Oppsummeringsinnlegg for juli :)

Heisann! Det er 31. juli og jeg har funnet ut at å ha fri samtidig som man ikke har planer og ingen venner å være sammen med akkurat nå er veldig kjedelig og at det sånn sett blir bedre neste uke med jobb og praksis og hverdag igjen (jeg mener, jeg vil jo savne rolige morgener med tv-serier og fargelegging da, men likevel, jeg har så mye tid jeg ikke klarer å fylle med noe fornuftig denne uka og derfor blir jeg gal). Ellers er livet fint fordi det er spådd ganske behagelig vær i Oslo resten av uka (lettskyet og varmt nok til t-skjorte og skjørt, men ikke så varmt som forrige helg da mamma og mammas katt ikke orket noe som helst og Twitter ga meg dårlig samvittighet for å takle varmen ganske greit fordi jeg takler nesten alt vær fint så lenge jeg har bøker og fargelegging å kose meg med), det er fint fordi jeg har masse å lese på fremover og det er fint fordi jeg kan veksle mellom Supergirl sesong 3 og siste sesong av Orange is the new Black etter humøret.

For øvrig har jeg nå fått dilla på Screen Rant sine Pitch Meeting-videoer på Youtube der de ser for seg møtene bak en del filmer. Disse videoene er underholdende nok til at jeg har sett alt for mange i løpet av få dager, deriblant nå denne om den første animerte Pokémon-filmen:



Fun fact: det mest uenige jeg noen gang har vært i en film-anmeldelse var da denne filmen kom ut og alle avisene ga den terningkast 2 mens jeg syns den var awesome fordi jeg var veldig into Pokémon (og strengt talt er jeg fortsatt veldig fan). Og jeg innser jo nå at hverken denne filmen eller de fleste andre filmene jeg likte veldig godt på 90-tallet egentlig ikke er spesielt gode filmer, men de fleste ting jeg har et nostalgisk forhold til klarer jeg liksom ikke å mislike uansett (og her har vi hele grunnen til at live-action-versjonene til Disney finnes og fortsatt selger masse billetter uansett hvor mye skepsis det er ute og går, nostalgi selger til de grader).

Og ellers så ble jeg veldig fornøyd med denne tegningen jeg tegnet i forigårs av meg selv i en verden av musikaler (selv om jeg i ettertid irriterer meg over at jeg glemte å ha en referanse til Annie og Les Miserables, samtidig som de musikalreferansene jeg hadde med likevel føles ganske fine):

Nå tenkte jeg å oppsummere juli; en måned der jeg har sett 2 filmer og lest 9 bøker (og alle bøkene var veldig gode så hurra for det). Da setter jeg i gang og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Oppsummeringsinnlegg for juli 2019

Bøker

- Bloom av Kevin Panetta og Savanna Gavancheau

Søt, fint illustrert og sommerlig grafisk roman om baking og kjærlighet. Terningkast 5!

- Pilu of the woods av Mai K. Nguyen

Veldig søt og sår liten grafisk roman. Terningkast 5!

- Darius the great is not okay av Abid Khorram

Varm og sympatisk bok med veldig fin tittel. Jeg fant den litt overforklarende og syns ikke at den var like engasjerende hele veien, men så var de fine øyeblikkene så fine at det likevel ble en veldig fin leseropplevelse. Terningkast 5!

- One word kill av Mark Lawrence

Brilliant tenkt ut begynnelse på en ny sci-fi-triologi (der alle bøkene kommer ut i år, noe som fortsatt fascinerer og imponerer meg). Jeg kan ikke forklare denne boka på en måte som får den til å virke verdt å lese, men vit at den virkelig er det. Terningkast 5!

- Dette er ikke oss av Neda Alaei

Sår, velskrevet og virkelig nydelig ungdomsbok som jeg ble veldig glad i. Terningkast 6!

- Six of crows av Leigh Bardugo

Fengende, engasjerende og super bok som har en oppfølger jeg egentlig virkelig trenger å lese, men som jeg ikke får lov til å kjøpe før litt ut i september tidligst fordi jeg har brukt for mye penger på bøker de siste månedene. Terningkast 5!

- The beginning of the world at the end of the night av Jen Campbell

Magisk, sær og finurlig novellesamling der jeg likte noen noveller mer enn andre, men de jeg likte best var så fine at jeg skal være snill. Terningkast 5!

- On the come up av Angie Thomas

Velskrevet, engasjerende og essensiell ungdomsbok. Terningkast 5!

- Aldri, aldri, aldri av Linn Strømsborg

Den av Linn Strømsborgs bøker som jeg har likt aller best, mye fordi språket er så fint og alt føles så nært og skjørt og sant. Terningkast 5!
*
FILMER

- Lion King 2019

Flott og unødvendig live-action-versjon som dog var bedre enn forventet. Terningkast 4!

- Yesterday

Fornøyelig romantisk komedie med et brilliant premiss. Minner litt om Groundhog Day på den måten at man føler et fantastisk konsept brukes til å fortelle en litt for liten historie når det egentlig fortjener en historie som er større og mer episk om det gir mening. Terningkast 4!

Kommentarer

  1. Jag klarade också värmen ganska bra eftersom jag kan sitta och läsa :D Men det var jobbigt för hunden och det är jobbigt att se hur trött han var hela tiden av den. Men nu är det bättre här också för honom :)

    SvarSlett
  2. Jeg husker også at jeg blei veldig overraska over de dårlige anmeldelsene Pokémon-filmen fikk da den kom ut. Jeg var riktignok langt mindre kresen på den tida enn hva jeg er nå, men jeg husker likevel at jeg syntes Pokémon-filmen var overraskende god – og langt bedre enn hva kritikerne skulle ha det til. Nå fikk jeg litt lyst til å se den igjen, har ikke sett den siden den gangen jeg så den på kino i 2000 eller 2001 eller når det var.

    Jeg har også lyst til å lese nyeste av Linn Strømsborg :)

    SvarSlett
  3. Fint at været nå er bedre for hunden din, Vargnatt. Og enig angående Pokémon-filmen, Nattfall, for øvrig er nyeste boka til Linn Strømsborg veldig verdt å lese :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg