Oppsummeringsinnlegg for januar :)

Det er februar nå, den siste offisielle vintermåneden. Og mens vinteren er fredfull og pen og snø er mye bedre om vinteren enn ikke snø, syns jeg det har er litt i overkant mye snø i Oslo nå. Personlig gleder jeg meg til våren. Andre ting jeg gleder meg til er å se Wreck-it Ralph 2 på kino i morgen (selv om det fortsatt er bittert at jeg måtte betale ekstra mye bare fordi jeg ville se den på engelsk og på ettermiddagen fordi den eneste tilgjengelige forestillingen da var i Supreme-salen til Ringen), jeg gleder meg til teaterplaner 9. februar og jeg gleder meg over at livet inneholder bøker og Nintendo og musikalmusikk.

Hva angår sistnevnte har jeg i det siste lytta en del til Hadestown og der syns jeg særlig sangen "Why we build the wall" er veldig fascinerende fordi hele sangen er som en mur i seg selv, den bygger på refrengene hele veien og vokser seg større og det føles unikt og originalt:




En annen musikal jeg veldig gjerne skulle ha sett er Company som i fjor ble satt opp i Storbritannia og der de byttet ut hovedrollen Bobby med Bobbie og lot den være en kvinne i stedet og i tillegg byttet kjønn på noen andre av karakterene. Og Rosalie Craig synger jo veldig fint i rollen som Bobbie, men utover det liker jeg denne ideen om å forandre musikaler. For i Norge har vi noen ganger forandret teksten for å tilpasse musikaler til norske forhold og det liker jeg ikke så godt, men jeg er veldig åpen for å se på hvordan musikalers materiale transformeres av at roller skifter kjønn og det hadde vært gøy om noen teatre gjorde det her til lands med ymse kjente musikaler, ikke minst fordi karakterers kjønn eller utseende sjelden har en enorm relevans for historien.




For øvrig oppdaget jeg nå til min fornøyelse at musikalcden med denne nytolkningen av Company er tilgjengelig på Spotify så da har jeg noe fint å lytte til :)
*
Ellers er det altså herved februar og jeg tenkte derfor å oppsummere januar, en måned som bokmessig sett startet veldig bra, men så var det en bok som ikke fenget som jeg endte opp med å legge fra meg (jeg prøvde å lese "The apocalypse of Elena Mendoza", men da jeg etter fem dager kun hadde lest førti sider så ga jeg den opp og bestemte meg for at jeg skal prøve den igjen til sommeren) og litt på grunn av det ble det "bare" åtte bøker. Og så har jeg sett en film og bøkene og filmen skal jeg skrive om nå.

Oppsummeringsinnlegg for januar 2019

Bøker

- Unicorn vs. Goblins av Dana Simpson

Tredje bok i Phoebe and her Unicorn-serien som er grafiske romaner som har sjarmen til Tommy og Tigern kombinert med en passelig dose enhjørninger. Dette er fin lesning fordi det er slike bøker som føles som de er skrevet med meg i tankene siden humoren og referansene treffer så godt. Terningkast 5!

- Sheets av Brenna Thummler

Interessant og original grafisk roman om spøkelser og klesvask. Jeg falt dog ikke helt for tegnestilen når det gjaldt menneskene, men spøkelsene var skikkelig søte. Terningkast 4!

- Hope never dies av Andrew Schaffer

Underholdende og fornøyelig bromance/krim om Barrack Obama og Joe Biden som løser et mysterium sammen. Terningkast 5!

- Dry av Neal og Jarrod Shusterman

Engasjerende og spennende bok med et dystopisk premiss som er urovekkende realistisk. Terningkast 5!

- The train to impossible places av P.G. Bell

Geeky, fantasifull og sjarmerende barnebok som var flott illustrert. Terningkast 5!

- Dear Evan Hansen av Val Emmich

Fin novellisering av en enda finere musikal. Terningkast 5!

- Lyder jeg ikke kan høre av Eirin Gundersen

Svært fin og nær diktsamling. Sanselig og sår. Terningkast 5!

- Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake av Naja Marie Aidt

Fragmentert, innsiktsfullt og skikkelig deprimerende om døden. En bok det er ubehagelig å lese fordi den er så direkte, men det er også mye av appellen. Terningkast 5!

*
Filmer

- Dragetreneren 3

Noe av det flotteste jeg har sett rent animasjonsmessig sett, dessuten en svært fin avslutning på en trilogi som virkelig er verdt å se. Selve historien og skurken overbeviste dog ikke like mye, men det gjør ikke så mye. Terningkast 5!
*

Og med det har jeg oppsummert januar og er klar for februar. Yay!

Kommentarer

Populære innlegg