Høydepunkter fra 2019 =D

Heisann og fortsatt god jul (for meg er det jul frem til 6. januar som er trettende dag jul siden jeg syns det er en fin ting å operere med, dessuten er det mandag 6. januar jeg begynner med jobb og praksis og hverdag igjen uansett så ja, derfor :) Og jeg liker ikke hvor blakk jeg kommer til å være i januar, men ting ordner seg nok på et vis og jeg har uansett ikke lyst til å bekymre meg for det nå. I stedet vil jeg glede meg over fine ting som at jeg skal ha en koselig nyttårsfeiring med mamma i morgen og så skal jeg treffe faren min et eller annet sted før vi skal til Gøteborg fra 1-2 januar. Så er jeg hjemme torsdag kveld og allerede lørdag blir finfin igjen fordi nevøen min fyller to år og det skal feires hos broren min og hans samboer med kaffe og kaker. Og det er så fint at jeg har en uke til med ferie og kos. Yay!

Men nå tenkte jeg å trekke frem et par høydepunkter fra 2019 siden neste innlegg kommer i 2020 antakelig. God fornøyelse så setter jeg i gang :)

Høydepunkter fra 2019

Livet generelt

Det beste med 2019 som hendte i livet mitt var at jeg fikk praksis hos Figenschou Forlag. Dette har introdusert meg for fine folk som virkelig tar skrivingen min på alvor og jeg har lært så mye og fått så mye ut av det som heldigvis skal være en del av livet mitt helt frem til slutten av mars væffal. Utover det liker jeg at jeg fikk en tekst på trykk i Pendelen, jeg liker at jeg også i år vant Nanowrimo og jeg liker at jeg klarte å lage tre brettspill, en liten alfabetbok på rim og at jeg har fylt mye av året med skriving, fargelegging og tegning. Av andre ting så er høydepunkter to uker på Stavern i sommer, en Gøteborg-tur i påsken og to herlige dager i København.

Bøker

Medregnet boka jeg leser nå og en annen bok som er veldig lettlest og som jeg tror kan leses raskt, vil jeg antakelig ende opp på 105 bøker lest i 2019, noe som man jo kan si seg godt fornøyd med. Av disse bøkene så er dette min definitive favoritt:


"Red, White & Royal Blue" av Casey McQuiston hadde et premiss som i utgangspunktet appellerte veldig til meg (prins + presidentsønn = <3), men utover å være veldig søt og romantisk, så var greia med denne boka at den var så enormt tilfredsstillende og det var en bok som viste en virkelighet jeg inderlig gjerne ville være i.

Det var flere bøker jeg ga terningkast 6 og de tre jeg også ønsker å trekke frem spesielt er "Dette er ikke oss" av Neda Alaei (årets beste norske bok og den boka som virkelig var noe av det mest såre, rørende og vakkert skrevne jeg leste i år), "This was our pact" av Ryan Andrews (Ghibli-aktig grafisk roman med et cover som minner om Stranger Things og en historie om vennskap som jeg ble veldig glad i) og "The seven husbands of Evelyn Hugo" av Taylor Jenkins Reid (den mest modne boka jeg leste i år og en eksepsjonelt fengende og velskrevet bok om en fiktiv Hollywood-stjerne, hennes syv ekteskap og den hun  egentlig elsket mest av alt).

To andre bøker jeg vil trekke frem til sist er "Benny går berserk" av Tom-Erik Fure (en tilfredsstillende, herlig fortalt julehistorie som var veldig karolinsk) og "One word kill" av Mark Lawrence (brilliant tenkt ut sci-fi som fascinerte meg skikkelig).

Utover det leste jeg mye annet fint også, men det er disse bøkene jeg har trukket frem som jeg virkelig vil at alle skal lese og som gjorde sterkest inntrykk :)
*
Film

Medregnet et mulig kinobesøk på nyttårsaften (der jeg antakelig ser Knives Out fordi jeg har funnet ut at den er like lang som Cats og om jeg skal bruke to timer på en film så er det sikkert bedre å velge en jeg tror er oppriktig bra enn en jeg er veldig nysgjerrig på som etter sigende er håpløs) vil jeg ende opp på 24 filmer i løpet av dette året, noe som tilsvarer ca. 2 filmer i måneden. Av disse filmene er min definitive favoritt i år Detective Pikachu:



Jeg innser at storyen kunne vært bedre, men dette er den filmen som tilfredsstilte meg mest og som var desidert mest karolinsk =D

Av andre høydepunkter ga jeg terningkast 6 til en eneste film i år og det var "Everybody's talking about Jamie" filmet live fra scenen og vist til min store glede på Gimle Kino, det var en helt herlig musikal, sår og god og fenomenal. Jeg ble ellers svært positivt overrasket over live-action "Aladdin" og jeg syns julefilmen "Klaus" på Netflix var helt nydelig og antakelig den finest animerte filmen jeg har sett i år.

Teater og musikalmusikk

Musikalcdmessig sett så er "Beetlejuice" den musikalen jeg nok har lyttet mest til, men jeg ble også veldig glad i "The Prom" i våres og nå på tampen av året, "The Mad Ones" <3

På teater så fikk jeg sett det meste jeg hadde ønske om å få sett i Oslo og omegn og jeg anser årets høydepunkt for å være Dogfight bare fordi det er en undervurdert musikal som jeg har vært glad i veldig lenge og oppsetningen av den som jeg så var helt magisk <3 Jeg ble ellers svært positivt overrasket av Sound of Music (i og med at jeg var ganske negativ til at den ble satt opp i utgangspunktet når man kunne gått for nye nyere og mindre safe) og jeg frydet meg veldig over Legally Blonde. Av teater og ikke musikal var Hand to God årets høydepunkt, den var sååå artig og genial :)

Nintendo

Året var mye preget av kontrollproblemer, men alt ble bedre da jeg endelig fikk tak i et nytt joycon-par i begynnelsen av november. Hva angår spill så er Breath of the Wild fortsatt spillet som føles som å komme hjem, det er en trygg havn og mitt definitive yndlingsspill til Switch. Med det sagt så har de siste dagene handlet en del om Pokémon Sword og Link's Awakening, begge spill jeg fikk tak i rundt juletider og som jeg koser meg mye med =D

I vår var Yoshi's Crafted World og Baba is you to høydepunkter. Og likevel; hvis det er et spill jeg elsket litt ekstra i år så er det dette:



"Untitled Goose Game" er det spillet jeg vil tvinge alle som har PC/Mac eller Nintendo Switch til å spille fordi det å være en plagsom gås som terroriserer nabolaget er det jeg har likt aller best i år. For Zelda er magisk, Yoshi er artig, Baba is you er god hjernetrim og Pokémon er alltid kos, men stemningen, illustrasjonsstilen og alt med "Untitled Goose Game" er det jeg nok vil huske best etter 2019 ;)
*
Og det var noen høydepunkter hva angår bøker, film, Nintendo og musikaler/teater :) Yay! Neste innlegg kommer torsdag kveld antakelig så da bables vi. Godt nyttår!

Kommentarer

  1. Red, White & Royal Blue har jag hört så mycket bra om! Är lite nyfiken på att läsa den :) Gott nytt år!

    SvarSlett
  2. Fortsatt litt skuffa over meg sjøl for at jeg aldri rakk å få med meg Hand to God, trur det ville vært noe jeg ville kost meg masse med. Ellers skal jeg seriøst vurdere å skaffe meg Untitled Goose Game, for det virker enormt tilfredsstillende. Du har som alltid lest imponerende mange bøker, og jeg er skikkelig glad på dine vegne for at du har fått praksis hos Figenschou forlag, det virker innmari givende!

    SvarSlett
  3. Takk for fine kommentarer. Godt nyttår, Vargnatt og håper du får lest Red, White & Royal Blue. Jeg har fått lest mye ja og praksis hos Figenschou setter jeg veldig pris på. Håper du skriver noe om hva du syns når du eventuelt anskaffer Untitled Goose Game, jeg likte det veldig godt væffal :) Og synd du ikke fikk sett Hand to God for det var veldig artig :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg