Switch 2019 =D

Heisann! Livet er fint fordi det av ymse grunner kommer penger inn på konto både i dag (årets første lønnsslipp og det vil ikke være snakk om mye penger, men likevel, yay) og om noen dager av ymse grunner (og dette er kjekt fordi nettbanken min har vært det tommeste den har vært på mange år i det siste fordi jeg har hatt langt mer regninger enn penger som har kommet inn en stund, men nå ser ting lysere ut), dessuten gikk alt bra hos tannlegen i går der de ikke fant noen hull (men jeg fikk en klar oppfordring om å drikke mindre brus selv om jeg strengt talt ikke føler at jeg drikker så mye brus, men jeg googlet meg frem til tips om å drikke vann etter at man har drukket brus fordi problemet med brus er syren som bryter ned emaljen, dessuten kan jeg for tiden klare meg fint med brus bare torsdag og lørdag til vanlig og så heller drikke mer brus ved spesielle anledninger eller om det er ferie) og alt var i orden. Enda en fin ting er at jeg i går dessuten vant Citycon-gavekort til verdi av 1000 kr (kjekt å ha) og ellers har jeg et jobbintervju i morgen og det er ikke egentlig en jobb jeg har superlyst på, men det er en time med t-bane unna og det betyr at uansett vil det bety to timer med lesing, spill på nettbrettet mitt og skriving i notatboka mi for å dra til Lambertseter Senter fra Stovner og tilbake.

Ellers har jeg spilt Breath of the Wild igjen i det siste (startet ny fil på søndag) og blitt minnet på hvor mye jeg elsker dette spillet for nei, jeg klarer ikke å slå bosser og det er mye jeg ikke er noe flink til, men mer enn noe annet Zelda-spill så handler Breath of the Wild om å skape sin egen vei. Det er ikke noe som er mer riktig enn noe annet og man kan velge å bare utforske i timevis og å stadig oppdage nye områder fremfor å progressere i spillet om man vil og jeg elsker denne friheten.

Dessuten bruker jeg for mye tid på Youtbe, men det er også lurt siden jeg i går kom over denne helt fantastiske videoen om musikken i Breath of the Wild der det gås helt i dybden og man blir enda mer fascinert av musikken her enn man allerede var:


Personen bak denne videoen har en rekke andre videoer om bruk av musikk i tv-spill og det er skikkelig interessant og verdt en titt :)

Og det er nettopp tv-spill som er temaet her, mer presist tenkte jeg å nevne et utvalg Switch-spill som kommer ut i 2019 som jeg gleder meg til før jeg nevner noen ønsker for året og til slutt peker ut et par spill som har kommet til Switch som jeg føler at jeg burde spille til slutt

Switch og 2019 

Switch-spill som kommer ut i år som jeg gleder meg til

- Yoshi's Crafted World (29. mars)




En av grunnene til at jeg alltid har foretrukket Nintendo fremfor PlayStation og XBox og slikt er sjarmen og hvordan spillene til Nintendo mye oftere er ganske søte og fornøyelige. Noe som ikke nødvendigvis er synonymt med at spillene til Nintendo dermed er lettere for det trenger på ingen måte å være tilfelle, men det handler om at de har en estetikk som er mer barnlig ofte og kongen av denne stilen er Yoshi. Selv har jeg spilt og kost meg med en rekke Yoshi-spill og jeg gleder meg skikkelig til Yoshi's Crafted World der et viktig aspekt er den særegne papirkraft-estetikken (om jeg kan kalle det for det) som gir spillet en unik look. Dessuten er Yoshi en herlig karakter og jeg vet at dette er et spill som jeg kommer til å kose meg masse med.

- Final Fantasy X (16. april)




Inspirert av en jeg kjenner som jeg har fått med meg at liker Final Fantasy-serien ganske godt kjøpte jeg for en del år siden Final Fantasy X til PS2 og kom en tredjedel ut i spillet før jeg møtte på en utfordring jeg ikke klarte å beseire. Siden har jeg ikke hatt tilgang til PS2 og det har vært mange spill på Nintendo-konsoller som har stjålet oppmerksomheten min og litt forskjellig, men 16. april (perfekt timet i forhold til årets påskeferie) kommer Final Fantasy X til Switch og jeg skal forsøke igjen og denne gangen har jeg alle ambisjoner om å runde det, selv de vanskelige delene. For Final Fantasy har mye som appellerer til meg og som jeg tror vil falle i smak hos den delen av meg som elsker episkheten og stemningen i Zelda-spillene og det blir nok fint å gi det et nytt forsøk på den spillkonsollen jeg er aller mest glad i (Switch).

- Mineko's Night Market



Mineko's Night Market er et spill jeg vet ganske lite om utenom at det skal minne om Stardew Valley og Animal Crossing litt (sistnevnte noe jeg har forsøkt, men aldri helt kom inn i) og være en slags blanding av eventyr og simulator der man spiller en ung jente som kommer til en ny by og så må hun utforske, utføre variable småjobber, lage ting og ymse og så er det i tillegg en masse katter her. Og jeg er veldig glad i katter, men har mest lyst på dette spillet basert på animasjonsstilen her som er så søt og sjarmerende. Dette ser rett og slett veldig koselig ut og av og til er det akkurat det man trenger.

- Pokémon Switch

I fjor kom Pokémon Let's Go til Switch og mens synspunktene varierte så er det et spill jeg personlig likte så godt at jeg rundet det to ganger på under to måneder. Jeg hadde Pikachu-varianten og av alle Pokémon-spill jeg har spilt så er dette det der jeg fanget flest Pokémon og det var en sjarm her som jeg håper man også vil finne senere i år da Pokémon Switch-spillet kommer. For Pokémon Let's Go var egentlig bare en smaksprøve og spillet som kommer i år er det der vi får en ny Pokémon-generasjon og der spillet virkelig utvikler seg og det er fortsatt mye man ikke vet om dette kommende spillet, men jeg vet at jeg håper det tar med seg aspektet ved at man ser Pokémon ute i naturen på samme måte som i Let's Go og at det også beholder mye av den tiltalende animasjonsstilen, men at det er større og videre. Egentlig hadde det vært gøy om Pokémon-skaperne ble litt inspirert av friheten man finner i Breath of the Wild og skapte et Pokémon-spill der man virkelig kunne utforske hva man ville når man ville det fremfor en tydelig historie-struktur, men uansett hva som skjer vet jeg at det neste Pokémon-spillet er et spill jeg SKAL ha og som jeg vil kose meg mye med.

- A Hat in Time


A Hat in Time er et eventyrfylt plattform-spill som kom ut til pc først og siden PS4 og XBox One som jeg lenge har hatt lyst til å spille fordi det ser veldig underholdende ut og virker som et veldig sjarmerende spill med masse personlighet. Og i følge utviklerne skal det komme til Switch "snart" og jeg aner fortsatt ikke når "snart" er, men jeg vet at dette er et spill som jeg har hørt så mye fint om at det definitivt skal anskaffes når det blir tilgjengelig på Switch, noe jeg håper ikke er så veldig lenge til.

 *
Over har vi fem spill jeg vet vil komme ut i år som jeg også har store planer om å spille. Imidlertid vet jeg at det antakelig også vil dukke opp spill jeg ikke har hørt om enda som vil gi mye glede og nå tenkte jeg å skrive om noen ting jeg ønsker meg i år ellers.

Switch ønsker

- Et nytt point-and-click eventyrspill

Jeg elsker point-and-click spill og koste meg i fjor med f.eks. Grim Fandango (som jeg ikke har planer om å runde flere ganger, men som var veldig atmosfærisk og sjarmerende). Og likevel, mens jeg har spilt flere slike spill på Switch har det ofte vært spill jeg har blitt ganske fort ferdig med og det hadde derfor vært kult med et skikkelig svært pek-og-klikk spill som kunne vare over to uker selv hvis jeg spilte masse. For jeg elsker eventyr, utforsking og hjernetrim og i 2019 håper jeg å finne et spill som inneholder alle disse tre tingene i store kvanta.

- Gamecube ports

Switch har til min store glede overført en del spill som først kom ut på Wii og Wii U til Switch, noe som særlig har vært fint med tanke på at jeg aldri eide en Wii U, men hadde mange spill på konsollen som jeg hadde lyst til å spille. Imidlertid hadde jeg for mange år siden en Gamecube som gikk i stykker slik at jeg leverte inn spillene mine til den på Game Shop, et valg jeg angret skikkelig på da jeg fikk Wii mange år senere og fant ut at man kunne spille Gamecube-spill på Wii. Og poenget her er at jeg vil spille Super Mario Sunshine igjen, men enda mer enn det; jeg vil veeeeldig gjerne spille Legend of Zelda: Wind Waker igjen og det beste i verden hadde vært om jeg altså kunne fått muligheten til det på Switch.

- Oppfølger til Super Mario Odyssey

Siden Super Mario Odyssey kom ut oktober 2017 føles det egentlig ganske usannsynlig at det kommer en oppfølger alt i år, men om det i det minste annonseres at det skal komme en oppfølger i 2020 for eksempel og helst kommer en trailer i løpet av året hadde det vært topp. Og det hadde vært skikkelig kult om det rett før jul i år kom en oppfølger som "spillet under juletreet til gamere verden rundt", uansett har jeg veldig lyst til å utforske nye verdener med Mario og Cappy og jeg virkelig elsket gameplay, musikken, stemningen og alt ved Super Mario Odyssey (som også er et spill jeg har rundet to ganger).

- En overraskelse som er helt magisk

Mange av spillene jeg liker vet jeg at jeg kommer til å like på forhånd, men en gang i blant blir jeg positivt overrasket. I fjor var et av spillene jeg likte aller best Wandersong og mens det har blitt en lang pause fra det spillet nå fordi jeg kom til en utfordring jeg rett og slett ikke får til slik at jeg ikke kommer videre, var det en stund noe jeg virkelig koste meg med og som jeg likte bedre enn forventet. Og i år ønsker jeg meg noe som gir meg den samme følelsen. Et spill jeg i skrivende stund ikke har hørt om som er så godt skrevet og laget at jeg blir betatt og inspirert.

*
Dette innlegget begynner å bli ganske langt, men det er bare en del igjen og det er om Switch-spill som har kommet ut som jeg føler at jeg burde prøve i løpet av året.

Noen Switch-spill som har kommet ut og som jeg føler at jeg burde gi et forsøk

- Celeste


Celeste er et plattform-spill jeg har hørt mye om i og med at absolutt alle topp 10-lister for 2018 når det kommer til 2018s spill tilsynelatende har dette spillet blant topp 3. Og en del av meg er litt skeptisk for den pikselerte animasjonsstilen er egentlig ikke min smak, dessuten ser dette veldig vanskelig og frustrerende ut og jeg er ikke så flink til vanskelige spill. Samtidig har jeg lest at dette spillet på den ene siden forteller en historie om karakteren Madeline som klatrer et fjell mens hun unngår utfordringer, men under overflaten er dette et spill om mental helse og hvordan fjellet blir en metafor for Madelines utfordringer med angst og depresjoner. Og bare fra traileren alene hører jeg at musikken her er fantastisk og jeg har veldig lyst til å gi dette spillet en sjanse selv om jeg kommer til å dø konstant rett og slett fordi dette høres veldig besnærende og interessant ut og er et av de spillene jeg har lyst til å lære å kjenne.

- Moonlighter

Visstnok en blanding av Zelda og forretningssans der man spiller en kjøpmann som selger ting til helter i en småby, men så er han også en helt og bekjemper fiender og utforsker grotter og slike ting selv. Bildene jeg har sett fra dette spillet gjør at estetikken appellerer og utover det så bare ser dette ut som et interessant spill som jeg riktignok ikke regner med at jeg vil spille med det første, men på sikt kan det godt tenkes jeg gir det en sjanse.

- Nairi: Tower of Shirin



Dette ER faktisk et pek-og-klikk spill til Switch som kom ut i desember i fjor og som det nok er ganske sannsynlig at jeg kommer til å spille bare fordi jeg elsker animasjonsstilen, dessuten skal det visstnok være mye hjernetrim og gåter her og slikt er gøy.

Kommentarer

Populære innlegg