Cat Pictures Please og ymse annet :)

Ting som er teit: at det lyner og tordner skikkelig utenfor blokka mi nå, såpass mye faktisk at det føles litt utrygt å sitte på dataen, samtidig som jeg ikke føler meg helt klar til å legge meg enda. Jeg liker ikke tordenvær. Ellers fant jeg kjipt nok ut at en av tingene jeg tok sjansen på å kjøpe billett til i slutten av juni, Jersey Boys på Chateau Neuf, er avlyst fordi ymse ting og tang, men jeg prøver å huske at jeg tok en risiko da jeg bestilte teaterbilletter, dessuten har jeg fortsatt et par teaterplaner for høsten som jeg anser som mer sannsynlig enn usannsynlig at blir noe av. Og kanskje ser ting lysere ut kulturmessig sett våren 2021, jeg prøver å være optimist på vegne av fremtiden og så tar jeg ting som det kommer :)

Ellers blir helgen fin fordi jeg har tenkt meg til Lillestrøm på lørdag i hovedsak for å researche om det fortsatt selges Shave Ice der, dessuten blir det fint å titte litt i butikker og å ta en lunsj på Peppes i litt andre omgivelser enn de jeg omgir meg med ellers. Det kan også hende jeg har en fin plan for søndag, men det er litt mer usikkert. Uansett så har jeg det forholdsvis greit for tiden selv om det er nok av ting å irritere seg over, så yay for det.

Her er et av bildene jeg delte i innlegget mitt om besøket mitt i Dyreparken i Kristiansand på lørdag:


Nå tenkte jeg å poste en anmeldelse av denne boka:

Neste innlegg kommer etter planen på søndag så da bables vi :)

Cat Pictures Please and other stories av Naomi Kritzer


Acclaimed writer Naomi Kritzer's marvelous tales of science fiction and fantasy are now collected in Cat Pictures and Other Stories. Here are seventeen short stories, including her Hugo Award-winning story "Cat Pictures Please," which is about what would happen if artificial intelligence was born out of our search engine history. Two stories are previously unpublished. Kritzer has a gift for telling stories both humorous and tender. Her stories are filled with wit and intelligence, and require thoughtful reading.

*

I slutten av mai bestilte jeg et par bøker på nettet som en bursdagsgave fra meg selv til meg selv og en av disse bøkene var «Cat Pictures Please», en bok som brukte mye lenger tid på å komme enn de andre bestilte underverkene, men det betydde også at jeg kunne kose meg med denne boka i begynnelsen av august. For altså, ååå, jeg likte denne boka skikkelig godt.

«Cat Pictures Please» er en samling noveller av Naomi Kritzer; en forfatter jeg aldri har lest noe av før, men som jeg håper jeg får lest mer av for hun skriver veldig bra. Og jeg har ingen eksempler på sitater som beviser det, men det handler litt om hvordan jeg for eksempel føler at alle novellene i denne boka slutter på den optimale plassen og sånt, så vel som at et fellestrekk var at de fleste novellene hadde en viss magisk realistisk vri som passet meg ypperlig.

Av novellene likte jeg jo noe med alle novellene, men tittelnovellen var blant de tre novellene som jeg likte best. I tillegg var det en novelle som fokuserte på en bikarakter i eventyret Snødronningen som jeg alltid har ønsket å lese en historie om (og det kan godt tenke litt av grunnen til at jeg likte denne boka så godt var alle øyeblikkene der det føltes som boka var skrevet med meg i tankene). En tredje novelle jeg vil trekke frem er «So much cooking» som ble fortalt i form av innlegg i en fiktiv matblogg under en pandemi. Og denne historien ble skrevet før korona-dritten tok over verden og det var et annet virus på gang i novellen, men det var likevel mye med denne novellen som traff veldig og føltes svært relevant.

Så ja, hvis noen vil lese en velskrevet og svært original novellesamling som er velskrevet som bare det og som på alle vis er ganske så tilfredsstillende så er dette en ypperlig leseropplevelse som jeg likte så godt at jeg gir den en terningkast 6 i og med at jeg egentlig ikke kan finne noe å kommentere på.


Kommentarer

Populære innlegg