Oppsummeringsinnlegg for april og Tony Awards-nominasjonstanker :)

Kom mai du skjønne milde og alt det der <3 Heisann, det er første mai og en fin ting som har hendt siden sist er det at jeg har vært ekstra effektiv der jeg har praksis, dessuten har jeg blitt utfordret til å prøve å skrive en krimbok for barn (og jeg kan til og med jobbe med det mens i arbeidstida OG få det lest av sjefen på forlaget der jeg har praksis, som har gitt ut krimbøker for barn på forlaget før og følgelig kan gi veldig konstruktive tilbakemeldinger, så det er jo skikkelig kult). Og livet er jo ikke perfekt, jeg sterkt misliker for eksempel husleien som fra og med i dag er på nesten 9000 kr og over 2000 kr mer enn den pleide å være (gjengs leie er en usedvanlig idiotisk ide som burde bannlyses), men av ymse grunner fikk jeg inn litt ekstra penger i april, noe som gjør at ting ser lysere ut økonomisk enn det gjorde for noen måneder siden. Greia er at ting ordner seg for tiden, generelt sett så føles det som det meste løser seg for tiden og det er ganske fint. Og det er mai og to uker til årets beste uke av alle uker (fordi ESC, og hva angår ESC kommer første kommenterende innlegg førstkommende lørdag så hurra for det) og under to uker til jeg kan se Detective Pikachu (dvs. filmen som forbausende nok plutselig er den filmen i år jeg kanskje gleder meg mest til) og ja, livet er fint :) I tillegg har jeg besluttet å abonnere på Viaplay fremover i tillegg til Netflix kun fordi de har Buffy og Angel som det er så himla fint å ha et gjensyn med ;)

Her er en fin sang fra Hadestown:


Det er mange fine sanger fra musikalen Hadestown, men jeg liker "Why we build the wall" fordi Patrick Page sin stemme er så hypnotiserende dyp at det er skikkelig fascinerende, dessuten liker jeg hvordan denne sangen bygges etter hvert.

Og denne sangen er relevant fordi Tony Awards-nominasjonene ble annonsert i går og Hadestown fikk hele 14(!) nominasjoner. Og nå, før jeg oppsummerer april, tenkte jeg å bable litt kort om tanker om de nominerte. Den største overraskelsen for min del var at det bare var én nominasjon til Be More Chill. Ikke for det altså, mens jeg liker noen av sangene fra musikalen Be More Chill så er det ingen favoritt for min del, men jeg trodde historien rundt Be More Chill ville bidra til flere nominasjoner (kort oppsummert så ble den satt opp Off-Broadway for noen år siden uten å være noen stor suksess, men så ble det gitt ut cd og SÅ MANGE ungdommer fikk i ettertid dilla på den cd-en og bablet om den på Tumblr og slikt at musikalen igjen ble satt opp Off-Broadway i fjor før den ble overført til Broadway etterpå, noe som er en unik historie rundt en musikal), men nei. Og samtidig så er det ikke så rart for det finnes mange musikaler som appellerer mest til ungdom, men Be More Chill er liksom litt ekstra ungdommelig mens de som stemmer og er juryen til Tony Awards ofte er langt eldre.

Noen tanker sånn ellers. Jeg liker at de fem nominerte til beste musikal er Hadestown, The Prom, Ain't too proud, Beetlejuice og Tootsie (selv om jeg har hørt veldig lite musikk fra de tre sistnevnte). Det er en fin variasjon med en jukebox-musikal (Ain't too proud handler om bandet The Temptations), en musikal som er sær og arty, men likevel kritikerrost og suksessrik (Hadestown), en søt underdog-musikal (The Prom), en humoristisk og creepysjarmerende musikal som minner meg på at jeg trenger å se filmen (Beetlejuice) og en musikal som visstnok også skal være ganske varm og morsom, men som jeg for øyeblikket vet bortimot ikke noe om (Tootsie). Jeg syns det høres gøy ut å være Jeremy Pope, som er nominert til beste skuespiller i et skuespill (Choir Boy) og beste birolle i en musikal (Ain't to proud) og er bare sjette person ever som noen gang har blitt nominert ti to skuespillerkategorier samme år. Jeg liker at Ali Stroker (første person i en rullestol som har vært med i en musikal på Broadway) er nominert og at Alex Brightman og Santino Fontana er blant de som kan kjempe om prisen for beste mannlige hovedrolle i en musikal. Jeg liker at To kill a mockingbird-teaterstykket faktisk er nominert i kategorien Beste Score (som ofte er først og fremst forbeholdt musikaler) og at Choir Boy som også er vanlig teater er blant de nominerte i kategorien Beste Koreografi (det gir meg dessuten veldig lyst til å se begge teaterstykkene siden jeg liker når vanlig teater inneholder koreografiske eller musikalske elementer som man ofte forbinder mer med musikaler). Jeg liker at Marin Mazzie (som var nominert til Tony Awards flere ganger uten å vinne og som døde kun 57 år gammel av kreft i fjor høst) skal få en posthum pris under utdelingen. Og ja, det er mye interessant og mange musikaler jeg trenger å lese meg opp på og researche mer sånn at jeg også i år kan lage en "Hvem av de nominerte i kategorien Beste Musikal Tony Awards 2019)-personlighetstest i juni fordi det blir gøy =D Yay!

Her er et vårbilde jeg har postet før for at det ikke skal bli for mye tekst før jeg oppsummerer april:


Og jeg valgte meg en april med ni bøker og en film, noe jeg er godt fornøyd med. Dessuten var det en april der jeg fikk tak i masse nye bøker så nå har jeg mer enn nok å lese på for lang tid fremover, sånn i tillegg til biblioteksbøker. Hurra for det. Her kommer oppsummeringen og så kommer neste innlegg på lørdag :)

Oppsummeringsinnlegg for april 2019

Bøker

- Vi var enige om noe av Unnveig Aas

Fin og tidvis veldig presis og innsiktsfull diktsamling av en person som er flink til det meste. Terningkast 4!

- Dragons in a bag av Zetta Elliot

Interessant og fint illustrert bok som bør berømmes for hvordan den med den største selvfølgelighet lar alle karakterer være afro-amerikanske. Imidlertid likte jeg ikke hvordan historien ble fortalt og dramaturgisk sett tror jeg ikke den vil appellere så mye til målgruppen (9-12-åringer) heller. Terningkast 3!

- Blame this on the boogie av Rina Ayuyang

Fargerik og sjarmerende grafisk roman om å vokse opp med en lidenskap overfor dans og musikk. Terningkast 4!

- A very large expanse of sea av Tahereh Mafi

Velskrevet og litt sår ungdomsbok om fordommer og kjærlighet i etterdønningene av 9.11. Terningkast 5!

- Happy Girl Lucky av Holly Smale

Fornøyelig skrevet og fengende nok, men samtidig har den en hovedperson som er så naiv og irriterende over 75% av tida at det krever en viss tålmodighet å holde ut til de siste 70 sidene da hun tar seg sammen og blir kul å følge. Terningkast 4!

- Wundersmith: The Calling of Morrigan Crow av Jessica Townsend

Spennende, fantasirik og sprudlende fortalt bok to i en serie som ja, minner litt vel mye om Harry Potter til tider, men også står støtt på egne ben. Terningkast 5!

- On a Sunbeam av Tillie Walden

Drømmeaktig og fin grafisk roman i Sci-Fi-sjangeren som også kan berømmes, i denne omgang fordi den lar basically alle karakterer være et sted på LGBTQ-skalaen og viser hvor naturlig dette kan gjøres. Terningkast 5!

- No country for old gnomes av Kevin Hearne og Delilah S. Dawson

Underholdende og sær, men ikke like morsom som Kill the Farmboy som jeg leste i fjor. Helhetsmessig tror jeg likevel at dette er en bedre bok, noe som jo viser en god utvikling. Terningkast 5!

- Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge av Liv Marit Weberg

Lettlest og fornøyelig om jentedrama. Dog litt for retningsløs og jeg føler at slutten ikke føles som en slutt en gang for det bare slutter sånn plutselig. Fortsatt verdt å lese og hovedpersonen hadde masse personlighet. Terningkast 4!

FILMER

- Ballerina 

Klassisk og forutsigbar animasjonsfilm om dansedrømmer som appellerte veldig til den delen av meg som liker den typen historier. Terningkast 4!

Kommentarer

  1. Så kult at sjefen din vil lese manuset ditt! Hvilket forlag er det du har praksis hos?

    Jeg bør sikkert også få lest den nye boka til Unnveig etter hvert, men jeg har lest så fryktelig lite i det siste at jeg ikke helt veit når jeg skal få det til. Om du har mer å si om den enn denne ene setninga, leser jeg gjerne en full anmeldelse :)

    SvarSlett
  2. Tøft at sjefen leser manuset ditt. Veldig trivelig å høre fra deg i dag i jobbsammenheng. :) Ellers er Hadestown råkult. Jeg elsker den musikken. :) ha en bra kveld.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer og ja, jeg må bare få skrevet mer på manuset (fordi å skrive er vanskelig), men det er kult at sjefen nok vil lese det. Og forlaget er Figenschou. Og Hadestown er kult, jeg bare gleder meg til musikalcden fra Broadway-versjonen kommer fordi jeg tror jeg vil bli enda mer orntli fan av musikalen da siden de cd-ene som ligger ute på Spotify nå føles mer fragmenterte.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg