Der jeg kommenterer de nominerte i kategorien Oscar beste originalsang :)

Heisann! Det er onsdag, sol og finvær og livet handler om ting som å lese på den tykke, men svært engasjerende Wanderers, å fargelegge, å se Dance Academy for n-te gang, å skrive på månedstrollene-ting og å glede meg til lørdag fordi biblioteket og spillkveld blir kos =D

Ellers er det ikke så mye spennende å melde, men jeg har nå rundet begge Nintendo-spillene jeg fikk ved juletider og anser det som sannsynlig at jeg derfor ser om det er noe ekstra å oppdage på Pokémon-spillet mitt og når jeg går tom for nye ting å oppdage, så har jeg flere andre spill som jeg kan besøke universet til igjen. Og så hadde jeg et lite fniseanfall da jeg leste den veldig (not) triste nyheten om at Frp går ut i regjering på mandag, det gjorde meg ikke så veldig lei meg ;)

Men nå tenkte jeg å ha en oppfølger til dette innlegget der jeg kommenterte de fem nominerte i kategorien beste animerte kortfilm. Jeg har fortsatt til gode å se en av de fem nominerte i kategorien beste animasjonsfilm, så det venter jeg med til et annet innlegg, men jeg tenkte at jeg liker jo veldig godt å skrive om musikk så i dag tenkte jeg å kommentere de fem nominerte i kategorien Best Original Song. God fornøyelse og så setter jeg i gang og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Best Original Song - hver av sangene og mine kommentarer til dem

- I can't let you throw yourself away fra Toy Story 4




Denne sangen er hentet fra Toy Story 4 og er på mange måter veldig konkret i tematikken i og med at det rent bokstavelig talt ER en leke i Toy Story 4 som anser seg selv som søppel og prøver å kaste seg selv i søppelbøtta. Men når jeg nå lyttet til sangen innså jeg at tittelen veldig lett kan tolkes metaforisk også og da er det et ganske fint budskap i sangen på den måten også. Sånn rent utover det så syns jeg egentlig ikke at denne sangen er spesielt interessant. For det er jo småfengende og det har jo et snev av glad-gospel som man lett kan sjarmeres av, men det er litt for repetitivt og også litt for lett. Og det er egentlig særlig sistnevnte som gjør at jeg ikke tror denne sangen har så store vinnersjanser, selv om bevares, jeg har da tatt feil før. jeg.

- I'm gonna love me again fra Rocketman




Jeg har enda ikke sett Rocketman (ta det med ro, den står på den uskrevne lista over filmer jeg på ett eller annet tidspunkt trenger å se), men jeg liker Elton John og musikken hans og denne sangen han synger sammen med Taron Egerton (som spilte ham i Rocketman) er intet unntak. Dette er en sånn melodi man blir glad av og jeg liker tittelen og hvor fengende det er. Dessuten vant faktisk denne sangen Golden Globes-prisen for beste Originalsang og det er ikke sikkert de som velger Oscar-priser tenker likt, men det er en ting som gjør at jeg tror denne sangen har gode vinnersjanser, ikke minst fordi Rocketman-filmen ikke er nominert i noen andre kategorier.

- I'm standing with you fra Breakthrough




Chrissy Metz har en god stemme, den er ikke så veldig særpreget, men man merker at hun har full kontroll og det løfter denne sangen; en sang som jeg ellers skal innrømme at jeg finner veldig uengasjerende. For jeg syns denne sangen, en sang som er hentet fra en kristen film kalt Breakthrough som jeg aldri hadde hørt om før, er kjedelig og litt for uoriginal. Det bedrer seg litt på slutten da gospelkoret kommer inn, men jeg syns dette er veldig lite spennende og har heller ikke så veldig tro på vinnersjansene her. Jeg liker likevel at Chrissy Metz som synger også visstnok har en av hovedrollene i filmen Breakthrough, det er en god utvikling at man kan ha en karriere som sanger og skuespiller selv om man ikke er særlig tynn, jeg liker når talent er det som betyr noe fremfor vekt.

- Into the Unknown fra Frozen 2




Litt overraskende så fikk Frozen 2 kun en Oscar-nominasjon og det var beste sang. Der tror jeg imidlertid at Into the Unknown har gode vinnersjanser og det må jo innrømmes at dette nok er en sang jeg personlig heier litt ekstra på. Dette handler litt om at jeg helt oppriktig syns denne sangen er skikkelig fin (jeg elsker melodien, jeg liker teksten, jeg liker aaaa-ingen til Aurora og jeg liker hvordan denne sekvensen er animert veldig godt i tillegg), men også om at jeg er svært glad i stemmen til Idina Menzel (som nok har en av de stemmene jeg er aller mest glad i). Jeg liker dessuten hvordan denne sangen bygger seg opp for det er et skikkelig crescendo her og det gjør alt enda mer episk. Så ja, denne sangen liker jeg at er nominert.

- Stand up fra Harriet



Uten at jeg har lest meg så veldig godt opp på saken, så har det visst vært litt kontrovers rundt Cynthia Erivo på grunn av noen ting hun har twitret tidligere, men helt uavhengig av det så er det liksom ikke til å komme bort i fra at Cynthia Erivo (som også spiller hovedrollen som Harriet Tubman i filmen Harriet) er et betydelig talent og jeg liker at flere og flere ser det. Hun fremfører denne sangen helt fantastisk godt og jeg syns ellers at denne sangen har en interessant hook og at dette er veldig bra. Og om ikke Elton John eller Idina Menzel er nøkkelen til seier, hadde det ikke gjort meg noe om denne sangen vant for jeg syns dette er en god sang som løftes til det enda bedre av at det fremføres av en strålende vokalist som virkelig tror på det hun synger.
*

Kommentarer

Populære innlegg