Henry 200 trenger en venn :)
Det er tirsdag og jeg har et slags dilemma angående helgen siden jeg er invitert til en sammenkomst hos faren min der jeg kan treffe igjen noen tyske personer jeg veldig sjelden ser som det hadde vært hyggelig å treffe. Men så er det også Oslo Comix Expo som er tradisjon for meg og som jeg alltid koser meg med og jeg vet ikke om man skal velge sosiale settinger man er dårlig på som sikkert blir hyggelig eller arrangementer man egentlig har veldig lyst til å dra på der man garantert vil ha det veldig gøy. Og jeg skulle litt ønske i slike sammenhenger at jeg hadde en klone sånn at jeg kunne fått med meg alt.
Det er veldig fint fremført syns jeg :)
Ellers så postet noen et bilde av støvsugeren Henry 200 på Twitter for noen dager siden og det gjorde meg skikkelig inspirert så nå har jeg skrevet en novelle om en Henry 200-støvsuger og robotstøvsugeren Severin som jeg tenkte å dele her. Dette er et forsøk på en i hovedsak temmelig realistisk novelle om støvsugere som kan tenke og sånt og utover det handler det om kjærlighet og ensomhet og jeg syns ikke dette er perfekt skrevet eller noe sånt, men jeg liker resultatet ganske godt uansett (og har nå lyst til å skrive flere noveller fremover om levende gjenstander og sånt). God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager :)
Ellers liker jeg at en ny sesong med SYTYCD er i gang, jeg liker at det antakelig vil være veldig mange nye musikalcder å utforske førstkommende fredag og jeg liker at jeg nå har blitt veldig imponert av Sophia Anne Caruso som er kun nesten 18 år, men har en ledende rolle i Beetlejuice-musikalen som går på Broadway nå. Jeg fant ut at hun spilte i Broadway-versjonen av musikalen Lazarus (den rollen Mimmi Tamba spiller på Det Norske Teatret) da hun var 14 år og er veldig imponert av hennes tolkning av Life on Mars:
Det er veldig fint fremført syns jeg :)
Ellers så postet noen et bilde av støvsugeren Henry 200 på Twitter for noen dager siden og det gjorde meg skikkelig inspirert så nå har jeg skrevet en novelle om en Henry 200-støvsuger og robotstøvsugeren Severin som jeg tenkte å dele her. Dette er et forsøk på en i hovedsak temmelig realistisk novelle om støvsugere som kan tenke og sånt og utover det handler det om kjærlighet og ensomhet og jeg syns ikke dette er perfekt skrevet eller noe sånt, men jeg liker resultatet ganske godt uansett (og har nå lyst til å skrive flere noveller fremover om levende gjenstander og sånt). God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager :)
Henry
200 trenger en venn
I all hovedsak er
Henry 200 en ganske så rød støvsuger, men toppen av ham er sort og samme er
tilfelle med slangenesa som ender opp som et munnstykke i bunnen. Henry selv
liker å tenke at dette betyr at han generelt sett har kraftfullheten og engasjementet
til en rødfarge, men også svarthetens dypsindige mørke. I alle fall tenker han
slike ting når han er i det rette humøret, noe han for så vidt er stadig vekk. Utover
å overtenke sine egne farger så er det beste Henry vet å gjøre rent. Det er en
magi i å vite hva man er ment til å gjøre og å også vite at den tingen er det
man er aller flinkest til og sånn er det med Henry og støvsuging. Han elsker
lyden underveis, hvor herlig bråkete og ståkete det er. Og han elsker
resultatet for etterpå ser man ikke hybelkaninene. I stedet ser man glatte, fine
gulv og tepper uten støv og det blir Henry helt rørt av å se. Henry mangler
evnen til å gråte, men han gråter inni seg og smiler utenpå, det samme selsomme
smilet som alltid har føltes riktig.
Henry er en støvsuger
og han er lykkelig. Det er det han forteller seg selv fordi det alltid har vært
sant og han undertrykker den lille følelsen av at det kanskje muligens er
bittelitt mindre sant enn før. For det er noe som har endret seg i det siste og
først var det nesten umerkelig, vart liksom, noe han selv ikke la merke til at
skjedde. Det var mer som om noen la et teppe over ham så alle bevegelser føltes
litt tyngre. Og det var noe med gleden etter at han støvsuget, hvordan den var
tilstede i minskende grad. Slike ting og hvordan det jo er bare småting, men
etter hvert som det blir stadig flere av dem så tar de overraskende stor plass.
Og så er det mandag
og Henry brukes igjen til å støvsuge og etterpå titter han på det glatte og fine
gulvet og tenker «ja, ja» før han tar seg i denne tanken. Denne
selvfølgeligheten som han plutselig som ved et lynnedslag innser at skyldes kjedsomhet.
Og det er så rart at man helt plutselig kan oppdage at det som alltid har vært
det beste man vet nå ikke engasjerer. Den natten er Henry full av tanker på hva
som kan ha skjedd for han har det jo fint, ingenting har egentlig forandret seg
og likevel er det som om alt er annerledes og han ønsker seg muligheten til å
snakke, muligheten til å sukke eller i det minste se forundret ut fordi det er
så mye han føler, men alt man ser er smilet som alltid er der. Det smilet som nå
føles som en løgn og Henry merker at han ikke liker dette, han liker ikke å
lyve selv om det ikke er med vilje og han vil så inderlig gjerne at smilet hans
skal være like sant som det i så mange år alltid har vært.
Han titter rundt i
rommet, leter etter svar og ser noe interessant. I vinduskarmen står to
pingvinfigurer og holder hender. Dette er ikke noe nytt, om noe så er det noe de
to kosedyrene har gjort i årevis, men denne kvelden merker Henry seg denne
detaljen. De står der sammen, de hører sammen. Det er et samspill dem imellom
og han tenker på mannen som eier ham som i det siste har fått en kjæreste som
av og til kommer innom. Henry tenker på mannens smil etterpå, hvordan mannen
setter seg i sofaen og lener hodet bakover som om han ikke helt klarer å forstå
at hun har vært der og hva hun ser i ham. Mannens smil da er som et eventyr,
det er et smil som forteller så mange historier om drømmer og fantasier og håp
for fremtiden. Nå er det kveld og mannen har lagt seg, men Henry husker dette
smilet og han ser pingvinparet og forstår plutselig at han er ensom. Og når man
innser at man virkelig er ensom oppi alt kaoset i verden så spiller det av og
til ingen rolle om man smiler på utsiden og gjør det fineste man vet fordi man
så gjerne vil ha noen i livet sitt som man kan høre sammen med.
Henry er en støvsuger
og han er lykkelig og det siste er en løgn fordi han føler seg alene. Henry er
en støvsuger og han trenger en venn. Henry er en støvsuger. Det er som om det
at han nå virkelig ønsker seg en venn mer enn noe annet gjør at han ikke
kjenner seg igjen i noen sannheter om seg selv utenom det at han er en støvsuger
for det er uansett sant. Like sant som støvroser i vinduskarmen og lukten ute
etter at det har regnet og det at Henry ikke vet hva han skal gjøre.
*
Han tar det kuli.
Chill som han liker å tenke, han prøver å tenke at hele verden er en lek som
man kan kose seg gjennom. For å tenke gjør robotstøvsugeren Severin mye av.
Severin har ikke øyne, han smiler ikke til verden, han er ansiktsløs, men ikke
følelsesløs og heller ikke tankeløs og inni ham bobler det av farger og liv som
ingen aner noe som helst om eller hvor kommer fra. Det spiller ingen rolle for
Severin og egentlig liker han litt det å være uutgrunnelig, det å være litt på
siden av tilværelsen, en ingen egentlig helt kjenner. Så kan han tenke et
mylder av tanker, et tankehav i hemmelighet og drømme seg så langt bort at han
nesten ikke finner veien tilbake igjen.
Det eneste dumme er
at Severin ikke får gjort det han er ment til å gjøre; støvsuge. Dette skyldes
at han enda ikke er kjøpt, for øyeblikket er livet hans å stå på en elektronikkbutikk
blant andre robotstøvsugere og det livet innebærer igjen kun å stå stille. Ikke
bevege seg, ikke være i aktivitet, men stagnasjon og mens en del av Severin
trives en hel del med dette, er det likevel en annen del av ham som er lei. For
det er avslappende, men han vet liksom at livet hans er ment for noe mer og han
begynner å lengte. Om bare noen kunne kjøpt ham og tatt ham med hjem til seg
der han kunne blitt satt i gang og så vist etterpå at selv om han ikke hadde
muligheten til å se det eller lukte det, så kunne han føle det for støvsugere
gjør det. Uansett om de er vanlige støvsugere eller robotstøvsugere så har de
denne følelsen etterpå av å ha gjort det de er skapt for å gjøre og så er det
som om alt inne i dem sitrer av glede fordi de elsker den følelsen så inderlig
mye. Severin venter på øyeblikket da han kan bli tatt i bruk og håper det skjer
snarere før enn sent.
Og så kommer det en lørdag
og det er en helt alminnelig lørdag, rent utenom at den inneholder Leah som har
spart penger i et halvt år og med en barnlig glede entrer en elektronikkbutikk.
Hun skal kjøpe en robotstøvsuger, en helt egen og hun føler seg så herlig
voksen av at dette skal skje; som om dette er en slik ting som betyr at det er
nå livet begynner. Og det passer så fint også for i det siste er det mye som
har ordnet seg for Leah. Hun har jobb på bibliotek nå, hun har Eliot i livet
sitt (som hun er sikker på at er mannen hun er ment til å være sammen med resten
av livet), hun har det generelt sett fint. Det er så mange ting Leah har tenkt
at hun en dag gjerne vil ha som hun nå har og hver morgen prøver hun å legge av
et minutt eller to til å kjenne på det, kjenne på hvor heldig hun er. Og nå
skal hun kjøpe en helt egen robotstøvsuger og hun går gjennom butikken med
bestemte skritt, rett mot området der Severin bor. For Leah har vist akkurat
hvilken robotstøvsuger hun vil ha i flere måneder. Det skal være Severin som er
så gjennomført grå, men med innslag av rødt. Severin som ikke egentlig skilte
seg så veldig ut fra de andre robotstøvsugerne hun så bilder av og leste om på
nettet, men som nettopp derfor kanskje snakket til sjelen hennes fordi Leah
liker å tenke at hun er slik selv. At hun er en av dem der folk ser
skulderlangt mørkblondt hår, brune øyne og et lite dryss fregner på nesa og
tenker at hun er en helt alminnelig dame i slutten av tjueårene, men så vet de ikke
at hun er så mye mer. For Leah har mer ved seg. Hun elsker bøker, hun har lært
seg latin for moro skyld, hun spiser havregrynsgrøt hver morgen og blir aldri
lei og hun tenker stadig vekk at hun burde lære seg å danse, men lar det være og
ser heller dansefilmer med et aldri så lite snev av bitterhet. Og hun har
alltid tenkt at hun ikke er et sånt menneske som forelsker seg i noen helt til
hun så Eliot første gang under en konsert og alt forandret seg. Som om verden
endret retning den kvelden, som om ingenting har vært helt i balanse eller
omvendt; som om verden aldri helt var i balanse før, men nå er den det. Og Leah
er fortsatt like redd som da de først pratet sammen fordi hun ikke har noen fasit.
Med biblioteket er det et klart system, det er en mening med alt sammen og det
er ikke sånn med kjærligheten. Alt med Eliot er et puslespill, det er en labyrint
eller et kryssord eller en runde sudoku. Det er kaos og galskap og hun vet innerst
inne at hun gjør alt feil og Eliot har like fullt ikke rømt, han har enda ikke
rømt. Og noen ganger møtes de og han ser på henne med et drømmende blikk som
får henne til å lure på og håpe at hun kanskje plutselig nå er en sånn person
noen kan elske. Og hun vet heller ikke helt hva det betyr.
Severin merker det
kanskje når han pakkes inn i en eske før han blir løftet og båret til kassen for
å betales og kanskje ikke. Han får kanskje med seg at dette er en sånn dag da
alt forandrer seg. Det han vet er uansett at han den kvelden gjerne skulle hatt
øyne og en mulighet til å kjøre ut på en balkong og se opp mot stjernene mens
han fortalte dem at en ny verden fantes nå, en der han var kjøpt og skulle tas
i bruk. Og det gjør ham så uendelig glad å vite det, vite at han jo alltid har
vært en robotstøvsuger, men det har liksom ikke føltes ordentlig sant før nå da
han vet at alt neste dag kanskje så vil han støvsuge og etterlate en renere og
mer støvfri verden. Da vil han gjøre det han er ment til å gjøre og hva mer
trenger man i livet enn det.
*
Det skjer ikke så mye
den neste måneden og samtidig skjer det en hel masse. Severin kjører rundt i
Leahs leilighet og føler seg som kongen på haugen, Leah og Eliot fortsetter å
møtes mens de hele tiden prøver og feiler når de forsøker å forstå hvorfor alt
føles så riktig når de er sammen og ingen av dem har lyst til å forklare det
med at det hele handler om kjærlighet fordi det føles litt som å forklare det
som magi, det føles nesten naivt, verden fortsetter å spinne. Og Henry
fortsetter å føle seg ensom og nå har det blitt verre og verre og det verste er
at ingen kan se det på ham, ingen vet. Han støvsuger i leiligheten til Eliot og
prøver å glede seg over at Eliot tross alt er lykkelig og at pingvinkosedyrene
i vinduskarmen åpenbart er det de og, dessuten liker han fortsatt å støvsuge,
det er bare det at det ikke er tilfredsstillende nok lenger for han vil ha noe
mer. Og noen ganger kan et ønske om noe mer bygge seg oppover, bli bare større
og større og føles så overveldende at man har lyst til å skrike fra balkongen at
man bare trenger noen. Henry 200 er en støvsuger og det er ikke nok så lenge
han også føler seg så veldig alene.
Og så går det en
måned til før alt plutselig blir verre.
*
Eliot har rødt hår og
fregner og øyne som av og til ser blå ut og andre ganger grønne avhengig av
lyset. Han har en stor samling tv-spill, han har et keyboard og en drøm om å
komponere en musikal og han har plass til to personer i leiligheten sin. Og han
har øvd i timevis for han innser at det kanskje er tidlig siden han bare har
vært sammen med Leah i fire og en halv måned, men det føles lenger. Eliot vet
ikke om den følelsen han har av å ha kjent Leah bestandig gir mening og heller
ikke om det egentlig er skikkelig sært at den var der allerede et kvarter inn i
deres aller første date, men han vet at hun gjør ham lykkelig, mer lykkelig enn
noen annen. Og det er derfor han stadig vekk tenker på det ulogiske i at de har
hver sin leilighet når det i hans leilighet er plass til to. De møtes så ofte
nå og ender opp med å overnatte hos hverandre (vanligvis uplanlagt, men så bare
blir det sånn) og alt det gjør det stadig mer åpenbart for Eliot at de burde
flytte sammen. Men hvordan han skal klare å foreslå det vet han ikke.
Og så møtes de og det
er tilsynelatende ganske alminnelig søndag. Solen skinner, det er en av de
aprildagene som føles mer som sommer enn vår og livet smiler der de sitter på
en benk og mater duer da noen sier, «vi burde flytte sammen.»
«Hva sa du?» spør
Leah og det er da Eliot skjønner at denne noen som sa det var ham. Han sukker,
mumler keitete at det var et uhell, men så ser han det litt forundrede og
fascinerende småskjeve smilet hennes og fylles av en trygghet som føles ukjent,
men riktig. Og så sier han det igjen.
«Vi burde flytte
sammen. Vi tilbringer så mye tid sammen og jeg er så glad i deg og det er bare
idiotisk å betale for to leiligheter når vi kan bo i min leilighet. Du kan fylle
den med alt du vil, jeg kan rydde bort tv-spill om ønskelig, jeg vet vi bare
har vært sammen noen måneder, men det føles så riktig, men om du ikke vil kan
du bare glemme at jeg sa noe …»
Han stopper å snakke,
eller rettere sagt, han blir stoppet. Av et kyss. Leah kysser ham og det føles
som om det ligger et større alvor bak det kysset enn kyssene de har hatt før og
når kysset er over smiler hun mot ham og sier et enkelt ord. «Ja.»
*
Det tar dem en måned
og den måneden er full av innvendinger. Leahs foreldre, Eliots foreldre, venner
og kolleger som alle påpeker at de er veldig glad for at de er lykkelige, men de
har jo ikke dårlig tid, det er jo ikke noe stress, kanskje de skal gi forholdet
litt mer tid først. Så mange ord, men Leah velger å stole mest på Kimiko.
Kimiko som er japansk og klok og har en leilighet full av planter og som er
Leahs bestevenninne siden de var fem år og som har en ting å si når Leah
forteller om planen sin. «Endelig.» Kimiko som forteller henne hvordan hun har
sett Leah være forelsket før, men at hun hele tiden har visst at det er enda
mer seriøst denne gangen og som smiler mot Leah med tårer i øynene mens hun
forteller at dette gir henne tro på kjærligheten. Noen ganger kan en venns
forståelse bety mye mer enn så mange andres innvendinger og slik er det nå. Og
plutselig en kveld legger de seg på hver sin side av en nyinnkjøpt dobbeltseng
og vet at nå er det Eliot og Leah, nå bor de sammen, dette er begynnelsen på et
nytt liv sammen. Og så smiler Leah fordi det er det fineste av alt.
Såpass fint er det at
en del av henne tenker at stjernene danser og månen spiller saksofon og
kometene hopper og spretter, akkurat nå føles det som om alt er i balanse og at
alle feirer. Og hun aner ikke at en som ikke er glad, ikke det spor faktisk, er
Henry 200.
Henry har lyst til å sende
drepende blikk i retning Severin, som flyttet inn sammen med Leah. Visst er han
glad for at Eliot er lykkelig og forelsket og visst syns han at det er koselig
at Leah flytter inn siden hun har vært innom så mye at det er like greit. Det
som ikke er greit er det at hun tar med seg en robotstøvsuger når hun flytter
inn som nå står ved siden av ham og er gråsvart med røde detaljer og åpenbart
herlig uvitende om hvor intenst uvelkommen han er. For det føles som et svik.
Her har han vært en så flink og effektiv støvsuger og så skal det være en
konkurrent her; en som er høyteknologisk og sær og totalt unødvendig når Henry 200
funker fett. Og mens Henry tenker at det nok er Eliot som er mest fæl i dette
scenarioet fordi det er han som har godkjent å la Leah ta med Severin når hun
flytta inn, bestemmer han seg for å først og fremst være sur på Severin, mest
fordi det føles mest tilfredsstillende. Og det irriterer Henry at han ikke kan
se sur ut eller geipe eller på noen måte vise Severin hvor mye han er mislikt,
men han har en følelse av at om man tenker «du er en dum og uvelkommen robotstøvsuger
som burde sette deg på første fly til en øde øy, langt, langt unna» nok ganger
så vil det merkes litt sånn i lengden. I alle fall satser han litt på det.
*
Severin har jo ikke
sett så mye av det (eller sett i det hele tatt, akkurat det er jo litt
vanskelig å gjøre uten øyne), men han har følt og merket at mye har forandret
seg de siste månedene. Han har blitt kjøpt og tatt i bruk i en liten og søt leilighet
der han har følt seg som en konge eller kanskje president (hva som virker mest
riktig varierer med humøret) og deretter har han blitt forflyttet til en ny
leilighet som virker vel så trivelig, men bare litt større. Og for Severins del
har det jo strengt talt ikke så veldig mye å si hvor han befinner seg, så lenge
han kan støvsuge litt og det fine er at det kan han. Det som ikke er så fint er
at det ikke skjer så ofte som før, samtidig som han tidvis fornemmer en følelse
av at jobben hans gjøres likevel. Og Severin anser det som et riktig mysterium,
for så vidt ham bekjent er det ingen andre støvsugere i leiligheten enn ham
selv og det gjør den selsomme følelsen av at det likevel er det besnærende. Ikke
for første gang ender Severin opp med å ønske seg muligheten til å se eller
høre eller lukte fordi det hadde kommet innmari godt med.
Det Severin ikke vet
er at det er veldig lett for både møbler, redskaper og rengjøringsapparater å
få evnen til både å se, høre og å lukte. Alt de behøver er å eies av et
menneske som eier en tusj som ikke kan vaskes bort eller de rette
klistremerkene og mens Severin tidlig ikke hadde et slikt menneske i livet sitt
fortoner ting seg annerledes når Eliot pusles inn i systemet.
*
- Bokas dramatiske mellomspill -
Lyset! Det brenner!
Akk og ve og ville vannpistol!
Slike tanker tenker «Om
mellomspill og unødvendige avsnitts likevel ikke ubetydelige rolle i
litteraturens verden», som er en bok som flyttet inn med Leah og så langt
egentlig ikke har tenkt så mye på omgivelsene sine. Den har i stedet tenkt på
akkurat slike ting som den handler om og det i massevis, med en dypsindig
klokskap som kunne fascinert de fleste om de kjente til det. Og likevel. Nå er
det et lys her, det er lukter, lyder og alt er annerledes og det er slike ting
som gjør at Om mellomspill osv.-boka, som heretter bare skal betegnes som Boka
for enkelhets skyld, utvikler et aldri så lite snev av panikk. Det Boka ikke
vet er at alt dette skyldes fem klistremerker som er festet på ham og det er to
øyne, en nese, en munn og ører. Og Boka kan ikke dermed snakke, men han kan bare
på grunn av disse klistremerkene både se, høre og lukte og å plutselig kunne
alt dette får verden til å virke overveldende, i alle fall i begynnelsen. Etter
et par minutter slapper Boka mer av og betrakter omgivelsene med interesse. Han
står med coveret ut og kan derfor kjenne lukten av renhet fordi gulvet ble vasket
tidligere samme dag, han kan høre suset fra kjøleskapet på kjøkkenet og han kan
se stuen rundt ham der det er flere bokhyller, en tv, to pingvinkosedyr i
vinduet og to støvsugere i ganske ulik stil. Rommet inneholder mer og, men det
er disse tingene Boka merker seg først og han rekker å gå bort fra panikk og
dramatiske tanker, til ro og entusiasme i et selsomt lite øyeblikk før han ser
noen nærme seg ham og panikken vender raskt tilbake. Akk og ve! Milde
matematiker! Fabuløse filibuster! Alt dette og mere til tenker Boka da han
løftes opp av en menneskemann som betrakter ham med et lekent smil før han tar
et skjebnesvangert valg. Boka forstår hva som skal skje litt for sent, men når
det er klart for ham roper han «nei!» inni seg og føler selv at det ropes så
høyt innvendig at det burde høres utvendig. Men akk, det høres ikke og snart
nok er Boka satt inn i en bokhylle mellom to andre bøker og dette innebærer
mørke. Boka har lyst til å sukke for hva hjelper det med klistremerkeøyne og
andre ansiktstrekk når man ikke får nytte av det uansett. Så prøver Boka å
trøste seg med at han er tilbake til utgangspunktet og gir seg igjen hen til
nye tanker om mellomspill og unødvendige avsnitt og alt det andre den pleide å
tenke kloke og dypsindige tanker om. Tenker som bare rakkern mens verden
fortsetter å spinne.
- Bokas dramatiske mellomspill slutt -
*
Før Boka rekker å
oppleve dypt gjennomborende dramatiske øyeblikk som kulminerer i å puttes inn i
en bokhylle handler livet om Eliot som går hjemover fra jobb mens han plystrer
for seg selv. Eliot har selv alltid tenkt at det å plystre når livet er skikkelig
fint er en klisjé og ikke noe han selv ville ende opp med å gjøre, men for
tiden så ER livet supert og ønsket om å plystre av glede dukker fascinerende
ofte opp. I tillegg er det mer akseptert enn å synge for seg selv så det er jo
kjekt. Uansett, Eliot liker livet. Han liker at de er over halvveis ut i mai,
han liker at alt føles inspirerende og fantasirikt for tiden og han liker aller
best at han har Leah i livet sitt og at de nå til og med bor sammen. Hver
morgen kan han våkne litt før henne (for han våkner vanligvis først) og så
ligge et øyeblikk eller to mens han betrakter henne. Hver morgen kan de spise
frokost sammen og om kveldene kan de se tv-serier på sofaen, tidvis sammen med
en skål med popcorn og bare dele kvelden og hyggen sammen. Og en ting som fascinerer
Eliot er hvor mye han setter pris på alle disse små hverdagstingene for han har
riktignok lite erfaring med kjærlighet før Leah, men han har alltid tenkt at
kjærlighet skal være som hentet fra en musikal. Episk og lidenskapelig og med
store ord og enda større handlinger. Å være sammen med Leah er ikke noe av
dette, det er enkelt og nøkternt og likevel føles det helt riktig. Som om de
ikke trenger noe soundtrack eller noe magi, de trenger bare hverandre.
«Vil du kjøpe lodd?»
En barnestemme
avbryter Eliots tankespill og han ser seg litt forfjamset omkring før han får
øye på en gutt. Gutten ser ut til å være rundt ni år eller noe i samme nabolag
og står der sammen med en voksen og en gutt på samme alder, så vel som et bord
som er dekket av ymse ting og tang.
«Vi selger lodd til
inntekt for fotballaget vårt, vil du kjøpe, det er mye du kan vinne,» sier gutten
tilfreds. Eliot pleier heller sjelden å vinne noe som helst, men samtidig er
det litt som om livet generelt sett pleier å ordne seg for tiden og inspirert
av det sier han ja og kjøper et lodd. Og tilfeldighetene skal ha det til at han
vinner og kan velge seg noe fra bordet. Hvorfor Eliot bestemmer seg for å velge
klistremerkeheftet vil han siden spørre seg selv om, men der og da tenker han
at det er fint og artig og velger det med glede.
Når Eliot ti minutter
senere låser seg inn i leiligheten sin har han allerede rukket å angre en del
på valget sitt og han er i ferd med å utvikle en viss irritasjon over egen
beslutningsevne da han ser Henry 200, støvsugeren sin som han kjøpte fordi den
smiler og har øyne. Den ser liksom så menneskelig ut og Eliot får en ide i og
med at det er flere klistremerkemunner, øyne, ører og neser, ting han pynter et
knippe gjenstander, deriblant robotstøvsugeren Severin med og Boka som vi
fulgte i et tidligere mellomspill. Og slik går det til at Boka opplever drama,
men slik går det også til at dette er begynnelsen på en ny tid for de to
støvsugerne og sistnevnte er nok i dette tilfellet viktigst.
*
Noe er annerledes den
morgenen, men Henry 200 vet først ikke helt hva det er. Det vil si ikke før han
vier et blikk i retning robotstøvsugeren Severin og ser at han nå plutselig har
øyne og en munn i form av klistremerker som har blitt klistret på. Henry tar
innover seg dette og må innrømme at det får Severin til å se mer trivelig ut.
Ikke for det altså, irritasjonen over at Severin finnes er der fortsatt, men
det er litt mindre lett å virkelig intenst mislike noen med smil og øyne som
ser hyggelige ut, det må sies.
De neste dagene
brukes Henry og Severin om hverandre og Henry går bevisst inn for å gjøre en
bedre jobb enn Severin, for liksom å understreke at han er den ekte støvsugeren
her i gata. I tillegg fortsetter han å sende ut «du er ikke velkommen»-vibber
så godt han kan mens han håper at det til slutt vil få Severin til å slutte å
være en del av bildet. Og Henry innser at dette sikkert kan få ham til å virke
smålig eller vanskelig, men det handler mye mer om å beskytte seg selv og
redselen for å bli byttet ut. Den redselen er nesten hakket verre enn ensomheten.
Severin på sin side
merker ikke vibbene, i alle fall ikke særlig godt sånn i begynnelsen. Og det er
kanskje ikke så rart siden han er litt for opptatt med å ta alt innover seg. Plutselig
har han øyne og en munn og førstnevnte bruker han til å ta alt innover seg mens
han fascineres av hvor mye mer magisk verden er nå da han kan observere den. Og
å observere omgivelsene gir ham en forklaring på følelsen av at det er noen
andre her som av og til støvsuger for han ser Henry 200 og det forklarer en hel
del. Severin vet selv ikke helt hva han syns om å dele jobben med en annen støvsuger,
men prøver å gjøre det beste ut av det mens han husker på at han selv tross alt
er mer moderne.
Det går en uke, to
faktisk, det blir juni og Severin venner seg til å se verden rundt seg. Henry
på sin side merker at han etter hvert finner det mer og mer vanskelig å mislike
Severin for i det siste har han blitt minnet på at han egentlig var ensom og han
har begynt å tenke at de kanskje ikke trenger å være fiender. De kan være
venner. Og denne gryende tanken kulminerer i en natt der Henry ikke får sove og
kjører så stille han kan bort til vinduet der han prøver å føle seg sett på den
måten man alltid føler seg litt sett i universet når man ser opp mot stjernene.
Det er noe med stjernene som gjør at man føler seg viktig og Henry føler denne
følelsen selv og tenker at smilet hans nå er veldig sant fordi det er en ting
som er verdt å smile over. Plutselig kommer det noen opp til vinduet og denne
noen er Severin som steller seg ved siden av hverandre. Og det skjer ikke noe
mer, de har ikke noen støvsugeraktig ekvivalent til et håndtrykk eller en klem,
verden slutter ikke å snurre, livet tar ingen saltomortale. Men de står der og
vet begge to at fra dette øyeblikk av så er de ikke lenger fiender, men venner.
Nå er det ingen konkurranse lenger, men heller en helt genuin glede over at de
kan dele det beste de vet, de kan begge støvsuge litt i ny og ne og kjenne på
hvor riktig det kjennes.
Severin kjører stille
tilbake, men Henry 200 blir stående der ved vinduet en stund til mens han
tenker tre viktige ting; han er en støvsuger, han er essensiell og han har en
venn. Og det er det siste han gleder seg mest over mens han kjører tilbake på
plass og fryder seg over at det går an å slutte å være ensom. I alle fall er
hans ensomhet borte nå og det får alt til å virke eventyrlig fint.
Og slik begynner et
nytt kapittel i historien om en mann og hans støvsuger og en kvinne og hennes robotstøvsuger
og hvordan de alle hører så uendelig godt sammen.
*
Kommentarer
Legg inn en kommentar