Maleficent 2 og sånt :)

Heisann! Fin ting: jeg har bare skrevet 1100 ord på Nanowrimo i dag, men de ordene førte meg til 25 000! Det vil si at jeg er halvveis til 50 000 ord allerede på dag ni OG jeg skal dra på et skrivemøte etterpå fordi det arrangeres et på biblioteket på Majorstuen siden det er bykrig i dag (konkurranse mellom ulike regioner i Norge om å skrive mest) og da skal jeg skrive masse for å hjelpe Oslo og østlandet til å bli best ;)

Ellers fikk jeg inn litt mer bedre lønn enn vanlig i går fordi jeg har vært flink på jobb og det gjør at jeg føler meg litt mindre blakk før midten av måneden kommer med masse regninger og månedskort som må kjøpes og andre teite ting og det gjør at jeg er litt mindre pengestressa. Og en del av meg er fortsatt litt sur over at jeg ikke har billetter til Charlie og Sjokoladefabrikken på Det Norske Teatret, men den skal jo gå på nyåret også så om jeg ikke får sett den i år finnes det andre muligheter. Uansett har jeg jo faktisk fått sett fem forskjellige musikaler denne høsten OG jeg skal se en juleteaterforestilling i Sandvika i desember og det er jo ganske supert :)

For øvrig hadde de Little Mermaid Live for noen dager siden i USA og jeg trodde på forhånd at Shaggy som Sebastian ville være yndlingstingen min (fordi det føltes som veldig god casting), men høydepunktet ble i stedet Queen Latifah som Ursula:



Hun er sååå kul!

Andre ting som er kult er bøker, Nintendo (selv om jeg allerede har rundet hoveddelen av Untitled Goose Game) og musikalmusikken jeg lytter til mens jeg skriver ;)

Men jeg var altså på kino på torsdag og jeg tenkte nå å poste min anmeldelse av Maleficent 2. Her er først en trailer:




Og nå tenkte jeg å poste min anmeldelse og så kommer neste blogginnlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)


Maleficent 2

På torsdag ettermiddag var jeg på kino fordi det var lenge siden sist, dessuten hadde jeg veldig lyst på popcorn og jeg var dessuten ganske nysgjerrig på Maleficent 2. Den filmen har jeg nå sett og i hovedsak er jeg tilfreds.
Her skjer handlingen fem år etter første filmen da prinsesse Aurora skal gifte seg med prins Philip. Og så blir Aurora invitert til en middag hos Philips foreldre mot at hun tar med Maleficent og denne middagen kulminerer i at kongen forgiftes. Skylden for dette får Maleficent, men det er andre som står bak og dette er bare en brikke i et større spill som setter alle feer og magiske skapninger i fare. Og så er det andre mørke feer som Maleficent og det skjer mye rart og blir et veldig klassisk eventyr der det er veldig åpenbart hvem som er god og hvem som er ond.
Og på mange måter syns jeg historien var litt for klassisk for man har jo den vrien med at Maleficent egentlig ikke er ond, men bare misforstått, men det er fortsatt forutsigbart og temmelig forutsigelig om man har lest mye eventyr før. Samtidig så er det en del av meg som liker at det er klassisk også for på en måte føles det veldig tro mot sjangeren. Og jeg elsker jo eventyr så at noe er typisk eventyret burde strengt talt være en fordel til dels og.
De fine tingene med denne filmen er skuespillet som kanskje ikke er «vinne Oscar»-godt, men absolutt fint nok. Aurora er ingen veldig interessant karakter, men Elle Fanning får mye ut av henne og Angelina Jolie (som jeg alltid har syntes ser litt skummel ut) er fortsatt det perfekte valget om noen skal spille Maleficent, dessuten koser Michelle Pfeiffer seg åpenbart veldig med sin rolle igjen.
Jeg liker også fotografiet og effektene og hvor magisk og pen denne filmen er å se på, jeg syns musikken setter stemningen godt selv om den ikke er så veldig minneverdig i ettertid og jeg liker hvordan ting ordner seg til slutt.
Og likevel så ga jeg meg aldri helt hen. Jeg koste meg og var underholdt, men karakterene var ikke godt nok utviklet og scenene bunnet ikke dypt nok til at jeg lo eller ble rørt underveis. Og dette er jo ikke Maleficent 2 sin feil, men de siste årene har twisten med at karakteren som er kjent som skurken egentlig er den gode blitt brukt så mye at det faktisk er en større twist når en karakter som virker som en skurk faktisk ER en skurk. I tillegg er det en del av meg som tenker litt på at Tornerose er en av tegnefilmene til Disney som interesserer meg minst, men EN ting som virkelig funket der var Maleficent og der var hun ond bare for å være ond. Det var en frydefull ondskap hos Maleficent som gjorde hele karakteren fantastisk og det gjør at en del av meg tenker at det nesten er litt feil å omskrive historien til at hun egentlig var misforstått. Noen ganger bør en karakter bare få lov til å være ond og, hvis det gir mening.
Jeg vet ikke. Men jeg vet at i hovedsak var Maleficent 2 en fin filmopplevelse og tross litt kommentarer så er dette absolutt verdt å se.
Terningkast 4!

Kommentarer

Populære innlegg