Der jeg kommenterer de fem nominerte i Oscar-kategorien Best Animated Short :)

Heisann! Det er tirsdag, livet er fint og jeg hadde ingen hull hos tannlegen så hurra for det :) Og det kan hende det på et eller annet tidspunkt vil bli upraktisk at tv-en min har klikket (bruker den så lite at det går veldig fint dog) og at det har skjedd et eller annet med lyset på badet mitt som gjør at jeg ikke takler å ha det på lenger (å sette ord på akkurat hva det er med lyset som er galt er vanskelig, min teori er at jeg enten har valgt 2020 til å bli overfølsom for smått flakkende lys eller at jeg rett og slett trenger ny lampe i lyset over vasken, noe jeg ikke prioriterer økonomisk sett med det første), men utover det så er mye i livet fint.

Det som ikke er så fint er at å skrive er vanskelig. For jeg liker å skrive veldig godt, men jeg liker å skrive trivelige ting med lite konflikt der alt ordner seg fint til slutt og så er fokuset mer på artige karakterer, morsomme setninger og ymse underfundige særheter som i en ideell verden hadde gitt følelsen av å være inne i filmen Amélie eller for den saks skyld, Paddington 2 <3 Det jeg ikke er komfortabel med er konflikt, handling og dialoger. Jeg har i tillegg en uvane med at jeg sjelden redigerer ting, men i stedet bare skriver en ting og så begynner jeg på en ny ting og så er det massevis av historier. Og nå har det fine forlaget utfordret meg til å skrive en novelle jeg har skrevet før på nytt, men denne gangen skal det være konflikt, det skal være mye som står på spill, det skal være handling og slike ting en historie visstnok trenger for å holde på interessen hos barn og andre lesere og det er såååå vanskelig! Og noen ganger blir jeg redd for at jeg ikke er ment til å skrive fordi det å skrive er så vanskelig, men så er det jo å skrive jeg alltid kommer tilbake til og som jeg må gjøre når det skjer ting som overvelder meg og så er det noe med at motstand betyr at man er på rett spor. Det minner meg om en veldig fin artikkel av Charlie Jane Anders om at man må jobbe med å skrive tingene man ikke er komfortabel med fordi styrkene dine er der uansett. Jeg tror det er mye lurt i det å utfordre seg selv for å bli flinkere, men det er fortsatt vanskelig.

Og med det skifter jeg plutselig tema fordi at 9. februar så er det Oscar og nominasjonene ble annonsert i går og jeg har tanker. Og siden det ikke alltid er like lett å vite hva man skal blogge om og jeg har tanker om litt ulike ting så tenkte jeg å fokusere på de nominerte i kategorien Best Animated Short nå. Her tenkte jeg å nevne litt kort om de nominerte, gå litt mer i dybden på de tre nominerte animerte kortfilmene som jeg faktisk har sett og til slutt kommentere hvem jeg heier på og hvem jeg tror har størst vinnermuligheter. Da setter vi i gang (og dette innlegget vil på senere tidspunkter følges opp av et innlegg om de nominerte i kategorien Best Animated Picture OG Best Song, så det er bare å glede seg).

Tanker om de nominerte i kategorien Best Animated Short 

- Dcera/The Daughter

Denne kortfilmen er det vanskelig å skrive så mye om siden jeg ikke har sett annet enn en kort trailer. Men det er en dukkefilm som har en veldig egen stil og som virker kunstnerisk ambisiøs basert på traileren jeg fant. Her er det en tsjekkisk regissør som står bak en historie som jeg vil tippe at handler om en datter, basert på tittelen, og mens jeg ikke tror dette er den animerte kortfilmen som har de største vinnermulighetene, har jeg ingen grunn til å tro at det ikke er fullt fortjent at den er nominert.

- Hair Love




Hair Love er laget av Sony og er en av de tre nominerte som man kan finne på Youtube og jeg syns denne filmen er veldig søt. Her handler det om familie, kjærlighet og hår og alt dette fortelles i en veldig fin animasjonstil akkompagnert av kul musikk og mye sjarm. Og selv tror jeg nok denne kortfilmen antakelig har de største vinnermulighetene under Oscar og om denne kortfilmen vinner så vil det være fullt fortjent. Med det sagt så har jeg en annen animert kortfilm som jeg heier litt mer på, men det kommer vi tilbake til. Uansett, denne kortfilmen er rørende og skjønn og veldig verdt å sjekke ut.

- Kitbull



La meg presentere den tredje nominerte og den jeg heier mest på selv. Denne kortfilmen er et av resultatene av et prosjekt der Pixar lot animatører få lage egne små personlige prosjekter og så var det en av dem som lagde denne kortfilmen, en kortfilm jeg har sett mange ganger for det er så trist, men likevel håpefullt og innmari fint fortalt om en katt og en pitbull og vennskapet som oppstår mellom dem. Og jeg elsker hvordan det er laget av noen med en virkelig forståelse for adferden til både hunder og katter og ja, denne kortfilmen syns jeg gjør i grunnen alt riktig. Dessuten tror jeg at denne er den filmen utenom Hair Love som nok har størst vinnersjanser.

- Memorable

Her har vi den andre kortfilmen som jeg ikke har sett annet enn en trailer for og som det derfor er vanskelig å skrive noe fornuftig om. Ikke minst fordi hele traileren basically viser en samtale som foregår på fransk uten undertekster så jeg forstår ingenting. Med det sagt så er nok dette den mest originale av de nominarte animasjonsmessig sett. Traileren viser en animasjonsstil som jeg aldri kan huske å ha sett før, det minner om oljemaling på en måte som er veldig interessant og det gjør meg nysgjerrig. Jeg tror likevel ikke at denne filmen har det lille ekstra som gjør at en kortfilm vinner Oscar, men ja, det ser besnærende ut.

- Sister



Den femte av de nominerte og den tredje som jeg faktisk har sett fordi den finnes på Youtube, er Sister, som er laget av en kinesisk filmskaper som holder til i Los Angeles. Og av alle de nominerte virker det som denne er den mest politiske, noe som etter min mening er en fin ting. Her handler det om å ha en søster, men så er det egentlig en kritikk av ettbarns-politikken Kina i mange år hadde og hvordan hovedpersonen tenker at det kunne ha vært om han hadde hatt en søster. Og så er alt dette fortalt i en animasjonsstil som føles unik og personlig og som får mye ut av lite. Selv syns jeg dette var en veldig interessant og tankevekkende kortfilm som jeg absolutt syns fortjener nominasjonen og det hadde heller ikke gjort meg noe om denne kortfilmen vant.

Side Hair Love og Kit Bull er de to kortfilmene som føles mest tilgjengelige uavhengig av alder, tror jeg personlig at det er de to som har de største vinnersjansene (og jeg tror Hair Love har det lille ekstra som gjør at den nok vinner selv om jeg personlig altså heier bittelitt mer på Kitbull). Med det sagt så har de tre andre på hver sin måte veldig originale animasjonsteknikker og hvis de som velger Oscar vil gå for en film som er litt mer politisk orientert så kan det godt hende Sister har gode vinnermuligheter. Uansett er det fem gode kortfilmer (de to der jeg kun har sett traileren virker gode de og) og jeg gleder meg til å finne ut hvem som vinner. Yay!

Kommentarer

Populære innlegg