Der jeg kommenterer de nominerte til beste animasjonsfilm Oscar 2020 :)

Heisann! Det er onsdag, vintersola stråler gjennom vinduet mitt og etterpå skal jeg jobbe (og løse kryssord fordi jeg har funnet ut at det er en perfekt ting å holde på med mens jeg telefonintervjuer), men enn så lenge kan jeg bare ta det kuli. Og ellers gleder jeg meg til teater i morgen, dessuten koser jeg meg mye med bøker og kreative sysler og Nintendo og sånt :)

For øvrig ble jeg litt sur på Folketeateret i går fordi de annonserte musikalen deres for vår 2021 og om mulig klarte å safe enda mer enn med klassiske musikaler som Les Miz og Sound of Music og sånt. Mamma Mia skal de sette opp på nytt. Og grunnen til at dette er så safe er at Folketeateret og Scenekvelder selv satte opp Mamma Mia i 2009, da den var en kjempesuksess. Og man kan innvende at "jammen du fikk jo faktisk ikke sett den oppsetningen, nå får du en ny sjanse til å se Mamma Mia du og, er ikke det fint?" og det er ikke poenget. Frustrasjonen er at da jeg tenkte at de kanskje var nødt til å sette opp en nyere musikal som ikke var satt opp i Norge før fordi klassikerne var "brukt opp" og det ville være for tidlig å sette opp Les Miz eller Phantom of the Opera eller noe sånt på nytt, da safer de heller med å tenke "Mamma Mia var en suksess i 2009 så det blir nok en suksess i 2021 og". Her kan man også påpeke at Det Norske Teatret (som jeg ofte sammenlikner Folketeateret med) også har satt opp musikaler på nytt, men forskjellen er at det i tilfelle Book of Mormon (høst 2017 og høst 2018) var fordi billettsalget var så godt at det var like godt å ha det gående en sesong ekstra for at så mange som mulig skulle få sett det og når Next to Normal gikk både høst 2010 og høst 2011 var det fordi de skulle sette opp musikalen Shockheaded Peter høst 2011, men så kom 22 juli og da følte Det Norske Teatret at det var riktig å forskyve "teaterstykke der mange barn lider ublide skjebner" litt og siden det ikke var tid til å forberede en ny musikal på så kort tid fortsatte de heller bare med Next to Normal en sesong til, noe jeg forstår godt. Og i andre tilfeller når Det Norske Teatret setter opp musikaler de har satt opp før, så gjør de noe nytt med materialet hver gang, noe vi vil se et eksempel på senere denne våren med Tolvskillingsoperaen som i 2020 sin oppsetning vil ha en nyskapende fremtidssetting. Det finnes en god grunn bak det når Det Norske Teatret setter opp musikaler på nytt som handler om noe mer enn bare "dette er safe og en garantert suksess" og jeg vet at Folketeateret ikke har den samme friheten som Det Norske Teatret til å tenke kreativt siden de ikke er offentlig støttet og er avhengige av billettinntekter, men de kunne da i det minste satt opp f.eks. Wicked eller Matilda for eksempel, begge to musikaler som har blitt satt opp internasjonalt (ikke bare på West End og Broadway) og som jeg er sikker på at det er mange som ville dratt for å se. Jeg tror Folketeaterets valg om å enten satse på tidligere suksesser eller de aller mest kjente musikalklassikerne er noe de vil tape på i lengden.
*
Nok om det. Jeg skulle egentlig ikke bruke dette innlegget til musikalklaging. I stedet skal jeg følge opp dette og dette innlegget og kommentere de fem nominerte til Oscar Best Animated Movie fordi jeg nå har sett alle fem nominerte og kan gi mine betraktninger. Så da setter jeg i gang :)

Best Animated Feature - trailer og min kommentar til hver av filmene


- How to train your dragon 3



Jeg måtte se denne filmen på norsk fordi den ble satt opp på så upraktiske tidspunkter på engelsk, men det viste seg å funke fint for der jeg liker de aller fleste animasjonsfilmer desidert best på engelsk, så liker jeg de norske versjonene av alle Dragetreneren-filmene ganske godt, jeg syns disse filmene er veldig godt dubbet (dessuten inneholder film 1 og 2 flere scener med en karakter der Helge Jordal har den norske stemmen og jeg har elsket stemmen til Helge Jordal siden første gang jeg så Lille Havfruen-tegnefilmen som seksåring, jeg syns Helge Jordal er awesome). Anyway, alle som ikke har sett Dragetreneren-triologien burde virkelig se den for det er skikkelig flotte filmer som er engasjerende, rørende, flott animerte og helt magiske. Og treeren er intet unntak og var en veldig fin avslutning. Med det sagt så tror jeg ikke denne filmen vinner og det er heller ikke dette som er min største favoritt av de nominerte, men jeg syns det er fullt fortjent og veldig fint at denne filmen er nominert fordi den gjør så mye riktig under avslutningen av en triologi som er elsk <3

- I lost my body



Jeg syns alltid at det er litt gøy med animasjonsfilmer som virkelig er ment for voksne. For de aller fleste animasjonsfilmer har familien som fremste målgruppe og det er greit, men av og til dukker det opp filmer som virkelig ikke passer for barn, ikke fordi de nødvendigvis er så voldelige eller actionfylte, men fordi de har en modenhet som man får mye mer ut av om man er voksen og kan fylle ut alt som ikke sies selv. I lost my body så jeg i går og i morges og i går var jeg litt ukonsentrert fordi det var kveld og jeg var trøtt, men i morges så jeg resten av filmen og de scenene som jeg ikke fulgte godt nok med på i går og jeg liker virkelig denne filmen. Den er litt langsom og føles lenger enn den en time og tjue minutter lange lengden, men den er verdt det. Her veksles det mellom to historier; en historie som er en slags oppvekstfortelling/kjærlighetshistorie og en historie der vi følger en levende hånd som leter etter kroppen sin. Noe som er et virkelig originalt premiss som kanskje kan virke for sært, men det virker og jeg likte stemningen i denne filmen; en film hvis stemning og sjarm er litt preget av at manus etter sigende er skrevet av samme fyr som skrev manus til Amélie. Dessuten er det fin veksling mellom fortid og nåtid, jeg liker at det er håndtegnet og mens tegnestilen ikke er den tegnestilen i animasjonsfilmer som nødvendigvis appellerer aller mest til meg personlig, så er det interessant og besnærende. Jeg tror ikke at dette er den mest sannsynlige vinneren under Oscar, men jeg hadde satt pris på det om denne filmen vant for denne filmen er virkelig fascinerende og moden.

- Klaus




En av filmene jeg likte aller best i 2019 var nettopp Klaus og jeg håper personlig at Klaus vinner. For det er så mye fint ved denne animasjonsfilmen. Den er flott animert (jeg elsker hvordan den er håndtegnet fremfor dataanimert med en filosofi om å skape en film som viste det håndtegnet animasjonsfilm kunne utviklet seg til om filmstudiene ikke gikk over til hovedsaklig dataanimasjon på slutten av 90-tallet), det er en fin julefortelling og det er karakterer man blir glad i og masse sjarm. Det eneste aberet med Klaus ligger i at historien midt i tar en sving man har sett i litt for mange filmer før, dessuten er soundtracket litt for poppa og moderne og det passer ikke helt sammen med historien. Utenom det er Klaus en film som er helt nydelig og som jeg tror kan ha gode vinnersjanser i og med at denne filmen har vunnet mange andre priser, men vi får se. Man kan jo aldri vite hvordan akademiet stemmer.

- Missing Link




Jeg har et litt ambivalent forhold til denne filmen. For jeg elsker Laika, som står bak denne filmen. De har laget så mange skikkelig gode stop motion-filmer som er gotiske og kreative og samtidig veldig undervurderte fordi det dessverre har vært få som har valgt å se Laikas filmer på kino så de har tjent dårlig. Og siden jeg elsker Laika som studio frydet jeg meg over det da Missing Link vant beste animasjonsfilm under Golden Globes fremfor Disney og Pixar (som jeg også elsker, men som vinner litt for ofte). Samtidig er et lite aber det at Missing Link er den av Laikas filmer som jeg liker minst. For den er flott animert og den var absolutt underholdende og sjarmerende, men jeg syns Boxtrolls og Kubo for eksempel er mye mer interessante filmer og jeg liker bedre når Laika er mer mørke og sære enn de var i Missing Link. Det er derfor det er en del av meg som vil juble om et mirakel skjer og Laika vinner Oscar, samtidig som en annen del av meg vil være litt småskuffet over at det skjer med en film jeg fikk mye mindre ut av enn Laikas tidligere filmer; filmer som virkelig hadde fortjent bedre. Men hvis man vil se en fornøyelig, klassisk og sjarmerende film med mange artige detaljer så er Missing Link altså et veldig godt alternativ, det er jo en film som er verdt å sjekke ut.

- Toy Story 4



Den siste av de fem nominerte er Toy Story 4 og som så mange andre, var jeg litt skeptisk til denne filmen i utgangspunktet, mye fordi Toy Story 3 føltes som en så optimal avslutning på en animasjonsfilm-triologi som overbeviste skikkelig hele veien. Med det sagt så funket Toy Story 4 overraskende godt. Den var underholdende, rørende, fin og sjarmerende og føles som en god fortsettelse på historien om Woody og de andre lekene. Samtidig var et problem med Toy Story 4 det at den føltes litt halvveis for den hadde mange interessante elementer, men elementene føltes ikke som de var fulgt helt ut på samme måte som det pleier å være med Pixars filmer og derfor husker jeg at jeg ikke visste helt hva jeg syntes da jeg forlot kinosalen. Denne ambivalensen gjør at jeg nok blir bittelitt skuffet om Pixar (som jeg tror har gode vinnersjanser under Oscar) vinner for Toy Story 4 for det er en flott animert film som føles mer tilfredsstillende enn en film få anså som nødvendig har noen som helst rett til å være, men Pixar har vært bedre før og det er flere av de nominerte som er mer interessante filmer i lengden. Jeg anbefaler likevel folk å se alle Toy Story-filmene for det er fine filmer alle sammen og når jeg liker Toy Story 4 litt mindre enn de andre filmene i serien, stopper ikke det Toy Story 4 fra å være flere hakk bedre enn mye annet som settes opp av animasjonsfilmer.

Kommentarer

Populære innlegg