Tiårets beste Broadway-musikaler :)

Heisann! Det er onsdag, jeg har satt meg opp på ekstravakt fordi jeg er veldig flink og skal jobbe etterpå, og livet er fint fordi jeg fortsatt har seks, syv dager med julekalenderkonkurranser der jeg deltar håpefullt før jul, dessuten har jeg nå kjøpt alt som skal kjøpes av julegaver og jeg har bare å lage én gave og ting som å pakke inn igjen. Utover det så er jeg stolt fordi jeg turte å prøve meg på en boss på Zelda: Breath of the Wild på søndag og vant. Dvs. jeg er litt mindre håpløs enn jeg trodde ;)

Ellers så er det ikke så mye spennende å melde. Men jeg har det fint og jeg koser meg med for eksempel musikalmusikk og å skrive en julehistorie jeg tenkte å poste her førstkommende lørdag som julegave til alle som vil ha julelesestoff kanskje. Det blir fint <3

For øvrig har jeg i det siste hatt en liten "neste år er 2020"-krise fordi det betyr at folk som er født i 1950 fyller 70 og at folk som er født i 1980 blir 40 og det er noe med alt dette som føles veldig feil. For jeg har ikke noe i mot å være over 30, om noe så har det vært fint fordi jeg har gitt mer blaffen etter at jeg fylte 30 og brukt litt mindre tid på å sammenlikne meg med andre eller å fokusere på tingene jeg ikke har som jeg tidligere følte at man burde ha når man var på min alder. Men det er noe som føles feil med at folk som bare er fem år eldre enn meg liksom skal fylle 40 neste år og at den lille broren min blir 30 år neste år, alle blir så voksne hele tiden og jeg føler at tiden går for fort. Jeg er allerede for gammel til å være ung forfatter, jeg rakk aldri å bli del av sånne "30 personer under 30 som vi har tro på", hvis jeg plutselig våkner en morgen med en skikkelig fantastisk sangstemme og en mor som ikke nekter meg det, så er jeg for gammel for Idol og alle som går på Videregående nå er født etter 2000 og det er øyeblikk da slike ting føles litt feil.

Jeg vet ikke om det gir mening. Og det går jo bra uansett, jeg bare henger ikke helt med når tiden spinner ut av kontroll. Det som ER kult er dog at siden det er et nytt tiår neste år så kan man tenke nostalgiske tanker om perioden 2010-2019 og i den forbindelse har jeg valgt én favorittmusikal fra hvert år mellom 2010 og 2019 som jeg tenkte å dele sanger fra nå fordi jeg kan det. Og når jeg valgte når musikalen var fra (fordi det er en sånn ting som ikke er opplagt i og med at musikaler har begynnelser flere ganger, man kan regne det fra første gjennomlesning eller første prøveperiode eller premiere på Broadway/West End) så valgte jeg å regne det fra det året musikalen kunne vært nominert til en pris under Tony Awards. Så her er 10 høydepunkter fra det siste tiåret, god fornøyelse :) Og jeg har for enkelhets skyld holdt meg til Broadway-musikaler og ikke europeiske musikaler eller musikaler som ikke ble satt opp på Broadway, for ellers ville nok Heathers og Hunchback of Notre Dame for eksempel vært klare kandidater til å være med på listen. Og Spring Awakening og Next to Normal er fra før 2010 så de er for gamle til å være med. Uansett, da setter jeg i gang =D

Tiårets beste Broadway-musikaler 

2010 - Memphis




Fra 2010 har jeg valgt Memphis, som er en musikal jeg hadde dilla på i en kort periode etter at jeg fant en filmet utgave av den på biblioteket (skulle ønske alle musikaler ble live-filmet fra scenen og utgitt på dvd, det hadde vært magisk). Memphis er en rocka musikal om rasisme, musikk og ymse annet som jeg liker fordi musikken er veldig fengende, dessuten liker jeg Chad Kimball i hovedrollen som Dewey veldig godt for han har så godt skuespill. Det er for meg veldig tydelig om en sang i en musikal ikke bare er godt sunget, men også godt spilt og Chad Kimball er virkelig helt konge også på skuespillet. Og Memphis lives in me er sangen fra Memphis som jeg liker best :)

2011 - Book of Mormon



Fra 2011 var det et veldig klart valg hvilken musikal som utmerket seg og det er Book of Mormon. Genial, underholdende og mer rørende enn den har noen rett til å være så er dette virkelig en musikal som har satt sine spor (ikke minst ved å være Det Norske Teatrets største musikalsuksess EVER antakelig) og som også jeg liker veldig godt, ikke minst fordi jeg fryder meg veldig over musikalreferanser. Som i favorittsangen min fra Book of Mormon, I Believe, der begynnelsen er veldig tydelig inspirert av I have Confidence fra Sound of Music (som forøvrig igjen er min yndlingssang fra den musikalen) og der Andrew Rannells briljerer :)

2012 - Newsies



Fra 2012 føles det som om jeg burde valgt Once fordi den vant beste musikal og fordi en del av meg har lyst til å være hun som trekker frem den jordnære lille musikalen fremfor den sprudlende Disney-musikalen, men jeg liker Newsies best. Og nå har jeg jo ikke sett noen av musikalene enda (sånn rent utover filmene teateroppsetningene er basert på), men Newsies er den oppsetningen jeg har mest lyst til å se, mye fordi jeg liker sangene så godt og fordi det er masse kjekke dansende unge menn med sixpence og avisgutt-look og det er en ting jeg finner veldig attraktivt ;) Når jeg skulle velge en sang fra Newsies valgte jeg likevel Watch what happens, litt fordi jeg liker den best og litt fordi jeg kan relatere meg så godt til den siden den handler om å skrive og å formidle og alt dette som er dette jeg aller mest i verden ønsker å få til med glans :)

2013 - Matilda



 Jeg husker at jeg var ganske skuffet i 2013 da Kinky Boots vant beste musikal fremfor Matilda fordi Matilda appellerte mye mer til meg musikkmessig sett. Og Matilda er jo ingen perfekt musikal for jeg har sett den i London og dramaturgisk sett så var den litt sær, men det er en musikal jeg er veldig glad i og en musikal som virkelig formidler historien fra boka og filmen godt. Og jeg elsker, elsker, elsker denne sangen, sangen Quiet, for det er en så nydelig melodi og så uendelig skjønn tekst og jeg syns hvordan hele sangen bygger seg oppover mot et skikkelig crescendo i begynnelsen før det overrasker med å bli det veldig stille og skjøre er så fantastisk.

2014 - If/Then



I 2014 var ikke If/Then nominert til så mange priser under Tony Awards og den vant heller ingen, men det er denne musikalen jeg har mest lyst til å huske. Litt fordi jeg så den på norsk under tittelen Tenk Om og det var en fantastisk opplevelse, men også fordi denne musikalen er en undervurdert musikal som flere burde elske. Det er en så fin historie om de ulike retningene livet kan ta og hva som er konstant uansett, dessuten er musikken veldig fin. Som denne sangen, You learn to live without, som er så sår og trist og vakker og som jeg elsker særlig når den fremføres av Idina Menzel, hvis stemme jeg alltid kommer til å være veldig glad i.

2015 - Fun Home



En musikal jeg har usedvanlig lyst til å se er Fun Home, en musikal basert på den grafiske romanen Fun Home som utmerket seg med å ha kvinnelige utøvere som sto bak både boka, sangtekstene og melodiene, sånn i tillegg til at den var en av de første musikalene om en lesbisk hovedperson. Jeg tror virkelig at om et norsk teater hadde turt å satse på denne musikalen så kunne det blitt en helt fantastisk produksjon, blant annet fordi historien er så sår og fin og så lett å relatere seg til for veldig mange. Og utover det så er jo denne fremførelsen av sangen Ring of Keys basically den beste opptrednen jeg har sett på Tony Awards generelt sett, den fomidlingsevnen Sydney Lucas viste her mens hun kun var elleve år er noe av det mest imponerende jeg har sett :)

2016 - Hamilton



I 2015 og 2016 var det en musikal som basically tok over livet mitt og det var Hamilton. Og jeg husker at det beste som hendte i 2018 var at jeg så Hamilton i London, det er en sånn ting jeg aldri kommer til å glemme. Og Hamilton er nok en av de aller beste musikalene dette tiåret har bydd på for det er så smart, så fengende og det er liksom ikke uten grunn når en musikal gjør et så sterkt inntrykk på så mange. Og jeg kunne skrevet side opp og side ned om alt Hamilton var og fortsatt er for meg, men i stedet skal jeg bare dele denne sangen, dele Satisfied, som er en sang jeg elsker sååå mye og som jeg kan utenat og fortsatt ofte og gladelig synger for meg selv =D

2017 - Dear Evan Hansen


Den eneste musikalen der jeg har klart å oversette absolutt alle sangene fra engelsk til norsk for moro skyld er og forblir Dear Evan Hansen, noe som skyldtes at denne musikalen var en jeg hadde ekstremt dilla på våren 2017. Og mens jeg ikke har like dilla nå så er det fint å komme tilbake til musikken i denne musikalen for den er innmari fin, dessuten liker jeg hvordan denne musikalen tar opp temaer som sosiale medier og psykisk helse på veldig ypperlig vis. Og det finnes en ungdomsbok basert på denne musikalen som også er veldig fin og som jeg liker at finnes og ja, Dear Evan Hansen er en viktig musikal fra dette tiåret. Og jeg elsker særlig denne sangen fra Dear Evan Hansen, litt fordi det er en så fin tekst og melodi og litt fordi jeg liker Ben Platts vokal her så godt, han kler denne sangen utrolig godt :)

2018 - The Band's Visit


I fjor hadde jeg mest dilla på Mean Girls, men jeg trekker frem The Band's Visit i stedet fordi det er en musikal som er enda mer minneverdig og unik. The Band's Visit er en sånn musikal som er rolig og sær og ettertenksom og unik og som ikke vil appellere til alle, men så er det igjen litt av poenget. For meg så var denne musikalen en musikal der musikalcden ble spilt massevis i begynnelsen av 2018 fordi det er veldig fin musikk å være i og jeg liker at den er ganske annerledes fra det meste annet hva angår musikaler. Og så valgte jeg en sang fra The Band's Visit og det er så mye nydelig jeg kunne ha valgt, men jeg syns Papi hears the Ocean er så genial på en veldig fornøyelig og merkfundig måte, jeg liker denne sangen så veldig godt uten å forstå helt hvorfor, så derfor.

2019 - Beetlejuice


Fra dette året er nok Hadestown den viktigste musikalen og The Prom den mest sympatiske, men når jeg skal velge én musikalcd fra i år der jeg garantert kommer til å kose meg velger jeg helst Beetlejuice, det er den musikalen som jeg vender tilbake til oftest. For det er så utrolig fengende og kul musikk, det er så mye sjarm og kreativt overskudd og jeg syns liksom alt er topp! Og jeg elsker denne sangen, Dead Mom, og hvordan den fremføres av den unge og talentfulle Sophia Ann Caruso veldig godt, hun har en virkelig unik og egen stemme og gir sangen en rocka og fin vri. Yay!
*
Og det var en musikal fra hvert år i det siste tiåret som jeg vil trekke frem og er litt ekstra glad i. Håper det falt i smak :)

Kommentarer

Populære innlegg