Der jeg kommenterer de nominerte til beste sang Oscar 2019 :)

Heisann! Siden sist har jeg spilt en del Nintendo, drevet med ymse kreative ting (brukte opp resten av gavekortet mitt på Stovner Senter på nye tusjer i går), sett for mye Dance Academy og ellers egentlig ikke gjort så mye spennende. Dessuten har jeg kjøpt billett til teater lørdag 9. februar og jeg gleder meg ellers til å se Wreck-it Ralph 2 på kino nå på lørdag (selv om NFKino er håpløse og jeg antakelig må se den i Supreme-salen til Ringen om jeg insisterer på å se den på engelsk og på ettermiddagen).

Teit ting for øvrig. I USA har de av og til musikaler live og nå på søndag var det Rent Live. Og jeg har jo ikke fått sett det ordentlig, men jeg har sett klipp selvsagt og de klippene var fine og nostalgiske og greit nok gjennomført for så vidt. Problemet var bare at de ikke var live. Nitti prosent av showet endte visst opp med å være fra kostymeprøven lørdag fordi de ikke hadde noen understudies til hovedrollene og han som spilte Roger brakk beinet lørdag. Og når man har planlagt en Live-versjon av en musikal i månedsvis og ikke har noen reserveplan om noe skjer med noen av skuespillerne så er det veldig dårlig. Dessuten viste de Rent Live som konsert for publikummet som var der på søndag og det lille jeg har sett fra den konserten var bra nok til at de kunne sendt det i stedet for å bruke film fra kostymeprøvene, dessuten så kunne de hatt Roger i rullestol og det kunne funket like godt, men i stedet visste de altså Rent "Live" og det er så idiotisk.

Men det fantes noen veldig fine øyeblikk som hvordan de filmet sangen "Will I?" da og det var rørende og fint så det er jo bra:


Nok om det. Om litt under en måneds tid er det Oscar 2019 og det blir jo interessant (selv om det fortsatt er mye som er uklart, deriblant hvem som skal lede showet). Og de siste årene har jeg skrevet innlegg der jeg tar lytter og kommenterer alle de nominerte sangene og det tenkte jeg også å gjøre nå. Så da setter vi i gang og så håper jeg det blir fin lesning ut av alt sammen :)

Der jeg kommenterer de nominerte i kategorien beste originale sang, Oscar 2019

- All the stars fra Black Panther fremført av Kendrick Lamar og SZA




For det første syns jeg at det er veldig kult at en superhelt-film er nominert til så mye priser (deriblant Best Picture) og Black Panther, som minnet meg om Lion King på en skikkelig fin måte, fortjener alt siden det ikke bare er en veldig fin film, men også en usedvanlig stilig en. Og jeg syns ellers at dette er en fengende og radiovennlig låt som riktignok ikke føles så veldig nyskapende, men som er godt fremført og kul nok. Med det sagt så tror jeg egentlig ikke at denne sangen har det som skal til for å vinne, for meg mangler i alle fall det lille ekstra, men at det er en fin musikkvideo og en god låt som det er lett å like er det ingen tvil om.

- I'll Fight fra RBG fremført av Jennifer Hudson




Hentet fra en dokumentar om Ruth Bader Ginsburg, er dette en sang om å kjempe som er flott fremført med masse engasjement. Her er det dessuten en tekst som er åpen nok til at man kan gi sangen sin egen kontekst og jeg liker å ha den friheten. Problemet for meg er likevel hvor klassisk det er med sanger som denne, dette er jo en fin sang, men man har hørt det før og det har også funket bedre før. Jennifer Hudson er likevel skikkelig god til å synge og hvis man trenger litt ekstra pågangsmot en dag kan sikkert dette være et greit alternativ. Hva angår sjanser til å vinne så er dette ikke sangen jeg heier mest på, men muligheten er der nok.

- The place where lost things go fra Mary Poppins Returns fremført av Emily Blunt




Mens det skal innrømmes at Mary Poppins Returns overbeviste litt mindre andre gangen jeg så den, så var det likevel noe av det mest skjønne og nostalgiske jeg så i fjor og den sangen jeg kanskje likte aller best var "The place where lost things go". For det er noe så fredfullt og riktig ved denne sangen og den er dessuten nydelig fremført av Emily Blunt. Og det er noe veldig enkelt og rett frem ved denne sangen, sånn i tillegg til at teksten er perfeksjon og alt dette sammen gjør dette til den sangen jeg personlig nok heier mest på. Med det sagt så tror jeg ikke ting går helt som jeg vil og at denne sangen vinner og det er greit, uansett er jeg bare glad for at det var akkurat denne sangen fra Mary Poppins Returns som ble nominert.

- Shallow fra A Star is born fremført av Lady Gaga og Bradley Cooper




Litt av grunnen til at jeg ikke har sett Bohemian Rhapsody og A Star is born er det at jeg er litt fornærmet over at de ikke ville være i kategorien musikal/komedie under Golden Globe-utdelingen fordi det etter min mening viste en ganske snobbete holdning. Og det kan sikkert hende det er mer prestisje i å vinne beste drama enn musikal/komedie, men det burde ikke være det. Med det sagt så tror jeg nok "Shallow" har gode sjanser til å vinne under Oscar, ikke bare fordi den har vunnet en del andre priser allerede, men fordi dette virkelig er en ganske god låt. Det er ikke en veldig spennende låt, men det er et nærvær her og noe rått og litt upolert som gjør det mer interessant, dessuten er det godt fremført og jeg liker at Lady Gaga nå er et sånt menneske som har blitt nominert til Oscar både for skuespill og for bidrag til sang.

- When a cowboy trades his spurs for wings fra filmen The Ballad of Buster Scruggs fremført av Willie Watson og Tim Blake Nelson



Den kuleste musikkvideoen hører definitivt til denne sangen, en sang som er forholdsvis klassisk innen sin sjanger, men likevel føles nyskapende på et vis og på sett og vis litt forfriskende. For dette er behagelig å lytte til uansett hva man mener om Country generelt sett og jeg syns musikkvideoen har en helt egen stemning som er ganske sjarmerende i grunnen. Og jeg tror ikke at denne sangen har noen stor mulighet til å vinne, men hvis de som bestemmer prisene føler for å være litt originale og å overraske så hadde denne sangen vært en fin overraskelse.

*

Og da har jeg kommentert alle de nominerte og konkluderer med at det har vært bedre år sangmessig sett tidligere i Oscar-sammenheng. Like fullt var det fortsatt fint å sjekke ut disse sangene og jeg er uansett spent på hvordan det går. Og det kan hende dette innlegget får oppfølger(e) når jeg har sett flere av de nominerte animasjonsfilmene for eksempel. Vi får se hva som skjer.

Kommentarer

  1. Hurra for fine kommentarer på sangene. Skal høre meg gjennom. Jeg er fortsatt lei meg for at on the basis of sex ikke blir satt opp her, for jeg er enormt stor Ruth Bader Ginsburg- fan. Ellers elska jeg jo Mary Poppins og heier nok varmt på den, :)

    SvarSlett
  2. Jeg var helt sikker på at sangen til Jónsi fra Boy Erased var nominert her, men jeg må ha blanda med Golden Globe eller noe. Uansett, fint å lese tankene dine om sangene her. Jeg må nok få sett Black Panther etter hvert.

    SvarSlett
  3. Fint at å lese kommentarene mine om sangene falt i smak. Kult at du også heier på Mary Poppins Returns-sangen, Susanne og håper du får sett Black Panther, Kristine :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg