Tinykin og sånt :)

Heisann! Det er mandag og livet er fint fordi tv-spill og bøker og å tegne masse :) Og jeg skulle veldig gjerne hatt litt mer penger på konto enn jeg har, men jeg tror ting vil bedre seg neste uke og uka etter da jeg får inn litt penger fra Nav og bostøtte og begynner å få penger inn på konto for den nye jobbgreia der de forhåpentligvis er fornøyde nok med innsatsen min til å ville beholde meg etter at jeg sånn halvveis ut i neste uke vil være ferdig med den seks ukers prøvetiden. Og denne uka har jeg ingen større utgifter utover matvarer og de eventuelle bladene jeg unner meg på torsdag så ja, det går nok bra.

Ellers så gleder jeg meg over planer som Grorud-versjonen av Elvelangs på torsdag (som jeg helt ærlig syns er bedre og mer koselig enn den offisielle september-versjonen) og hvordan neste uke vil inneholde både bibliotek, spillkveld og teater (i tillegg til noen andre mulige episkheter som ikke er helt avklart enda), så ja da, jeg kjeder meg i alle fall lite for tida :) 

Her er en tegning til Inktober som har litt med spillet Tinykin å gjøre:


Og her er en trailer for Tinykin:


Disse to tingene poster jeg fordi jeg nå tenkte å bruke resten av dette innlegget på en anmeldelse av Tinykin. God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager da jeg nok regner med å dele bilder fra torsdagens Elvelangs-versjon og sånt :) Yay!

Tinykin – et lite, men storslagent eventyr


Som litt bakgrunnsinformasjon først så kan jeg jo nevne at jeg i utgangspunktet syns plattformspill (da særlig 3D-plattformspill) er veldig tilfredsstillende, noe som har vært tilfelle siden da jeg var barn og Mario 64 var yndlingstingen min utenom Mario Party. Samtidig så har jeg de siste årene likevel hatt et litt ambivalent forhold til plattformspill for jeg har helt ærlig en ganske lav terskel når det gjelder frustrasjon og slutter gladelig å spille både 2D og 3D-plattformspill forholdsvis raskt om jeg må prøve det samme for mange ganger eller dør for ofte (noe som med mange plattformspill er tilfelle). I tillegg har jeg i år hatt en del dårlige erfaringer med plattformspill; godt eksemplifisert av Hell Pie og Kao the Kangaroo, som begge var preget av bugs og ymse problemer som gjorde at jeg ragesletta dem rimelig raskt fra Switch og irriterte meg over tapte penger. Alt dette gjorde at det føltes som å ta en sjanse å laste ned Tinykin, men gjorde det desto bedre at dette har vært det plattformspillet jeg har ønsket meg i år og en omtrent utelukkende herlig spillopplevelse.

Tinykin følger Milo som ankommer jorden, men finner ut at han plutselig er bitteliten når han kommer dit og er på en versjon av jorden som sitter fast i året 1991. Så må han finne ymse gjenstander som kan brukes til å få laget et romskip til å føre ham hjem til planeten sin i verdensrommet og må derfor utforske et hus der alt nå er gigantisk og der en masse insekter har tatt over fullstendig. Heldigvis får Milo hjelp av en masse små skapninger kalt Tinykin, som hjelper ham å løse puzzles og å utforske hver krik og krok mens han hjelper insekter og samler pollen. Alt dette i et eventyr som er fullt av sjarm og som virkelig engasjerer fra ende til annen.

 

Selv skaffet jeg dette spillet først og fremst fordi jeg i utgangspunktet liker plattformspill ganske godt og særlig 3D-plattformspill og hadde hørt mye fint om Tinykin. Imidlertid forventet jeg ikke at dette spillet skulle bli en skikkelig dille, noe det definitivt må sies å være siden jeg nå har spilt gjennom hele spillet fra start til slutt to ganger på under tre uker. Jeg har rett og slett virkelig elsket å være i dette spillet og mens jeg ofte sier meg fornøyd med bare å spille gjennom et spill fra begynnelse til rulletekst og deretter spille noe annet, så er Tinykin et av de spillene der jeg har vært ekstremt grundig og oppriktig ønsket å finne absolutt alt man kan finne.

Mye av grunnen til dette er hvor fargerikt og pent dette spillet er, men en like stor grunn er at dette er veldig tilfredsstillende rett og slett. Det er sømløst å kontrollere, det er kjempegøy å bruke de ulike Tinykin-ene til å løse puzzles og det har fin musikk, er smart skrevet og er aldri for vanskelig.

Sant å si er ikke Tinykin spesielt vanskelig. Det er ingen fiender eller bosser og det eneste man kan dø av er å falle fra for høyt oppe eller vann og selv da så starter man på nytt rett der man var. Og for noen så er kanskje dette en negativ ting, men for meg så gjorde det at mye av stresset og frustrasjonen en del plattformspill ofte gir meg forsvant helt. Jeg likte tryggheten i at man alltid kan prøve igjen og alltid blir tilgitt om man ikke får til noe med en gang og jeg liker at dette spillet er såpass tilgjengelig som det er. Og denne tilgjengeligheten strekker seg også til hovedtingen man samler på, nemlig pollen, for i hver nye verden så får man først opp et nummer for pollen å finne i den verdenen. Når man når det nummeret så har man nok pollen til å oppgradere en evne man har til å sveve stadig lenger og da kan man si seg fornøyd om man vil. Om man vil lete videre så oppgraderes antallet pollen og man kan utforske for å finne resten av hver verdens pollen. Dette gjør at man alltid kan velge hvor grundig man vil være og gjør at spillet passer like godt for familier eller mer avslappede gamere, som det passer for folk som vil utforske og finne alt.

Så ja, Tinykin er alt jeg har ønsket meg den siste måneden og det anbefales for alle som ønsker å spille et skikkelig bra 3D-plattformspill som kombinerer elementer av Mario og Pikmin, samtidig som det føles som en fullstendig unik opplevelse. Om jeg likevel skal kommentere på noe så er Tinykin litt kort. Det er definitivt vært prisen på litt over 200 kr og det varer lenger om man er skikkelig grundig og ønsker å oppdage alt, men det er likevel max rundt 10 timer hvis man er supernøye. Samtidig så er det bare kos hele tiden det varer og det er gøy nok til at jeg altså har spilt gjennom hele spillet to ganger på under tre uker.

Og noen ganger så er det en magi i å ha ønsket å spille et skikkelig bra 3D-plattformspill som ikke hadde bugs eller for mye frustrasjon, og så bare finne et spill som er akkurat det du ønsket deg og mere til og Tinykin ER det spillet for meg.

Derfor kommer jeg ikke unna en sekser og en klar anbefaling om å gi deg hen til dette spillets herlige univers.


Kommentarer

Populære innlegg