Untitled Goose Game og ymse annet :)

Heisann! Det er onsdag formiddag, livet er fint og etter de første 1100 ordene jeg har skrevet i dag har jeg nå 38 147 ord på Nanowrimo (noe som basically er 17 000 ord mer enn jeg ville hatt om jeg kun skrev 1700 ord hver dag i stedet for minst 2000 og vanligvis 3000 ord hver dag). Så Nanowrimo går i alle fall veldig fint =D Ellers er det en del av meg som er litt uenig i ideen om at det skal være så vinterlig ute, noe som mest handler om at jeg vil at november skal minne mer om høst enn vinter siden det er en høstmåned og vinteren dessuten ikke følger reglene siden alle tre vår-månedene ofte inneholder snøfall de og. I det minste så prøver jeg å glede meg på vegne av alle jeg vet elsker snøen, dessuten lever jeg ganske greit med den når jeg er inne og vinterstemning gjør at det føles veldig greit med både julebrus og julekalenderen min (jeg jukser og har en Flax-kalender som jeg åpner allerede nå i november, jeg skal ellers ha minst en Flax-kalender i desember og hvis alt går etter planen). Ellers funderer jeg på hva man kan gi som julegave som ikke koster så mye og jeg har ikke fått noen gode innspill så langt, men noen kan jo få Nanowrimo og jeg klarte å lage et brettspill på bare noen få timer i september så det kan jeg sikkert lage mer av. Dessuten vant jeg et gavekort til verdi av 1000 kr på Bryn Senter i går og det kommer også godt med ;)

Og ellers handler livet om å lese, spille Nintendo og å fryde meg over denne helt brilliante videolisten over gode skurkesanger som jeg fant forleden dag:



Og jeg har funnet ut at to gode strategier for Nanowrimo i år er 1) får ikke lov til å spille Nintendo før jeg har skrevet minst 1700 ord hver dag og 2) hvis jeg skriver så kan jeg lytte til musikalmusikk og vips får jeg skikkelig lyst til å skrive som en unnskyldning for å lytte i vei på Spotify ;)

Ellers er det ikke så mye spennende å bable om, men jeg kan jo poste dette:



Dette er traileren til et spill som lar deg være en plagsom gås med en egen knapp for kvekking. Og nå tenkte jeg å poste min anmeldelse av dette spillet og så kommer neste innlegg antakelig på søndag hvis ikke det skjer noe skikkelig viktig og eksepsjonelt innen den tid, noe jeg sterkt betviler. Vi bables og god fornøyelse :)


Untitled Goose Game

«It’s a lovely day in the village and you are a horrible goose.»
Dette er premisset bak det tv-spillet som kanskje ikke er det mest inspirerende eller spennende spillet jeg har spilt i år, men det er nok det mest tilfredsstillende. I alle fall har jeg elsket hele ideen om dette spillet fra første gang jeg hørte om det og da jeg andre november ENDELIG fikk tak i et nytt Joy con-par og omsider fikk spilt Nintendo Switch igjen uten å drives til galskap av frustrerende ting som ikke funket som de skulle, var dette det spillet jeg lastet raskest ned.
Og om man skal unne seg et tv-spill i år som ikke er så veldig dyrt, da er Untitled Goose Game (som er tilgjengelig på Pc og Mac, i tillegg til Switch) definitivt et godt alternativ.
Uansett. Som premisset tilsier så er settingen en liten engelsk småby der folk lever i harmoni helt til du kommer inn i bildet. Du er en gås og alt du lever for er å ødelegge. Hele spillet består av ymse oppgaver som krever litt hjernetrim for at man skal få det til og så krysses det av på lista underveis mens du får til ting som å «få gutt til å ta på feil briller» eller «lås bonden inne i hagen sin». Og det høres muligens litt teit ut og som en veldig sær ide, men det er faktisk veldig gøy.
Det er noe med hele ideen om å være en gås som appellerer til det barnlige i folk tror jeg, dessuten føles det veldig sant for gjess er nok litt som veps, duster bare for å være duster. Og i det virkelige livet har folk flest en viss høflighet i det minste, man lærer Kardemommeloven når man er fire og man vet at det er ting som sikkert kunne vært litt moro å gjøre, men som man ikke ville gjort likevel fordi det hadde vært feil. Og alt som er feil kan man gjøre i Untitled Goose Game, der er det å plage andre hvordan man vinner, noe man imidlertid gjør litt for fort.
For det er kanskje den ene tingen som er litt dumt med Untitled Goose Game, det tar bare noen dager å runde og mens jeg har en del ekstra oppdrag som jeg ikke er ferdig med, så er det ikke det største universet man har å jobbe med. Samtidig så er dette i seg selv også en fin ting for det bidrar til at spillet aldri stagnerer eller trekker strikken for langt. I stedet får man akkurat det man trenger, intet mer og intet mindre og det i omgivelser som i seg selv inspirerer.
Dette spillet er nemlig veldig pent, det er så fint animert og det føles litt som å være midt i en illustrert barnebok eller noe sånt. I tillegg er det fint med soundtracket for en del av tiden er det ikke lyd i det hele tatt, men så glir musikken ut og inn på fint og organisk vis og det skaper en utrolig behagelig atmosfære.
Så, ja. Hvis du har rundt 200 kr tilgjengelig og enten har en PC/Mac eller en Switch og vil oppleve en innmari tilfredsstillende spillopplevelse der du får den udelte fornøyelsen av å være en veldig plagsom gås, da er dette spillet absolutt verdt det.
Terningkast 5!

Kommentarer

Populære innlegg