Der jeg tar for meg sangene fra semifinale 2 av ESC 2019 :)

Fin ting: har endelig fått tak i et gavekort på Stovner Senter til verdi av 500 kr som jeg vant i påsken (etter det bestemte flaksen min seg for å dra på ferie). På den negative siden så er 500 kr egentlig ikke så mye penger siden verden er dyr så jeg anser det som sannsynlig at jeg, etter å ha handlet inn matvarer for uka og en fempakning sokker på mandag, vil ha max 100 kr igjen på gavekortet, men det blir fortsatt kjekt å kunne benytte det til mandagshandel så yay :) Ellers gleder jeg meg til å se Detective Pikachu i morgen og jeg har konkludert at selv hvis filmen mot all formodning er håpløs så fortjener markedsføringen av filmen terningkast 6 for den har vært utrolig god og smart. Og jeg gleder meg til neste uke som blir skikkelig super (selv om enkelte jeg følger på Twitter og enkelte nyhetsartikler gir meg litt dårlig samvittighet over at jeg kommer til å se på og kose meg med ESC uansett, til tross for ymse oppfordringer om boikott i og med at Israel ikke er et land som er spesielt lett å like for tiden) og ja, livet er ikke perfekt, men det er fint nok.

Nå skal jeg følge opp forrige ukes ESC-innlegg og så kommer neste innlegg igjen på søndag. God fornøyelse :)


Kommentarer angående sangene som skal være i den andre semifinalen i kvasi-alfabetisk rekkefølge (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Albania - Ktheju tokës 

Det er mye som skjer i den, for meg, temmelig forvirrende musikkvideoen til Albanias sang, en sang som for øvrig er et godt eksempel på en sang som ikke gir meg så mye. Ikke for det altså, jeg liker at det føles som en sang som vil noe og som ønsker å ha et budskap, dessuten syns jeg det er fint når folk synger på sitt eget språk fremfor at alt skal være på engelsk, selv om jeg dermed ikke forstår noe særlig og jeg liker også hvor inderlig dramatisk stemning det er her. Problemet for min del, rent utover hvor forvirrende jeg finner dette, handler litt om melodien og mer spesifikt at jeg ikke klarer å definere noen klar melodi, noe som er et aspekt som kan straffe seg når det kommer til stemmegivningen siden det er lettere å huske en sang som har i alle fall noe som fester seg. Så ja, dette er nok et av bidragene i år som gir meg minst. Terningkast 2!

Armenia - Walking out 

Noe med estetikken i denne musikkvideoen får meg av en eller annen grunn til å tenke på 50 Shades of Gray og jeg vet ikke om det er en god eller dum ting. Det som ER en god ting dog er hvor mye jeg umiddelbart liker stemmen til Srbuk (og nå har jeg lært at det går an å hete Srbuk, noe jeg ikke visste fra før). Hun har en sånn stemme som gir meg følelsen av at hun ville kledd å synge det meste. Ellers liker jeg denne sangen for den er ikke sånn skikkelig minneverdig, men det fenger, melodien fester seg fort og med et godt sceneshow tror jeg dette lett kan gå videre til hovedfinalen selv om jeg blir innmari forbauset om det vinner. Terningkast 4!

Østerrike - Limits 

Jeg har litt lyst til å like denne sangen basert på overfladiske aspekter som at Pænda har skikkelig kult hår og at stemmen hennes noen ganger blir så skjør og lys at det får meg til å tenke på feer og slikt, dessuten er det litt fint med noe som er litt fredfullt. Imidlertid blir dette litt for fredfullt, dessuten er melodien alt for kjedelig for Eurovision egentlig og det kan jo selvsagt hende dette bidraget er litt som med Irland i fjor som i utgangspunktet hadde en ganske kjedelig låt, men så var sceneshowet sååå sympatisk og fint at det ble en av mine favoritter i hovedfinalen likevel, men jeg tviler. Terningkast 3!

Azerbadsjan - Truth 

Hvis i alle fall en liten del av estetikken til Azerbadsjans musikkvideo er å se i sceneshowet så blir dette i alle fall ikke kjedelig og det i seg selv er jo positivt. For min del så finner jeg dette fortsatt ikke særlig interessant, for meg blir dette litt for poppa, dessuten er ikke Chingiz stemme helt min greie. Dette er likevel radiovennlig og fengende og jeg er litt fascinert av looken til den ene damen i videoen som har isblondt hår og ser litt overjordisk ut, uten at det egentlig har så mye å si for sangens del. Terningkast 3!

Kroatia - The Dream 

Umiddelbart er det en del av meg som nesten blir litt sur over at Roko starter sangen med å synge "I have a dream, a dream as beautiful as it is extreme" fordi det er et veldig godt rim, men også et nesten irriterende banalt et. Og det er en del av meg som finner det veldig frustrerende hvor teit teksten er her, samtidig som den fremføres på en gjennomført insisterende og nesten pompøs måte, som jeg igjen likevel elsker litt. Ja, jeg er paradoksal og jeg vet jeg ikke startet så positivt her, men den delen av meg som elsker musikaler liker også denne sangen veldig godt fordi melodien her er VELDIG musikal etter min mening, dessuten synger Roko skikkelig bra. Så ja, av alle årets bidrag så er denne kanskje den som er mest guilty pleasure fordi selv jeg hører hvor uendelig idiotisk og melodramatisk dette er, men så elsker jeg det litt likevel. Terningkast 5!

Danmark - Love is forever

Dette er veldig sympatisk og lett å like. Leonoras stemme er ikke så veldig spesiell eller interessant sånn egentlig, men den er behagelig å lytte til og jeg liker atmosfæren her og hvor trivelig dette er. Dessuten har Leonora en kul look, jeg liker skyene i bakgrunnen og jeg liker at sangen, i tillegg til engelsk, også har øyeblikk der det synges på blant annet fransk, noe som passer stemningen og melodien ganske godt. Om man skal kommentere på noe så er jo dette litt for lett for å ha vinnersjanser vil jeg tro, dessuten kan dette kalles mye, men spennende eller skikkelig interessant er det strengt talt ikke. Jeg liker dette likevel Terningkast 4!

Irland - 22

Denne sangen er heller ikke sånn veldig imponerende hva angår tekst (teksten her minner meg om sangtekstene jeg skrev som tenåring da jeg hadde mer tro på sangtekst-skillsene mine enn jeg burde fordi de etter min mening var vel så gode som sangtekstene til M2M), men jeg liker melodien her og i det hele tatt syns jeg dette er ganske fint. Melodien er fengende og radiovennlig, Sarah som synger har en god stemme som kler låta godt og dette er sånn helt ålreit pop som ikke er spesielt minneverdig, men som appellerer nettopp fordi det er enkelt og greit og rett og slett ganske ålreit. Terningkast 4!

Latvia - That night

På en måte er det noe med denne sangen som føles modent; litt som om målgruppen er folk som er minst 30 år gamle og gjerne en del eldre også. Og jeg liker akkurat det, liker hvordan dette føles sært, smooth, litt jazzy og litt karusellaktig i hvordan melodien snurrer seg frem og tilbake på en måte som gjør at det at dette bandet faktisk heter Carousel føles ekstremt riktig. Det er fint sunget, det er fint spilt, det er i det hele tatt mye ved dette jeg liker og det er riktignok en del av meg som venter litt på at det skal ta av fordi det blir litt kjedelig i lengden, men ja, jeg føler at denne sangen smaker litt som sånn sofistikert sjokolade á After Eight eller kokesjokolade. Terningkast 4!

Litauen - Run with the lions 

Jurij er kjekk og har en stemme som tidvis er temmelig imponerende. Utover det så har Litauen i år en sang som fenger og har en god groove, mye takket være en høyst funksjonell melodi. For min del syns jeg likevel at det er mange sanger i år som er mye mer interessante enn denne og siden Litauen ikke har en kul musikkvideo, men bare en video som godt mulig røper en del angående hvordan sceneshowet skal bli og man dermed ser at heller ikke det er så mye mer spennende enn en kjekk fyr som står rett opp og ned mens han synger en sang som glir lett inn i mengden så taper de litt på det og. Terningkast 3!

Malta - Chameleon 

Siden Malta har hatt sanger jeg liker utrolig godt flere ganger så har jeg alltid litt ekstra lyst til å like dem. Og et godt utgangspunkt er jo at jeg liker estetikken i musikkvideoen til Malta; en musikkvideo man merker at det er lagt litt innsats i. Ellers så liker jeg denne sangen for det er ingen favoritt, blant annet fordi det aldri tar av nok, men den har en selsom sjarm og en god rytme og melodi. Dessuten liker jeg attituden til Michela og hun synger godt nok, selv om stemmen hennes ikke er den typen stemme jeg liker best. Så ja, jeg håper denne sangen har et godt sceneshow i tillegg og at det går til hovedfinalen der jeg håper på en topp 10-plassering. Terningkast 4!

Moldova - Stay 

Å som jeg håper Moldova har et godt sceneshow for denne sangen gjør mye riktig. Den tar det som egentlig er en litt ordinær melodi, men så løfter den seg utover og blir derfor et klassisk ESC-bidrag av den typen jeg liker veldig godt. Dette er dramatisk, det er godt fremført og det er som om hele denne sangen bare roper etter vindmaskiner på full guffe og en skikkelig elegant kjole som bonus. På den negative siden så kommer jeg aldri i verden til å lytte noe særlig til denne sangen utenom torsdag og lørdag (om den går videre til hovedfinalen) og den mangler det lille ekstra, dessuten er det egentlig ikke så veldig interessant, den bare gjør veldig mye veldig riktig. Terningkast 4!

Nord-Makedonia - Proud 

Har Makedonia egentlig alltid kalt seg Nord-Makedonia inne på nettsiden til ESC-sider eller er det nytt for i år? Ikke at det spiller noen rolle, jeg bare lurer. Nå til poenget og det er at jeg liker hvor feministisk denne musikkvideoen er, dessuten er budskapet om å være stolt fint og melodien er fin i tillegg. Tamara synger dessuten veldig bra. Og likevel; det er noe med ting som har et veldig klart budskap som gjør at det funker mot sin hensikt for det blir for opplagt liksom, det overbeviser rett og slett ikke på samme måte som når et budskap er mer pakket inn. Og utover feminisme og et klart budskap så skorter denne sangen på mye av det som trengs for at en sang virkelig skal bli interessant og spennende. Terningkast 4!

Norge - Spirit in the sky

For det første: GATELYKT I VINTEROMGIVELSER SÅNN AT DET MINNER OM NARNIA = 1000 poeng! Ellers vil jeg at den kvinnelige vokalisten i KEiiNO skal være med på en snarlig sesong av Stjernekamp fordi jeg liker stemmen hennes veldig godt. Nå til sangen. En del av meg syns denne sangen nesten er litt irriterende smart fordi den vet så veldig godt hva man vil se av et norsk bidrag. Det er joik og eventyrlige elementer og mens det ikke likner sånn supermye på noe som helst vi har sendt før så passer det veldig godt med tanken om det ideelle norske ESC-bidrag. Noe som for så vidt ikke er en negativ ting for jeg liker dette ganske godt og jeg tror det har gode muligheter til å gjøre det bra. Dette ER skikkelig fengende, jeg liker melodien og den fester seg godt og jeg syns riktignok joik er finere når det fremføres av Ella fra Stjernekamp enn her, men det er likevel stilig her og. Terningkast 5!

Romania - On a sunday

Det som irriterer meg mest her er at intensiteten og begynnelsen er ganske creepy og gir visse forventninger, men så starter sangen og er mye mer klassisk poppa og så føles det litt som en letdown. Det er likevel en fin melodi som kanskje ikke er så veldig spesiell, men den er radiovennlig og fengende og godt fremført i tillegg. Et pluss er dessuten det at Ester har en ganske kul stemme og at stemningen i videoen er ganske gjennomført og gir litt følelsen av at dette fremføres inne i et spøkelseshus. Terningkast 4!

Russland - Scream

Ok, jeg er en sucker for den eventyraktige atmosfæren i denne musikkvideoen og det gjør meg automatisk positivt innstilt. Og jeg liker dramatikken her, dessuten er dette en fin melodi selv om den ikke egentlig er så veldig original. Sergey synger dessuten fint og er en ganske kjekk mann og ja, hvis dette har et godt sceneshow så er det mye karolinsk ved denne sangen. Terningkast 5!

Sverige - Too late for love

Det er en del av meg som vil at Sverige en gang skal sende en kvinnelig vokalist eller et band til ESC (tror faktisk ikke de har gjort det siden Loreen i 2012), siden jeg syns de sender ganske like bidrag hvert år (samtidig som det er en oppskrift som tydeligvis funker godt siden de basically alltid havner blant topp 10 og veldig ofte topp 5). Med det sagt så skiller årets svenske bidrag seg litt ut med å ha klare gospel-elementer som man ikke ser så ofte og som gjør at en sang hvis melodi ikke er så spesiell, likevel blir ganske kul. For jeg liker gospel-elementene og dette er rett og slett ganske fengende og ikke en gang irriterende fengende (som ofte er tilfelle med svenske bidrag), men genuint kult. John synger dessuten bra, det groover og har en viss sjarm og det er fortsatt ikke en av mine største favoritter, men jo da, det er mye med dette som funker fett. Terningkast 4!

Sveits - She got me

Sveits har i år fengende musikk med spanske elementer og det funker veldig godt. Luca synger bra, musikkvideoen har en gjennomført estetikk, teksten er litt teit, men det føles som det er litt av poenget også og dermed blir det kult og ja, dette funker. Det blir likevel litt for repetitivt i lengden og det føles ikke unikt nok, men ja, jeg liker dette. Terningkast 4!

Nederland - Arcade

Denne musikkvideoen er basically naken mann under vann, noe som ikke er det verste i verden å se på. For meg blir dette fort uinteressant likevel for det er en melodi her og den fester seg fort, men den finner aldri på noe som virkelig holder på engasjementet. I tillegg kan jo Duncan synge, men stemmen hans er ikke fin nok til at den løfter noe som blir for lite spennende i lengden. Men det er likevel ting å like her og hvis sceneshowet er godt så kan denne sangen overraske positivt. Terningkast 3!
*









Kommentarer

Populære innlegg