en fin video der alle vinnerne av Oscar beste animasjonsfilm er ranket:


Jeg er ikke helt enig i alt her (eksempelvis så fikk jeg ikke så mye ut av Chihiro selv, men den er en av flere Studio Ghibli-filmer som skal dukke opp på Netflix denne våren og jeg skal se den igjen snart for da jeg så den så hadde jeg sett mye mindre animasjonsfilm som ikke var signert enten Disney eller Pixar og jeg tror at filmen vil gi meg mye mer nå da jeg har sett mer film av andre skapere og føler at smaken min har blitt i alle fall bittelitt mer sofistikert enn den var da jeg var i slutten av tenårene), men jeg er enig i mye og syns det er gode betraktninger rundt filmene. For øvrig kan jeg her nevne at en av målene mine for helgen som kommer er å se I lost my body på Netflix fordi jeg, når den er sett, kan skrive et innlegg til uka der jeg kommenterer alle filmene som er nominert til beste animasjonsfilm i år. Så da har man den nerdinga som man kan se frem til ;)
*
Uansett, det er 31. januar og jeg tenkte derfor å oppsummere januar, som ble en fin måned for bøker og en ganske dårlig måned for film. Jeg hadde tenkt å se mer enn 0 filmer, men det ble til at jeg hadde gjensyn med Dance Academy og utvalgte episoder av How I met your mother i stedet og slik bare blir det av og til. Men bøker, jeg rakk faktisk ni bøker denne måneden og det til tross for at jeg brukte nesten to uker (som er lenge til meg å være) på en av dem fordi den var veldig tykk. Go me!

Her kommer i alle fall oppsummeringen min og så bables vi i februar :)

Oppsummeringsinnlegg for januar 2020

Bøker

- The Witch Boy av Molly Ostertag

Svært fint fortalt grafisk roman. Jeg liker hvordan det rent konkret handlet om magi, samtidig som det kan være en god metafor for mye annet. Terningkast 5!

- Stargazing av Jen Wang

Søt, personlig og ålreit grafisk roman som likevel ikke ga meg så mye. Terningkast 4!

- The unlikely heroics of Sam Holloway av Rhys Thomas

Sympatisk, likbar og trivelig bok om savn, kjærlighet og superheltvirksomhet. Terningkast 5!

- The Last Human av Lee Bacon 

Klok, søt og viktig bok om roboter og mennesker som jeg syns mange burde lese. En skikkelig positiv overraskelse. Terningkast 5!

- The undoing av Arlo Knott av Heather Child 

En interessant bok med et fascinerende og originalt premiss og en litt usympatisk hovedperson, noe som er positivt her. Imidlertid syns jeg slutten var litt brå og forvirrende og at boka ikke funket like godt hele veien. Boka var mest god likevel. Terningkast 5!

- Super Chill av Adam Ellis

Randomme, kule og artige striper som var fornøyelige og sjarmerende. Terningkast 5!

- Wanderers av Chuck Wendig

Ambisiøs, dystopisk, apokolyptisk og kul murstein på nesten 800 sider. Veldig engasjerende og med supre popkulturelle referanser. Terningkast 5!

- The boy who made the world disappear av Ben Miller

Smart, original og med et godt premiss, men litt for belærende og med for tydelig aesop. Terningkast 4!

- They didn't teach this in worm school av Simone Lea

Kreativ, sympatisk og om man skal lese kun én bok som handler om en meitemark, kan det like godt være denne. Terningkast 5!
*



Kommentarer

Populære innlegg